Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sv: Marché Rygge - nå i drift igjen!

Startet av kjølholdt, fredag 21. september 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

mogu

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 05. februar 2015, klokken 21:30
Ja, denne aksjen er så volatil at man bør holde seg unna, med mindre man vil gjøre et veddemål på  5 - 10 års sikt.

Volatil aksje betyr da ikke annet enn litt spenning i hverdagen ;)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km


NegativeElectrode

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 13. februar 2015, klokken 08:20
http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/02/13/0544/usa-i-dag-selg-tesla

Jeg blir litt bekymret med tanke på USAs evne til å ta vare på det som mest sannsynlig vil bli fremtidens transportteknologi, og fortsatt satse på oljeøkonomien som man burde ha innsett har mange problematiske sider (både økonomiske og miljømessige). Det er nærliggende å tro at det ligger sterke interesser bak å snakke med Tesla.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Arha

#1833
Og Musk mener aksjen kan gå 25-gangen på 10 år (dersom det ikke blir emisjoner).  Løp og kjøp!

http://www.marketwatch.com/story/musk-says-tesla-market-cap-may-rocket-to-apples-level-in-10-years-2015-02-11
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

kjølholdt

Supercharger nettverket kommer til å bli gull verdt for Tesla , og på sikt gi de enorme markedsfordeler. Hvis du ikke kjører Tesla hvor vil du lade din  32 mils El bil på langtur
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Arha

#1835
Etter hvert som andre produsenter kommer med biler med lang rekkevidde, vil nok Tesla tjene godt på å selge tilgang til superladenettverket.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

MR Tesla


Undertegnede


NegativeElectrode

Wall street sliter litt med å få begrep om hva Teslaaksjen er verdt
http://www.businessinsider.com/wall-street-on-teslas-future-2015-3

Siden de benchmarker mot andre bilprodusenter blir de sammelignet direkte på produksjonstall. De de ikke regner på er superladernettverk og batteriproduksjon. Tesla kan selge tilgang til superladernettverk til andre produsenter og batterier til andre bilmerker og til lagring av sol- og vindenergi. Siden de (antageligvis) ligger litt foran i strategi for elbiler vil vi nok se at de har noen ess i ermet også fremover.

Som linken over viser er bilmarkedet ganske enormt, og Tesla kan ta så store markedsandeler produksjonslinjen tillater. Selv om det kommer noen konkurrenter vil det neppe være nok til å dekke etterspørselen, og et større utvalg av elbiler vil heller styrke elbilens posisjon i markedet, uavhengig av merke.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

KrW

Virker som aksjekursen nå følger krona. Krona opp (dollar ned) TSLA opp, krona ned (dollar opp) TSLA ned. Både dollarkursen mot NOK og TSLA har i de siste månedene blitt styrt veldig av oljeprisen.

Det beste for oss som sitter med aksjer er om vi kunne fått oppgang i aksjekursen samtidig som dollaren holder seg høy som nå (7.9). I skrivende stund har aksjekursen falt 3,42% i dag og den er nede på 193,76.

Hva vil skje de kommende månedene tror dere?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Tuxedo

Jeg ser ingen store triggere de neste månedene.  Tror ikke aksjen kommer til å gå noe videre før de første Model X blir levert til kunder.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

MR Tesla

Håper den holder seg lav noen mnd så får tid til å tjene noen kr for å kjøpe mere aksjer, solgte over halvparten av TSLA posten nylig for å betale for P85D- ned til 170 haddde vært perfekt- skal jo langt opp på noen års sikt ;D


Car for a Civilized Age

Aksjen har svingt veldig mye i det siste. Det har kommet flere artikler som ikke synes å ha rot i virkeligheten. Disse artiklene bygger ofte på spekulasjoner som har rot i 4. kvartal 2014 sine tall, samt dårlige nyheter fra Kina etc. I går falt aksjen betydelig som følge av en sak om nedbemanning i Kina, som egentlig er positivt, og en annen sak om forsinkelse i byggingen av batterifabrikken i Nevada. Denne siste var bare humbug basert på unøyaktigheter. Fabrikken ligger FORAN skjema :)

I det siste har nøytrale, selvsagte forhold blitt presentert som dårlige nyheter av skribenter som er negative til Teslas muligheter. Tilsvarende har positive og gode nyheter ikke blitt ført fram. Dette har ført til kursnedgang. Jeg tror vi får se et oppsving når Tesla kommer med nyheter om hjemmebatteriet og frem mot resultatet for 1. kvartal 2015 i mai.

Da tror jeg vi får se salgstall såvidt under forventning og fortsatt underskudd som følge av investeringer. Men mange analytikere skjønner seg ikke på dette, og jeg tror vi får se en nedgang til 200 igjen.

Etter dette vil aksjen stige frem mot lansering av Model x og oppdateringer om batterifabrikken, og jeg tror vi kan få se 250 - 300 mot slutten av året.



mr_Utopia

Jeg tror Tesla kommer til å levere lavere salg enn forventningene synes å være. Tesla har selv guidance på 55 000 biler (S og X). Men Model X er vel ikke forventet levering før Q4? Så da må vel Model S stå for ca 50.000 biler i henhold til Elon Musk og Teslas forventninger. Og det er ca 4500 i måneden i snitt.

Tesla biler har blitt vesentlig dyrere i utenlandske markeder (utenfor USA) det siste året pga styrket dollarkurs mot andre valuta som EUR, NOK etc. Dette tilsier lavere etterspørsel etter amerikanske biler og Tesla

Leveringstid (ventetid på bil) har gått vesentlig ned i forhold til tidligere. Det tyder på redusert etterspørsel, siden produksjon trolig ikke er gått opp vesentlig. Produksjonssystemet til Tesla er vel ordrebasert, og ikke produksjon av "standardbiler". Om man konfigurerer en bil på Tesla http://my.teslamotors.com/models/design, så er det levering i _Late March_ for P85D, og Delivery may for en S85. 

Samtidig så er det ting som kan tyde på at Tesla forsøker å smette inn noen biler som ikke er bestilt, men som er standardbiler som vil være lette å selge til prisbevisste kunder. Har litt vanskelig for å tro at så mange har avbestilt bilene sine. Samt rapporter om at det er produsert flere biler enn levert. Men dette er kun spekulasjon fra min side.

Men det vil vise seg når man får se Q1 resultater. Her gjetter jeg at det blir en "omlegging" på måten det blir framstilt på. Kanskje at det blir lagt fokus på antall produserte biler istedetfor?

Her kan man bare spekulere, men jeg ser for meg $150 før sommeren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA