Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sv: Marché Rygge - nå i drift igjen!

Startet av kjølholdt, fredag 21. september 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. februar 2014, klokken 11:55
Dere som kan finansspråk; står det at disse opsjonene vil selges til menigmann?

Du kan jo kontakte dem (prospectus-ny@ny.email.gs.com), men tror ikke du får kjøpt hvis du ikke blar opp veldig mange penger i første omgang. Slik det var forrige gang de hentet inn penger så ble disse Warrants/Convertible Notes handlet med c.a. 1 mnd. senere på spesielle markeder for slik, i USA, men da til markedspriser. Jeg vet ikke hvordan slik handel foregår i praktikken.

erha

Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 27. februar 2014, klokken 12:24
Sitat fra: SKH på torsdag 27. februar 2014, klokken 08:42
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 26. februar 2014, klokken 20:12

Nå vil i praksis allikvel en melding om emisjon ofte påvirke kursen, men det er ikke pga "matematikken" i emisjonen, men pga informasjon om hvorfor emisjonen gjennomføres. En melding om emisjon pga at selskapet har tapt uventet mange penger på et prosjekt vil normalt medføre at kursen påvirkes negativt for eksempel. Motsatt vil for eksempel en melding om emisjon pga at selskapet skal bygge ny batterifabrikk som forventes å redusere viktige komponentpriser normalt påvirke kursen i positiv retning.

De siste setningene dine er faktisk riktig - Men alt annet like vil det likevel ikke være gunstig for en aksjonær å bli utvannet gjennom en emisjon - selv til markedskurs. Hvis du eier 10 % av Tesla er det ikke kjekt å bare eie 5 % - selv om selskapet har fått inn dobbelt så mye Cash - som vi ikke vet vil skape tilsvarende avkastning på EK. Flott utdannelse og jobberfaring!!


Jeg skal absolutt ikke pårope meg noen som helst ekspertise innenfor dette feltet. Men rimelig basic logikk tilsier vel at det er likegyldig å eie 5 % av et selskap til en viss verdi eller 10 % av et selskap til halve verdien. Så kan man jo si som SKH at en emisjon allikevel kan påvirke prisen, men ikke pga. rent rasjonelle økonomisk grunner. I TSLA sitt tilfelle som verdsetter verdier til selskapet 40 ganger hva de egentlig er verdt (hentet bare eksempelet gitt ovenfor) kan man vel påstå at det å hente inn penger er svært gunstig for tidligere aksjonerærer.

Lacaixxa

Hvis tesla selger 1 mill. biler kan du i teorien få 10 % av overskuddet. Du må da forutsette at ny innskutt ek vil doble salget. Det er en risiko for at så ikke skjer. Alt annet like vil kursen falle.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Geirr

Og der turte ikke jeg mer. Inn på 144 før jul. Ut idag på 250. Vurderer risikoen for vesentlig nedtur nå å være større enn vesentlig opptur. Kommer nok til å følge med aksjen uansett; fantastisk spennende selskap & ledelse.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

OleJA

Sitat fra: SKH på fredag 28. februar 2014, klokken 17:25
Og der turte ikke jeg mer. Inn på 144 før jul. Ut idag på 250. Vurderer risikoen for vesentlig nedtur nå å være større enn vesentlig opptur. Kommer nok til å følge med aksjen uansett; fantastisk spennende selskap & ledelse.
Mer eller mindre i samme situasjon, har solgt ut ca 50% de siste dagene på 251-255. Tror det er mulig at TSLA skal litt ned de nærmeste dagene, og da blir det en ny kjøpsmulighet. Ihvertfall så mangler det en trigger for videre oppgang akkurat nå.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

MR Tesla

Sitat fra: OleJA på fredag 28. februar 2014, klokken 19:12
Sitat fra: SKH på fredag 28. februar 2014, klokken 17:25
Og der turte ikke jeg mer. Inn på 144 før jul. Ut idag på 250. Vurderer risikoen for vesentlig nedtur nå å være større enn vesentlig opptur. Kommer nok til å følge med aksjen uansett; fantastisk spennende selskap & ledelse.
Mer eller mindre i samme situasjon, har solgt ut ca 50% de siste dagene på 251-255. Tror det er mulig at TSLA skal litt ned de nærmeste dagene, og da blir det en ny kjøpsmulighet. Ihvertfall så mangler det en trigger for videre oppgang akkurat nå.

Enig med dere, er blitt litt urolig og jeg  halverte også min posisjon idag.
Jeg tror ikke på noen store nyheter i den nærmeste tiden- batterifabrikken- synergieffektene med alternative bruksommråder etc er kjent . Denne aksjen er svært avhengig av stadig nye positive nyheter og overraskelser og det har kommet relativt tett i det siste. Tror sentimentet er på topp nå og det kan bli vanskelig å holde kursen uten stadig nye positive overraskelser. Batterifabrikken er jo nå delvis finansiert og med dette er vel gen3 bilen egentlig sikkret uten at de selv trenger å drive kursen videre for å hente inn ny kapital.
Elon gjentok jo også på det siste møtet i Oslo at aksjen i øyelikket var priset høyere en det Tesla fortjener og den har gått opp svært mye siden det.
Selger meg derfor ned til comfortnivå og legger resterende aksjer i skuffen frem til pensjonsalder !

Better be safe than sorry !

OleJA

Der dumpet jeg ut resten av TSLA aksjene på 245, håper å kunne kjøpe dem tilbake på en lavere kurs senere.

På lengre sikt tror jeg på at vi skal høyere opp. 8)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

christian1986

Feiget også ut i dag... Er vel grunn til å forvente en liten nedtur nå, får satse på en brann eller to ::)...

Amoss

Sitat fra: MR Tesla på fredag 28. februar 2014, klokken 19:54
Jeg tror ikke på noen store nyheter i den nærmeste tiden- batterifabrikken- synergieffektene med alternative bruksommråder etc er kjent . Denne aksjen er svært avhengig av stadig nye positive nyheter og overraskelser og det har kommet relativt tett i det siste.

Er stort sett enig med hva du skriver, men er fortsatt ett par mer eller mindre store nyheter som fortsatt kan komme (for den sak skyld både på + siden og - siden :p ).  Tenker først og fremst da på en bekreftelse om at Panasonic faktisk går inn her, og med hvor mye. Og hvilke andre partnere som henger seg på (og med hvor mye). Bare se for deg hvordan det hadde slått ut om det ble kjent at Daimler (Eller Toyota) går inn med US$1b?  Nei, sier ikke at de gjør det, men det kunne påvirket kursen ganske kraftig vil jeg tro :)

Den endelige plasseringen av fabrikken kan også påvirke kursen. Havner den i Texas kan det slå negativt ut, dersom det ikke følges av en oppmykning av lovgivningen i staten for å selge Tesla. Statlige initiativer for å sikre seg fabrikken kan slå positivt ut.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

MR Tesla

Jeg satt på første benk og leste den undertrykkte og store skuffelsen i fjeset til Elon i siste møte i Oslo angående samarbeidet med Daimler og toyota :Daimler og Toyota er egentlig ikke interessert i å satse hardcore på EL- biler. Samarbeidet er ikke bra - Daimler og Toyota er bare med Tesla av politiske grunner for å fortsette selge fossilbiler eller fossil light (hybrid) og oppnå ZEC. De våkner nok opp etterhvert- kanskje når Gen3 viser seg å bli en suksess.
Tesla må dra lasset alene foreløpig- en 2hvit svane" kan være at Apple legger noen milliarder usd i batterifabrikken- det vil gi kred til Tesla

MR Tesla

Tror egentlig at man bør tenke på å kjøpe noen BMW aksjer etterhvert- de er egentlig de eneste som har våknet opp unntatt Nissan men Nissan blir for kjedelig- både bilen og aksjen  :o

Amoss

Sitat fra: MR Tesla på fredag 28. februar 2014, klokken 23:47
Tror egentlig at man bør tenke på å kjøpe noen BMW aksjer etterhvert- de er egentlig de eneste som har våknet opp unntatt Nissan men Nissan blir for kjedelig- både bilen og aksjen  :o

Her er jeg ikke enig. (Altså, uttaler meg ikke om det kan være lurt å kjøpe aksjen eller ei.)  Vi ser i dag en generell "oppvåkning", "alle" (ok, med noen unntak) er mer eller mindre opptatte av eldrift. Ta VW f.eks. eUp og eGolf, Posche med hybrid og var det ikke en utviklingssjef hos Audi som fikk sparken for å ha valgt å ikke følge opp eTron prosjektet?

Problemet er at de ser ut til å tro at en elbil er en elbil, de har rett og slett ikke *forstått* Tesla, så det tar nok sin tid før noen - inkl. BMW - har en reel konkurrent på banen slik det ser ut idag.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Havebigfun

De som kan tysk og leser artiklene i manager- magasinet som jeg har linket til her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7843.msg190461.html#new
skjønner hvorfor Tsla har gått som en kule.
Tyske bilprodusenter er rett og slett parkert- hovedsakelig fordi de ikke har løst batteri- utfordringene- mtp både kvalitet og volum.

Mircado


Tyske bilprodusenter prøver også å håndtere at nett-generasjonen under 30 år ikke kjøper like mange biler, utsetter å ta førerkort, ikke synes egen bil er et voksenrituale lenger osv. En taktikk har vært å prøve ut fabrikanteide bilkollektiver og biler som får folk til å bruke /litt/ bil, selv om de er unge og urbane -- med håp om at de kjøper en stor fossil når de får familie.  Kanskje har de tenkt elbil som primært en slik urban innstegsbil, også?
--
Think City Zebra

Lille Lance

Mens Tesla aksjer står litt på stedet hvil, så finne det andre som skyter avgårde ...

The biggest beneficiaries from news of Tesla's expansion in Europe and big move in batteries via its Gigafactory plans are fuel cell makers like Plug Power (PLUG +11.6%), Ballard Power (BLDP +18.6%) and FuelCell Systems (FCEL +20.1%); shares of each are surging past 52-week highs (again).

La inn litt stål på PLUG nå, men selvsagt 1 uke for seint ute, og mistet vel ca 100% avkasting bare der ...  :o
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA