Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sv: Marché Rygge - nå i drift igjen!

Startet av kjølholdt, fredag 21. september 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 19. oktober 2016, klokken 10:18Chevrolet skal klare 30k av Bolt i 2017 https://electrek.co/2016/10/18/gm-will-produce-over-30000-chevy-bolt-evs-in-2017-says-battery-supplier-lg-chem/
Jepp. Det sier litt at GM, med 6-8 måneders forsprang, vil trolig bli slått av Tesla på produksjonen i 2017 med en faktor i området 3-6. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 19. oktober 2016, klokken 10:18
Chevrolet skal klare 30k av Bolt i 2017 https://electrek.co/2016/10/18/gm-will-produce-over-30000-chevy-bolt-evs-in-2017-says-battery-supplier-lg-chem/

Spekulasjonene har vel vært på alt fra 25k til 50k. Ved å bekrefte at de kan levere "mer enn" 30k som er litt over minimum antallet, så bekrefter de kanskje egentlig at de ikke vil komme i nærheten av 50k? Eller?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

moonbuggy

LG sier de skal produsere 30k pakker for modellen. Det gjelder vel da både Ampera - e og Bolt. Men, i motsetning til Tesla, er det vel ikke produsjonsbegrensninger som gir tallet, heller hva man forventer marked for.

GM er forsiktige og slipper bilen først i ZEV stater som en slags gardering mot flopping.

Amoss

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 19. oktober 2016, klokken 11:41
LG sier de skal produsere 30k pakker for modellen. Det gjelder vel da både Ampera - e og Bolt. Men, i motsetning til Tesla, er det vel ikke produsjonsbegrensninger som gir tallet, heller hva man forventer marked for.

"Ryktene"/Spekulasjonene som jeg viste til i forrige innlegg har hele tiden gått på at dette skulle være nettopp produksjonsbegrensninger på batterier til disse bilene som ligger bak. Selve bilen - uten batterier - er jeg neppe i tvil om at GM skal klare å produsere svært mange av.

Om det er hold i ryktene/spekulasjonene er kanskje usikkert, men når så LG nå altså mer eller mindre bekrefter ett tall i nedre enden av det ryktene/spekulasjonene gikk ut på, så føler jeg at det er med på å bekrefte at ryktene/spekulasjonene ikke var tatt helt ut av løse luften. Men klart, det behøver ikke nødvendigvis å ha noen direkte sammenheng.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cobos

GM kan nok helt sikkert IKKE lage flere av denne uten å ha LG med på laget siden LG er de som lager alt i bilen. Batteri, motor, inverter, ladeelektroknikk, infotainment osv. i praksis alt som går på strøm eller er i nærheten av strøm lages av LG. GM lager hjuloppheng, interør og ytterplater. Tipper leverandører står for seter, hjul og slikt. LG kan maks produsere 50k av denne uten å bygge ut fabrikken sin. Det er sikkert noe de kan gjøre, men etter å ha brent seg på det 1-2 ganger allerede tipper jeg de starter utvidelsen ETTER at GM har solgt 50k i minst ett år. Det er ikke usannsynlig at Tesla vil produsere mye flere M3 enn Bolt i 2017. Klarer de å få ut noen få i 2016 vil nok GM vinne konkurransen for 2016 ja.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Espen Hugaas Andersen

Er det noen som har fått stemt om sammenslåningen ved en norsk bank? Jeg fyrte av en epost til Netfonds, og fikk dette svaret:

SitatPer idag har vi inte någon information från vår depåbank i USA om en pågående avstämning i TSLA eller SCTY, så tillsvidare kan vi inte ge något specifikt svar över vad som är möjligt i detta fallet.

Generellt i amerikanska aktier kan vi inte rösta i generalforsamling, däremot om det finns valmöjligheter i en corporate action (t ex ett uppköpserbjudande) har du som kund möjlighet att ta kontakt med Netfonds och instruera om du önskar något annat än det automatiska alternativet.

Jeg har fulgt opp med et spørsmål om hva det automatiske alternativet faktisk er. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Cobos på onsdag 19. oktober 2016, klokken 19:59
GM kan nok helt sikkert IKKE lage flere av denne uten å ha LG med på laget siden LG er de som lager alt i bilen. Batteri, motor, inverter, ladeelektroknikk, infotainment osv. i praksis alt som går på strøm eller er i nærheten av strøm lages av LG.

Korrekt nok. Men det er kun batterier som jeg har hørt om som begrensing her, så om LG f.eks. kan levere 100k motor + inverter og 75k ladere og infortainment osv, så er det slik jeg har forstått fortsatt batteriene som er begrensingen her.

... men på den annen side, siden de - slik jeg har forstått det - alt har den begrensingen så kan det meget godt være at produksjonen av en del av de øvrige delene til bilen, både fra LG og andre underleverandører (som altså ikke også skal brukes i andre bil-modeller/-merker), også har satt opp med ca. samme begrensing for å ikke overinvestere i kapasitet før bestilling er på plass. Her vet man jo på forhånd at en evnt. kapasitetsøkning på delen "batteri" vil ta både lang tid og store investeringer, så de har god tid på seg til å tilpasse produksjonen av disse øvrige delene om og når det er aktuelt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cobos

Sitat fra: Amoss på onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:11
Sitat fra: Cobos på onsdag 19. oktober 2016, klokken 19:59
GM kan nok helt sikkert IKKE lage flere av denne uten å ha LG med på laget siden LG er de som lager alt i bilen. Batteri, motor, inverter, ladeelektroknikk, infotainment osv. i praksis alt som går på strøm eller er i nærheten av strøm lages av LG.

Korrekt nok. Men det er kun batterier som jeg har hørt om som begrensing her, så om LG f.eks. kan levere 100k motor + inverter og 75k ladere og infortainment osv, så er det slik jeg har forstått fortsatt batteriene som er begrensingen her.

... men på den annen side, siden de - slik jeg har forstått det - alt har den begrensingen så kan det meget godt være at produksjonen av en del av de øvrige delene til bilen, både fra LG og andre underleverandører (som altså ikke også skal brukes i andre bil-modeller/-merker), også har satt opp med ca. samme begrensing for å ikke overinvestere i kapasitet før bestilling er på plass. Her vet man jo på forhånd at en evnt. kapasitetsøkning på delen "batteri" vil ta både lang tid og store investeringer, så de har god tid på seg til å tilpasse produksjonen av disse øvrige delene om og når det er aktuelt.
Det har du naturligvis rett i at det er meget mulig LG kan levere 2 millioner infotainmentdeler, men siden batteri er en viktig del i en elbil og det er dyrt å utvide produksjonen er det sånn sett ikke så viktig hva delen det er minst av heter, siden det tar tid og penger å skaffe fler og bilen ikke kan leveres uten, siden LG har en såpass utfyllende kontrakt for Bolt'en. Altså at de leverer det meste av verdi i bilen. Hovedpoenget mitt var at hvis GM alene vil lage fler må de som sagt dra med seg LG på det.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Havebigfun


Tuxedo

Den steg rundt $10 i after market.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Spinner

Smått utrolig å tjene penger i den fasen de er! 3 milliarder dollar i cash, samt den eneste (eller en av få?) bilprodusent i USA som har betalt ned sin offentlige gjeld. Var vel forventet at de skulle gå med tap inntil M3 var godt i gang.

Arha

Sitat fra: Sbr på onsdag 26. oktober 2016, klokken 23:59
Smått utrolig å tjene penger i den fasen de er! 3 milliarder dollar i cash, samt den eneste (eller en av få?) bilprodusent i USA som har betalt ned sin offentlige gjeld. Var vel forventet at de skulle gå med tap inntil M3 var godt i gang.
Og allikevel sluttet kursen nesten flatt i forhold til før fremlegging av Q3  >:(
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Amoss

https://twitter.com/elonmusk/status/791756469305679873
Sitat
Elon Musk @elonmusk

Solar roof unveil now at 5:30pm sharp (need daylight, for obvious reasons) California time tomorrow.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

epsilone6

Jeg syns det var knalltøft, men jeg lurer veldig på hva prisen blir på noe sånt. Og det er vel ikke sånn at en har solceller på taket i alle himmelretninger? Er vel bare å legge dummy tiles eller noe om økonomien i det ikke er helt på styr.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA