Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Da gjenstår det bare for meg å avgjøre hvilket av alternativene som passer egen agenda, og så argumentere ut fra det. :)

• Elon Musk innser at Tesla er ved veis ende:  Flipper fullstendig ut i intervju.

• Framtiden ser lysere ut for Tesla: Elon Musk tar seg tid til å stille opp i uhøytidelig underholdningsprogram.

Huskestue

Uansett tolkning så ser det absolutt ut som han trenger/fortjener en ferie.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: AD på fredag 07. september 2018, klokken 22:07Gjelder det de 31 andre i ledelsen som også har sluttet? Siden 1.1 altså?  Noen har visst "svar" på alt og nekter å se åpenbare problemer...
Tesla er definitivt en krevende arbeidsplass. Ikke alle takler presset, spesielt over tid.

Det er riktig å trappe ned intensiteten over de neste par årene. Da kan man forvente at det blir enklere å holde på folk. Nå når Tesla går med profitt kan de slappe litt av. Før var det et kamp for vokse selskapet raskt nok til at det kunne være levedyktig, før konkurrenter kunne ta de igjen eller investorene skulle miste troen.

Sitat fra: AD på fredag 07. september 2018, klokken 22:07Og GLEM overskudd i Q3 nå da. 86% underkjent i første kvalitetskontroll sier alt om du forstår produksjonsplanlegging og hva tallet har konsekvenser for. (Nei, ikke kom med 37 min. pr. bil er du grei...)

Tesla har meget store - og eskalerende - problemer.
Tallet var nok nærmere 100% på Model S og Model X, tidlig i produksjonsløpet. Men akkurat som med Model S og Model X vil kvaliteten ta seg opp raskt.

Og selv når man ikke antar at Tesla blir noe bedre på å produsere Model 3, altså bruker like mange timer per bil, så tilsier matten *i hvert fall* profitt i Q4, og muligens profitt i Q3. Saken er den at man har store kostnader i bunn som ikke øker nevneverdig med hvor mange man produserer. Derfor er økonomien helt elendig opp til et brekkpunkt, og med en gang man kommer seg over brekkpunktet bedrer ting seg veldig raskt.

Dette er for øvrig det samme for andre bilprodusenter. Det er ikke uvanlig at en 10% reduksjon i produksjon kan utradere overskuddet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tuxedo

turfsurf

Sitat fra: Tuxedo på fredag 07. september 2018, klokken 23:16
Nokså omfattende endringer i lederteamet kunngjort:

Ser ut som smarte endringer, og rettet mot å avlaste Elon en del. Mange inne for «the long run» og noen usikre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Mye negativitet på en gang i dag. Får se om disse nyhetene etter stengetid beroliger markedet. Jeg kjøpte noen få aksjer på 261.5 i dag. Mest for moro skyld.

1000kwh

https://www.tesla.com/no_NO/blog/company-update?redirect=no
Viktig at de som faktisk bygger bilene står på med motivasjon og fremtidstro. Så slik kommunikasjon er smart!

Videre tipper jeg mange synes Elon er enda mer et ikon etter denne seansen. Han er jo ikke noe sosialt geni, og kanskje han rett og slett trår feil pga det. Likevel, omdømmet hans får ikke noen knekk av dette,  men oljelobbyen vil jo forsøke å svartmale uansett.

Kjedelig at ikke Model 3 diskuteres mer her. Det er produkt som får utelukkende skryt og jeg mener de har gjort mye riktig for å tiltrekke seg unge kjøpere.

hELgenen

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 08. september 2018, klokken 06:31

Viktig at de som faktisk bygger bilene står på med motivasjon og fremtidstro. Så slik kommunikasjon er smart!

Videre tipper jeg mange synes Elon er enda mer et ikon etter denne seansen. Han er jo ikke noe sosialt geni, og kanskje han rett og slett trår feil pga det. Likevel, omdømmet hans får ikke noen knekk av dette,  men oljelobbyen vil jo forsøke å svartmale uansett.

Ingen knekk på omdømme? Du får kjøpe noen Tesla aksjer da. En mann som røyker hasj i massemedia,kaller folk pedo i massemedia og brainstormer om å trekke seg fra børsen uten at det finnes noe substans i det samt mister besinnelsen og dunker hodet i panseret i fullt raseri mister ikke troverdighet? Er mannen en Gud? Jeg synes mannen er veldig ødeleggende for Tesla om dagen

1000kwh

Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. september 2018, klokken 06:55
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 08. september 2018, klokken 06:31

Ingen knekk på omdømme? Du får kjøpe noen Tesla aksjer da. En mann som røyker hasj i massemedia,kaller folk pedo i massemedia og brainstormer om å trekke seg fra børsen uten at det finnes noe substans i det samt mister besinnelsen og dunker hodet i panseret i fullt raseri mister ikke troverdighet? Er mannen en Gud? Jeg synes mannen er veldig ødeleggende for Tesla om dagen
Du mener at Tesla som merkevare svekker seg? Etter min oppfatning står Tesla sterkere enn noe gang.

De etablerte forsetter å levere gjesp, ikke Tesla-killere.

Aksjen får seg en dupp pga negative overskrifter. Produktene er bra og salgspotensialet er enormt.

Long-run tar seg stadig opp i mine øyne. Elon er Elon og skaper blæst ;)

hELgenen

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 08. september 2018, klokken 07:11
Du mener at Tesla som merkevare svekker seg? Etter min oppfatning står Tesla sterkere enn noe gang.

Ja - Tesla som merkevare får en knekk når Elon driver driver på slik han har gjort de siste 2-3 mnd.
Jeg vet ikke hva som feiler mannen, men han burde definitivt ta seg ferie. Tesla som merkevare har også fått
seg en gedigen smell i norske medier i sommer. Rapporter og endeløse service køer, garasjeanlegg fulle av Tesla som venter på service. Og siste stikk i denne endeløse negative spiralen er altså en leder som ikke bare tar seg en joint, han kringkaster det verden rundt. Hvor mange ønsker egentlig å bli assosiert med en dop røykende leder?

serenejet

Når det er sagt, det ser ut som om styret har tatt grep og fått inn et lag med voksne mellom Elon og driften. Det er bra.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. september 2018, klokken 10:23Ja - Tesla som merkevare får en knekk når Elon driver driver på slik han har gjort de siste 2-3 mnd.
Jeg vet ikke hva som feiler mannen, men han burde definitivt ta seg ferie. Tesla som merkevare har også fått
seg en gedigen smell i norske medier i sommer. Rapporter og endeløse service køer, garasjeanlegg fulle av Tesla som venter på service.
Før det var det endeløse problemer med dørene til Model X. Før det var det drivenheter som gikk i stykker over en lav sko, og Tesla måtte fly inn hundrevis av nye drivenheter. Før det var det at Tesla ikke kunne få ladingen av Model S til å fungere i Norge, pga IT nett og skitten strøm. Det har alltid vært masse negativt i media. Dette er ikke noe nytt.

Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. september 2018, klokken 10:23Og siste stikk i denne endeløse negative spiralen er altså en leder som ikke bare tar seg en joint, han kringkaster det verden rundt. Hvor mange ønsker egentlig å bli assosiert med en dop røykende leder?
Per nå har podcasten 157.000 likes og 3.100 dislikes. Det er den mest likte podcasten til Joe Rogan noensinne. Musk viste at han er et menneske, og at han ikke dømmer noen for å røyke cannabis. Yngre folk har ikke store motforestillinger til cannabisrøyking, og Tesla har de yngste kundene.

Cannabisrøykingen er stort sett en ikke-sak for den store majoriteten av kundene. Spørsmålet er om f.eks wall street er like avslappede. (Men så er jo wall street også kjent for kokain, quaaludes og diverse annet, så de bør jo være det.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cobos

Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. september 2018, klokken 10:23

Ja - Tesla som merkevare får en knekk når Elon driver driver på slik han har gjort de siste 2-3 mnd.
seg en gedigen smell i norske medier i sommer. Rapporter og endeløse service køer, garasjeanlegg fulle av Tesla som venter på service. Og siste stikk i denne endeløse negative spiralen er altså en leder som ikke bare tar seg en joint, han kringkaster det verden rundt. Hvor mange ønsker egentlig å bli assosiert med en dop røykende leder?
Han prøver en joint og ser ut til ikke å inhalere, er det å ta seg en joint? Videre diskusjon er jo Musk tydelig på at hasj ikke er noe for han. Jeg er rimelig negativ til legalisering av cannabis som sådan, men det får da være grenser til hvor pripne man skal være. Steve Jobs påstod at en viktige opplevelse for ham var å ta LSD, og han er jo også genierklært. Viktig også å merke at hasjkulturen er VELDIG annerledes i California, spesielt i SF området enn i Norge, dette er helt lovlig. Bill Clinton røykte også hasj i studietiden og det holdt til å bli valgt 2 ganger som president. Spørsmålet du kanskje bør stille istedet er hvor mange ganger du har sett Elon i dress i en business setting. Hvorfor valgte sjefen for MB å presentere ECQ i jeans mon tro...
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

stefse

Jo mer negativitet fra etablerte, fossile medier, jo mer får jeg lyst på Tesla.  :D
Avventer imidlertid enda med aksjene.
Røykeshowet tyder på at det kan være mer surr i vente fra den kanten, kanskje det ender med at han må en tur på rehab og snakke ut om "den vanskelige tiden" etc.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: Cobos på lørdag 08. september 2018, klokken 11:11
Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. september 2018, klokken 10:23

Bill Clinton røykte også hasj i studietiden og .......

Jeg tror det var snakk om marihuana og ikke hasj, og ikke glem at han; "Did not inhale"!

https://www.youtube.com/watch?v=CeXGnSpjgNM
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA