Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Huskestue

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 08. september 2018, klokken 17:04
Spørsmålet i forhold til Elon sin fremtid i Tesla er; hva vil en gå glipp av uten han ved roret?
Jeg vil bli mye mer nervøs for aksjeposten min om Elon må gå enn om han blir!

Men det kan ikke stikkes under en stol at han har gjort mye rart/ uklokt/dumt i det siste. Men alt for mye bra tidligere til at han har brukt opp all goodwillen. 120 $ ned med aksjekursen er et tydelig signal, men helt klart ikke nok.

Når går grensen mhp aksjekurs for deg? Vil du mene at Elon bør byttes ut hvis aksjen når 120$ eller 12$ eller 1,2$?

Huskestue

Sitat fra: Vhagar på lørdag 08. september 2018, klokken 18:28

I flere år har han vært negativ til utviklingen av AI. Ikke motstander til AI, men mangelen på styringen av utviklingen. Ingen lyttet. Man ser tydelig at fyren er resignert overfor det faktum. Lar nå skuta seile og verden gå under samtidig som han styrer på med sine eget AI prosjekt. Klokt, å kjempe mot vindmøller fører sjelden til noe.

Er det ikke da litt rart at mannen putter etter eget sigende den grensesprengende AI prosessor proppet med nevrale nettverk (dvs black box) i en selvkjørende bil som er i stand til å kjøre på den/eller det den de finner forgått når blir «intelligent» nok? (Dårlig humor alert: En longs våte drøm ville være at AI en i bilene finner ut at shorterne skader Tesla og finner ut at det er lurt å rydde dem av veiene...).

Skjemt til side jeg er veldig skeptisk til Nevrale nettverk/AI/black box tilnærming til å regulere systemer med energi nok til å skade sine omgivelser....

First principes any time!

Maximus

Det har blitt sagt at Elon Musk er virkelighetens Tony Stark.

Slettes ikke. Han er Willy Wonka, eller en etterkommer:

https://www.youtube.com/watch?v=a_FiuHOiJiY

Snart stenger Freemont og Gigafactory, de ansatte må dra hjem, og Umpa Lumpaene flytter inn. Aksjekursen vil nå de mest fantasifulle høydene noen sinne.

En heldig elbilforumbruker får i framtiden en gullbillett i Tesla-netthinneappen etter et kjøp av en Tesla model W(arp drive). Vi som alle har vært barn vet hvordan det ender.

Tuxedo

Sitat fra: OlaM på lørdag 08. september 2018, klokken 19:53
Hvis det er greit å runke privat, er det da også greit å runke i en begravelse?
I utgangspunktet vil svaret mitt være et helt klart nei på det spørsmålet. MEN: Her må vi holde tunga rett i munnen. Hvem sin begravelse er det snakk om?

Counterpointer

Sitat fra: Huskestue på lørdag 08. september 2018, klokken 22:18
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 08. september 2018, klokken 17:04
Spørsmålet i forhold til Elon sin fremtid i Tesla er; hva vil en gå glipp av uten han ved roret?
Jeg vil bli mye mer nervøs for aksjeposten min om Elon må gå enn om han blir!

Men det kan ikke stikkes under en stol at han har gjort mye rart/ uklokt/dumt i det siste. Men alt for mye bra tidligere til at han har brukt opp all goodwillen. 120 $ ned med aksjekursen er et tydelig signal, men helt klart ikke nok.

Når går grensen mhp aksjekurs for deg? Vil du mene at Elon bør byttes ut hvis aksjen når 120$ eller 12$ eller 1,2$?
Tror ikke grensen går på noen bestemt kurs, markedet lar seg styre av så forskjellige ting. Var ikke åpenbart hva som var grunnen til hverken 252 eller 380 for min del. Så lenge Tesla produserer produkter jeg tror på og konkurrentene er såpass stusslige som de er, så kommer jeg nok til å ha en posisjon. Om ikke annet for å være med på pick-up og semi.

ohowl

Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. september 2018, klokken 19:57
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. september 2018, klokken 18:52
Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. september 2018, klokken 18:01
Samtidig som jeg er ekstremt anti dop,er jeg ekstremt opptatt av elbil og fremtiden til Tesla noe Elon tydeligvis IKKE er.
Du presterer faktisk å si at Elon ikke er opptatt av fremtiden til Tesla. Da har du ikke fått med deg mye.

Når han egenhendig drar ned kursen ved å oppføre seg som en idiot i media så er det legitimt å spørre om Elon bryr seg om Tesla lenger.

Hvis du virkelig er av den oppfatning at det var et drag på en joint der to karer satt og koset seg som påvirket kursen, har jeg en bro å selge deg...
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Øggen

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 08. september 2018, klokken 22:54
Sitat fra: OlaM på lørdag 08. september 2018, klokken 19:53
Hvis det er greit å runke privat, er det da også greit å runke i en begravelse?
I utgangspunktet vil svaret mitt være et helt klart nei på det spørsmålet. MEN: Her må vi holde tunga rett i munnen. Hvem sin begravelse er det snakk om?

Så OT, men beste kommentar ever.  :laugh:  :+1:
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Huskestue

Push for å få levert ut model 3 som en har på lager(!):

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/9e5x92/first_tesla_deliver_event_if_its_kind_estimated/

Godt eller dårlig tegn helt sikkert avhengige av øynene som ser... Men at alle biler er solgt før de er produsert kan vi vel være enige om at ikke lenger stemmer også for model 3. Kanskje alle bortsett fra Espen som nok har en god forklaring på dette også?

mthoring

Er et stort misforhold mellom hva Tesla sier om kvartalsproduksjonen og det som blir rapportert av "fansiden" Electrek for tiden.

Tesla:
https://www.tesla.com/blog/company-update

"We are about to have the most amazing quarter in our history, building and delivering more than twice as many cars as we did last quarter. "

Electrek:
https://electrek.co/2018/09/08/tesla-model-3-production-fell-push-record-quarter/
"Tesla said that it built 53,339 vehicles, including 28,578 Model 3's last quarter."
"Depending on the next 3 weeks, Tesla could achieve a total record quarterly production of 77,000 to 80,000 cars, based on how production is trending."

Må si det gjør meg usikker på hva som er realiteten. Produksjonstallene for Model 3 fra den "sikre kilden" til Electrek er vesentlig under både det Bloomberg har estimert den siste tiden, og det Tesla selv guider i denne pressemeldingen.
Electrek er jo i utgangspunktet en site som er svært positive til Tesla, men man kan vel ikke helt utelukke at de blir foret med feilaktig informasjon.

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

hELgenen

Sitat fra: ohowl på søndag 09. september 2018, klokken 01:41
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. september 2018, klokken 18:52
Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. september 2018, klokken 18:01
Samtidig som jeg er ekstremt anti dop,er jeg ekstremt opptatt av elbil og fremtiden til Tesla noe Elon tydeligvis IKKE er.
Du presterer faktisk å si at Elon ikke er opptatt av fremtiden til Tesla. Da har du ikke fått med deg mye.

Når han egenhendig drar ned kursen ved å oppføre seg som en idiot i media så er det legitimt å spørre om Elon bryr seg om Tesla lenger.

Hvis du virkelig er av den oppfatning at det var et drag på en joint der to karer satt og koset seg som påvirket kursen, har jeg en bro å selge deg...

Legg ut prospektet så skal jeg vurdere det

mthoring

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 10:49

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/9e5x92/first_tesla_deliver_event_if_its_kind_estimated/

Godt eller dårlig tegn helt sikkert avhengige av øynene som ser... Men at alle biler er solgt før de er produsert kan vi vel være enige om at ikke lenger stemmer også for model 3. Kanskje alle bortsett fra Espen som nok har en god forklaring på dette også?

Er poenget ditt at etterspørselen etter Model 3 er lav, og at det blir et problem for selskapet? Hvordan forklarer du i såfall at de ikke har åpnet for salg til andre markeder enn USA og Canada?
Beklager å måtte skuffe deg, men dette er nok bare en ny vri på å pushe mest mulig biler ut til kundene før kvartalsslutt.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

turfsurf

Det du gjorde var ikke å spørre. Du slo kategorisk fast. Selv tror jeg mere som andre her, han har sluttet å bry seg så mye om hva andre mener, og har fokus på det som han er opptatt av.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Huskestue

Sitat fra: mthoring på søndag 09. september 2018, klokken 11:01

Er poenget ditt at etterspørselen etter Model 3 er lav, og at det blir et problem for selskapet? Hvordan forklarer du i såfall at de ikke har åpnet for salg til andre markeder enn USA og Canada?
Beklager å måtte skuffe deg, men dette er nok bare en ny vri på å pushe mest mulig biler ut til kundene før kvartalsslutt.

Poenget er at de ikke klarer å matche produksjonen med bestillinger noe som når man lever på nåde på kreditten fra leverandører så er det ett problem når regninger begynner å forfalle før pengene er kommet på bok...

Salg til Europa krever typegodkjenning, typegodkjenning koster penger og tar tid. Begge deler noe Tesla har lite av for tiden.

Min spådom er dessverre Chapter 11 før desember er over!

1000kwh

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 12:25
Sitat fra: mthoring på søndag 09. september 2018, klokken 11:01

Poenget er at de ikke klarer å matche produksjonen med bestillinger noe som når man lever på nåde på kreditten fra leverandører så er det ett problem når regninger begynner å forfalle før pengene er kommet på bok...

Salg til Europa krever typegodkjenning, typegodkjenning koster penger og tar tid. Begge deler noe Tesla har lite av for tiden.

Min spådom er dessverre Chapter 11 før desember er over!
Føler du har allllt for lite info for dine påstander.

geear

Blir vel definisjonsspørsmål dette, var det ikke kun reservasjonsholdere som ble invitert via mail, da? Altså de som allerede stod i kø kunne i stedet for å vente tre måneder bare gå og få seg en bil samme dag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA