Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sv: Marché Rygge - nå i drift igjen!

Startet av kjølholdt, fredag 21. september 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

Lacaixxa

Sitat fra: SKH på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:34
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:25
Det blir jo utstedt nye aksjer. Så emisjon til markedsverdi vil redusere prisen per aksje. Men markedet vet jo risikoen for en kapitalutvidelse så det er diskontert inn i dagens pris.


Ehhh..ok?

La oss tenke høyt; et selskap har følgende status:

Bankinnskudd: 100 [Ingen gjeld, ingen andre eiendeler]
Egenkapital: 100 (100 aksjer a kr 1)

En aksje bør ha en verdi på kr 1 i dette tilfellet, det kan vi sikkert være enige om?

Selskapet bestemmer seg for å gjennomføre en emisjon. Kursen settes til kr 1 (=markedsverdi). De ønsker å hente inn 100 i ny kapital. Mao: de gjennomfører en emisjon på 100 aksjer a kr 1.

Status etter emisjon:

Bankinnskudd: 200
Egenkapital: 200 (200 aksjer a kr 1)

En aksje har vel fortsatt en verdi på kr 1?
Hvordan kan da en emisjon til markedsverdi redusere verdien på et selskap?

Men i tesla er verdien (aksjekursen) 40x bankinnskudd og andre eiendeler.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

RunarBT

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:58
Sitat fra: SKH på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:34
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:25
Det blir jo utstedt nye aksjer. Så emisjon til markedsverdi vil redusere prisen per aksje. Men markedet vet jo risikoen for en kapitalutvidelse så det er diskontert inn i dagens pris.


Ehhh..ok?

La oss tenke høyt; et selskap har følgende status:

Bankinnskudd: 100 [Ingen gjeld, ingen andre eiendeler]
Egenkapital: 100 (100 aksjer a kr 1)

En aksje bør ha en verdi på kr 1 i dette tilfellet, det kan vi sikkert være enige om?

Selskapet bestemmer seg for å gjennomføre en emisjon. Kursen settes til kr 1 (=markedsverdi). De ønsker å hente inn 100 i ny kapital. Mao: de gjennomfører en emisjon på 100 aksjer a kr 1.

Status etter emisjon:

Bankinnskudd: 200
Egenkapital: 200 (200 aksjer a kr 1)

En aksje har vel fortsatt en verdi på kr 1?
Hvordan kan da en emisjon til markedsverdi redusere verdien på et selskap?

Men i tesla er verdien (aksjekursen) 40x bankinnskudd og andre eiendeler.

Nja, kursen er det folk/markedet er villig til å betale

Lacaixxa

Ja vi er enig - og per idag har markedet priset kursen slik at den koster noe sånn som 40x bokførte verdier.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Geirr

#1518
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:58
Men i tesla er verdien (aksjekursen) 40x bankinnskudd og andre eiendeler.

Selvsagt. Men det var derfor jeg forenklet eksempelet 'big time' ved å forutsette at selskapet ikke hadde noen andre eiendeler (heller ikke immaterielle) eller gjeld utover bankinnskuddet på 100. Prinsippet blir det samme.

Men, OK, jeg skjønner at finansteori bør jeg heller diskutere i andre fora en her. No offence.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Lacaixxa

Sitat fra: SKH på onsdag 26. februar 2014, klokken 19:15
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:58
Men i tesla er verdien (aksjekursen) 40x bankinnskudd og andre eiendeler.

Selvsagt. Men det var derfor jeg forenklet eksempelet 'big time' ved å forutsette at selskapet ikke hadde noen andre eiendeler (heller ikke immaterielle) eller gjeld utover bankinnskuddet på 100. Prinsippet blir det samme.

Men, OK, jeg skjønner at finansteori bør jeg heller diskutere i andre fora en her. No offence.

Helig nedlatende... Potensielt overskudd og avkastning på egenkapitalen må uansett deles på flere. Tror du får det bedre hos hobbyspekulantene på hegnar.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt


19quiz76

Hva dreier den pressemeldingen seg om? Convertible notes? Noe man kan kjøpe, og hvorfor ønsker man det?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

JohanH

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. februar 2014, klokken 00:18
Hva dreier den pressemeldingen seg om? Convertible notes? Noe man kan kjøpe, og hvorfor ønsker man det?

Tenkt på det som en obligasjon. D.v.s. Tesla låner penger av de som kjøper disse "gjeldssedlene". Det er som om du eller jeg gikk i banken for å låne penger til et hus, men isteden for at banken satte en rente og betingelser så var det du selv som fant det opp, helt teoretisk f. eks: "Hør her, jeg er så flink og dyktig så jeg foreslår dere låner med 5 millioner nå, jeg betaler ikke noen rente men i 2019 skal dere få tilbake 80% av pengene + 5% av min årsinntekt det året. Fordi jeg da kommer å være så fremgangsrik vil dette være en bra deal for dere."

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

satheesh.net

#1524
Sitat fra: JohanH på torsdag 27. februar 2014, klokken 08:07
Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. februar 2014, klokken 00:18
Hva dreier den pressemeldingen seg om? Convertible notes? Noe man kan kjøpe, og hvorfor ønsker man det?

Tenkt på det som en obligasjon. D.v.s. Tesla låner penger av de som kjøper disse "gjeldssedlene". Det er som om du eller jeg gikk i banken for å låne penger til et hus, men isteden for at banken satte en rente og betingelser så var det du selv som fant det opp, helt teoretisk f. eks: "Hør her, jeg er så flink og dyktig så jeg foreslår dere låner med 5 millioner nå, jeg betaler ikke noen rente men i 2019 skal dere få tilbake 80% av pengene + 5% av min årsinntekt det året. Fordi jeg da kommer å være så fremgangsrik vil dette være en bra deal for dere."

+1

Enkelt og godt forklart. Vil bare supplere med at forskjellen mellom Tesla Motors og en av oss som tusler inn til banken for å spørre om dette er at Tesla har allerede et godt "bevisgrunnlag" for suksess. Dvs at sannsynligheten for at dette vil lykkes for dem er ganske stor. Det er derfor mindre "risk" for de involverte når fremtidsplanene er så detaljerte og godt dokumentert. Dessuten hjelper det sikkert også litt på når Mr. Musk selv står i spissen. Folk renser voksen ut av ørene når den mannen snakker - uansett hvor "crazy" den idéen hans måtte være. ::)

Planer:
Gigafactory -> http://www.teslamotors.com/blog/gigafactory
Convertible notes -> http://www.teslamotors.com/about/press/releases/tesla-announces-16-billion-convertible-notes-offering

Geirr

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 26. februar 2014, klokken 20:12
Helig nedlatende... Potensielt overskudd og avkastning på egenkapitalen må uansett deles på flere. Tror du får det bedre hos hobbyspekulantene på hegnar.

Jeg har min utdannelse fra NHH, og har jobbet med både børsintroduksjoner og emisjoner i børsnoterte selskap hos et av de internasjonale revisjonsselskapene, så jeg føler jeg har sånn noenlunde grep på grunnleggende finansteori.

En emisjon til markedskurs vil i utgangspunktet ikke påvirke kursen på aksjen, av grunner beskrevet over i mitt forenklede eksempel. Dersom du kan dokumentere det motsatte ville jeg holdt det helt for meg selv, og heller utnyttet dette ved handel i markedet. Da sitter du nemlig inne med kunnskap som resten av markedet ikke har. Bedre utgangspunkt for å slå markedet finner du neppe.

Nå vil i praksis allikvel en melding om emisjon ofte påvirke kursen, men det er ikke pga "matematikken" i emisjonen, men pga informasjon om hvorfor emisjonen gjennomføres. En melding om emisjon pga at selskapet har tapt uventet mange penger på et prosjekt vil normalt medføre at kursen påvirkes negativt for eksempel. Motsatt vil for eksempel en melding om emisjon pga at selskapet skal bygge ny batterifabrikk som forventes å redusere viktige komponentpriser normalt påvirke kursen i positiv retning.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

MR Tesla

Kanskje man skal selge seg ned på 275 idag når euforien er som høyest og gå inn igjen når den faller tilbake på 165 mot kvelden ,vanskelig dette :D

MR Tesla

Mente selvfølgelig 265 mot kvelden

19quiz76

Dere som kan finansspråk; står det at disse opsjonene vil selges til menigmann?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Lacaixxa

Sitat fra: SKH på torsdag 27. februar 2014, klokken 08:42
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 26. februar 2014, klokken 20:12

Nå vil i praksis allikvel en melding om emisjon ofte påvirke kursen, men det er ikke pga "matematikken" i emisjonen, men pga informasjon om hvorfor emisjonen gjennomføres. En melding om emisjon pga at selskapet har tapt uventet mange penger på et prosjekt vil normalt medføre at kursen påvirkes negativt for eksempel. Motsatt vil for eksempel en melding om emisjon pga at selskapet skal bygge ny batterifabrikk som forventes å redusere viktige komponentpriser normalt påvirke kursen i positiv retning.

De siste setningene dine er faktisk riktig - Men alt annet like vil det likevel ikke være gunstig for en aksjonær å bli utvannet gjennom en emisjon - selv til markedskurs. Hvis du eier 10 % av Tesla er det ikke kjekt å bare eie 5 % - selv om selskapet har fått inn dobbelt så mye Cash - som vi ikke vet vil skape tilsvarende avkastning på EK. Flott utdannelse og jobberfaring!!
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA