Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sv: Marché Rygge - nå i drift igjen!

Startet av kjølholdt, fredag 21. september 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

RunarBT

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. oktober 2012, klokken 11:17
Basert på prisene som er sluppet for Canada er det rimelig å anta at bilen vil ha startpris under 400" i Norge og rundt 600" for en bil med en del utstyr og det største batteriet. Legger du 25% moms på 600.000 ender du på 750.000 for en bra spesifisert versjon med det største batteriet.

Moms blir først aktuelt tidligst i 2018.. men trur ikkje det heller.;-)

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. oktober 2012, klokken 11:17
Basert på prisene som er sluppet for Canada er det rimelig å anta at bilen vil ha startpris under 400" i Norge og rundt 600" for en bil med en del utstyr og det største batteriet. Legger du 25% moms på 600.000 ender du på 750.000 for en bra spesifisert versjon med det største batteriet.
det er (foreløbig) ikke MVA på elbiler, så om MVA etterhvert bli innført kan en oppleve at bruktverdien vil holde seg bra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjølholdt

Slipper man ikke unna mva frem til 2017 da, i henhold til klimaforliket i stortinget.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 11. oktober 2012, klokken 12:46
Slipper man ikke unna mva frem til 2017 da, i henhold til klimaforliket i stortinget.

Stemmer det. Det er ikke moms på elbiler i Norge.
Incentivene revurderes først i 2017, eller når vi passerer 50.000 elbiler i Norge.
På årsbasis utgjorde salget i september ca 7000 biler (583x12). Totalt ca 8700 elbiler ruller på norske veier per dags dato.
Holder salget seg på 5% vil vi ikke passere 50.000 biler før 2017, men det ser ut til at Ola Nordmann begynner å få øynene opp for elbiler. Andelen av totale salg virker å være på vei opp.

Grunnen til at mva ble trukket inn var nok ikke fordi Norge har fritak, men fordi de fleste andre EU-land ikke har momsfritak for elbil. Prisen på Model S antas derfor å være høyere i andre land. Sterk krone, høye lønninger og gode incentivordninger sikrer Tesla gode fremtidsutsikter i Norge de nærmeste årene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RunarBT

Blir spennende å sjå kva salget av Model S kan komme opp i her til lands. (vil tippe kjapt opp i 2-3000 om første året etter at den kjem her til landet)

Når folk faktisk kjøper f.eks. Volvo V60/V70 og Audi A4/5/6.. så er jo Model S er eit langt betre kjøp.

Eineste som må til, er at folk slutter å tenke på den som ein elbil.:-)

Det er ein bil med overlegene kjørekomfort, enorme krefter, enorm plass og langt bedre kollisjonssikkerhet enn alle andre biler på markedet.
Kvifor skal folk fortsette å kjøpe biler som er underlegne Model S, til samme eller høyere pris?? ;-)


foxy

#50
hva bilen koster i Norge og hvor mange som kjøper her, er helt irrelvant for spørsmålet om Tesla klarer å overleve.

ref prisene i USA så må man vel også tar vel med sales tax på mellom 5%- 10% i de fleste staatene. For å ikke snakke om pris i EUR med vanlig mva der...

selv 70k usd er en grisedyr bil i us, og at vanlige pensjonister  står i kø for å kjøpe denne bilen med oppsparte penger høres ut som et disney eventyr  ;D (de få som gjør det blir sikkert sur når de først oppdager at de bare får mellomklasse utstyr i bilen som de har kjøpt til premium pris  :D )

...vi blir sikkert ikke enige her - så lykke til med TSLA aksjene! ;-)




I-miev 2011
Asker

RunarBT

Enige nei.. never.. ;D

Men fasit er jo klar iløpet av året vil eg tru..


Øyvind.h

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/9015-Are-you-financing-to-get-the-Model-S

Her kan man lese om hvordan folk finansierer bilene sine. Dette kombinert med en rekke andre utleverende tråder gir et innblikk i hva slags folk som kjøper bilen. Tråden inneholder bl.a. en avstemming hvor 174 reservasjonsholdere/eiere har fortalt om de låner penger til bilen eller ei.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bent

Sitat fra: foxy på torsdag 11. oktober 2012, klokken 14:47
hva bilen koster i Norge og hvor mange som kjøper her, er helt irrelvant for spørsmålet om Tesla klarer å overleve.

Hvis de klarer å selge 2000 biler i Norge så vil det være 10% av planlagt årsproduksjon i 2013, neppe spesielt irrelevant det.
Tesla Roadster, 25Mm

Øyvind.h

Sitat fra: Bent på torsdag 11. oktober 2012, klokken 18:38
Sitat fra: foxy på torsdag 11. oktober 2012, klokken 14:47
hva bilen koster i Norge og hvor mange som kjøper her, er helt irrelvant for spørsmålet om Tesla klarer å overleve.

Hvis de klarer å selge 2000 biler i Norge så vil det være 10% av planlagt årsproduksjon i 2013, neppe spesielt irrelevant det.
2000 Model S per år mener jeg er et beskjedent anslag så lenge vi har incentivordningene. Men la oss ta utgangspunkt i det for 2013.
Med målsetningen om 20% margin (nedjustert fra 25% http://www.businessweek.com/news/2012-09-21/tesla-s-musk-sidesteps-2012-model-s-goal-sees-20-000-in-2013 )per solgte bil og en snittpris i Norge på 500.000 gir salget en inntekt på 200 mill NOK (ca 35 mill USD) i 2013.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

? selv hvis man antar at alke nåværende reservasjoner for europa og asia er fra norge er man fortsatt langt unna 2000 stk... for 2013

håper ikke at dette regnestykket er grunnlaget for kapitalinvesteringer  ;)
I-miev 2011
Asker

foxy

#56
ikke engang miljøvennlig tesla model s ?! ::)

http://seekingalpha.com/article/915081-electric-vehicles-front-loading-the-co2-emissions

Whenever I mention the inconvenient truth that BEVs are simply internal combustion vehicles with extremely long tailpipes, some EVangelical chimes in with the idea of charging them from solar panels. That's a great theory for vampires who can sleep all day while their BEVs bask in the sun. For normal people who have to drive their cars during daylight hours, their solar panels will power somebody's air conditioner and toaster oven while the electricity used to charge their BEVs at night will come from coal and natural gas.

The entire solar charging argument is intellectual sophistry and rationalization of the highest order.
I-miev 2011
Asker

RunarBT

#57
Tesla Model s vil ikkje selges på miljøargument. (færreste har Stort fokus her)
Den selger basert på ytelse, komfort og kva du får for pengene sammenlignet med fossilbiler.


Er mange artikler av smådesperate shortere på nettet for tida.;)

Elbiler er framtida. Dei som meiner noke anna får bare gjere det for min del ;D

Bent

For flertallet av de som vil ende opp med å kjøpe Model S er det ikke en fordel at den er miljøvennlig. Disse menneskene hater miljøvernere, har avsky for elbiler og ser ikke noe problem med å svi av absurde mengder med kull, olje og gass for å drive klimaanlegget sitt. Men de kommer til å holde seg for nesen og kjøpe en Model S læll, for den vil være den beste bilen i sin klasse på markedet. En amerikaner diskuterer ikke med "best", han bare kjøper det istedet og aller helst før naboen får gjort det samme.

Miljøforvirrere som Petersen kan kanskje klare å få noen fra å kjøpe Leaf og andre klassiske miljøvernerbiler, men Model S vil gå klar for den selges ikke primært på miljøargumenter uansett.
Tesla Roadster, 25Mm

Øyvind.h

#59
Sitat fra: crusade på torsdag 11. oktober 2012, klokken 21:02
Elbiler er framtida. Dei som meiner noke anna får bare gjere det for min del ;D
Alt kan vris til noe negativt bare skylappene er store nok :)
Som jeg skrev i første post i "Refleksjoner rundt valget" tråden var det for min del ikke miljøet som førte til at jeg reserverte. Totalpakken til Model S kan rett og slett ikke matches av noen annen bil for øyeblikket, og passer perfekt i Norge med de incentivordningene vi har.

Ift. 2000 solgte biler antar jeg viraleffekt er et kjent begrep for alle som er interessert i elbiler :)

Denne tråden var artig: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10617-Okay-so-there-is-one-really-poor-person-buying-a-model-S
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA