Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

arthur

Stort flatere enn dette kan det nesten ikke bli på Wall Street, men Tesla stupte og Elon Musk gikk på en skikkelig milliardsmell.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/09/Flatt-i-New-York

Sikkert noen som mener at det også er trolling å legge ut en slik link, men det får heller stå sin prøve. Mannen er en løs kanion på dekket, dessverre, så skulle ønske han trakk seg tilbake (konsentrerte seg om det han helt klart er meget god på) og sluttet med en del av sine merkelige "krumspring"!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Et par interessante videoer:

Tidligere SEC council sier SEC kan tape denne saken:

https://youtu.be/lbfimLtB5Jk

Prismål på 430:

https://youtu.be/izxr1_tubes
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 29. september 2018, klokken 08:13
Denne tråden er tilbake i gamle trollmodus. Og desverre biter mange på..

Hittil har ingenting fornuftig blitt avdekket av de mest ivrige.

Viktig å holde negativt fokus vet du :)
Ikke se på det selskapet lykkes med. Se utelukkende på der målene ikke nås. Eneste måten å mentalt undergrave den utrolige veksten.

Jeg kjøpte for moroskyld aksjer igjen i dag på 265,12. Har ikke hatt aksjer siden den stod i 106usd for noen år siden. Belånte litt av NEL beholdningen min. Men såpass lite at det ikke blir særlig med penger ut av det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Zett

Sitat fra: Huskestue på fredag 28. september 2018, klokken 23:29
En liten liste av MUSK brutte løfter.
Sitat
Lang liste slettet

Det jeg bestandig har synes er veldig fasinerende er hvordan noen forstår ordene "expect", "anticipate", "around", "tracking towards", "something like that", og så videre som løfter. Og at de blir personlig fornærmet når "løftene" ikke nås, og enda mer fornærmet over at alle andre ikke er enige i at man bør være fornærmet.

Det er ikke noe tvil om at Tesla har ambisjoner som er høye (og ofte er urealistiske!), men det er vel heller ikke tvil om at de beveger seg fort fremover. Og det er vel heller ikke noe tvil om at de ligger foran konkurrentene i volum og at forspranget øker måned for måned?

Porsgrunn

Huskestue

Sitat fra: Zett på lørdag 29. september 2018, klokken 11:20
Sitat fra: Huskestue på fredag 28. september 2018, klokken 23:29
En liten liste av MUSK brutte løfter.
Sitat
Lang liste slettet

Det jeg bestandig har synes er veldig fasinerende er hvordan noen forstår ordene "expect", "anticipate", "around", "tracking towards", "something like that", og så videre som løfter. Og at de blir personlig fornærmet når "løftene" ikke nås, og enda mer fornærmet over at alle andre ikke er enige i at man bør være fornærmet.

Det er ikke noe tvil om at Tesla har ambisjoner som er høye (og ofte er urealistiske!), men det er vel heller ikke tvil om at de beveger seg fort fremover. Og det er vel heller ikke noe tvil om at de ligger foran konkurrentene i volum og at forspranget øker måned for måned?

Poenget med listen var ett innlegg knyttet til at Musk/Tesla pumper aksje kurs med å spre projeksjoner og tall lovnader som ikke er realistiske.

Og ja Espen jeg er klar over at det er disclaimere  om forward looking statements som står i 10K ene til Tesla tenker de er ESSENSIELT å lese for alle som kjøper aksjer (samme for andre selskap) i den delen er en tvunget til å si noe om risikoen for selskapet.

Det er derfor det er lurt å komme med info om for eksempel at man skal ta selskapet privat på gjennom standard formularer og pressemeldinger ikke enkelt utsagn på Twitter.....

Akkurat det får en håpe Musk har lært nå eller?

Noen som er bekymret for at DOJ kommer på banen etter at de ønsket info fra Tesla?

What-a-watt

Sitat fra: arthur på lørdag 29. september 2018, klokken 08:48
Mannen er en løs kanion på dekket, dessverre, så skulle ønske han trakk seg tilbake (konsentrerte seg om det han helt klart er meget god på) og sluttet med en del av sine merkelige "krumspring"!
Hvorfor skulle du ønske det som verken har aksjer eller bil fra Tesla?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på lørdag 29. september 2018, klokken 12:15Noen som er bekymret for at DOJ kommer på banen etter at de ønsket info fra Tesla?
Nei, utifra søksmålet avdekket etterforskningen til SEC ikke noe særlig bekymringsverdig.

Om SEC/DOJ hadde avdekket noe bekymringsverdig ville DOJ vært først ut med påtale. En kriminell rettsak avgjøres relativt fort, og når en kriminell rettsak er avsluttet og dømt i favør av påtalemyndighetene, så er det ekstremt lett for SEC å komme med sitt sivile søksmål. Da er det en tilnærmet automatisk seier, ettersom bevisbyrden er mye høyere i en kriminell sak.

Det at SEC kom med et søksmål tyder sterkt på at etterforskningen til DOJ er avsluttet. Men så klart, det er ikke 100% sikkert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Sitat fra: Whatwatt på lørdag 29. september 2018, klokken 12:24
Sitat fra: arthur på lørdag 29. september 2018, klokken 08:48
Mannen er en løs kanion på dekket, dessverre, så skulle ønske han trakk seg tilbake (konsentrerte seg om det han helt klart er meget god på) og sluttet med en del av sine merkelige "krumspring"!
Hvorfor skulle du ønske det som verken har aksjer eller bil fra Tesla?

Nei, si det du.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JorEl

Huskestue du er så flink til å grave frem det du mener ikke er bra med Tesla og Musk. Skulle ønske du kunne sett litt på WV-konsernet som faktisk har jukset så mye at lufta vi puster er blitt av dårligere kvalitet. En dieselmotor og en bensinmotor kan man la stå på i en garasje om man ønsker å ta sitt eget liv..Når lufta vår blir fylt opp med disse giftstoffene så har det en negativ inflytelse på livene våre.

Men dette må jo være småtterier ifht Musk som "tenkte litt høyt" på twitter? Og i hvert fall Tesla som har høye mål som de av og til ikke når?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Cobos

Hjelp det er tydelig at torsdag var en dårlig dag å legge seg tidlig. Alt jeg følger på nettet har jo eksplodert...
Uansett Espen har en veldig god lenke lenger opp til en tidligere sjefsanklager hos SEC.

https://youtu.be/lbfimLtB5Jk
Han påpeker at dette ser ut som en meget tynn sak hos SEC. Leser man videre i anklagen ser det ut som av en eller annen grunn til at EM skal beskytte anti-investorer, altså shortere står som en del av anklagen.
Første preliminary hearing i denne saken er 1 februar 2019. Altså drøye 4 måneder til skal de bli enige om saken skal kastes ut eller om den skal faktisk føres i retten. Siden dette er en civil suit og ikke en criminal suit er det optimistisk å tro at den begynner før 1 aug 2019. Med tilhørende muligheter for anking snakker vi fort 2020 eller 2021 før dette er endelig avklart. Med andre ord praktiske effekten på EM eller Tesla fra dette er HELT minimal.
Det kan påpekes at Mark Cuban ble anklaget av SEC for insider trading (en mye tyngre anklage enn EM er anklaget for)i november 2008, først i oktober 2013 ble det endelig avgjort. Cuban ble frifunnet og SEC tapte. Dette sier noe om tidsbruken og det faktum at advokaten som ledet den saken er leid inn av Elon Musk til å lede hans sak.

Videre påpekes det at SIF var i samtaler med Musk, de ønsket å ta Tesla privat, de har mer enn nok penger OG samme dag som twitten kom ble det kjent at de nærmet seg 5% av Tesla. Altså ikke bare løse ord men et genuint ønske om å betale for Tesla.

Når det er sagt er det også et poeng at med Musk sin ubelånte andel av Tesla, og nesten 60% andel av SpaceX er det relativt sannsynlig at han selv hadde penger nok til å ta Tesla av børs.

Jeg rakk desverre ikke lese meg opp på saken før børsen stengte igår så planlegger småkjøp på mandag hvis jeg kan få det til omtrent der vi er nå. Har vel egentlig nok i Tesla men dagen før de kommer med Q3 er dette et helt latterlig tilbud.

Mr Fossi tror jeg ikke jeg gidder å uttale meg om engang. Det er virkelig ikke verdt min tid.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Huskestue

Sitat fra: JorEl på lørdag 29. september 2018, klokken 12:33
Huskestue du er så flink til å grave frem det du mener ikke er bra med Tesla og Musk. Skulle ønske du kunne sett litt på WV-konsernet som faktisk har jukset så mye at lufta vi puster er blitt av dårligere kvalitet. En dieselmotor og en bensinmotor kan man la stå på i en garasje om man ønsker å ta sitt eget liv..Når lufta vår blir fylt opp med disse giftstoffene så har det en negativ inflytelse på livene våre.

Men dette må jo være småtterier ifht Musk som "tenkte litt høyt" på twitter? Og i hvert fall Tesla som har høye mål som de av og til ikke når?

Jeg synes ikke juks er ok uansett. Jeg oppfattet juks fra VW å handle om at man ønsker å tilpasse seg avgiftssystemet ikke at en ønsker å drepe folk. Jeg synes den typen argumentasjon rett og slett et frastøtende. Hvis diesel og i e hadde ført til den type massedød som det eksisterer under tinfoil hatten hos enkelte her så har hadde ikke det sett slik ut i verden:

daktari

Sitat fra: Huskestue på lørdag 29. september 2018, klokken 13:27
Sitat fra: JorEl på lørdag 29. september 2018, klokken 12:33

Jeg synes ikke juks er ok uansett. Jeg oppfattet juks fra VW å handle om at man ønsker å tilpasse seg avgiftssystemet ikke at en ønsker å drepe folk. Jeg synes den typen argumentasjon rett og slett et frastøtende. Hvis diesel og i e hadde ført til den type massedød som det eksisterer under tinfoil hatten hos enkelte her så har hadde ikke det sett slik ut i verden:
Fantastisk misbruk av noen grafer!  Husker du hva som skjedde i medisinen ca 1950? Hva annet tror du har effekt på gjennomsnittlig levealder?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Huskestue

Når kom diesel personbil revolusjonen i Europa. 1950? Nei det var ikke det....

Cobos

Realiteten er at VW valgte å jukse istedet for å innføre en løsning med AdBlue (eller annen tilsvarende teknisk løsning) som kostet en del 1000 per bil. Det førte til at Dieselbilene slapp ut mye mer svineri enn de skulle. Med andre ord VW står mellom lavere fortjeneste og følge reglene eller å jukse som de valgte.
Det er tross alt MIL mellom dette og det man eventuelt mente Musk har gjort med den tweeten, som knapt nok skadet noen. Muligens med unntak av noen ekstremt desperate shortere, som da ikke er en del av en CEO sitt ansvarsområde. Aksjeeierne til selskapet er det ikke de som ikke vil ha aksjene. Og denne tråden dreier seg om TSLA sin aksjekurs gjør den ikke?
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA