Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sv: Marché Rygge - nå i drift igjen!

Startet av kjølholdt, fredag 21. september 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

RunarBT

Btw. At tsla må øke prod for å overleve er tull. Ref. Elon som på Q3 sa dei no var på 200/week og det var nok for å gå i pluss. Planen er 400/week og da renner pengene inn for utvikling av gen 3 mm.

Øyvind.h

#136
Sitat fra: Runarbt på fredag 16. november 2012, klokken 22:03
Eg ser mest på coty prisene, at reservasjoner øker jevnt og det fakta at eg aldri før har vurdert å kjøpe heilt ny bil. Eg har aldri før vurdert bil til over 200.000 og no virker 6-700.000 ok. :-D eg er heller ikkje eneste. TA underbygger det fundamentale og det faktiske. Ihvertfall enn så lenge
Bilen utløser en kjøpelyst som er helt ekstraordinær. Det er derfor folk reserverer i hopetall uten hverken å ha sett bilen i virkeligheten eller prøvekjørt den. Mange som kjøper Model S strekker seg for å realisere kjøpet, og betaler langt mer for Model S enn de noen gang har gjort for en bil før.

Sitat fra: Runarbt på fredag 16. november 2012, klokken 22:05
Btw. At tsla må øke prod for å overleve er tull. Ref. Elon som på Q3 sa dei no var på 200/week og det var nok for å gå i pluss. Planen er 400/week og da renner pengene inn for utvikling av gen 3 mm.
Alle bilprodusenter må produsere biler for ikke å gå konkurs :)
Tesla går i pluss med Model S på det beskjedne 20.000/år produksjonsvolumet. Reservasjonstakten har passert 30.000 per år. Snittprisen på Model S ligger på ca $85.000 om det begrensede signatur-opplaget holdes utenom. Tesla kan fint leve av dette markedt, selv om det er mindre enn VW Golf markedet.... I tillegg kommer Model X på S plattformen.
Tesla tjener allerede penger på produksjon av batterier og drivlinje ti, Toyta Rav4. I 2014 kommer Mercedes B-klasse med Tesla batteri/drivlinje, og nå verserer det også rykter om at Tesla skal lage drivlinje for en elektrisk Toyota sportsbil.

Ble for øvrig et pent pluss på kontoen i dag også :) Realiserte noe igjen i kveld, men sittet med en solid long posisjon jeg ikke kommer til å trade.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

Sitat fra: Runarbt på fredag 16. november 2012, klokken 22:05
Btw. At tsla må øke prod for å overleve er tull. Ref. Elon som på Q3 sa dei no var på 200/week og det var nok for å gå i pluss. Planen er 400/week og da renner pengene inn for utvikling av gen 3 mm.

da gleder vi oss til stor pluss på bunnlinjen i q4...
I-miev 2011
Asker

RunarBT

#138
Sitat fra: foxy på lørdag 17. november 2012, klokken 09:46
Sitat fra: Runarbt på fredag 16. november 2012, klokken 22:05
Btw. At tsla må øke prod for å overleve er tull. Ref. Elon som på Q3 sa dei no var på 200/week og det var nok for å gå i pluss. Planen er 400/week og da renner pengene inn for utvikling av gen 3 mm.

da gleder vi oss til stor pluss på bunnlinjen i q4...

Var ikkje det eg sa. Når q3 blei presentert, var 200/week nådd. Dette skjedde langt ut i q4. Tallene blir bedre enn for q3, det skulle bare mangle.;-) stor pluss blir det neppe enda. Q1 2013 derimot?;-)

Alt kjem da an på videre utgifter med ytterligere ramp-up(utover 400/week, 20k/year) kostnader med x og gen3 utvikling m.m. Målet for tesla er jo å få ut model x og så gen3, det koster penger å utvikle disse.

foxy

Sitat fra: Runarbt på fredag 16. november 2012, klokken 22:03
TA underbygger det fundamentale og det faktiske. Ihvertfall enn så lenge

ta underbygger ingen ting og fundamentalt og faktisk er tsla grisedyr her oppe. - hvis du har kommet til et annet resultat er jeg interessert i dine beregninger.  :)
I-miev 2011
Asker

RunarBT

Sitat fra: foxy på lørdag 17. november 2012, klokken 09:57
Sitat fra: Runarbt på fredag 16. november 2012, klokken 22:03
TA underbygger det fundamentale og det faktiske. Ihvertfall enn så lenge

ta underbygger ingen ting og fundamentalt og faktisk er tsla grisedyr her oppe. - hvis du har kommet til et annet resultat er jeg interessert i dine beregninger.  :)

P/E m.m. er meiningsløst på tesla enda, om du tenker på det. P/E får me sjå på om eit års tid.

foxy

#141
pe eller andre multipler du baserer din fundamental og faktisk argumentasjon på - tar gjerne utgangspunkt i helåret 2013.
I-miev 2011
Asker

RunarBT

#142
Sitat fra: foxy på lørdag 17. november 2012, klokken 10:07
pe eller andre multipler du baserer din fundamental og faktisk argumentasjon på - tar gjerne utgangspunkt i helåret 2013.

Eg tenkte kun trailing P/E vaiantene, my bad.

Du tenker på 'forward P/E', og denne er jo meget Poitiv. (199). Takk for tipset! Ref. http://finance.yahoo.com/q/ks?s=TSLA

foxy

nå var det mer en oppfordring til å vise meg dine beregninger som viser at tsla er et kanonkjøp her basert på dine estimater for 2013... ;D

ps: det pick a number tallet du fant på nettet er jo veldig  positiv og et høyt tall også - fantastisk!  8)
I-miev 2011
Asker

toppi

Dagens tall en er ting, men det spennende er jo å finne selskaper som vil prege fremtiden.
Innovative produkter, gode eiere/ ledere og markedsføring er stikkord.

Litt som når Apple kom med iphone. Unikt, og alle vil ha..

La meg dessuten minne om at model S koster fra 50 000 dollar (etter skattefradrag), og selv denne innstegsmodellen er langt foran konkurrentene på alle områder.

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

foxy

#145
hva i all verden er unik med model s, bortsett fra at det er en el-bil med bra performance? En bra bil ja, en pdd unik elbil ja, men ikke en unik bil.

som kjent ligger jo Model S bak de fleste av sine fossil konkurrenter på mange områder som komfort, aktiv sikkerhet osv..

dagens tall betyr lite ha, men 2013 tall betyr nok mye - vi får nok runarbt sine estimater når han er ferdig med å regne... ;)
I-miev 2011
Asker

toppi

Hva som er unikt med Tesla Model S er godt belyst.

Har vel vunnet 4 kåringer i USA i år, men det betyr nok ingen ting..
Jeg er godt fornøyd med 100% avkastning så langt, men det blir mer. Men fortsett gjerne å shorte du..
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Øyvind.h

Sitat fra: toppi på mandag 19. november 2012, klokken 09:14
Hva som er unikt med Tesla Model S er godt belyst.

Har vel vunnet 4 kåringer i USA i år, men det betyr nok ingen ting..
Jeg er godt fornøyd med 100% avkastning så langt, men det blir mer. Men fortsett gjerne å shorte du..

Titalls journalister mener bilen er unik og milevis foran konkurrenter. Her i Norge sitter en som har sett en beta modell og predikerer snarlig konkurs. Tar vedkommendes meninger med en stor klype salt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: toppi på søndag 18. november 2012, klokken 23:33
Dagens tall en er ting, men det spennende er jo å finne selskaper som vil prege fremtiden.
Innovative produkter, gode eiere/ ledere og markedsføring er stikkord.

Litt som når Apple kom med iphone. Unikt, og alle vil ha..

La meg dessuten minne om at model S koster fra 50 000 dollar (etter skattefradrag), og selv denne innstegsmodellen er langt foran konkurrentene på alle områder.
Noe av det artigste med Tesla er at ingen konkurrenter er i nærheten av å lage noe tilsvarende. Når dagens Model s eiere skal skifte bil om noen år, hvor kommer de da til å handle? Antakelig hos Tesla. Etterspørsel er åpenbart ikke noen utfordring.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RunarBT

#149
Sitat fra: foxy på mandag 19. november 2012, klokken 00:20
hva i all verden er unik med model s, bortsett fra at det er en el-bil med bra performance? En bra bil ja, en pdd unik elbil ja, men ikke en unik bil.

som kjent ligger jo Model S bak de fleste av sine fossil konkurrenter på mange områder som komfort, aktiv sikkerhet osv..

dagens tall betyr lite ha, men 2013 tall betyr nok mye - vi får nok runarbt sine estimater når han er ferdig med å regne... ;)

Ah.. her er trollet tilbake.;-)

Komfort? Det kjem jo litt an på kva du tenker på her. Du har sikkert din "egen" definisjon som passer med det bilde av at Model S mangler komfort. Du tenker kanskje på manglende koppholdere i baksete, og ingen armlene bak?

For min del, og mange andre så går komfort på luksus/stabilitet/stillhet under kjøring. God plass, oversiktlig og behagelig å kjøre. Det er blitt nevnt i fleire tester/priser at bilen ligger på nivå med Rolls Royce, Bentley etc. Det nevnes at ein må opp i Rolls Royce Ghost nivå for å finne biler som macther Model S på stabilitet/stillhet.

Sikkerhet?

Du kan etterlyse et par aktive sikkerhetstiltak, men fakta er at Model S nok er den tryggeste bilen på markedet. Karosseristivhet, ingen motor og enorm (relativt, sammenlignet med "vanlige biler") "crumple zone" i front siden ingen motor hindrer optimalt oppbygging her.

Det er ikkje kvardagskost at bilene ødelegger maskinene som tester kordan dei duger i ein kollisjon/roll over. :-)

Tall får du ikkje fra meg.. eg er ikkje god på slikt, du får nøye deg med dei som Yahoo finances har utarbeidet. Klart at P/E blir enormt høy, nå siste års omsetninga har vert minimalt og det forventes at Tesla går i pluss i løpet av året og 20-30k biler neste år med 25% profittmargin. :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA