Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sv: Marché Rygge - nå i drift igjen!

Startet av kjølholdt, fredag 21. september 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

JohanH

Idag blir spennende. Det er også angitt at Elon og SCTY's VD skal ha en felles talk den 27/2.

http://www.cpuc.ca.gov/PUC/hottopics/7other/081027_thoughtseries.htm

SitatFeb. 27, 2014, 1:30 p.m. - 3:30 p.m.: Innovation and the Impact of Regulation, featuring Elon Musk and Lyndon Rive. The discussion will center on the intersection between regulation and innovation, including how the combined role of government and entrepreneurs can help create a better environment and a better product for the common good.  There will be a 45-minute audience-driven question and answer session following the discussion.

Where: CPUC Auditorium, 505 Van Ness Ave., San Francisco; also available in real-time and archived via video webcast

Who:

Moderator: Paul Clanon, CPUC Executive Director

Panelists:

    Michael R. Peevey, CPUC President and leader in the energy industry who has worked tirelessly to create energy policies that curb climate change.
    Elon Musk, engineer and entrepreneur who builds and operates companies to solve environmental, social, and economic challenges. He co-founded PayPal and currently drives strategy, development, and design at two companies: Space Exploration Technologies (SpaceX), where he is founder and CEO, and Tesla Motors, where he is co-founder and CEO.  He also is Chairman of the Board of a third company, SolarCity.
    Lyndon Rive, co-founder and CEO of SolarCity, has grown the company to be the largest solar power provider in the U.S. in less than eight years of operation. SolarCity has more than 4,500 employees—including more than 2,000 in California—and is currently providing approximately one out of every three new residential solar power systems in America. A lifelong entrepreneur, Mr. Rive founded his first company at age 17. Prior to co-founding SolarCity, Mr. Rive co-founded the enterprise software company Everdream, which was ultimately acquired by Dell.

Ang Foxy: Klikket meg innn på profilen hans/hennes her på elbilforum: "Sist aktiv: Torsdag 23. Mai 2013, klokken 12:31" :)

OleJA

Ligner mer og mer på Elons '5-part trilogy' som drev kursen tilværs våren 2013  8)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Roger (NO)

Jeg angrer jo som en hund på at jeg ikke kjøpte aksjer for 1 år siden, da jeg tenkte på det.

Det jeg lurer på nå er om det rett og slett er for sent å få med seg noe som helst av oppgang, eller om risikoen for å gå inn i dag er for stor.

Noen tips?

RuneW

Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 26. februar 2014, klokken 11:04
Jeg angrer jo som en hund på at jeg ikke kjøpte aksjer for 1 år siden, da jeg tenkte på det.

Det er ikke noen vits i å tenke slik. Du blir bare gal av det.

Sitat fra: Roger (NO)Det jeg lurer på nå er om det rett og slett er for sent å få med seg noe som helst av oppgang, eller om risikoen for å gå inn i dag er for stor.

Noen tips?

Dette spør selvfølgelig alle seg om og svaret er det samme: Dette er bingo. Ingen vet.

Men jeg har kjøpt aksjer i Tesla, ikke fordi jeg kan noe om aksjer (fordi det gjør jeg overhodet ikke), men fordi jeg har tro på det Elon Musk står for og driver med. Hittil har det gått greit.


TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lacaixxa

Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 26. februar 2014, klokken 11:04
Jeg angrer jo som en hund på at jeg ikke kjøpte aksjer for 1 år siden, da jeg tenkte på det.

Det jeg lurer på nå er om det rett og slett er for sent å få med seg noe som helst av oppgang, eller om risikoen for å gå inn i dag er for stor.

Noen tips?

Størstedelen av oppsiden er nok muligens tatt ut. På en annen side så har aksjen så mye moment at det kan bli en ny boble i positiv forstand. Da vil den prise seg utover hva all fundamental analyse vil kunne tilsi - alla hva vi opplevde med Opticom i Norge for en tid tilbake. Dvs prising på fremtidige scenarier som er vanskelig å regne inn basert på dagens inntjening.

Trøsten din får være at du nok hadde solgt aksjene for lenge siden, selv om du hadde kjøpt i fjor. Er nok mange som angrer på tidligere salg - spesielt de som solgte uten å eie aksjen (shortsalg)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Øyvind.h

#1505
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 26. februar 2014, klokken 11:24
Størstedelen av oppsiden er nok muligens tatt ut. På en annen side så har aksjen så mye moment at det kan bli en ny boble i positiv forstand. Da vil den prise seg utover hva all fundamental analyse vil kunne tilsi - alla hva vi opplevde med Opticom i Norge for en tid tilbake.
Skal du se fundamentalt på selskapet er prisingen allerede hinsides. Mange år med fremtidig vekst er allerede priset inn.
Solgte meg ut på $107 (inngang 27,et-eller-annet).

Applaus til dere som valgte å bli sittende :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. februar 2014, klokken 11:47
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 26. februar 2014, klokken 11:24
Størstedelen av oppsiden er nok muligens tatt ut. På en annen side så har aksjen så mye moment at det kan bli en ny boble i positiv forstand. Da vil den prise seg utover hva all fundamental analyse vil kunne tilsi - alla hva vi opplevde med Opticom i Norge for en tid tilbake.
Skal du se fundamentalt på selskapet er prisingen allerede hinsides. Mange år med fremtidig vekst er allerede priset inn.
Solgte meg ut på $107 (inngang 27,et-eller-annet).

Applaus til dere som valgte å bli sittende :)

Litt enig med deg, men hvis Tesla Motors Inc. nå blir til kun Tesla Inc. eller kanskje Tesla Energy Solutions and Motors Inc. og blir verldens ledende produsent av batterier til elbiler (sine egne og andres???) samt til energilagring/batterier for solcelleindustrien (som kan vokse eksponensielt) ja da er jeg ikke like sikker på at de er overvurdert...

Takk for applausen :)

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på onsdag 26. februar 2014, klokken 12:17
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. februar 2014, klokken 11:47
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 26. februar 2014, klokken 11:24
Størstedelen av oppsiden er nok muligens tatt ut. På en annen side så har aksjen så mye moment at det kan bli en ny boble i positiv forstand. Da vil den prise seg utover hva all fundamental analyse vil kunne tilsi - alla hva vi opplevde med Opticom i Norge for en tid tilbake.
Skal du se fundamentalt på selskapet er prisingen allerede hinsides. Mange år med fremtidig vekst er allerede priset inn.
Solgte meg ut på $107 (inngang 27,et-eller-annet).

Applaus til dere som valgte å bli sittende :)

Litt enig med deg, men hvis Tesla Motors Inc. nå blir til kun Tesla Inc. eller kanskje Tesla Energy Solutions and Motors Inc. og blir verldens ledende produsent av batterier til elbiler (sine egne og andres???) samt til energilagring/batterier for solcelleindustrien (som kan vokse eksponensielt) ja da er jeg ikke like sikker på at de er overvurdert...

Takk for applausen :)
Tesla gjør veldig mye rett, og står i en unik posisjon (som de trauste bilprodusentene har gitt Tesla på sølvfat). Det at Tesla har evnet å etablere (les: jobber med) et langdistanse ladenettverk, og nå bygger barrierer på batterisiden, er faktorer som taler for at Teslas prising ikke er urimelig. Tesla står sterkt rustet for fremtiden.

Det jeg opplever at taler imot er blant annet:
- Hvor kapitalkrevende det er å drive med bilproduksjon.
- Noen grunnleggende utfordringer med en modell eller to og Tesla er toast.
- Tesla tar snarveier de "må" ta med Model S, rett og slett for å lykkes i det lange løp, det har skuffet meg (eller kanskje jeg bare trenger en reality check).

Hvor lenge Tesla får regjere alene i sin nisje gjenstår å se. Time will show :)


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: JohanH på onsdag 26. februar 2014, klokken 12:17
Litt enig med deg, men hvis Tesla Motors Inc. nå blir til kun Tesla Inc. eller kanskje Tesla Energy Solutions and Motors Inc. og blir verldens ledende produsent av batterier til elbiler (sine egne og andres???) samt til energilagring/batterier for solcelleindustrien (som kan vokse eksponensielt) ja da er jeg ikke like sikker på at de er overvurdert...

Men her er vel kjernespørsmålet?  Vil vi bli sittende med "Tesla Energy Solutions and Motors Inc" eller med "Tesla Motors Inc" og "Tesla Energy Solutions Inc"?

Hva skjer?  Kommer Panasonic og evnt. deres underleverandører til å kjøpe Tesla aksjer i en aksjeutvidelse eller kommer de + Telsa (motors!) til å legge penger i potten på ett nytt selskap som skal produsere batteriene? Og uansett: hvem andre vil legge inn penger i denne potten?  Solar City? Diamler? Toyota? Google? Apple? (Disse vil alle potensielt kunne ha behov for batterier i fra denne fabrikken) Legges ut på finansmarkedet?  Og ikke minst hvor stor vil potten være?  Har sett folk nevne alt fra US$4 milliarder og opp til over 10...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lille Lance

#1509
På tide på kjøpe Solar City? ... selvsagt noen måneder forsent ute der også, men ...  ::)

Aksjeutvidelse ... vil det gi en kortsiktig negativ utvikling på kursen? 
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lille Lance

#1510
På tide å pansette hus & hjem og legge 10 mill i potten på TSLA?  :o
Enten pensjonist tilværelse om noen måneder eller fattig-frans ...  ;)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Geirr

Sitat fra: Lille Lance på onsdag 26. februar 2014, klokken 14:51

Aksjeutvidelse ... vil det gi en kortsiktig negativ utvikling på kursen?

Kommer vel an på til hvilken kurs emisjonen blir gjort til det...blir den gjort til markedsverdi skal det vel i prinsippet ikke påvirke kursen på aksjen noe i det hele tatt vil jeg tro.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Lacaixxa

Det blir jo utstedt nye aksjer. Så emisjon til markedsverdi vil redusere prisen per aksje. Men markedet vet jo risikoen for en kapitalutvidelse så det er diskontert inn i dagens pris.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Geirr

#1513
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:25
Det blir jo utstedt nye aksjer. Så emisjon til markedsverdi vil redusere prisen per aksje. Men markedet vet jo risikoen for en kapitalutvidelse så det er diskontert inn i dagens pris.

Ehhh..ok?

La oss tenke høyt; et selskap har følgende status:

Bankinnskudd: 100 [Ingen gjeld, ingen andre eiendeler]
Egenkapital: 100 (100 aksjer a kr 1)

En aksje bør ha en verdi på kr 1 i dette tilfellet, det kan vi sikkert være enige om?

Selskapet bestemmer seg for å gjennomføre en emisjon. Kursen settes til kr 1 (=markedsverdi). De ønsker å hente inn 100 i ny kapital. Mao: de gjennomfører en emisjon på 100 aksjer a kr 1.

Status etter emisjon:

Bankinnskudd: 200
Egenkapital: 200 (200 aksjer a kr 1)

En aksje har vel fortsatt en verdi på kr 1?
Hvordan kan da en emisjon til markedsverdi redusere verdien på et selskap?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

RunarBT

#1514
Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 26. februar 2014, klokken 11:04
Jeg angrer jo som en hund på at jeg ikke kjøpte aksjer for 1 år siden, da jeg tenkte på det.

Det jeg lurer på nå er om det rett og slett er for sent å få med seg noe som helst av oppgang, eller om risikoen for å gå inn i dag er for stor.

Noen tips?

Eg sitter med 330 aksjer fra i fjor. Sitter med de til 1500-2000 $. :-) rekner med det bør kunne nås når Gen III blir suksess, samt batterifabrikken kjører for fullt. Trur ikkje andre bilprodusenter makter, kan eller vil ta opp kampen før det er for seint.;-)

Da er det verdensherredømme for tesla i 2018-2019 og mcap som apple bør være mulig. (3-4000$)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA