Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sv: Marché Rygge - nå i drift igjen!

Startet av kjølholdt, fredag 21. september 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: petersv på onsdag 09. november 2016, klokken 10:48
Høres lurt ut. Kan hende den spretter opp litt etter åpning, vi får se. Jet sitter long, enn så lenge ;)

ja, i mitt hodet så er det eneste som gir mening i en aksje som tesla å være veldig veldig long. Kjøper jeg inn nå så blir det for minimum 5 år, men gjerne 10+. Litt samme tankegang som med solenergi aksjer som jeg har eid en stund nå. Har tro på det langsiktige, men gudene vet hvor lang tid det tar før ting virkelig begynner å skje med inntjening etc. Er godt forberedt på f.eks 5 år med negativ avkastning.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Epleskreller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. november 2016, klokken 12:37
Jeg tror også TSLA faller. Kanskje 5%.

Fallet vil i min mening være en overreaksjon. Det er fint lite de føderale myndighetene faktisk kan gjøre for å stoppe Tesla. Og TSLA er allerede ganske lavt priset. Over de neste ukene tror jeg Tesla vil hente inn fallet igjen. (En del av fallet vil jeg nesten tro blir hentet inn i løpet av dagen. Kanskje 2 timer fall, deretter svak stigning resten av dagen.)

Tesla er lavt priset?? Jeg syns de er høyt priset.

Rammebetingelser for fornybar energi kan blir dårligere og dersom de rører den føderale rabatten bilene solgt i USA får vil Tesla få det tyngre. Jeg tipper Tsla faller ca dobbelt så mye som indeksen..

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Jaha, på hvilke grunnlag mener dere aksjen er høyt eller lavt priset? Det er jo en selvmotsigelse i seg selv. Den er priset til det den nettopp er verdt, ikke mer, ikke mindre. Hvis ikke ville jo kursen vært faktisk høyere eller lavere... Man kan ha en mening, men den er dessverre ikke så mye verdt i denne sammenhengen, og vi vet jo alle at ingen i manns minne har klart å spå kurser mer nøyaktig enn terningen.

PS. Jeg liker gambling når oddsen er høy nok, så jeg har satset litt på at TSLA stiger på sikt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 09. november 2016, klokken 14:36Rammebetingelser for fornybar energi kan blir dårligere og dersom de rører den føderale rabatten bilene solgt i USA får vil Tesla få det tyngre. Jeg tipper Tsla faller ca dobbelt så mye som indeksen..
Etterspørsel er ikke en utfordring. Som jeg sa i en annen tråd:

SitatJeg tror den føderale skattekreditten på 7500 USD vil fases ut. Dette er bra for Tesla og GM, som har nesten brukt opp alle kredittene sine (200k stk per bilprodusent). De slipper å frykte at en konkurrent skal komme på banen med en elbil til 35.000 USD, som de kan selge til 27.500 USD pga kreditten, mens GM og Tesla må selge til 35.000 USD fordi de har brukt opp kredittene. Taperne i dette er de selskapene som ikke har benyttet seg av det gunstige markedet i USA for å få etablert seg i markedet, f.eks Toyota.

Det verste for Tesla er om det blir en handelskrig mellom Kina og USA. Da kan Tesla slite med å eksportere biler til Kina. Men jeg velger å tro at Kongressen klarer å holde Trump såpass i ørene at USA styrer unna dette. Det vil først og fremst ramme arbeiderklassen, som ikke har råd til å handle andre varer enn billige varer fra Kina.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: petersv på onsdag 09. november 2016, klokken 14:42Jaha, på hvilke grunnlag mener dere aksjen er høyt eller lavt priset? Det er jo en selvmotsigelse i seg selv. Den er priset til det den nettopp er verdt, ikke mer, ikke mindre. Hvis ikke ville jo kursen vært faktisk høyere eller lavere...
Du har rett, teoretisk sett. Men med litt erfaring innser man raskt at aksjemarkedet har ikke peiling. Dette kan man bruke til å tjene penger, men så finnes det også ett ordtak "The market can stay irrational longer than you can stay solvent." Jeg er forberedt på at Tesla kan falle til 150 USD - det må man bare være. Men er det noe grunnlag for det? Nei.

Mitt grunnlag for å si at Tesla er lavt priset er at Tesla gjør svært mye rett. De har satset på de riktige teknologiene og de gjennomfører planene mer eller mindre som tiltenkt (men ofte litt forsinket). De har et stort forsprang på batterisiden som vanskelig kan innhentes med det første, og de er de eneste som kan produsere batterier i nevneverdig volum i de nærmeste årene. I disse dager har de nådd ett tippepunkt, der de vil klare å finansiere videre vekst med pengene de får inn fra driften. Og med overgangen fra 1% elbiler til 100% elbiler over de neste 20 årene, så ligger alt til rette for en god vekst. Jeg forventer at Tesla vil produsere over 2 millioner biler per år i 2025. Og det uten å måtte hente inn store summer i aksjemarkedet.

Ser man på aksjekursen de siste 6 månedene så har det kontinuerlig vært gode nyheter, mens aksjekursen har gått *ned* - virker det rasjonelt?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv

Du vet jeg er enig med deg Espen, jeg setter bare ting på spissen, og ville jo ikke satt penger på at TSLA styrker seg uten å ha en magefølelse av at det går veien. Men det er jo gambling, og jeg tror det er ca. 50/50 sjanse for at Tesla lykkes, og da tror jeg kursen kan gå veeeldig høyt. Satser mao. ikke mer enn jeg har råd til å tape.

Epleskreller

Mitt grunnlag for å skrive at TSLA er høyt priset er som en motvekt til Espen som skriver at den er lavt priset.. Det meste av verdien i TSLA er håp om fremtiden og så kan man prise det så høyt man ønsker :) personlig tørr jeg ikke satse på TSLA lenger..

Trump er slik jeg ser det uansett dårlig nytt for aksjen. Men hvor mye han vil satse fornybar energi vet vel ingen enda..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Sjøhyene

#2407
Min personlige mening er også at Tesla er høyt priset (etter min definisjon). Basert på dagens omsetning og verdier i selskapet er prisingen helt latterlig høy, men poeng er jo at man har store forhåpninger til fremtiden her. Syns prisen har blitt mer og mer spiselig nå etterhvert som den har kommet noe ned samtidig som strategien til Tesla blir mer og mer tydelig. Er fortrinnet de nå har med batteripakker både til hus og bil som jeg virkelig har tro på i det lange løp (5-10 år++).

Skulle fremtids forventningene kollapse av en eller annen grunn så er det vel ikke usansynlig at verdien synker til 50$ eller enda lavere. Men det er risikoen man må ta med slike aksjer.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Espen Hugaas Andersen

Aksjekursen er alltid satt utifra forventingene om fremtiden. Det er null problem for et selskap som tjener masse penger å være priset nær null, om forventingen er at dette ikke vil fortsette.

Når man vet dette så er det åpenbart at om fremtidsutsiktene til Tesla endrer seg, så vil også aksjekursen endre seg. (Så fremt markedet opptrer rasjonelt.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SabreMan

Tesla tjener en del på å selge klimakvoter til andre bilprodusenter. Kan Trump sette en stopper for dette med en ny og mindre miljøvennlig politikk, og hvordan vil dette slå ut for Tesla økonomisk?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Sjøhyene

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. november 2016, klokken 09:15
Aksjekursen er alltid satt utifra forventingene om fremtiden. Det er null problem for et selskap som tjener masse penger å være priset nær null, om forventingen er at dette ikke vil fortsette.

Når man vet dette så er det åpenbart at om fremtidsutsiktene til Tesla endrer seg, så vil også aksjekursen endre seg. (Så fremt markedet opptrer rasjonelt.)
Helt enig i dette.
Blir kanskje feil og definere det som dyrt eller billig. Det som jo er helt sikkert er at det er mye framtidsutsikter og optimisme bakt inn i dagens tesla pris. Og mye skal faktisk gå riktig kun for å forsvare dagens pris. Såklart kan mye skje som forsvarer enda høyere pris og.
Fellesnevneren er at priser som er bygget mye på framtidige hendelser har høyere risiko knyttet til seg enn for selskaper der framtiden er mer satt i stein og utviklingen går tregere.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: SabreMan på torsdag 10. november 2016, klokken 10:42
Tesla tjener en del på å selge klimakvoter til andre bilprodusenter. Kan Trump sette en stopper for dette med en ny og mindre miljøvennlig politikk, og hvordan vil dette slå ut for Tesla økonomisk?
Nei, han kan ikke gjøre noe med dette. Dette er styrt av California Air Resources Board (CARB), og de føderale myndighetene har ingen mulighet til å bestemme hvilke krav California setter til bilselskapene.

Det som har betydning for Tesla er den føderale skattekreditten på 7.500 USD, og den føderale skattekreditten til solinstallasjoner. Den første tror jeg ikke egentlig kan gjøres noe med før 2018, og da har allerede Tesla brukt opp ca alle sine skattekreditter (200.000 stk). Dette har altså størst effekt for konkurrentene til Tesla.

Incentivene for solcelleinstallsjoner er en større usikkerhet. Men det er klart at både stasjonære lagringsbatterier og solcelleinstallsjoner er ett voksende market globalt, med eller uten insentiver. Jeg tror Tesla vil fint klare å tilpasse seg eventuelle endringer. I verste fall må Solar City trappe ned aktiviteten og si opp noen tusen ansatte. Men det er ikke sikkert dette er noe Trump ønsker heller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Geirr

Ned 10 til 178 i skrivende stund.

At aksjen skulle ned etter valget var som forventet, men dette var mye på kort tid...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

gigafactory

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. november 2016, klokken 11:14
Sitat fra: SabreMan på torsdag 10. november 2016, klokken 10:42
Tesla tjener en del på å selge klimakvoter til andre bilprodusenter. Kan Trump sette en stopper for dette med en ny og mindre miljøvennlig politikk, og hvordan vil dette slå ut for Tesla økonomisk?

Det som har betydning for Tesla er den føderale skattekreditten på 7.500 USD, og den føderale skattekreditten til solinstallasjoner. Den første tror jeg ikke egentlig kan gjøres noe med før 2018, og da har allerede Tesla brukt opp ca alle sine skattekreditter (200.000 stk). Dette har altså størst effekt for konkurrentene til Tesla.


Kan dette bety at Tesla vil prioritere amerikanske kunder med TM3 i tiden frem til enten 200k er nådd eller Trumpolini har fått avviklet skattekreditten?

o.b.lix

Sitat fra: gigafactory på mandag 14. november 2016, klokken 19:32
Kan dette bety at Tesla vil prioritere amerikanske kunder med TM3 i tiden frem til enten 200k er nådd eller Trumpolini har fått avviklet skattekreditten?

Ja det er klart. Det samme så vi når Danmark skulle innføre avgifter på elbil, da ble de prioritert. Men model S og model X teller også med i denne potten.

Uansett vil lokale kunder bli prioritert først, slik at evt fix og utbedring (=barnesykdommer) kan enkelt skje på fabrikken.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA