Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

gigafactory

Tja, hva er dårlig batteriteknolog? Er SuC-limit god batteriteknologi? Ikke meningen å rakke ned på det ene eller det andre, men poenget er at en batteripakke er et eneste stort kompromiss med tanke på ytelse, kjøling, levetid, kostnad, kollisjonssikkerhet osv. Kapasitet i forhold til vekt er bare en liten del av bildet.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. september 2018, klokken 21:57
Sitat fra: Løve på tirsdag 04. september 2018, klokken 21:45I skrivende stund er aksjen langt under hva den var rett før «funding secured». ($289). Det er vel liten tvil om at EM er til direkte skade for Tesla og Tesla sitt omdømme? Hvor langt ned skal aksjene før styret ber EM gå?
Tror ikke Musk vil bli bedt om å gå basert på aksjekursen, så null.

Om Musk begynner å gjøre mer alvorlige feil på twitter øker det sjansen for at styret kunne ønske å hente inn COO, begrense aktivitet på twitter, osv. Men tror ikke det er aktuelt per i dag.

Hva med å være både løgner og en total dass på e-post da?

https://www.buzzfeednews.com/article/ryanmac/elon-musk-thai-cave-rescuer-accusations-buzzfeed-email

Huskestue

Vhagar

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 04. september 2018, klokken 23:32
Tja, hva er dårlig batteriteknolog?

Når de har mindre kapasitet og det trolig går utover plass (vi vet jo ikke enda) så vil jeg si at det er litt dårlig (dårligere enn Tesla på akkurat det punktet). Ikke noe mer enn det. Grunnen til at jeg kommenterte det var at alle andre skryter av hvor overlegen batteriteknologi de skal komme med. Men enn så lenge så viser det seg at Tesla har det beste kompromisset og jeg begynner å bli lei av tomme ord fra resten av gjengen.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

1000kwh

Sitat fra: Huskestue på tirsdag 04. september 2018, klokken 23:46
Musk gir seg ikke.

https://www.buzzfeednews.com/article/ryanmac/elon-musk-thai-cave-rescuer-accusations-buzzfeed-email

Gi Tesla en ny CEO ASAP,elbilsaken fortjener det!
For du tenker at Model 3 gjør det så dårlig?:D elbilsaken er i hvertfall tjent med alt Tesla produserer og utvikler.

Ta det med ro Huskestue/Løve, det ordner seg  :+1:

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på tirsdag 04. september 2018, klokken 23:46Hva med å være både løgner og en total dass på e-post da?

Han har i hvert fall sluttet med slikt på twitter. Om buzzfeed hadde hatt integritet hadde vi aldri hørt om disse epostene.

Og det er ingenting som tilsier at Musk er en løgner - og vi har heller ikke sett epostene til buzzfeed, så "asshole" var kanskje berettiget harme.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 05. september 2018, klokken 06:58
Sitat fra: Huskestue på tirsdag 04. september 2018, klokken 23:46
Musk gir seg ikke.

Gi Tesla en ny CEO ASAP,elbilsaken fortjener det!
For du tenker at Model 3 gjør det så dårlig?:D elbilsaken er i hvertfall tjent med alt Tesla produserer og utvikler.

Ta det med ro Huskestue/Løve, det ordner seg  :+1:

Hvordan i alle dager ordner ting seg?

serenejet

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 05. september 2018, klokken 07:11
Sitat fra: Løve på tirsdag 04. september 2018, klokken 23:46Hva med å være både løgner og en total dass på e-post da?

Han har i hvert fall sluttet med slikt på twitter. Om buzzfeed hadde hatt integritet hadde vi aldri hørt om disse epostene.

Og det er ingenting som tilsier at Musk er en løgner - og vi har heller ikke sett epostene til buzzfeed, så "asshole" var kanskje berettiget harme.

Seriøst, du mener fortsatt han er innafor det akseptable og egnet til å lede et stort selskap? Mannen er åpenbart dypt ustabil og trenger hjelp. Hvis ikke tror jeg ikke han blir gammel.

Det har lite med produktene til Tesla å gjøre, men det går en grense et sted og den er godt passert nå. Musk har vært nøkkelen til Teslas suksess så langt, men dette er bare leit å se på.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 04. september 2018, klokken 23:32Tja, hva er dårlig batteriteknolog? Er SuC-limit god batteriteknologi? Ikke meningen å rakke ned på det ene eller det andre, men poenget er at en batteripakke er et eneste stort kompromiss med tanke på ytelse, kjøling, levetid, kostnad, kollisjonssikkerhet osv. Kapasitet i forhold til vekt er bare en liten del av bildet.
Det er ikke hele bildet, men det en viktig del av bildet. Ved masseproduksjon av batterier så er vekt nært knyttet til produksjonskostnad. Når da batteriene til Daimler er 50% tyngre er de nok ikke langt unna å være 50% dyrere. Men det er enda verre enn det - for dette er vel NMC, som er dyrere enn NCA, som Tesla bruker. Det er fullt mulig batteriene til Daimler er dobbelt så dyre.

Den økte vekten påvirker også så klart ytelsene, sportsligheten i svinger, osv. Og jo tyngre batteripakken er jo mer tyngde og kostnad kreves på fjæring, dekk, osv.

Så klart, om batteripakken skulle kunne ta 150 kW, så er det noe, men den tar 110 kW, mindre enn Model 3 med 80 kWh batteri.

Og kanskje batteriet er mindre utsatt for brann, men det er jo ganske ubetydelig, så lenge ingen har dødd av brann i en Tesla. Brann er et ganske ubetydelig moment for alle elbiler med li-ion.

Model 3 kan også kjøres hardt på bane uten overoppheting, så bedre kjøling vil være irrelevant.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Så det at EM for hver eneste uke tydeligere og tydeligere fremstår som en narsissist er helt uproblematisk? Les litt om narsissist og deres destruktive vesen. EM er og blir den største trusselen mot Tesla.

Det er BuzzFeed sin integritet som gjør at vi faktisk hører om disse e-postene. Investorer må få se disse personlighetstrekkene hos EM, for han er såpass ekstrem at det vil gå utover selskapet.

Espen Hugaas Andersen

Det første Musk trenger å gjøre er å slutte å stole på media. Først var det NYT og nå buzzfeed. Han må slutte å gi de ammunisjon - de vil gjøre alt for å angripe Tesla. (Skulle egentlig trodd at Musk ikke var så naiv, men men.)

Det andre Musk trenger å gjøre er å slutte å snakke om Unsworth. På twitter, i eposter, generelt. Uansett om han skulle være pedofil, så hjelper det ikke å snakke om det. (Om han skulle gjøre noe så kan han f.eks ta en million dollar ut av regningskontoen, gi de til et selskap som lever av å grave opp skitt, og gi de instruksjoner om å dokumentere Unsworths pedofili og lekke alt til pressen. Problem solved, om han faktisk er pedofil.)

Hvor Løve får det fra at Musk skulle være narsissist vet jeg ikke. Det er åpenbart at Musk tror at Unsworth er pedofil, rettmessig eller urettmessig. Kanskje noen på dykkerteamet løy til han og spredte ondsinnede rykter, kanskje har han noe håndfast. Jeg vet ikke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SurSnasen

Jeg leser vanligvis dine poster med interesse, og postene vitner stort sett om innsikt og en som har satt seg godt inn i saken.
Denne posten, derimot, tenderer mot "fanboy".
Ja, vi skal ikke dømme på forhånd. Og jeg sitter med et håp om at emailen buzzfeed har gjengitt er falsk. Om den derimot er sann, har Elon Musk tråkket seg så langt forbi alt som heter grenser, at jeg mister alt av tro på den mannen som leder for et selskap av Teslas kaliber. Buzzfeed er, i fall sann epost, i sin aller høyeste rett til å gjengi eposten. Det er særs grove anklager Musk har kommet med. Oss bekjent er ikke Unsworth dømt for noe pedofili. Mulig Musk vet mer enn oss andre, men da er det politiet man skal tipse og som skal etterforske. Man skal ikke forhåndsdømme noen nord og ned på twitter eller andre måter.

Første twitter-posten så jeg gjennom fingrene med. Sånt skjer; Unsworth kom med en unødig setning, Musk svarte med en grov og unødig betegnelse. Beklagelse kom i etterkant. Ferdig med den saken. Inntil Musk nylig kom med sin neste melding hvor han tydeligvis ikke var ferdig med saken likevel. Men, opp til et eventuelt forlik som det da ble lagt opp til.
Men denne siste emailen som buzzfeed visstnok har fått. Helt grusom og fullstendig utilgivelig dersom den er sann. Skulle Unsworth likevel vise seg å være pedofil, så tilgir det litt av emailen. Men likevel, en svært betydelig ripe i lakken til Musk.

Det er nok på tide at Musk kan delegere bort mer av ansvaret, og at han får tatt seg en liten pustepause selv. Han er under stort press, og da hjelper det på ingen måte at han kommer med uheldige utbrudd.

Ser at du nå har kommentert ytterligere, og helt riktig mener Musk må tenke mer før han poster/snakker/sender email. Men du står likevel fast i ditt forsvar av Musk. Men igjen; det er alltid minst to sider av enhver sak.

Tesla har mer enn nok dyktige ressurser til å kunne styre skuta mens Musk tar seg en "time out". Det kan til og med være meget sunt for Tesla. Om han er narsissist eller ikke, vet vi ikke, og skal vi ikke diagnostisere. På samme måte som Musk ikke skal offentlig diagnostisere Unsworth.

Espen Hugaas Andersen

Det er tydelig at Musk var oppgitt over medias vinkling når han sendte epostene, men samtidig ble epostene sendt med forventningen om at han ville beskyttes som kilde. Når buzzfeed ofrer kildene sine på den måten for billig PR, så virker "asshole" ganske riktig.

Men min hovedtanke er at krangelen mellom Unsworth og Musk er fullstendig irrelevant for Teslas fremtid, og Musks evner som leder. Og til tross for det jeg har sagt tidligere om markedete kontinuerlige irrasjonalitet - jeg har tro på at avviket mellom et selskaps market cap og underliggende verdi vil generelt minke over tid. Dermed har jeg ikke bare tro på Tesla som selskap, men også Tesla som aksje. Og som jeg har sagt tidligere - det er tilfelle med eller uten Musk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: StianSalG på onsdag 05. september 2018, klokken 09:31
Det er nok på tide at Musk kan delegere bort mer av ansvaret, og at han får tatt seg en liten pustepause selv. Han er under stort press, og da hjelper det på ingen måte at han kommer med uheldige utbrudd.

Enig. Jeg har hele veien vært av den oppfattelse av at det er helt irrelevant om anklagene er sanne eller ei. De skulle aldri vært fremsatt uansett hvor sanne de er. Har du bevis går du til politiet.
Og han fortsetter å grave seg ned slik han holder på. Hadde Musk sågar sett Unsworth begå grove handlinger er det fortsatt ikke hans rolle å angripe og diskreditere Unsworth via twitter og i dialog med journalister.
Kanskje en etterforskning av Unsworth avdekker noe, men det har på nåværende tidspunkt lite å si. Noen vil kanskje da se på han som en helt og redningsmann som har satt fokus på et stort internasjonalt problem og fått en kriminell bak lås og slå. Men dømmekraften hans har fått seg en solid skrape.

Jeg er nok der at jeg tenker noen andre bør overta lederrollen nå. Få M3 produksjonen opp og stabil og si «masterplan gjennomført» og gå videre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

moonbuggy

https://twitter.com/RMac18/status/1037085208707719169/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1037085208707719169&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.theguardian.com%2Ftechnology%2F2018%2Fsep%2F04%2Felon-musk-claims-diver-in-thai-cave-rescue-is-child-rapist-without-evidence
Her ligger emailene...
Det er bisart og utrolig at Musk "graver" seg ned i denne problematikken. Han burde jo fokusere på helt andre ting. Men, det er kanskje en del av personligheten som gjør Musk til den han er, på godt og vondt...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA