Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

ludwig_holberg

Med Sør-Korea var det nå motsatt. Trump fikk en symbolsk seier på papiret, som ikke kostet Seoul noe som helst. Blir fort et lignende utfall med Kina. Ikke bare fordi Trump har satt USA i en lite gjennomtenkt og dårlig forhandlingsposisjon. Også fordi Trump først og fremst er en korrupt politiker som vi må forvente prioriterer sin egen berikelse, ikke USAs interesser. Og Trump kan sikkert få noen personlige karameller som gjør at han lar USA vike for kinesiske interesser.

doldis1

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 04. april 2018, klokken 22:09
Med Sør-Korea var det nå motsatt. Trump fikk en symbolsk seier på papiret, som ikke kostet Seoul noe som helst. Blir fort et lignende utfall med Kina.
SitatIkke bare fordi Trump har satt USA i en lite gjennomtenkt og dårlig forhandlingsposisjon. Også fordi Trump først og fremst er en korrupt politiker som vi må forvente prioriterer sin egen berikelse, ikke USAs interesser.
Og Trump kan sikkert få noen personlige karameller som gjør at han lar USA vike for kinesiske interesser.

Nei det finnes ikke belegg for å påstå det. Dette ville også ha kommet med Hillary som president, Obama skulle tatt dette oppgjøret men var for konfliktsky.

ludwig_holberg

Eh, nei, det samme ville absolutt ikke skjedd med Clinton. Obama jobbet målrettet for å få på plass en robust løsning sammen med blant annet EU som faktisk kunne fungert.

Trump har ødelagt relasjonene til Europa, og kjører istedet et noldus sololøp som ødelegger all fremgangen som var skapt.

Hillary Clinton ville ikke trukket seg ut av TPP, og hadde gjennom den avtalen sikret amerikanske næringsinteresser langt bedre i Stillehavsregionen, og i mye større grad demmet opp mot urent trav fra Kina.

doldis1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. april 2018, klokken 21:59
USA kan ikke vinne heller. De er gjensidig avhengig av hverandre.

De kommer nok til et kompromiss som de begge kan være misfornøyde med...

Enig, men unyansert. USA kan leve lenge og rimelig godt med en handelskrig. Nedsiden for USA ligger mest i økende pris på varer som vil øke inflasjonen, senke børsene og gjøre det dyrere for USA å leve på lånte penger.I enden på dette ligger en reduksjon i levestandarden særlig for lavinnteksgrupper og derav en stor del av Trumps kjernevelgere.
Trump bør kanskje tenke litt  på mulighetene for å bli gjenvalgt i en slik situasjon....

For Kina derimot er en handelskrig mot USA absurd, ødeleggende. Verdens desidert største produsent av low-tech massevarer, enorme volumer og barberbladtynne marginer....et korthus av gjeld og lånt teknologi..?

Og de har travet urent så det holder, måten staten dyttet penger opp i Kinesisk solcelleproduksjon og ødela vestlige konkurrenter er direkte uhørt. For å si det sånn -jeg visste at dette kom til å skje da Trump varslet toll på utenlandske sollcellepaneler, eneste overraskelsen er at det tok så lang tid..

Kina er ute i en konflikt de ikke kan vinne og jeg er helt sikker på at de er veldig klar over det selv. Jeg tror dette vil utspille seg slik at vi først tar 2 uker i skyttergravene, deretter kaster flere land ( Europa, Canada, Japan)  seg på korstoget mot Kina for så å avslutte det hele i WTO med en ny avtale før sommeren.

Nok off topic fra min side, hvor skal aksjeene i dag ?

RBK

Jeg håper at de skal ned i dag så jeg kan bruke opp litt mer penger  :o
Fikk handlet 35 stk med snitt på 266 men er usikker på om jeg skal fortsette å kjøpe. Noen som vil spå litt her?
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: RBK på torsdag 05. april 2018, klokken 09:09
Fikk handlet 35 stk med snitt på 266 men er usikker på om jeg skal fortsette å kjøpe. Noen som vil spå litt her?
I min mening er alt under 300 en veldig bra pris, og jeg tror det vil fortsette opp i dag.

Men ikke kjøp mer enn du er komfortabel med og har råd til å tape. Og ikke skyld på meg om det ikke går rett vei.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RBK

Jo, du får all skylden ;D
Er litt enig med deg at under 300 virker som ok pris, men usikker på dette med Kina også.
Trolig prøver jeg meg med litt i dag, også får jeg roe litt ned igjen. Har fulgt tsla i mange år men aldri tatt meg råd til å kjøpe og det har vært meget dumt (første gang jeg vurderte lå de nesten til 100  :-X )
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

doldis1

Sitat fra: RBK på torsdag 05. april 2018, klokken 09:09

Jeg kan godt spå litt men spåing er en meget lite eksakt vitenskap, så pek ikke på meg om du taper penger  ;D

Nasdaq futures ligger på .7 + så vi starter med å fly litt opp, la oss si til 297/99, deretter faller vi som en stein til 282 for deretter å bruke resten av dagen tilbake til 297/8  ;) Men det finnes et par andre alternativ også, for å si det forsiktig..
Over en 10 års periode kan jeg være litt mer bastant da, opp til minst usd 2000, hvilket vil gi en selskapsverdi på drøye 300 mia usd, eller 30 % av Apple om du vil. Legg til 10 nye år så har du 10000 !

Counterpointer

Øggen

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 05. april 2018, klokken 16:44

Men dette var ukjent for meg

https://www.dn.no/nyheter/utenriks/2014/06/17/Finans/kinas-gjeld-strre-enn-usas

Det ser BTW ut som det er ganske likt mellom de to.

Replikk til OT [emoji851]

Legg merke til:
Morten Iversen
Publisert: 17.06.2014 — 22:01 Oppdatert: 18.06.2014 — 09:46
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

doldis1

Øggen har et poeng, det står mye verre til i dag:

http://nordic.businessinsider.com/china-faces-debt-crisis-despite-facade-of-economic-strength-2018-1?r=US&IR=T

Kina er en kjempe på leireføtter, de kan rett og slett ikke spille dette tollspillet særlig lenge.. uten at Jinping faller.
USA kunne jo lagt ned totalforbud mot Kinesiske varer.  Ville mest trolig satt igang en kjede av reaksjoner som endte med at kommunistpartiet falt...hmm morsom tanke.. ;)

Tuxedo

Sitat fra: Doldis1 på torsdag 05. april 2018, klokken 18:34
USA kunne jo lagt ned totalforbud mot Kinesiske varer.  Ville mest trolig satt igang en kjede av reaksjoner som endte med at kommunistpartiet falt...hmm morsom tanke.. ;)
Ville nok først og fremst tatt knekken på USAs næringsliv.

Counterpointer

Hvordan kjøper en Tesla aksjer ?
Har egentlig lyst til å gjøre et symbolsk støttekjøp men er som demonstrert i forrige OT poster ikke veldig bevandret i finansmarkedet [emoji85][emoji23]

Espen Hugaas Andersen

I en del større banker som f.eks DNB er det bare å sette i gang med å kjøpe aksjer. Du må bare aktivere aksjehandel (tror jeg) og sikkert signere elektronisk på et eller annet samtykke.

Eventuelt går det an å opprette en egen konto i Netfonds, Nordnet, e.l., overføre penger til de og så kjøpe aksjer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cobos

Jeg opplever de dedikerte nettmeglerne som hakket bedre hvis du tenker du skal handle litt. Bl.a. liker jeg Netfonds siden de lot meg legge inn relativt optimistiske ordrer. Altså $250 med lang varighet slik at hvis det var et plutselig kort fall, kunne jeg kaste meg inn å kjøpe uten å måtte følge med hele tiden. Så for litt mer avanserte ting er de bedre, skal du ha 10 aksjer og la de stå er banken du har idag like grei. Hvis den har aksjehandel i det hele tatt da.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA