Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Brosme på torsdag 13. september 2018, klokken 14:12
Jeg har nå handlet aksjer for første gang i mitt liv. Har tidligere kun vært i diverse fond (type Skagen global og DNB TEKNOLOGI).
På mandag gikk jeg all inn med 300k i TSLA (271.5$) Penger som i utgangspunktet et sparing til ny bil. Syns dette er for spennede til å ikke være med på. Vet dette er på grensen til gambling, men mener selv at oppsiden er større en nedsiden. Det blir som det blir. :+1:
Realiserer du gevinst nå så har du jo hatt en bra uke [emoji1][emoji6][emoji1360]

o.b.lix

Merker at dollarsvikt spiser opp en del av fortjenesten på aksjer...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Før kos-med-misnøye gjengen kommer stormende:
https://electrek.co/2018/09/13/tesla-tsla-loses-top-finance-executive/

Lurer på hvilket selskap han blir cfo for i oktober.
Jeg kunne nok ikke tenke meg å jobbe i Tesla selv om jeg liker målet og produktene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SabreMan

Sitat fra: gr på torsdag 13. september 2018, klokken 13:35
Ingen tvil om at det er store summer som skal til for å gjøre store penger på aksjer, det er sjelden man får med seg dobling eller mer, og selv da må det helst være store summer for at det skal bli penger. De færreste får med seg turer som TSLA fra 17 til 383 USD eller hva den nå har vært.

En fordobling er ikke så uvanlig, spesielt ikke hvis du har noen år på deg. Jeg begynte å investere for ca. 3 år siden, og  har opplevd fordobling av Amazon, Nvidia, Netflix, PayPal, Square og TAG Immobilien og tilnærmet fordobling for Microsoft og Apple.

Fikk dessverre ikke med meg Tesla da der var et lite selskap, men det er andre selskaper som kan få samme vekst hvis du vet hvor du skal lete, og våger å satse.

Har også tro på at Tesla kan vokse mye ennå, så jeg handlet litt mer på $259. Tesla er den største posten min, men under 10 %.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

bmw2002

Det at så mange toppsjefer slutter er nok varselsignal til at jeg ikke ville kjøpt Tesla aksjer:

https://www.quora.com/Why-are-senior-executives-leaving-Tesla

Øyvind.h

Flott at du allikevel holder deg såpass oppdatert på selskapet på tross av manglende interesse for aksjen og produktene :)
VW ID4 GTX 2023

Brosme

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. september 2018, klokken 14:40
Realiserer du gevinst nå så har du jo hatt en bra uke [emoji1][emoji6][emoji1360]

Ja...men jeg har jo troen på at dette skal videre opp, så da er det vel ikke noe poeng i å selge nå.
Er mer spennende å være inne en ute  8)
2014 P85 | Grå | 21''Grå | Alt utstyr uten +.
2021 Model 3 LR Rød med hengerfeste.  Bestilt 09.04.21. Leveres........snaaaaaaart.

geear

Sitat fra: SabreMan på torsdag 13. september 2018, klokken 19:55
En fordobling er ikke så uvanlig, spesielt ikke hvis du har noen år på deg. Jeg begynte å investere for ca. 3 år siden, og  har opplevd fordobling av Amazon, Nvidia, Netflix, PayPal, Square og TAG Immobilien og tilnærmet fordobling for Microsoft og Apple.
Som jeg skrev, "det er sjelden man får med seg dobling eller mer", ikke at det er sjelden at det skjer. Er rimelig sikker på at det er mange som sitter inne i askjemarkedet, spesielt småinvestorer, som aldri får med seg slike doblinger eller mer. Jeg har bare små poster i noen få aksjer, og realiserte 102% i DNO i år, men investerer fortsatt altfor lite til at det egentlig betyr noe som helst. Kjøpte TSLA på 290 og solgte på 363 etter tvitringen til Musk, og kjøpte inn igjen for 50 lapper på 282, og om det så dobler seg så er det fortsatt bare 50 lapper, minus skatt. Livet hadde ikke forandret seg om det var 500 heller. Det er derfor jeg sier man må satse betydelige summer om det skal bli penger utav det. Relativt sett syns jeg risikoen er ganske stor i forhold til potensiell gevinst, men så er ikke jeg av de som har peiling på dette heller. Gambler vel omtrent på flaks.  :laugh:

Espen Hugaas Andersen

Det er svært vanskelig å bli rik over natten på aksjer, men over tid er det ikke like vanskelig. I snitt over de siste 10 årene har jeg nok hatt en årlig avkastning på omkring 20%. Om jeg da hadde startet med å investere 1 mill, så ville millionen vokst seg til 6,2 millioner. Over 20 år med 20% årlig avkastning, så ville den vokst seg til 38 millioner. Over 30 år med 20% årlig avkastning, så ville den vokse seg til 237 millioner.

Man kan ikke forvente å få 20% avkastning hvert år, men samtidig er det heller ikke umulig. Sjansen for å få det til er i hvert fall *mange* ganger større enn å vinne i lotto. Jeg skal nok pensjonere meg om ca 30 år, så vi får se hvordan det går for meg. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Solgte diverse fond for en del år siden. Lærte meg litt om hvordan store fond opererer..kort fortalt; lag ditt eget fond, ved å spre innsatsen på flere selskaper selv. Det er mye "luring" når det kommer til fond!
Risikoanalysene, hvor aktive fondene er, historisk fortjeneste, etikk og moral for de som jobber med fondene...
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

georglu

Alternativt kan man ta en helt sinnsyk risiko og kjøre på med krafttrading av en annen verden. Det kan gå i flere år og man er millardær helt til man går dundrende konkurs.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

krl

Sitat fra: JorEl på fredag 14. september 2018, klokken 10:37
Solgte diverse fond for en del år siden. Lærte meg litt om hvordan store fond opererer..kort fortalt; lag ditt eget fond, ved å spre innsatsen på flere selskaper selv. Det er mye "luring" når det kommer til fond!
Risikoanalysene, hvor aktive fondene er, historisk fortjeneste, etikk og moral for de som jobber med fondene...
Trikset ser ut til å være å opprette en mengde ulike fond, gi disse diverse profiler, og vente fem år. Da har sannsynligvis noen av fondene hatt en meget god utvikling, og så kan det reklameres med grafer som går fint oppover når fondene skal selges til kunder. Fondene som ikke gikk bra i perioden som er synlig i diagrammet nevnes ikke.

Dette kan man få til uten å forvalte noe særlig aktivt. Det blir litt som å starte med ca. 1296 terninger, trille disse og beholde alle som får 6 øyne. Og gjenta frem til man står igjen med én eller få terninger. Vil en terning som har fått 4 seksere på rad være en bedre terning enn de andre..? Statistikken til terningen ser veldig fin ut  :)

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tulle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 14. september 2018, klokken 10:23
Over 30 år med 20% årlig avkastning, så ville den vokse seg til 237 millioner.
Jeg skal nok pensjonere meg om ca 30 år, så vi får se hvordan det går for meg. :)
Da skulle du ha mer enn nok til å leve et lykkelig pensjonsliv. Lykke til!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA