Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

arthur

"Underliggende" kan vel være så mangt, men siden alt du påpeker som negative nyheter er ordnet opp i og/eller er fake news samt at shorterne snart får panikk når de ser at alt er på stell så er det vel bare å kjøpe aksjer da, eller?

Forøvrig er min enkle mening om aksjemarkedet at det hele stort sett er drevet av grådighet og frykt, med andre ord et perfekt marked.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

Litt morsomt å se at det faktisk var shorterne som førte til aksjefallet i påsken, hvilket betyr at de ØKTE posisjonene da kursen falt til 250..

Ser vi på volumene i shortsolgte aksjer ligger de på 38 mill. av totalt omsettelige aksjer uten meldeplikt på 125 mill. I virkeligheten sitter det en del instutisjonelle eiere på store volumer som ikke lånes ut til shorting, hvilket gjør at den virkelige andelen short er 40 %, minst!

Hvilket selvsagt betyr at disse 40 mill. aksjer som shorterne har lånt og solgt billig må kjøpes tilbake av de samme shorterne. Da må man jo spørre seg om hvem som kjøpte disse aksjene som shorterne solgte billig ? For noen må jo shorterne kjøpe disse aksjene tilbake fra ?

La meg nå se ...  Jo, jeg klarte ikke å styre meg og kjøpte nok litt på høy 250 kurs, Espen kjøpte litt, andre småsparere også. Kommer vi til å selge disse tilbake til shorterne billigere enn vi kjøpte dem..? Neppe! 

Kan ikke shorterne bare låne fler aksjer å kaste på bålet for å få ned kursen da ? Hmm, nei det kan bli vanskelig siden renten på shorteaksjer tyder på at alt som lånes ut til shorting allerede er lånt ut...

Så her sitter vi da...og venter på at de første shorterne skal sprekke og begynne å dekke inn shortene   Først til mølla taper minst, husk det .. ;D

emurof

Sitat fra: arthur på torsdag 26. april 2018, klokken 08:44"Underliggende" kan vel være så mangt, men siden alt du påpeker som negative nyheter er ordnet opp i og/eller er fake news samt at shorterne snart får panikk når de ser at alt er på stell så er det vel bare å kjøpe aksjer da, eller?

Poenget mitt var jo at aksjen reagerte på ting som kanskje egentlig ikke burde ha påvirket aksjekursen i den grad det gjorde.

Om noen ønsker å kjøpe aksjer får de avgjøre selv. Jeg bare deler mine observasjoner som svar på det syrlige innlegget ditt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mobileum på torsdag 26. april 2018, klokken 08:13Har Tesla-aksjen blitt en spekulasjonsaksje som har sluttet å reflektere bakenforliggende verdier (positive eller negative)?
Alle aksjer har en viss differanse mellom markedsverdi og "bakenforliggende verdi", som du kaller det. Og det er faktisk mulig å manipulere denne differansen. Om man vil at den skal gå opp så er det bare å kjøpe masse aksjer, om man vil at den skal gå ned så er det bare å shorte masse aksjer. Verken det ene eller andre påvirker de bakenforliggende verdiene, men det påvirker markedsverdien. (Og det er jo på grunn av denne differansen at man kan tjene penger i aksjemarkedet - kjøpe "billige" aksjer og selge "dyre" aksjer.)

Det har vist seg at Tesla er en aksje der svingningene er større enn hos andre aksjer, og de bevegelsene man ser har ofte ingen basis i endring av de bakenforliggende verdiene.

Det er klart det at shorterne dumper 10 millioner ekstra aksjer i markedet gjør at aksjekursen faller, og jeg vil si at markedsverdien nå er en god del under de bakenforliggende verdiene. Jeg er ikke alene, i og med at de 10 millionene aksjer blir støvsugd opp av villige kjøpere.

Personlig har jeg økt med 250 aksjer de siste 30 dagene, og har ingen planer om å selge noe under 350, i hvert fall. Kanskje ikke under 400, heller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlaM

Verdt å nevne at den største delen av de såkalte bakenforliggende verdier i alle aksjer er fremtidig inntjening. Det er dermed ikke noe solid, garantert grunnmur i noen firma, men gjetting, synsing og antagelser om fremtiden er det som i størst grad bidrar til verdisettingen.
'21 3LR

arthur

Sitat fra: Mobileum på torsdag 26. april 2018, klokken 08:13
Har Tesla-aksjen blitt en spekulasjonsaksje som har sluttet å reflektere bakenforliggende verdier (positive eller negative)?

Det er vel nokså åpenbart. Aksjen er rett og slett en "traders delight" med ekstrem volatilitet og flyr opp, og ned, som om heisføreren hadde drukket. Ikke noe galt i det for det skaper jo omsetning som igjen skaper interesse som igjen skaper omsetning...
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: OlaM på torsdag 26. april 2018, klokken 15:47
Verdt å nevne at den største delen av de såkalte bakenforliggende verdier i alle aksjer er fremtidig inntjening. Det er dermed ikke noe solid, garantert grunnmur i noen firma, men gjetting, synsing og antagelser om fremtiden er det som i størst grad bidrar til verdisettingen.

Nja, en del firmaer har vel en nokså solid "track record" mht inntjening over tid, verdier med substand (eiendom f.eks) utbyttepolicy osv som gjør disse til noe som mange ønsker å eie en liten del av. Tesla har vel så langt ikke vist så store overskudd eller hatt noen utbyttepolicy å vise til, men det får man håpe kommer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på torsdag 26. april 2018, klokken 16:43Nja, en del firmaer har vel en nokså solid "track record" mht inntjening over tid, verdier med substand (eiendom f.eks) utbyttepolicy osv som gjør disse til noe som mange ønsker å eie en liten del av. Tesla har vel så langt ikke vist så store overskudd eller hatt noen utbyttepolicy å vise til, men det får man håpe kommer.
Det er sant som OlaM sier at mye er basert på synsing om fremtidig inntjening. Inntjening over tid, utbyttepolicy og slikt kan plutselig forsvinne med en endring i markedet, og så er selskapet verdiløst.

Man må alltid vurdere om et selskap man ønsker å investere i vil gjøre det bra i fremtiden. Og da kan det ha veldig begrenset verdi å se på fortiden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Kanskje stygt å si det, men Tesla aksjen fungerer som en stor short-felle. Som jeg sa tidligere har shorterne lånt og solgt 40 % av det aksjevolumet som omsettes, minst, så fella er igjen lukket og shorterne er i realiteten sjakkmatt...

Jeg har noen ganger lurt på om de samme som låner ut aksjer til shorting kjøper tilbake sine egne aksjer billig når shorterne kaster store volumer ut på markedet og får kursen til å stupe..? Får så å selge tilbake til shorterne når skvisen og desperasjonen kommer..?

40 % er faktisk et alt for høyt volum til at shorterne kan sitte komfortabelt, hvis en som et tankeeksperiment sier at en investor sitter med 100 % av aksjene. Han låner så ut 50 % til shorting og kjøper pent og rolig tilbake sine egne aksjer når shorterne selger unna. Investoren sitter igjen med 100 % av aksjene, men shorterne skal kjøpe tilbake aksjene de har lånt  i et marked uten selgere....Unødvendig å si det, men for disse shorterne er det "game over" for godt..

Tilbake til virkeligheten begynner volumene nå å bli syltynne, det finnes knapt selgere på 280-kurs så spørsmålet er ikke OM neste skvis kommer, men når ?

geear

Hehe. Liker optimismen, men føler meg ikke selv fullt så trygg. ;)

arthur

https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla

Joda, kursutviklingen siste fem dager viser med all tydelighet at det er et enormt press på aksjen så nå går det til himmels, og vel så det!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

emurof

Sitat fra: arthur på torsdag 26. april 2018, klokken 16:43
Nja, en del firmaer har vel en nokså solid "track record" mht inntjening over tid, verdier med substand (eiendom f.eks) utbyttepolicy osv som gjør disse til noe som mange ønsker å eie en liten del av. Tesla har vel så langt ikke vist så store overskudd eller hatt noen utbyttepolicy å vise til, men det får man håpe kommer.

Du sammenligner etablerte selskaper med et vekstselskap. Du ser ikke problemet med det?

Og noe annet som sjelden nevnes er at Tesla ikke bare lager biler. Alle dataene de samler i forbindelse med selvkjøring er en gullgruve i seg selv, for eksempel.

Mr Oizo

Sitat fra: emurof på torsdag 26. april 2018, klokken 20:21
Alle dataene de samler i forbindelse med selvkjøring er en gullgruve i seg selv, for eksempel.
Hva er inntektene av dette, helt konkret?

OlaM

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 26. april 2018, klokken 20:39
Sitat fra: emurof på torsdag 26. april 2018, klokken 20:21
Alle dataene de samler i forbindelse med selvkjøring er en gullgruve i seg selv, for eksempel.
Hva er inntektene av dette, helt konkret?

Selvkjøringssystemet kan bli et produkt som en annen fabrikant kan kjøpe seg inn i og komme til duk og dekket bord. Gullgruve nuvel. "Potensiell inntektskilde med visse risikoer og forbehold" kan man vel si om ordentlige gullgruver også.  :)
'21 3LR

Øyvind.h

Høydefinisjon 3D kart som api slik som Google maps. :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA