Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sv: Marché Rygge - nå i drift igjen!

Startet av kjølholdt, fredag 21. september 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: foxy på tirsdag 22. januar 2013, klokken 18:27
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2013, klokken 18:19
Sitat fra: foxy på tirsdag 22. januar 2013, klokken 18:04
snart 36++ - digg at menigheten kjøper og kjøper uten å regne, kun basert på håp og tro om gylden fremtid.

Håper inderlig at vi ser 40 etter resultat når alle blir overrasket at Tesla leverte biler...  ;D ;D
Håper egentlig på en dipp til, men det ser ut til at den fortsetter videre opp ja. Får trøste meg med den langsiktige posisjonen.

Flere negative artikler jeg har lest om Tesla spår konkurs og katastrofe ved å henvise til at de leverte 250 biler i Q3, så det skulle ikke forundre meg om enkelte blir sjokkert når de ser at Tesla leverte 2500-3000 biler i Q4. Og enda mer sjokkerte blir de nok når de ser at Tesla oppjusterer produksjonsmål for å dekke etterspørsel.

Tror ikke folk blir så overrasket over at Tesla leverer biler, men jeg håper de snart justerer opp produksjonsmålet så de møter etterspørselen!

problemet er at etter de 30k +/- noen k, så kommer det nada av nye bestillinger og Tesla trenger en mainstream bil... men selv om den kommer på plass kjapp er det jo konkurrenter av en annen klasse...

Jeg skjønner godt at vi er uenige om Teslas fremtid om du mener de ikke vil selge mer enn +/- 30.000 av Model S :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

#241
Sitat fra: toppi på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:27
Først skulle Tesla ned i 20, så konkurs, og noe særlig biler skulle ikke selges..
Nå har pipa fått en annen lyd, selv om det selvfølgelig ikke kommer noen innrømmelser.
Nå snakkes det om 30k biler og kurs på 40.

Har du et problem med å lese eller bare å forstå innholdet?   ::)  ;D
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:34
Jeg skjønner godt at vi er uenige om Teslas fremtid om du mener de ikke vil selge mer enn +/- 30.000 av Model S :)

Derfor har vi et marked for aksjer...  ;)  :)
I-miev 2011
Asker

toppi

Sitat fra: foxy på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:37
Sitat fra: toppi på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:27
Først skulle Tesla ned i 20, så konkurs, og noe særlig biler skulle ikke selges..
Nå har pipa fått en annen lyd, selv om det selvfølgelig ikke kommer noen innrømmelser.
Nå snakkes det om 30k biler og kurs på 40.

Har du et problem med å lese eller bare å forstå innholdet?   ::)  ;D


Var bare en kort oppsumering av tidligere innlegg, har ingen intensjoner om å forstå.  ::)


Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

foxy

Sitat fra: toppi på tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:55
Var bare en kort oppsumering av tidligere innlegg, har ingen intensjoner om å forstå.  ::)

Når man ikke forstår innholdet so er det vel heller ingen poeng å sitere det, i tillegg men en flåsete kommentar.

- skulle ned i 20: ble aldri skreved
- konkurs ja  - fortsatt stor sannsynlighet for at det skjer!
- og ja set selges ikke noe særlig volum av usd 80k-100k++ + mva biler i verden

- pipa har ikke fått en annen lyd mao... ;D hva ellers ønsker du at man skal innrømme?  8)  ;D
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på tirsdag 22. januar 2013, klokken 23:53
- og ja set selges ikke noe særlig volum av usd 80k-100k++ + mva biler i verden

I forhold til Teslas forventede volum på 30k biler i året (20k S+10k X) selges det utrolige mengder biler i den prisklassen verden over ja.

Bare i Norge selges vel omtrent et volum tilsvarende dette i denne prisklassen, en standard Passat med noe utstyr koster jo omkring 450k eller USD 80k. Min 9 år gamle VW Touran hadde en nypris på 455k.

Tesla kan klare seg med få promiller av salget av biler i denne prisklassen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

toppi

Sitat fra: foxy på tirsdag 22. januar 2013, klokken 23:53
Sitat fra: toppi på tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:55
Var bare en kort oppsumering av tidligere innlegg, har ingen intensjoner om å forstå.  ::)

Når man ikke forstår innholdet so er det vel heller ingen poeng å sitere det, i tillegg men en flåsete kommentar.

- skulle ned i 20: ble aldri skreved
- konkurs ja  - fortsatt stor sannsynlighet for at det skjer!
- og ja set selges ikke noe særlig volum av usd 80k-100k++ + mva biler i verden

- pipa har ikke fått en annen lyd mao... ;D hva ellers ønsker du at man skal innrømme?  8)  ;D

Kan det være alle skrivefeilene som gjør det umulig å forstå?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Kristian

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 23. januar 2013, klokken 01:09
Bare i Norge selges vel omtrent et volum tilsvarende dette i denne prisklassen, en standard Passat med noe utstyr koster jo omkring 450k eller USD 80k. Min 9 år gamle VW Touran hadde en nypris på 455k.

Du har nok rett i at dette segmentet er stor, men VW Touran tilhører ikke dette segmentet, det er kun i Norge og noen få andre land. Ellers på kloden koster en Modell S ca det samme som en Porsche Panamera eller Cayenne.

Consumer reports: Electric cars are more expensive than comparable conventional cars, but the Model S would be most naturally compared to an Audi A7 or Porsche Panamera, which can get to that price level.

Enig med jkirkebo at dette segmentet uansett er stort nok, Porsche solgte 130 000 biler i 2012 og det er en rekke andre merker i dette segmentet.

Tesla er i dag verdsatt til ca halve R&D budsjettet til hver av de store bilmerkene, det burde få enkelte til å gjøre seg noen tanker.  ;)
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

jkirkebo

Sitat fra: Kristian på onsdag 23. januar 2013, klokken 10:53
Du har nok rett i at dette segmentet er stor, men VW Touran tilhører ikke dette segmentet, det er kun i Norge og noen få andre land. Ellers på kloden koster en Modell S ca det samme som en Porsche Panamera eller Cayenne.

Consumer reports: Electric cars are more expensive than comparable conventional cars, but the Model S would be most naturally compared to an Audi A7 or Porsche Panamera, which can get to that price level.

Enig med jkirkebo at dette segmentet uansett er stort nok, Porsche solgte 130 000 biler i 2012 og det er en rekke andre merker i dette segmentet.

Jepp, men så lenge biler som f.es BMW 3-serie tilhører dette prissegmentet i Norge så bør de jo regnes inn i totalen av solgte biler i dette segmentet.

Forøvrig så virker det som om ganske mange skjønner at man egentlig forhåndsbetaler for billig drivstoff og derfor kjøper seg opp en klasse eller to. I USA er det f.eks mange som bytter fra Prius, og den selger rimelig godt der (mye bedre enn i Norge merkelig nok).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kristian

R&D = Research & Development = Forskning og utvikling.

Beklager!
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

foxy

Sitat fra: toppi på onsdag 23. januar 2013, klokken 07:08

Kan det være alle skrivefeilene som gjør det umulig å forstå?

Hvordan skal jeg vite det? Du må nok selv finne svaret..  ;D ;D
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Kristian på onsdag 23. januar 2013, klokken 10:53
Tesla er i dag verdsatt til ca halve R&D budsjettet til hver av de store bilmerkene, det burde få enkelte til å gjøre seg noen tanker.  ;)

Ikke rart at de fleste taper på sine aksjeinvesteringer.....  ;)
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 23. januar 2013, klokken 01:09
I forhold til Teslas forventede volum på 30k biler i året (20k S+10k X) selges det utrolige mengder biler i den prisklassen verden over ja.

Javel til EUR 90k selges det ikke all verden av biler. Og Tesla er jo LANGT fra å kunne sammenlignes med Porsche, merce, bmw ... ene og alene pga status for å ikke snakke om andre ting...

PS: glemm lille Norge som betyr nada i det store bildet...
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

#254
Sitat fra: foxy på onsdag 23. januar 2013, klokken 17:00
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 23. januar 2013, klokken 01:09
I forhold til Teslas forventede volum på 30k biler i året (20k S+10k X) selges det utrolige mengder biler i den prisklassen verden over ja.
Og Tesla er jo LANGT fra å kunne sammenlignes med Porsche, merce, bmw ... ene og alene pga status for å ikke snakke om andre ting...
Porsche er en fossil-produsent. Tesla er en elbil-produsent. Stor forskjell :) Men jeg regner med Porsche ble trukket frem for å illustrere at den mest lønnsomme bilprodusenten bare selger såvidt over 100.000 biler i året.....

Det som er kjedelig for BMW, Mercedes, Porsche etc. er at tidligere eiere av disse bilene som får en prøvetur i Model S vil i hovedsak aldri tilbake. Folk på US forumet kvitter seg med alt fra Priuser og 5-serie, til Panamera, 911``er etc for å kjøre Model S. For de foretrekker Model S (du får søke litt på teslamotorsclub.com selv så kan du finne tråder hvor folk forteller hva slags bil Model S skal erstatte).

Porsche har hundrevis (kanskje over tusen? bortimot 100 bare i GB og Kina) av butikker verden over. Tesla har noen titalls, og selger biler i nettbutikk. Det er spennende å se Tesla bygge seg opp fra grunnen, for de kan gjøre så mange valg andre bilprodusenter ikke har anledning til uten å gjøre enorme endringen i tunggrodde organisasjoner. Norwegian er et godt eksempel på hva man kan utrette om man begynner fra scratch.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA