Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: krl på fredag 14. september 2018, klokken 10:56
Sitat fra: JorEl på fredag 14. september 2018, klokken 10:37
Solgte diverse fond for en del år siden. Lærte meg litt om hvordan store fond opererer..kort fortalt; lag ditt eget fond, ved å spre innsatsen på flere selskaper selv. Det er mye "luring" når det kommer til fond!
Risikoanalysene, hvor aktive fondene er, historisk fortjeneste, etikk og moral for de som jobber med fondene...
Trikset ser ut til å være å opprette en mengde ulike fond, gi disse diverse profiler, og vente fem år. Da har sannsynligvis noen av fondene hatt en meget god utvikling, og så kan det reklameres med grafer som går fint oppover når fondene skal selges til kunder. Fondene som ikke gikk bra i perioden som er synlig i diagrammet nevnes ikke.
Et triks som virker er å kjøpe opp et lite fond som har gått kjempebra. Så lager man et navn som er nesten identisk og vips kan man vise til at man har et fond der forvalterne virkelig har gjort en kjempejobb.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

#4996
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 14. september 2018, klokken 11:05
Denne episoden av folkeopplysningen kan anbefales: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50009215/31-08-2016
Takk for linken! Bekrefter det jeg trodde og mener.
Det de ikke tok for seg er meglere av store fond som vet de skal kjøpe store andeler i en aksje på fredag og som mandag-torsdag investerer private midler. På fredag går deres egne aksjer opp :-1: Edit; forhåpentligvis går fondet opp også..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

georglu

Sitat fra: JorEl på fredag 14. september 2018, klokken 13:37
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 14. september 2018, klokken 11:05
Denne episoden av folkeopplysningen kan anbefales: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50009215/31-08-2016
Takk for linken! Bekrefter det jeg trodde og mener.
Det de ikke tok for seg er meglere av store fond som vet de skal kjøpe store andeler i en aksje på fredag og som mandag-torsdag investerer private midler. På fredag går deres egne aksjer opp :-1: Edit; forhåpentligvis går fondet opp også..

Det der høres helt klart ut som noe som burde vært fanget opp av et innside-reglement e.l.? Jeg kan egentlig ikke skjønne at det skulle være lov. Burde føre til oppsigelse og/eller bot/fengsel.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

JorEl

Sitat fra: georglu på fredag 14. september 2018, klokken 14:37
Sitat fra: JorEl på fredag 14. september 2018, klokken 13:37
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 14. september 2018, klokken 11:05
Denne episoden av folkeopplysningen kan anbefales: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50009215/31-08-2016
Takk for linken! Bekrefter det jeg trodde og mener.
Det de ikke tok for seg er meglere av store fond som vet de skal kjøpe store andeler i en aksje på fredag og som mandag-torsdag investerer private midler. På fredag går deres egne aksjer opp :-1: Edit; forhåpentligvis går fondet opp også..

Det der høres helt klart ut som noe som burde vært fanget opp av et innside-reglement e.l.? Jeg kan egentlig ikke skjønne at det skulle være lov. Burde føre til oppsigelse og/eller bot/fengsel.
Det skjedde i at stort selskap i Norge. Det var ikke straffbart den gang, men meglerene hadde brutt interne regler....
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Øyvind.h

Frontrunner er ikke helt etisk bra nei :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

Ville kjøpe aksjer for ca10k i det nye selskapet NIO til $5 aksjen. Men fant den selvfølgelig ikke på Nordnet :'( Nå er den i $12. Kan selvfølgelig ingenting om selskapet, men irriterende når man står klar med pengene :-\
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

bmw2002

Skulle også kjøpe NIO, men fant det ikke. Noen som vet hvorfor?

Espen Hugaas Andersen

#5002
Nå er dette tråden for Tesla, ikke NIO. Hvordan å kjøpe aksjer i NIO er ca like interessant som hvordan å kjøpe aksjer i Toyota. Men bmw2002, vurderer du seriøst å investere i NIO, men ikke i Tesla?

NIO er per i dag verdsatt til ca 10 mrd USD (ca en femtedel av Tesla og f.eks GM), tilnærmet kun basert på håp og drømmer. De har tilnærmet ingen omsetning i dag og går med ekstreme tap, men de lover gull og grønne skoger. De skal lage biler som er bedre enn Tesla, bare mye billigere. Og dette skal de tjene penger på...

NIO er sånn ca der Tesla var i 2011. Forskjellen er at Tesla har fått etablert seg i markedet, og alle de store er også på vei inn i markedet med alternativer. Jeg tror ikke at å følge Teslas oppskrift vil fungere i dagens markedssituasjon.

Investorer som holder seg unna Tesla bør holde seg *laangt* unna NIO. Å kjøpe NIO er egentlig bare for de som har en ekstrem risiko-apetitt, og kanskje gamblere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Man blir kanskje lurt av mengden aksjer? Om de er verd 1/5 av Tesla ved pris $12.
Nå finner jeg NIO langt mer interessant å investere i enn Toyota. Om de er priset til 1/5 av Tesla allerede blir jeg mer skeptisk. Bare å be forumet opprette en NIO underforum og starte aksjetråd :)
Tesla-hat er sikkert ikke en fordel å bruke som investeringstaktikk....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleJA

For å prøve å diskutere TSLA igjen:

Ser ut som markeder bare trengte litt tid på å fordøye at 'delivery Hell' var en god og ikke dårlig nyhet. :-) Bryter snart igjennom 300 kan det se ut som.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

OlaM

Sitat fra: JorEl på mandag 17. september 2018, klokken 18:32
Hvem skal ta opp kampen mot Tesla de neste årene?
https://www.marketwatch.com/story/tesla-has-no-credible-competition-analyst-says-2018-09-17

"No credible competition" er å ta litt vel hardt i med tanke på biler som Huyndai Kona og Kia Niro. De er ikke like på features, men nært i rekkevidde og gir veldig god valuta for pengene. Men de blir kanskje ikke tilgjengelig i USA med det første.

Uansett så sier dette sitt om analyse-"faget". Det er veldig overfladisk og lite gjennomtenkt at de tror kun elektriske biler i samme klasse er verdig konkurranse. Folk som er på nippet til å kjøpe en Model 3 kan jo like gjerne velge en bensinbil. Markedspenetrasjonen til elbilen er jo ennå forsvinnende liten, flere biler i alle klasser vil bare hjelpe hverandre etter hvert som nabo-effekten sprer seg. En viktigere ting som påvirker Teslas nære framtid er om skeptikerne begynner å kjøpe biler i tilstrekkelig antall, ikke om entusiastene kanskje kjøper et annet merke.
'21 3LR

1000kwh

Sitat fra: JorEl på mandag 17. september 2018, klokken 18:32
Hvem skal ta opp kampen mot Tesla de neste årene?
https://www.marketwatch.com/story/tesla-has-no-credible-competition-analyst-says-2018-09-17
Fordelen med at de (i praksis) er alene er at selskapet vokser og blir mer solid. Ulempen er at det kanskje bremser utviklingen og salgspotensialet.

1000kwh

Sitat fra: OlaM på mandag 17. september 2018, klokken 18:59
Sitat fra: JorEl på mandag 17. september 2018, klokken 18:32
Hvem skal ta opp kampen mot Tesla de neste årene?
https://www.marketwatch.com/story/tesla-has-no-credible-competition-analyst-says-2018-09-17

"No credible competition" er å ta litt vel hardt i med tanke på biler som Huyndai Kona og Kia Niro. De er ikke like på features, men nært i rekkevidde og gir veldig god valuta for pengene. Men de blir kanskje ikke tilgjengelig i USA med det første.

Uansett så sier dette sitt om analyse-"faget". Det er veldig overfladisk og lite gjennomtenkt at de tror kun elektriske biler i samme klasse er verdig konkurranse. Folk som er på nippet til å kjøpe en Model 3 kan jo like gjerne velge en bensinbil. Markedspenetrasjonen til elbilen er jo ennå forsvinnende liten, flere biler i alle klasser vil bare hjelpe hverandre etter hvert som nabo-effekten sprer seg. En viktigere ting som påvirker Teslas nære framtid er om skeptikerne begynner å kjøpe biler i tilstrekkelig antall, ikke om entusiastene kanskje kjøper et annet merke.
Hyundai lager greie biler, men det er noe «compliance» over satsningen.

Tror og håper vi får flere og nye rene elbilprodusenter. Husk at bilene skulle egentlig ha flydd nå ;) men i stedet sitter vi å snakker om rekkevidde.

Føler Tesla er på riktig vei mot «bil 2.0». Autonomi og teknologi blir viktig.

JorEl

Vi får se hvor mange biler Tesla lager, og hvor mange konkurrentene lager. Nå holder det kanskje ikke å komme med biler på 2020tallet lenger?
Har lenge trodd at Tyskerne skulle presse Tesla ut av luxus markedet mtp de større bilene. At Tesla skulle la bmw, vw/audi og mercedes få leke seg i området 700k og oppover, men Tesla trekke seg ned i det billigere markedet. Altså komme med biler som TM3 og Y. Nå ser det ut som Tesla kan klare seg mot hvem som helst, siden de er så godt i gang og at de ruler batteriverdenen med Gigafactory.
Når "alle" ser ut til å måtte kjøpe batteripakker f.eks fra LG, så har de tapt terreng i utgangspunktet.
Spennende tider i møte. Håper ikke "the empire" vinner. Jeg holder med Musk-skywalker og vennene hans.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA