Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sv: Marché Rygge - nå i drift igjen!

Startet av kjølholdt, fredag 21. september 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

Teslanewbie

ikke alle er like tilgivende , resultatet ser vi nå.
Har tro på tesla aksjen , men per dags dato er det stor risiko å gå inn .
Vi kan snakkes i slutten av mars ..

Tror dessverre aksjen skal videre ned 20-30%
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. februar 2016, klokken 20:17
ikke alle er like tilgivende , resultatet ser vi nå.
Har tro på tesla aksjen , men per dags dato er det stor risiko å gå inn .
Vi kan snakkes i slutten av mars ..

Tror dessverre aksjen skal videre ned 20-30%
Da pantsetter jeg huset.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Teslanewbie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 20:19
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. februar 2016, klokken 20:17
ikke alle er like tilgivende , resultatet ser vi nå.
Har tro på tesla aksjen , men per dags dato er det stor risiko å gå inn .
Vi kan snakkes i slutten av mars ..

Tror dessverre aksjen skal videre ned 20-30%
Da pantsetter jeg huset.

:-) 162 sist , går inn hvis/når aksjen kommer under 130 :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Epleskreller

#2133
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. februar 2016, klokken 20:30
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 20:19
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. februar 2016, klokken 20:17
ikke alle er like tilgivende , resultatet ser vi nå.
Har tro på tesla aksjen , men per dags dato er det stor risiko å gå inn .
Vi kan snakkes i slutten av mars ..

Tror dessverre aksjen skal videre ned 20-30%
Da pantsetter jeg huset.

:-) 162 sist , går inn hvis/når aksjen kommer under 130 :-)

Jeg skal vurdere det om den går under 120. Den har nå falt fra ca 280 til 160.. Men har egentlig ikke råd siden jeg kommer til å kjøpe en MX..

Jeg har også tro på Tesla på lang sikt, men mer skeptisk på kort sikt med billig olje osv..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

FU73

Tenkte jeg skulle ordne meg med konto i Netfonds eller Nordnet, og etterhvert prøve seg litt. Hvis jeg har forstått prislistene deres, så virker det som om at Netfonds tar 0,1% kurtasje for kjøp av aksje i USA og Nordnet 0,15%. slik sett litt å spare ved å velge Netfonds. Er det andre gode grunner for å velge den ene eller den andre? Det virker ikke som om det har så mye å si ut i fra tidligere i tråden da men.
2016 Model S 70D

Espen Hugaas Andersen

Det går nok mest på at Nordnet tilbyr litt mer funksjonalitet. Hvis man ikke har noen veldig spesifikke ønsker har det liten betydning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#2136
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 06. februar 2016, klokken 21:13Jeg skal vurdere det om den går under 120. Den har nå falt fra ca 280 til 160.. Men har egentlig ikke råd siden jeg kommer til å kjøpe en MX..

Jeg har også tro på Tesla på lang sikt, men mer skeptisk på kort sikt med billig olje osv..
Lav oljepris er bra for Tesla, så lenge Tesla er begrenset av produksjonskapasitet. Lav oljepris betyr billigere frakt av råvarer til Japan, billigere frakt av råvarer og batterier til USA og billigere frakt av biler ut til markedet.  Når man tar med alle leddene der lav oljeprisen fører til reduserte kostnader har det en nevneverdig påvirkning på bunnlinjen.

Når Tesla ikke lengre er begrenset av produksjonskapasitet vil det derimot ha en virkning. Det tidligste jeg kan se for meg at dette skjer er i 2018. Men mye kan skje med oljeprisen på 2-3 år.

Men ellers kan jeg si at alt dette snakket om ytterligere fall (ikke bare her - overalt) i aksjekursen har overbevist meg om å forberede meg for at det kan skje. Jeg tror ikke det skjer, men om det gjør det så skal jeg være klar. Jeg har begynt å flytte penger fra mer langsiktige "kjedelige" posisjoner til Netfonds. Jeg kansellerte også Model X reservasjonen. 31k giret x3 blir en del aksjer. Tenker jeg også skal legge litt penger i Netflix.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tuxedo

Normalt er lav oljepris bra for verdensøkonomien generelt (bortsett fra noen relativt få oljeeksporterende land).  Det som er frykten denne gangen er i hvor stor grad internasjonale banker er eksponert med lån mot oljebransjen.  Internasjonal bansektor er nå priset til omtrent 2009-nivåer, som er helt hinsides i forhold til nåværende inntjening.  Så da er spørsmålet:  Er dette irrasjonell frykt, eller ligger det noen skikkelig råtne egg i banksektoren som ennå ikke er allment kjent? (jamnfør subprime)

Uansett tror jeg Tesla kan være et godt langsiktig kjøp på disse nivåene, men ville kjøpt meg gradvis inn, og ikke for mye før neste kvartalspresentasjon.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

chal

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. februar 2016, klokken 19:50
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 06. februar 2016, klokken 19:27
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 15:57
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 15:46Der kursen er nå kan Tesla si at de ikke har tenkt å lage Model 3, og Tesla vil fortsatt være verdt kursen, bare basert på utsiktene til Model S/X og Tesla Energy. Så klart, om de sa det, så er det ikke umulig markedet ville reagere irrasjonelt og sende kursen kraftig ned.
Men bare så det er sagt, jeg har fullstendig tiltro til at Tesla kommer med Model 3 sent 2017/tidlig 2018, og treffer prismålet på 35k USD per bil.

Tror ikke så veldig mange er enige med deg i at dagens kurs er beskrivende for Model S, X og Powerwall.  Men, mener du det, så forstår jeg godt hvorfor du er så positiv. Mitt utgangspunkt er at Tesla må lykkes kommersielt med M3 for å ha en oppside. Mislykkes de er nedsiden stor.

Håper de virkelig klarer å bygge en rimelig M3 uten for mye fancy kostbare greier.. Etter Model X er håpet at de klarer å bygge en bil som ikke må være banebrytende på så mange områder.

Mange inklusive meg er av den oppfatning at model X ble unødvendigt avansert og at det var en grov feilprioritering av tesla / Musk . Falconwing dørene er en total skivebom .

Hvis det er slik de prioriterer i fremtiden , da skjønner jeg at investorene er engstlige ...

"Mange inklusive meg" hvor f.. har du det fra? Mange? Hva er mange? Har du foretatt opptelling?

Teslanewbie

#2139
Sitat fra: chal på søndag 07. februar 2016, klokken 09:42
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. februar 2016, klokken 19:50
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 06. februar 2016, klokken 19:27
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 15:57
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 15:46Der kursen er nå kan Tesla si at de ikke har tenkt å lage Model 3, og Tesla vil fortsatt være verdt kursen, bare basert på utsiktene til Model S/X og Tesla Energy. Så klart, om de sa det, så er det ikke umulig markedet ville reagere irrasjonelt og sende kursen kraftig ned.
Men bare så det er sagt, jeg har fullstendig tiltro til at Tesla kommer med Model 3 sent 2017/tidlig 2018, og treffer prismålet på 35k USD per bil.

Tror ikke så veldig mange er enige med deg i at dagens kurs er beskrivende for Model S, X og Powerwall.  Men, mener du det, så forstår jeg godt hvorfor du er så positiv. Mitt utgangspunkt er at Tesla må lykkes kommersielt med M3 for å ha en oppside. Mislykkes de er nedsiden stor.

Håper de virkelig klarer å bygge en rimelig M3 uten for mye fancy kostbare greier.. Etter Model X er håpet at de klarer å bygge en bil som ikke må være banebrytende på så mange områder.

Mange inklusive meg er av den oppfatning at model X ble unødvendigt avansert og at det var en grov feilprioritering av tesla / Musk . Falconwing dørene er en total skivebom .

Hvis det er slik de prioriterer i fremtiden , da skjønner jeg at investorene er engstlige ...

"Mange inklusive meg" hvor f.. har du det fra? Mange? Hva er mange? Har du foretatt opptelling?


Er det nok med meg og Musk? :-)

http://www.autoblog.com/2016/02/05/tesla-model-x-mistake-opinion/

Let's Face It: Tesla's Model X was a mistake


Now Tesla is saddled with a very expensive project that wasn't exactly, um, planned. Development took two years longer than initially expected, as the platform changed and new technology was added. Speaking candidly about the Model X's development, Musk said, "If we had known the true engineering costs and the amount of complexity associated with it I think we would have probably done fewer new things."
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

chal

#2140
Ser ikke noe tall her.
En enkelt opinion.
Du må gjerne komme med 10 slike. Men er det mange?
Mitt poeng: Kan du ikke skrive " Jeg tror det er mange " - istedet for å komme med udokumenterte påstander.
Edit:
Nei, det er ikke nok med deg og Musk, bl a fordi Musk ikke har sagt at det var "en grov feilprioritering".

Teslanewbie

#2141
Sitat fra: chal på søndag 07. februar 2016, klokken 10:23
Ser ikke noe tall her.
En enkelt opinion.
Du må gjerne komme med 10 slike. Men er det mange?
Mitt poeng: Kan du ikke skrive " Jeg tror det er mange " - istedet for å komme med udokumenterte påstander.

Så så, ikke bli en sår taper nå ..

Det er mange nok til at autoblog skrev en artikkel om saken der de siterer Musk .. Så ja det er mange og dette gjenspeiles i aksjekursen ..


Musk sa selv :

Musk said, "If we had known the true engineering costs and the amount of complexity associated with it I think we would have probably done fewer new things."


http://www.autoblog.com/2016/02/05/tesla-model-x-mistake-opinion/
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Espen Hugaas Andersen

Gjennomføringen av Model X har ikke vært perfekt. Ideelt sett skulle Model X ha vært tilgjengelig i august 2015, og opprampingen av produksjonen tatt ~3 måneder, slik at Tesla hadde avsluttet 2015 med en produksjonstakt på 1000 stk Model X per uke. Men realiteten var mer at produksjonen startet i desember, og opprampingen er ennå ikke fullendt. Vi ligger altså fort noe sånt som 3 måneder etter perfekt gjennomføring. Det er tidaspektet. På ressurssiden kunne trolig Model X blitt en del billigere. Det vil ikke overraske meg om Model X kunne blitt 100 millioner dollar billigere å utvikle om man droppet en del features.

Men i det store bildet anser jeg disse aspektene som ganske ubetydelige. Tesla trenger Model X for å finansiere utviklingen av Model 3. Om ett par måneder vil det produseres Model X med en takt på 50k/år. Antar vi ASP (average selling price) på 120k USD og 20% margin, så utgjør dette 1,2 mrd USD per år inn i kassa. Til og med 2020 vil det utgjøre noe sånt som 5 mrd USD, noe som f.eks dekker Teslas kostnader til Gigafactory ganger to.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

El-boy

#2143
Sitat fra: chal på søndag 07. februar 2016, klokken 09:42
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. februar 2016, klokken 19:50
Mange inklusive meg er av den oppfatning at model X ble unødvendigt avansert og at det var en grov feilprioritering av tesla / Musk . Falconwing dørene er en total skivebom .

Hvis det er slik de prioriterer i fremtiden , da skjønner jeg at investorene er engstlige ...

"Mange inklusive meg" hvor f.. har du det fra? Mange? Hva er mange? Har du foretatt opptelling?
Inkluder meg som en av de "mange" som du sier.
FalconWing doors var en fullstendig skivebom, dyrt, komplisert og dårlig løsning, og gjør Model X uinteressant for meg.

Tesla saksøker sin tidligere Tyske produsent/utvikler av Falconwing dørene.
http://www.autonews.com/article/20160119/OEM10/160119725/tesla-sues-german-supplier-over-model-x-falcon-doors

Når det viser seg slik en kompleksitet at en tysk bildelleverandør/utvikler får problemer er det ikke mye håp om at falkeving dørene skal bli en suksess. Er det en ting tyskerne kan så er det maskinbygging og bil. "Das ist Maschinenbau". Jeg tror nok Tesla vil slite med sin Model X.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: El-boy på søndag 07. februar 2016, klokken 11:33Inkluder meg som en av de "mange" som du sier.
FalconWing doors var en fullstendig skivebom, dyrt, komplisert og dårlig løsning, og gjør Model X uinteressant for meg.
Man bør prøve å skille på hva man syns om falkedørene i forhold til sine personlige bilbehov og i forhold til TSLA.

Jeg hadde nok også egentlig helst sett at Tesla hadde laget en litt mer tradisjonell CUV. Men i forhold til TSLA har det ikke enorm betydning akkurat hvilken bil de laget. Det er garantert et marked for 50-100k/år Model X på verdensbasis. Model X er nok også til større grad laget for det kinesiske markedet. I Kina er det ikke janteloven som gjelder akkurat, og falkedører er mer spiselige. I 6-seters variant og med en midtkonsoll mellom baksetene bør den absolutt være attraktiv for kineserne. Det er ikke uten grunn at det første markedet etter nordamerika som har fått konfiguratoren er Kina.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA