Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øggen på søndag 19. november 2017, klokken 15:19E nok ikkje gigafactory situasjonen som e værst. Desverre problemer med sveising av chassi som e største problemet.
Nei, det Tesla sliter med er produksjonen av batterimoduler til batteripakken. De hadde problemer med en underleverandør som ikke fikk til å skalere opp produksjonstakten og måtte gjøre en del av arbeidet med dette produksjonsutstyret på nytt. Hør på siste konferansesamtale som ble gjennomført tidligere i måneden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

lunitiks

Sitat fra: Øggen på søndag 19. november 2017, klokken 15:19
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 19. november 2017, klokken 15:00
Tror ikke Musk ville tatt tiden til å kjøre disse lanseringene om ikke situasjonen på Gigafactory er under kontroll. Han er helt klar over at Model 3 er ekstremt viktig.
E nok ikkje gigafactory situasjonen som e værst. Desverre problemer med sveising av chassi som e største problemet.
Nah. Koppholderne er verstingene. Husk at de skal være helt runde (som i, kvadratrota av orion pythagoras pi)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Knut Røe

Det som er viktig er å ha noen å skylde på. Alltid.

Og doldis. Les deg opp på hva Toyota produserte på Fremont fabrikken i sin tid. Mange ganger mer enn Tesla. Produksjon av S og X er veldig lite effektiv. Det eneste som holder det i gang er en ekstrem avanse på produktene.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 19. november 2017, klokken 15:34
Sitat fra: Øggen på søndag 19. november 2017, klokken 15:19E nok ikkje gigafactory situasjonen som e værst. Desverre problemer med sveising av chassi som e største problemet.
Nei, det Tesla sliter med er produksjonen av batterimoduler til batteripakken. De hadde problemer med en underleverandør som ikke fikk til å skalere opp produksjonstakten og måtte gjøre en del av arbeidet med dette produksjonsutstyret på nytt. Hør på siste konferansesamtale som ble gjennomført tidligere i måneden.

Akkurat som med S og X vil det være innledende forsinkelser.
Men de som henger seg opp i det og fokuserer utelukkende negativt gjør det mot bedre vitende.
M3 er en gamechanger. Da har det lite å si om volumproduksjon er i gang i september, desember eller mars for den saks skyld.
Tesla får heller kjøre en emisjon om de må bevilge seg flere måneder enn planlagt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øggen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 19. november 2017, klokken 15:34

Du kan tru det du vil.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Amoss

Sitat fra: tiger`n på mandag 20. november 2017, klokken 01:10
Bob Lutz: "Tesla is going out of business"

Lurer på når han blir lei av å gjenta seg selv jeg?  Må jo være flaut å ta så feil så mange ganger på rad? Han har jo tross alt påstått dette omtrent siden de lanserte Model S om jeg ikke tar helt feil?
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på mandag 20. november 2017, klokken 02:23Lurer på når han blir lei av å gjenta seg selv jeg?  Må jo være flaut å ta så feil så mange ganger på rad? Han har jo tross alt påstått dette omtrent siden de lanserte Model S om jeg ikke tar helt feil?
Nei, lenge før de lanserte Model S. Trolig siden ca 2008.

Når det gjelder cap raise så er det usannsynlig. Tesla har ganske mye penger på konto, og det virker som leveransene av Model 3 nå endelig er på vei opp. Da vil de slutte "brenne penger". I tillegg får de nå inn betydelige summer fra Roadster reservasjoner, som kan benyttes om de skulle få behov uti 2018 en gang.

Og om de skulle få behov for enda mer penger, så vil de trolig gjøre som sist og utstede obligasjoner i stedet for å trykke opp nye aksjer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Du er ganske naiv hvis du tror Tesla vil slutte å brenne penger. De brenner i et forrykende tempo om dagen og dette vil fortsette i mange år skal de vokse.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror ikke de vil gå med overskudd, men underskuddet kan nærme seg null innen ett par kvartaler. Den videre veksten kan finansieres med pengene de får inn fra Model 3. I dag har de alle utgiftene relatert til Model 3, men ikke inntektene.

Når de produserer 250.000 Model 3 per år, som de forventer å få til i Q1, så vil de med 20% bruttomargin få inn i området 62.500 x 50.000 USD x 0,2 = 625 millioner USD i kvartalet. Det gjør underverker for økonomien.

Når de dobler produksjonen til 10.000 stk/uke kan de brenne av 1,25 mrd USD per kvartal i investeringer. Det betyr faktisk at de vil f.eks kunne bygge en ny Gigafactory hvert år uten å hente inn penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: tiger`n på mandag 20. november 2017, klokken 01:10
Bob Lutz: "Tesla is going out of business"
Ny utvanning før q2-18?
https://www.cnbc.com/2017/11/17/tesla-is-going-out-of-business-says-former-gm-exec-bob-lutz.html

Fyrer igang diskusjonen igjen, gjør vi ?  ;D
Bob Lutz har vel kjørt samma refrenget i ca. 10 år nå om at Tesla går konk om 1-2 år, så langt har det blitt
bom, for å si det sånn..
Skjønner godt at Bob er litt sår jeg, når bilbransjen om en 10 års tid sitter og skal finne ut hvordan det kunne gå så gæærent, vil nok mange trekke fram dagen da Lutz og Toyota solgte Fremont til Musk for en neve
dollars ... ;D

En ting tror jeg du får helt rett i, her blir det ikke mange kvartaler uten røde tall i regnskapet framover, MEN
Musk er ingen tosk og eventyret om Tesla handler mer enn noe om å få finansiert vekst.
Derfor tror jeg vi får se 1, kanskje 2 kvartaler i 2018 med + i regnskapene!  Vent og se, jeg får rett!, så når
hypometeret når maks henter Musk inn mere penger for å starte byggingen av 4-5 nye Gigafactory's og
megachargernettverket..

Knut Røe

Hypometeret er allerede ganske makset ut så det er begrenset hvor mye mer han kan hype  8)
Når det er sagt, fyren er jo ikke akkurat dum. Seriegründer, multidollarmilliardær og visjonær. Superselger og teambygger. Denne mannen får til hva som helst. Uten Musk er Tesla mye mye dårligere, og for den som evt skulle ta over hans jobb er det som å ta over etter Sir Alex Ferguson. Helt umulig.

GOS

Regnskapsmessig så har ikke Tesla alle utgiftene relatert til Model 3. Mesteparten av utgiftene de har hatt blir til eiendom, maskiner og varelagre etc. Eiendom og maskiner har sikkert minst henholdsvis 10-15 og 5-10 års nedskrivingstid. Om de skriver ned lineært eller ikke vet jeg ikke, har ikke sett på noen av deres regnskaper. Men det er nok bare 10-20% av de årlige 'oppskaleringskostnadene" som kommer frem som kost i det enkelte års regnskap.

Det at de brenner cash fortere enn de kommer inn er jo ikke det samme som å tape penger i og med at det er innvesteringer som senere gir inntekt, men jeg er nok ikke like optimistisk på vegne av Tesla aksjen som andre her inne er. Jeg har ikke tenkt å kjøpe aksjer, men jeg har tenkt å fortsette å kjøpe Tesla'er.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GOS på mandag 20. november 2017, klokken 11:44Regnskapsmessig så har ikke Tesla alle utgiftene relatert til Model 3. Mesteparten av utgiftene de har hatt blir til eiendom, maskiner og varelagre etc. Eiendom og maskiner har sikkert minst henholdsvis 10-15 og 5-10 års nedskrivingstid. Om de skriver ned lineært eller ikke vet jeg ikke, har ikke sett på noen av deres regnskaper. Men det er nok bare 10-20% av de årlige 'oppskaleringskostnadene" som kommer frem som kost i det enkelte års regnskap.
Stort sett er de kostnadene som skiller mellom å produsere 100 Model 3 per måned og 5000 Model 3 per uke materialkostnadene. Arbeiderne er på plass, maskinene er på plass, utviklingskostnadene er påløpt, utrullingen av superladere og servicesentre går sin gang, osv. I tillegg har de jo allerede avtaler på leveransetakt med underleverandørene, og så lenge de ikke får kommet skikkelig i gang så løper varebeholdningen løpsk.

Økonomien vil helt klart fremstå som helt skakkjørt, inntil produksjonen av Model 3 kommer skikkelig i gang.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA