Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: Løve på fredag 10. august 2018, klokken 23:44
Ai... Kan vil kalle Elon sin tweet en løgn?
Ai - noen som har litt tungt for det? Kanskje litt vanskelig med alle disse nyhetene som ikke står på norsk?

"are seeking a wide pool of investors to back a potential take-private of the automaker to avoid concentrating ownership among a few new large holders"

Les tweeten en gang til: "Funding secured".  Les teksten ovenfor en gang til: "A few new large holders".
Når dette har sunket inn, kan du sette denne informasjonen sammen til en hel setning: "Funding secured. A few new large holders".

Begynner nesten å lure på om smartingene som har kjøpt andeler i Sisseners fond sprer FUD i dette forumet i håp om å redde shortposisjonen. Vi vet jo at de er så smarte.

Løve

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 11. august 2018, klokken 00:14
Ai - noen som har litt tungt for det? Kanskje litt vanskelig med alle disse nyhetene som ikke står på norsk?

"are seeking a wide pool of investors to back a potential take-private of the automaker to avoid concentrating ownership among a few new large holders"

Les tweeten en gang til: "Funding secured".  Les teksten ovenfor en gang til: "A few new large holders".
Når dette har sunket inn, kan du sette denne informasjonen sammen til en hel setning: "Funding secured. A few new large holders".

Begynner nesten å lure på om smartingene som har kjøpt andeler i Sisseners fond sprer FUD i dette forumet i håp om å redde shortposisjonen. Vi vet jo at de er så smarte.
Tror neppe deltakelse i dette forumet og det som sies her er med på å påvirke Tesla aksjen.
Det som Elon Musk sier kan derimot påvirke Tesla aksjen. Og som en oppegående person med en stor eierpost i et børsnotert selskap vet han dette og hvilke spilleregler som gjelder mhp informasjon han publiserer. Dog kan en kanskje undres basert på en del Twitter utspill de siste månedene? Hadde jeg sittet i styret hadde jeg kanskje bedt han ta en ferie fra Twitter en periode. Blir veldig mye støy av dette,og ro til å fokusere på driften av selskapet var jo noe han selv etterlyser mere av. Kan ikke se at denne twitringen hjelper i så måte...

1000kwh

Det er så 2018 å kalle alt folk sier for «løgn».

arthur

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 11. august 2018, klokken 00:14

Synes du tonen i dette innlegget ditt er slik du vil bli tiltalt og omtalt selv?  :-1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Early discussions ja. Elons tweet kan sammenlignes med å dra rett på babyshower etter et samleie.

Hvorfor skal folk være med i en innsamlingsaksjon for å kjøpe seg aksjer til $420. Selv om Tesla har et religiøst sterkt merkenavn, tror jeg det må litt mer til for å få folk med på dette. Rabatt på bil f.eks.

Jeg støtter Tesla for alt det er verdt, (jeg kjøper gjerne produktene deres f.eks) men penger er penger, og realiteter er realiteter.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ellemelle

Sitat fra: Løve på lørdag 11. august 2018, klokken 01:12
Som ventet, et søksmål er under oppseiling:
https://mobile.twitter.com/ReutersTech/status/1028048210785456134
Og Reuters skriver "Tesla shareholder files proposed class-action lawsuit".

Vel, dette er shortere, og de eier ikke en eneste Tesla aksje. Det er hele konseptet ved shorting. Du selger noe du ikke
eier, og kjøper det tilbake senere for å ta gevinst.

Underlig at Reuters ikke vet dette, men er man mikrofonstativ så er man mikrofonstativ.

Amoss

Sitat fra: georglu på fredag 10. august 2018, klokken 18:51
I følge Teslas vedtekter holder det ikke med simpelt flertall for å ta Tesla av børs. Minst 2/3 må stemme for.

Ok, det var jeg ikke klar over, det gjør det jo mindre sannsynlig at han har fått ett grønt lys på forhånd fra tilstrekkelig mange investorer slik jeg antok.

Men merker meg at fortsatt har ingen klart å skaffe tilveie en link til:
Sitat fra: moonbuggy på fredag 10. august 2018, klokken 16:51
Media i USA har vært i kontakt med alle de største aksjeeierne i Tesla og ingen av dem kjente til utspillet på forhånd.

... så forutsetter fortsatt at han i det minste har vært i kontakt med noen av de store investorene på forhånd. Inntil det kan dokumenteres det motsatte.
Model S 85D

Ellemelle

Men hvorfor skulle han ha fått grønt lys på forhånd? Han har jo nettopp sagt at det er opp til eierne å avgjøre om de skal forbli notert eller ikke.

Magnus Hansen

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 11. august 2018, klokken 15:45
Men hvorfor skulle han ha fått grønt lys på forhånd? Han har jo nettopp sagt at det er opp til eierne å avgjøre om de skal forbli notert eller ikke.

Han twitrer «funding secured". Og det pokkers mye penger hvis også de store nåværende eierne blir med videre

Amoss

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 11. august 2018, klokken 15:45

Det blir jo opp til investorene å bestemme resultatet via en avstemning. Men dersom det ikke var noen nevneverdig støtte for dette blant investorene så rimelig unødvendig å bringe dette på banen i første omgang. Ved å gå ut så offentlig som det ble gjort her, og med ett ferdig bud som de(n) nye(?) investoren(e) skal stå for, så bør han i det minste ha grunn til å tro at dette kan få en viss støtte blant aksjeeierne. I og med at han kan si at "founding secured" så må han jo nødvendigvis ha diskutert dette med de(n) nye(?) investoren(e).

Da jeg først trodde det holdt med ett normalt flertall så burde det ha holdt med en håndfull store investorer for å vite om forslaget ville få flertall, og regnet derfor med at han hadde tatt denne runden på forhånd. Ser at jeg er korrigert med at forslaget evnt. må ha ²/₃ flertall, og da blir det antagelig så mange at det ikke lengre er like naturlig/praktisk mulig. Men i det minste noen av de største bør dette ha vært luftet med på forhånd.
Model S 85D

Ellemelle

«investor support is confirmed. Only reason why this is not certain is that it's contingent on a shareholder vote.»

Her sier han i klartekst at dette er usikkert, fordi det avhenger av støtte blant aksjeeierne.

Hvis ikke kunne han bare skrevet «founding secured, majority of shareholders agree, we are going private».

Sveinung1954

Nokså hett rundt ørene til Elon om dagen:

https://aksjelive.e24.no/article/gPeKE5

Kaoset rundt Tesla, og ønsket fra Elon Musk om å ta selskapet av børs fortsetter å lage overskrifter verden over. I Marketwatch skriver Therese Poletti i en kommentar at stadig flere mener utspillet, som kom på Twitter, bør få konsekvenser for Elon Musk selv.
Hun peker blant annet på jusprofessoren Stephen Diamond, som mener at Twitter-meldingen fra Elon Musk spiller på at man har pengene klare, og at man vil ta selskapet av børs. Men, i påfølgende nyhetssaker er det tydelig at pengene ikke er der, og man leter etter investorer som kan tenke seg å ta selskapet privat.
– Det er kaotisk, det er ikke transparent. Hvis han hadde finansieringen i orden, så ville vi visst det. Jeg tror det er tull (BS red.anm.) og at han løy. Det bør han holdes til ansvar for, og jeg mener han bør kastes som en følge av dette, sier Diamond.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

daktari

Så Musk sier "funding secured" og "«investor support is confirmed".

Andre sier han lyver.

Time will show.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amoss

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 11. august 2018, klokken 17:50
«investor support is confirmed. Only reason why this is not certain is that it's contingent on a shareholder vote.»

Akkurat det sitatet har nok dessverre gått meg hus forbi, men dette er jo akkurat det jeg har tatt til ordet for - at han har sjekket og sikret seg støtte fra noen investorer. Så så fremt denne støtten ikke har blitt sikret etter at han tweetret, så hadde jeg altså (i det minste tildels) rett.

At han må ta forbehold om avstemningen sier seg selv, selv om han skulle være sikker på å ha støtte fra ett tilstrekkelig flertall. Formelt er ingen ting avgjort før alle har avgitt stemme, og noen kan ombestemme seg i siste liten. The devil is in the details...  De har heller aldri tidligere kunngjort noe som besluttet før siste stemme av gitt, selv om de har kunnet presentere resultatet så å si i samme sekund som den siste stemmen ble avgitt basert på forehåndsavstemning fra ett tilstrekkelig flertall av aksjene. Og altså, med ett krav om ²/₃ flertall, så har han neppe fått bekreftet tilstrekkelig støtte på forhånd.
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA