Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: doldis1 på onsdag 15. november 2017, klokken 21:32
En stotrete guttunge som EIER SpaceX har derimot min fulle oppmerksomet! Jeg blir ikke overrasket om
Teslaaksjeen passerer usd. 2000 før 2025   ;)

2000 USD pr aksje? Det vil altså si at Tesla i så fall prises til nesten 340 milliarder dollar!
Til sammenligning:
BMW: 55 milliarder dollar (hvilket er sånn ca der Tesla er pr i dag)
VW: 78 milliarder dollar
Toyota: 185 milliarder dollar
Honda: 58 milliarder dollar
General Motors: 61 milliarder dollar
Ford: 47 milliarder dollar
Fiat Chrysler: 27 milliarder dollar
Mercedes (Daimler): 87 milliarder dollar

Slår vi sammen alle disse så får vi knapt 600 milliarder USD. Forventer du at Tesla skal nå en markedsverdi på nesten 60% av den totale verdien av disse selskapene?

Jeg har noen få Tesla-aksjer selv, men ser ikke helt hva som egentlig skal rettferdiggjøre dagens prising. Pr nå er Tesla-aksjen veldig høy risk og veldig lite potensiale (i forhold til prisen). Det som er priset inn i aksjen nå er fremtidig potensiale og forventning til at Tesla skal lykkes fullt ut på alle fronter. Selvsagt kan aksjen fremdeles øke i verdi. Investorer (særlig de kursdrivende hobbyinvestorene) er lykkejegere og bjellesauer hvor flesteparten gjør sine aksjekjøp basert på et absolutt minimum av kunnskap om selskapet og muligheter.

doldis1

SitatSlår vi sammen alle disse så får vi knapt 600 milliarder USD. Forventer du at Tesla skal nå en markedsverdi på nesten 60% av den totale verdien av disse selskapene?

Nei, jeg tror Tesla blir mye større enn det. Når det gjelder Tesla er både finansverden og folk flest delt inn
i to leire. Den ene leiren vurderer Tesla som en vanlig bilprodusent mens den andre ser Tesla og Musk som
den gamle bilverdenens nemesis.
Er Tesla en vanlig bilprodusent har du helt rett. Ser man Tesla i lys av Musk's meritter og skjønner hva han
holder på med, ja så bommer du noe vanvittig..
Se på SpaceX, han har utkonkurrert Nasa, ULA ( Boeig+ lockheed martin) Arianespace (Europa), Kineserne og
russerne, han har utkonkurrert alle!!  Og det har han gjort uten å gå på børs for finansiering (!)
Verden har aldri sett maken ..!  Legger du Paypal til dette ser du konturene av en person hvis meritter
overgår selveste Henry Ford, John Rockefeller,steve jobs, Musk overgår dem!
Som bilprodusent ville jeg vært alvorlig bekymret hvis Tesla/Musk jobbet på 4rde mnd. med å få en
produksjonslinje opp å gå og lurt på hva de holder på med ....

o.b.lix

Husk Tesla ikke ser på seg som bare en bilprodusent, men som et energiselskap, bil er bare en del, powerwall og solarroof kommer også inn.

Se nå på de 10 største selskaper i verden, med alphabet(google), apple etc, alle er vel max 30 år gamle?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

doldis1

Apple har oppnådd en markedsverdi på rause usd 900 milliarder ved å selge telefoner til 1000 dollar stykket ..
Jeg tror at vil en vite maksimal markedsverdi på et framtidig Tesla, kan man gjøre følgende regnestykke,
  0,25x den totale markedsverdi av oljebransjen, bilbransjen,transportbransjen, persontransport, matservering/
veikroer, bensinstasjoner... Legg så til reklameinntekter fra Teslas rasteplasser/ kafeer + mere.
Hvor langt kom vi ?  ;D Passerte vel 600 mia. usd rett etter oljebransjen vil jeg tro ...?
Dette er hva bilbransjen bør ta høyde for i årene som kommer :

https://qz.com/1022622/spacex-launch-elon-musks-rocket-company-is-out-launching-its-competitors-for-the-first-time-ever/

Tor Ping

Problemet med Tesla aksjen er at det er vanskelig å finne objektive analyser. Enten lever man i en Tesla-lykkerus og tror at Tesla skal redde verden med sine produkter eller så tror man at selskapet går nedenom å hjem pga av vanvittig cash-burn, problemer med model 3 etc.

Jeg tror helt klart at Tesla overlever som en middels stor bilprodusent og som sikkert en dag kommer til å tjene penger på det de driver med, men jeg skjønner ikke prisinga....
Det er sikkert fordi jeg heller ikke skjønner hvorfor de ikke skal verdsettes som en bilprodusent, mulig jeg tar feil. Den som lever får se ;)

Espen Hugaas Andersen

Jeg har egentlig ingen tro på 2000 USD per aksje, men en dobling kan ikke utelukkes. Altså 600 USD.

For å gjøre seg fortjent til den verdivurderingen bør nok Tesla få en Fremont/Gigafactory-aktig fabrikk i Europa og en i Kina, og starte produksjonen av Model Y, men aksjekursen ligger jo litt i forkant av de realiserte planene, så om vi får en dobling innen to år så ville ikke det overraske meg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Tor Ping på torsdag 16. november 2017, klokken 14:53
Det er sikkert fordi jeg heller ikke skjønner hvorfor de ikke skal verdsettes som en bilprodusent, mulig jeg tar feil.

Fordi de er mer enn "bare" en bilprodusent. Tesla i dag er Tesla Motors + Tesla Energy + Solar City.
Selv ser jeg for meg en god og bratt stigning i verdiene av alle disse tre forretningsområdene:

• Elbiler
  • Batterier (både til fremdrift av elbiler, stasjonær lading (både lokalt og mer sentralt) og annet bruk)
  • Solenergi

Er nesten så man savner vindmøller og bølge-/tidevanns-kraft i porteføljen... :p

Ps: Merk at jeg spesifikt spår denne gode og bratte stigingen for forretningsområdene, så kan hver og en selv vurdere i hvilken grad de tror Tesla blir med på denne oppturen.
Model S 85D

Tor Ping

Sitat fra: Amoss på torsdag 16. november 2017, klokken 16:59
Sitat fra: Tor Ping på torsdag 16. november 2017, klokken 14:53
Det er sikkert fordi jeg heller ikke skjønner hvorfor de ikke skal verdsettes som en bilprodusent, mulig jeg tar feil.

Fordi de er mer enn "bare" en bilprodusent. Tesla i dag er Tesla Motors + Tesla Energy + Solar City.
Selv ser jeg for meg en god og bratt stigning i verdiene av alle disse tre forretningsområdene:

• Elbiler
  • Batterier (både til fremdrift av elbiler, stasjonær lading (både lokalt og mer sentralt) og annet bruk)
  • Solenergi

Er nesten så man savner vindmøller og bølge-/tidevanns-kraft i porteføljen... :p

Ps: Merk at jeg spesifikt spår denne gode og bratte stigingen for forretningsområdene, så kan hver og en selv vurdere i hvilken grad de tror Tesla blir med på denne oppturen.

Jeg er helt enig i at alle disse forretningsområdene vil få en stor vekst fremtiden. Jeg er imidlertid usikker på om Tesla vil bli en så stor og lønnsom aktør innenfor disse områdene at de fortjener den prisingen de har i dag.

Jeg er heller ikke sikker på at det er riktig å satse på så mange forretningsområder selv om de til en viss grad henger sammen.

Satsingen på Semi og  kanskje Y før de får fart på model 3 er i beste fall veldig kapitalkrevende. Blir spennende å se hvordan markedet reagerer når de skal hente mer penger enten i form av EK eller lån.

Espen Hugaas Andersen

De må så klart få fart på Model 3 før de ekspanderer ytterligere. Men Model 3 vil trolig være i ganske god fart innen 6 måneder. Da vil veksten i stor grad kunne finansieres med inntektene fra Model 3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Sitat fra: doldis1 på torsdag 16. november 2017, klokken 13:02
Apple har oppnådd en markedsverdi på rause usd 900 milliarder ved å selge telefoner til 1000 dollar stykket ..
Jeg tror at vil en vite maksimal markedsverdi på et framtidig Tesla, kan man gjøre følgende regnestykke,
  0,25x den totale markedsverdi av oljebransjen, bilbransjen,transportbransjen, persontransport, matservering/
veikroer, bensinstasjoner... Legg så til reklameinntekter fra Teslas rasteplasser/ kafeer + mere.
Hvor langt kom vi ?  ;D Passerte vel 600 mia. usd rett etter oljebransjen vil jeg tro ...?
Dette er hva bilbransjen bør ta høyde for i årene som kommer :

https://qz.com/1022622/spacex-launch-elon-musks-rocket-company-is-out-launching-its-competitors-for-the-first-time-ever/

Da regner jeg med at du har belånt alt du har av verdier og satt det long i TSLA :-D

Lykke til :-D

Amoss

Sitat fra: Tor Ping på torsdag 16. november 2017, klokken 17:12
Jeg er helt enig i at alle disse forretningsområdene vil få en stor vekst fremtiden. Jeg er imidlertid usikker på om Tesla vil bli en så stor og lønnsom aktør innenfor disse områdene at de fortjener den prisingen de har i dag.

Som jeg sa - akkurat *det* overlater jeg til den enkelte å avgjøre. Men spørsmålet jeg svarte på var jo "hvorfor de ikke skal verdsettes som en bilprodusent". Hvor mye man bør vurdere hver del av forretningsområdet til sier jeg lite om, men det er altså ingen tvil om at de må verdsettes som mer enn bare den bilprodusenten de også er.

Jeg er heller ikke sikker på at det er riktig å satse på så mange forretningsområder selv om de til en viss grad henger sammen.

Ett for såvidt godt poeng. Ingen automatikk for at forretningsområder som til en viss grad henger sammen behøver å samles under en paraply.

Men fra den andre siden - to av argumentene mot, og problemene for, elbiler (deres første og primære forretningsområde) går til dels på batteriene (forurensende å lage, og dyre - noe som gjør bilene også dyre), og "langt eksosrør" argumentet om at man bare flytter utslippet fra bilene til kullkraft anleggene.

Ved å gjøre solceller bedre/billigere og lettere tilgjengelig "svarer" man altså på motargumentet for primær produktet deres. Dette er også viktig for å oppnå det som er Teslas målsetning om en bærekraftig transport. At det også bidrar til ett bærekraftig samfunn er ingen ulempe slik sett.

Ett av argumentene mot solceller - og vindkraft - er at de jo kun produserer kraft når sola skinner - eller vinden blåser. Så igjen dukker behovet for energilagring opp. Både for elbilen i form av hjemmebatterier man kan lade bilen i fra eller bruke på hurtigladestasjoner og i større sammenheng der de kan stabilisere nettet slik de jobber med i Australia nå.

Så nei, disse tre forretningsområdene henger ikke bare "til en viss grad" sammen, de henger tett sammen og er til dels gjensidige avhengige av hverandre. Klart, samme firma ikke engasjere seg i alle tre, men det gode grunner for å gjøre det - spesielt nå i dag da alle tre forretningsområdene er under kraftig utvikling.

Satsingen på Semi og  kanskje Y før de får fart på model 3 er i beste fall veldig kapitalkrevende. Blir spennende å se hvordan markedet reagerer når de skal hente mer penger enten i form av EK eller lån.

Utvikling av biler tar tid. Lang tid. Selv for Tesla. Ved å *ikke* starte satsingen på disse før de har fått fart på Model 3 vil bety ett produktvakuum fra dem i mange år fremover. Så nå som de er i ferd med å få igang produksjonen av Model 3 burde de alt forlengst ha introdusert minst en modell til. Så håper de ikke drøyer så lenge før Model Y introduseres. Venter fortsatt på mer informasjon både om neste versjon av roadster'n og om pick-up'en de har hintet om. Deretter kan de komme flere nye modeller og variasjoner basert på de eksisterende modellene - som f.eks. stasjonsvogn, kabriolet, cupè, varebil/kassevogn +++.
Model S 85D

Knut Røe

Ja, jeg så en video fra 2012. Der så man en modell 3 i leire. Så de har jobbet med bilen i mange år før den kommer ut.

Tor Ping

Vi får vel se ganske snart om introduksjonen av Semien følges opp av at de ber om mer penger :)

Arha

Når det gjelder prising av Teslaaksjen må man huske at det er det er størrelse på det Tesla driver med også utenom bilsatsingen.  Solar City var USA´s største på montering av solceller på tak da de ble oppkjøpt av Tesla.  I tillegg har de nå også startet (?) egen produksjon av solcelletakstein.
På batteritiden er Gigafactory 1 verdens største på sitt område, så Tesla må absolutt verdsettes som mer enn kun en bilprodusent.
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

petersv

Spent på aksjeprisutviklingen i dag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA