Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Cobos

Sitat fra: nix på onsdag 04. oktober 2017, klokken 18:00
Har kastet meg inn i TSLA for noen dager siden :)

Venter på en liten oppgang i resten av porteføljen, så blir den dumpet ut til fordel for TSLA.
Jmf posten over din, merk at det er ekstremt stor short-interesse for TSLA som gjør at dette er en aksje for de med flytende nitrogen i årene. Den hopper vilt både opp og ned. Går du tungt inn med "options" kan du tjene godt på dette, men man kan også gå på massive smell.

Selv er jeg en buy-and-hold investor med en 5-10års horisont og da tror jeg det er godt med fortjeneste før 2021. Men det er helt klart en høy-risiko aksje :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Wenche

Sitat fra: Cobos på onsdag 04. oktober 2017, klokken 22:49
Sitat fra: nix på onsdag 04. oktober 2017, klokken 18:00
Har kastet meg inn i TSLA for noen dager siden :)

Venter på en liten oppgang i resten av porteføljen, så blir den dumpet ut til fordel for TSLA.
Jmf posten over din, merk at det er ekstremt stor short-interesse for TSLA som gjør at dette er en aksje for de med flytende nitrogen i årene. Den hopper vilt både opp og ned. Går du tungt inn med "options" kan du tjene godt på dette, men man kan også gå på massive smell.

Selv er jeg en buy-and-hold investor med en 5-10års horisont og da tror jeg det er godt med fortjeneste før 2021. Men det er helt klart en høy-risiko aksje :)

Cobos
Jeg tror at kursen vil stige til 3x i løpet av få år, kanskje bare 3 år.
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Sveinung1954

Muligens dags for å shorte noen aksjer nå?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

petersv

Tror heller det motsatte, at det er en gylden mulighet for å kjøpe litt (med eller uten gearing.)

Sveinung1954

«Never catch a falling knife»
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

petersv

Haha.. Finnes ordtak som passer ethvert scenario. Vi får se om en mnd eller to hva fasit blir.

ludwig_holberg

Vanskelig å se så stort potensiale for gode nyheter for Tesla de neste 3-5 mnd...tipper nok det er enda bedre kjøpsmuligheter i Q1-Q2 2018.

Tuxedo

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Jeg er rimelig trygg på at Tesla aksjen om 3 år er betydelig lavere enn hva den er i dag:

-De er allerede priset til 51 milliarder dollar. Det er fryktelig mye penger, også sammenlignet med andre bilprodusenter. Enormt mye gode nyheter er allerede priset inn.
-De har betydelige kvalitetsproblemer
-Andre produsenter kommer med reellt konkurrerende biler på løpende bånd
-Pga punktet over vil Tesla sine svært hyggelige marginer falle dramatisk
-Når de nå etterhvert går inn i 'massemarkedet' vil de selge biler til kunder som ikke er en del av 'menigheten' som finner seg i det meste når det gjelder service og kvalitet. Omdømmet kommer til å stupe om de ikke klarer å heve service og kvalitet betydelig (og det tror jeg ikke de klarer i tide)
-Konkurrentene kommer til å etablere ladenettverk tilsvarende det Tesla har. En trenger ikke være noe strategisk geni for å skjønne at det må på plass for å kunne utkonkurrere Tesla. Selv de gråhårende mennen i styrene til BMW, MB etc skjønner dette...Å etablere ladenettverk ala Tesla er ingen heksekunst når de besitter de finansielle musklene som konkurrentene gjør.

Kort oppsummert: Tesla har ingen reelle fortrinn i forhold til konkurrentene. Når de etterhver skal konkurrere på like vilkår med BMW, Audi etc tror jeg riktig mange (inkludert undertegnede) av dagens Tesla kunder kommer til å gå over til en reell premium leverandør når dette er et reellt alternativ.

Derfor er jeg svært fristet til å shorte aksjen. Noen som vet om dette kan gjøres på 2-3 års avtaler? Hvordan gjør en det rent praktisk?
  -- Mahatma Gandhi

petersv

Hehe. Den som lever får se. Sjekk ut comma ai og George Hotz, tror du kan få deg en tankevekker eller to ang tesla vs de etablerte bilprodusentene. Tror vi er på randen av en ny Kodak/Nokia/Blackberry seanse. De som tenker nytt og kan omstille seg raskt vil overleve (koreanske merker f. Eks.) resten vil dø.

OlaM

Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 10:41

Derfor er jeg svært fristet til å shorte aksjen. Noen som vet om dette kan gjøres på 2-3 års avtaler? Hvordan gjør en det rent praktisk?

Du må ha konto hos en bank eller megler som tilbyr shorting av NYSE-aksjer. Du kan sikkert ha den gående i 2-3 år, men du betaler rente på de lånte aksjene. På generell basis vil jeg fraråde shorting, spesielt med litt lang horisont. Bare fordi du kan komme på en case så betyr ikke det at aksjen vil tikke jevnt nedover fra i dag til en gang i fremtiden. Det betyr at du lett kan havne på feil side og i verste fall kan megleren lukke posisjonen din hvis tapet er for stort. Shorting har begrenset oppside og ubegrenset nedside. Selv den erfarne traderen Sissener, som har noenlunde samme case som deg, er fremdeles i tap på sin posisjon. Det kan hende at du har helt rett, men at Teslas tap manifesterer seg i en svak positiv utvikling mot konkurrentes sterke utvikling. Da vil du tape masse, selv om casen din var riktig. Det kan være bedre å syntetisk shorte ved å selge det du evt eier, og kjøpe det som kommer til å gå opp i stedet, som BMW. Du kan også satse på litt kortere horisonter ved å kjøpe put-opsjoner. Da har du likevel begrenset oppside, men også begrenset nedside.
'21 3LR

Sveinung1954

Takk for rådet, men jeg vet utmerket godt hva shorting er og hvilken risiko det representerer (har bare ikke gjort det i praksis selv før...)

Sitat fra: OlaM på lørdag 11. november 2017, klokken 11:13
Selv den erfarne traderen Sissener, som har noenlunde samme case som deg, er fremdeles i tap på sin posisjon.

Ser ikke slik ut nei: https://www.dn.no/nyheter/2017/11/11/0855/Finans/vedder-90-millioner-pa-at-tesla-kursen-skal-ned
  -- Mahatma Gandhi

OlaM

Sitat fra: SKH på lørdag 11. november 2017, klokken 11:17
Takk for rådet, men jeg vet utmerket godt hva shorting er og hvilken risiko det representerer (har bare ikke gjort det i praksis selv før...)

Ok, var ikke meningen å være nedlatende og overforklarende, men siden du spurte tenkte jeg det var greit. Det er jo andre som leser også som sikkert tenker samme tanken. Sissener satser 90 altså? Han har addet godt til posisjonen sin, det var 50 mill i april: https://www.dn.no/nyheter/2017/04/06/1412/Finans/satser-50-millioner-pa-tesla-smell

Å kaste mer penger på en posisjon med tap kan jo funke.  :)
'21 3LR

petersv

Unnskyld meg, men Sessner er full av dritt. Han shortet da aksjen lå på 200-tallet...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA