Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 19. september 2018, klokken 14:08Musk sa selv at kursen lå på 349, og han tenkte 20% overpris var ok, dette ville da blitt 419, så han rundet av til 420.
Jeg vet ikke akkurat hvor mye tid han trengte på å regne ut det, men en time før han tweetet var den på omkring 340, og noen minutter før han tweetet var kursen på 360. Mens da han tweetet var den rundt 355.

Det er en graf her som viser forløpet greit: https://www.ft.com/content/73b700dc-9a2d-11e8-ab77-f854c65a4465

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

romeoS

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. september 2018, klokken 14:12
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 19. september 2018, klokken 14:08Musk sa selv at kursen lå på 349, og han tenkte 20% overpris var ok, dette ville da blitt 419, så han rundet av til 420.
Jeg vet ikke akkurat hvor mye tid han trengte på å regne ut det, men en time før han tweetet var den på omkring 340, og noen minutter før han tweetet var kursen på 360. Mens da han tweetet var den rundt 355.

Det er en graf her som viser forløpet greit: https://www.ft.com/content/73b700dc-9a2d-11e8-ab77-f854c65a4465

Ingen ting slår fakta, og med dette tror jeg «caset» mot Elon like greit kan henlegges.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

Huskestue

Er du ekspert på regeleverket SEC overvåker romeoS?

SurSnasen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. september 2018, klokken 14:12

Det er jo ikke kurs 340 eller 360 som er problemet. Problemet er at Musk dro en blank løgn for å påvirke aksjemarkedet for det selskapet han er øverste leder for. En løgn som i aller høyeste grad er straffbar.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: StianSalG på onsdag 19. september 2018, klokken 17:24Det er jo ikke kurs 340 eller 360 som er problemet. Problemet er at Musk dro en blank løgn for å påvirke aksjemarkedet for det selskapet han er øverste leder for. En løgn som i aller høyeste grad er straffbar.
Har du noe bevis for at Musk løy?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

romeoS

Sitat fra: Huskestue på onsdag 19. september 2018, klokken 16:41
Å tro er ikke det samme som å vite ;)
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

Tuxedo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. september 2018, klokken 17:37
Sitat fra: StianSalG på onsdag 19. september 2018, klokken 17:24Det er jo ikke kurs 340 eller 360 som er problemet. Problemet er at Musk dro en blank løgn for å påvirke aksjemarkedet for det selskapet han er øverste leder for. En løgn som i aller høyeste grad er straffbar.
Har du noe bevis for at Musk løy?
"Funding secured" ? Vi får overlate dette til SEC

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 19. september 2018, klokken 19:09"Funding secured" ? Vi får overlate dette til SEC
Som jeg har sagt tidligere, "secured" har ikke en veldig entydig betydning. Det trenger ikke bety mer enn at han har fått noen muntlige lovnader. Og om man tror på informasjon fra anonyme kilder, så var Silver Lake klar til å ta Tesla av børs, pengene var der. Og så valgte Musk å ikke gjøre det allikevel.

Om Musk skulle få en bot, så tror jeg det er mer sannsynlig at han ville få det fordi han sa at det eneste som sto i veien for å ta Tesla av børs var at aksjonærene måtte stemme. Det er noe som er rett og slett feil.

(Men ikke nødvendigvis en *løgn*, ettersom det er en forskjell på å ta feil og å lyve. En løgn er er en *bevisst* misrepresentasjon av sannheten - altså man må misrepresentere sannheten med *hensikt*. Det er ikke en løgn om man er litt rask på avtrekkeren, og glemmer ta med noen forbehold.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Hvis "secured" betyr muntlige uforpliktende løfter så tror jeg vi må endre oversettelsen av det ordet til norsk?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

"Sikret" er en helt fin oversettelse. Den sier heller ingenting om at man må ha noe skriftlig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Sitat fra: romeoS på onsdag 19. september 2018, klokken 18:33
Sitat fra: Huskestue på onsdag 19. september 2018, klokken 16:41
Å tro er ikke det samme som å vite ;)
Så har du sikkert hørt uttrykket "It`s not what you know, but what you can proove".
Ser man på børsen i dag, $292 nu, så er kanskje Musk "frikjent"?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

geear

294.  :+1:

daytrading på tvitring og nyheter som er temmelig irrelevante for økonomien i Tesla er en ny strategi.  :laugh:

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. september 2018, klokken 19:19
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 19. september 2018, klokken 19:09"Funding secured" ? Vi får overlate dette til SEC
Som jeg har sagt tidligere, "secured" har ikke en veldig entydig betydning. Det trenger ikke bety mer enn at han har fått noen muntlige lovnader. Og om man tror på informasjon fra anonyme kilder, så var Silver Lake klar til å ta Tesla av børs, pengene var der. Og så valgte Musk å ikke gjøre det allikevel.

Om Musk skulle få en bot, så tror jeg det er mer sannsynlig at han ville få det fordi han sa at det eneste som sto i veien for å ta Tesla av børs var at aksjonærene måtte stemme. Det er noe som er rett og slett feil.

(Men ikke nødvendigvis en *løgn*, ettersom det er en forskjell på å ta feil og å lyve. En løgn er er en *bevisst* misrepresentasjon av sannheten - altså man må misrepresentere sannheten med *hensikt*. Det er ikke en løgn om man er litt rask på avtrekkeren, og glemmer ta med noen forbehold.)

Rart at du konsenterer deg om denne delen Musk tweetet. Mr Musk sa eller mer presist twitret ikke bare "Funding secured" men også «Investor support is confirmed. Only reason why this is not certain is that it's contingent on a shareholder vote

I tillegg kom han med en spesifik pris, i tillegg ble dette gjort midt i mens handelen pågikk (Ble suspendert når børsen fikk samlet seg...)  Hvis dette blir stående som lovlige handlinger for en CEO og styreformann for ett børsnotert selskap så tenker jeg det er slutten for børsene og det er igjen vill vest. Og jeg kan love deg/dere at det er ingen (som er mikro aktører) investorerer som skriver i denne tråden tjent med.

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. september 2018, klokken 19:48
"Sikret" er en helt fin oversettelse. Den sier heller ingenting om at man må ha noe skriftlig.

Ingenting er sikkert, eller sikret, før man har en forpliktende avtale/tilsagn, men for så vidt enig med deg i at denne ikke må være skriftlig, men bør så absolutt være det siden en ting er å ha rett, en annen å få rett (kunne bevise det).
Vi får se hva som kommer ut av saken da dette åpenbart, og rimeligvis i mine øyne, blir oppfulgt av rette instanser.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

o.b.lix

Sitat fra: Huskestue på onsdag 19. september 2018, klokken 20:34
Only reason why this is not certain is that it's contingent on a shareholder vote

Og så hadde han en del møter med store shareholdere som sa de kom til å stemme i mot ved avstemming, og da sa Elon: ok, da må vi avblåse....
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA