Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sv: Marché Rygge - nå i drift igjen!

Startet av kjølholdt, fredag 21. september 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: Schumilight på mandag 07. oktober 2013, klokken 19:11
Startet med rykk opp til 186, og nå ned til 180. Foreløpig en total skivebom. Hva skyldes dette?

For å si det rett ut, ut i fra dine spørsmål skjønner jeg ikke helt at det å trade i Tesla aksjer er tingen for deg! Tesla aksjer er ikke for nybegynnere med dagens priser. Sett heller pengene i banken eller ett "godt" aksjefond!

Alfa Bergen

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 07. oktober 2013, klokken 20:46
Sitat fra: Schumilight på mandag 07. oktober 2013, klokken 19:11
Startet med rykk opp til 186, og nå ned til 180. Foreløpig en total skivebom. Hva skyldes dette?

For å si det rett ut, ut i fra dine spørsmål skjønner jeg ikke helt at det å trade i Tesla aksjer er tingen for deg! Tesla aksjer er ikke for nybegynnere med dagens priser. Sett heller pengene i banken eller ett "godt" aksjefond!
For å si det rett ut, ut fra dine innlegg og kommentarer skjønner jeg ikke helt at det å frekventere dette forumet er tingen for deg! Skjerp deg! Hva er vitsen med et slikt svar som du hadde over her?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Kallagtunet

Sitat fra: Alfa Bergen på mandag 07. oktober 2013, klokken 22:58
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 07. oktober 2013, klokken 20:46
Sitat fra: Schumilight på mandag 07. oktober 2013, klokken 19:11
Startet med rykk opp til 186, og nå ned til 180. Foreløpig en total skivebom. Hva skyldes dette?

For å si det rett ut, ut i fra dine spørsmål skjønner jeg ikke helt at det å trade i Tesla aksjer er tingen for deg! Tesla aksjer er ikke for nybegynnere med dagens priser. Sett heller pengene i banken eller ett "godt" aksjefond!
For å si det rett ut, ut fra dine innlegg og kommentarer skjønner jeg ikke helt at det å frekventere dette forumet er tingen for deg! Skjerp deg! Hva er vitsen med et slikt svar som du hadde over her?

Som jeg sier i posten, Tesla er ikke en nybegynner aksje for tiden. Schumilight er helt klart en nybegynner når det gjelder aksjer. Det er vel fler som har sagt det samme som meg, men da kanskje litt mer diplomatisk. Hvis mitt råd kan forhindre Schumilight fra å tape noen penger unødvendig så er jeg fornøyd, hvis Schumilight har råd til å tape pengene så er rådet ikke relevant.

Og nei jeg kommer fortsatt til å frekventere forumet som jeg har gjort i fra ett par år før du ble aktiv her og jeg vil sikkert her ett par år etter at du har sluttet (men jeg håper at du får ett aktivt liv her som varer lengre en din første elbil!) ;D

Amper

jeg synes nå det er greit å si ifra rett i fra levra.. tesla kursen kan gå i begge retninger.. og neppe en nybegynneraksje på dette nivået. Kallagetunet mener faktisk bare vel med sin "advarsel" selv om den kan oppfattes litt udiplomatisk.  :)  Jeg er i alle fall enig med han.

P85D :o)

Wenche

#1264
Sitat fra: Schumilight på mandag 07. oktober 2013, klokken 14:07
Har i hvert fall prøvd nå å kjøpe aksjer på den kursen som gjelder på netfonds, så selv om kursen har økt på premarket, så får jeg håpe den går gjennom ;)

Har du fått gjennomført kjøpet ditt til $180.98? I så fall fikk du med deg en av de laveste prisene i dag  :D
Jeg forstår at du er rimelig fersk innen aksjer, og alle har vært nybegynnere en gang, så det det helt greit  :)
Siden du tror på Tesla, bør du sette deg litt bedre inn i hvordan aksjemarkedet fungerer, Google litt.
Investopedia.com er et sted hvor du får forklart en del fremmede uttrykk, særlig de som blir brukt i USA.
Nå som du har foten innenfor, er det lettere å forstå det som skjer hvis du følger med på :
http://www.nasdaq.com/symbol/tsla/real-time; her ser du veldig greit kurser og kurver, og antall solgt på bunnen, men du må manuelt oppdatere, så jeg ser på denne siden parallelt:
http://data.cnbc.com/quotes/TSLA; her behøver du ikke oppdatere, den oppdaterer seg selv hver 20 sekund.
Sjekk også Teslamotorsclub.com, investor tread, for nyheter, hvis du opplever rask endring i kursen, der er de veldig raske til å fange opp nyheter, ofte raskere enn media, og de vurderer troverdigheten av kilden.
Kursen på Tesla aksjene kan lett gå ned mange $, når det kommer en dårlig nyhet. Hittil har de gått jevnt oppover igjen, men det kan jo endre seg  ???
Når det gjelder aksjer, så vet man aldri, - du risikerer å tape pengene dine   :'(
Ser du langsiktig på Tesla, så har du meg og Elon med deg  :) Og vi begge to har ikke solgt en eneste aksje underveis, kun kjøpt. Jeg er "long" TSLA  :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Schumilight

Takk for det diplomatiske forsvaret Alfa Bergen, og det var egentlig helt grei kommentar, Kallagtunet :) Din egen mening rett fra levra. Kanskje for dere som er inne i gamet, og kan alle knep og faguttrykk, så er det lett å oppfatte mine naive spørsmål og kommentarer som at aksje-trading ikke er noe for meg.
Men alle har jo begynt et sted, har de ikke det da? Du også vel, Kallagtunet ;)

Selvfølgelig, hvis jeg ikke har penger jeg kan tape på dette, så er det bare idiotisk av meg å begynne med dette, men jeg har nå satt en liten slump på netfonds som jeg er villig til å tape...eller vinne på ;) Jeg har som sagt tidligere bestilt to Model S'er, så jeg mener det er bevis nok på at jeg kan nok tape litt i aksjer.

Jeg synes et forum er et knall sted å søke svar på for en nybegynner, for der er det mange eksperter av forskjellig slag som svarer på forskjellig måte. En får som regel svar på alt en lurer på, så derfor spør jeg på dette forumet :)

Selv om mitt spørsmål i går på hvorfor kursen gikk ned fra 186 til 180 kunne oppfattes som noe merkelig, eller hva vi skal kalle det, av for eksempel Kallagtunet, så var det et spørsmål rett og slett for å forstå hvorfor det svinger så mye, kursen altså. Det spørsmålet ble faktisk stilt på TMC i går også, så det er ikke bare her det dukker opp sånne ting ;)
Men i går var litt spesielt. Jeg gjorde noe totalt idiotisk som jeg egentlig vet nok til å ikke gjøre...

Wenche, det kjøpet fikk jeg aldri gjennomført. Jeg fikk kjøpt to aksjer som en test for 178 på fredag, i all forsiktighet, før Elon Musk gjorde at aksjen spratt opp igjen.

Så prøvde jeg det samme igjen i går idet børsen åpnet. Men da kom idiotien i meg fram. Jeg så kun på den linken på nasdaq sine sider, men fulgte stigningen på Primetrader. Primetrader er jo kjent for å ha et kvarter forsinkelse, så da jeg prøvde å kjøpe med limit der, ble det aldri godkjent, selvfølgelig fordi kursen i virkeligheten, som på nasdaq sin real time-side hadde steget skikkelig. Så da prøvde og prøvde jeg med nye limiter, helt til den var oppe i 186. Da lykkes jeg fordi den ikke steg mer i går. Jeg hadde jo bestemt meg, jeg skulle inn med et kjøp.

Akkurat da trodde jeg at aksjen skulle stige, men da begynte den å gå nedover igjen. Rundt den tida la jeg inn spørsmål her fordi jeg lurte på hva den plutselige nedgangen skyldtes. Har ikke fått svar på det ennå, men nå begynner jeg å tro det som jeg regnet med skulle slå inn; budsjettkrisa i USA. Uansett, på den tida satt jeg og var desperat, trykket F5 hele tiden  :P

Så i dag tenkte jeg at jeg skulle skulle være en daytrader, selge hvis kursen går høyere enn 186, og kjøpe igjen hvis jeg ser det snur. Etter det satser jeg long.
Det er jo selvfølgelig det jeg vil. Være long, fordi jeg har full tro på Tesla. Jeg er også overbevist om at dette er en knall langtidsinvestering, men jeg må tydeligvis prøve og feile litt først.

Får bare håpe at taktikken min funker i dag, selge hvis over 186, og kjøpe hvis det går ned. Jeg har tro på at det går ned, for nå er det krise over der. Leser stadig om at investorene er forsiktige.

Ellers takk for linker og generell hjelp ellers :) Jeg følger real time stock på nasdaq, og det er nok den og den andre Wenche linket til som jeg må følge for å være fullstendig oppdatert på svingningen. Primetrader får heller være en oversiktsside.

For et år siden visste jeg knapt hva Tesla var, og det " angrer" jeg på i dag. Vi er en kompisgjeng på tre hvor de to andre begynte å prate om Model S for ca 1,5 år siden. Jeg hadde ikke den store interessen. Plutselig i mai i fjor hadde jeg bestilt to av dem...før de to andre...sprøtt. På den tiden var jeg heller ikke i nærheten av å tenke at jeg skulle få interesse for aksjer om et år. Er aldri for seint å begynne, er det vel? Så lenge en har kapital nok :) Bare litt surt å vite at jeg ikke fikk tatt del i 25$ -->193$ ;)

Sjøhyene

Sitat fra: Schumilight på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 13:57

Akkurat da trodde jeg at aksjen skulle stige, men da begynte den å gå nedover igjen. Rundt den tida la jeg inn spørsmål her fordi jeg lurte på hva den plutselige nedgangen skyldtes. Har ikke fått svar på det ennå, men nå begynner jeg å tro det som jeg regnet med skulle slå inn; budsjettkrisa i USA. Uansett, på den tida satt jeg og var desperat, trykket F5 hele tiden  :P

Så i dag tenkte jeg at jeg skulle skulle være en daytrader, selge hvis kursen går høyere enn 186, og kjøpe igjen hvis jeg ser det snur. Etter det satser jeg long.
Det er jo selvfølgelig det jeg vil. Være long, fordi jeg har full tro på Tesla. Jeg er også overbevist om at dette er en knall langtidsinvestering, men jeg må tydeligvis prøve og feile litt først.

Får bare håpe at taktikken min funker i dag, selge hvis over 186, og kjøpe hvis det går ned. Jeg har tro på at det går ned, for nå er det krise over der. Leser stadig om at investorene er forsiktige.

Ellers takk for linker og generell hjelp ellers :) Jeg følger real time stock på nasdaq, og det er nok den og den andre Wenche linket til som jeg må følge for å være fullstendig oppdatert på svingningen. Primetrader får heller være en oversiktsside.

Ikke ta det feil opp men skal du kjøpe og selge hyppig ut i fra din egen gut-feeling har du nok like gode sjanser som ved på et casino. Ikke noe galt med det selvfølgelig hvis du har råd til svingningene og syns det er morro. Og innimellom kan man vinne stort også på et casino ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

JohanH

Fra 186 til 180 dollar er ca 3% endring. Dvs. ikke i nærheten av "mye".

Schumilight

Hehe...dere har rett begge to, men nå er det jo mulig at mitt grønne vesen med litt nybegynner holdning ser litt annerledes på det enn dere da.
Vel, ut fra mitt utgsngspunkt var 3% nok til å tape 3000 på ufattelig kort tid fordi jeg ikke hadde is i magen, og på den måten er det jo surt. Men moro er det :)

DonPedro

#1269
Det er et enkelt svar på spørsmålet ditt om hvorfor aksjen svinger så mye.

En "vanlig" aksje i et etablert selskap er noenlunde enkel å prise. Du ser på hvor mye penger selskapet tjener i dag, hvordan en sannsynlig utvikling vil se ut fremover, rente-reduserer fremtiden litt, og vips så har du en selskapsverdi. Del på antall aksjer, så har du "riktig" aksjekurs. Noen har kanskje litt mer trua enn andre, og da vil variasjonen mellom verdsettelsene være i størrelsesorden 10-20%. Når slike aksjer svinger er det først og fremst på grunn av nyheter som endrer forventningen til fremtidig inntjening. De fleste dager er det ingen slike nyheter, og når de kommer er virkningen på aksjekursen ofte noen få prosent (selv om det hender den er nær 100%, når noe har gått spektakulært galt).

En aksje i et selskap som Tesla er helt anderledes å prise. Hvor mange biler vil Tesla selge i 2018? 100.000? 500.000? Til hvilken margin? 5%? 25%?  Usikkerheten om fremtiden gjør at man med rimelighet kan argumentere for at "riktig" pris på aksjene er hva som helst mellom $30 og $500. Dette gjør at aksjen på kort og mellomlang sikt er drevet av psykologi: Hva forventer investorene at andre investorer vil tenke om aksjen fremover? Hvordan vil de reagere på denne nyheten som kom i går? Hvor sikker føler jeg meg på Elon Musk i dag? osv.

Markedspsykologi svinger enormt og ofte uforklarlig. "High frequency" trading-robotter gjør også sitt. Derfor vil det være store kursutslag i Tesla i mange år fremover - helt til prisen hovedsakelig er basert på eksisterende business og ikke forventninger til fremtiden.  Aksjen kan oppleve små eller store "bobler", og små eller store "krakk".  Dette er en berg og dalbane som har gått langt oppover det siste halve året, men som nok kommer til å gå både opp og ned fremover. 3% er veldig langt i fra et stort fall - jeg tror at $50 ikke er komplett utelukket som et fall-scenario (akkurat som $250-300 ikke er komplett utelukket som et oppgangsscenario).

EDIT: Som for å understreke mitt poeng har aksjen falt med $6 på de 75 minuttene som er gått siden jeg skrev innlegget mitt. Det er det jeg kaller volatilitet. :-)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

sindrej

Bra svar av DonPedro.  Takk for at du tok deg tid!

Epleskreller

Schumilight, husk at om du kjøper til 186 og selger til 188 er det ikke sikkert at du har tjent penger pga gebyrer. Hvertfall om du veksler fra kroner til dollar vv når du handler.

Jeg ble overrasket over hvor mye det kostet å handle gjennom Dnb i mine første Tsla-handler.. (mine første som ikke var i NOK)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kallagtunet

#1272
Sitat fra: Schumilight på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 13:57
Men alle har jo begynt et sted, har de ikke det da? Du også vel, Kallagtunet ;)

Helt klart men når det gjelder aksjer innser jeg min begrensing og driver ikke med det...

Sitat fra: Schumilight på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 13:57
Selvfølgelig, hvis jeg ikke har penger jeg kan tape på dette, så er det bare idiotisk av meg å begynne med dette, men jeg har nå satt en liten slump på netfonds som jeg er villig til å tape...eller vinne på ;) Jeg har som sagt tidligere bestilt to Model S'er, så jeg mener det er bevis nok på at jeg kan nok tape litt i aksjer.

Hvis du har råd til å tape pengene så faller som sagt mitt noe udiplomatiske råd bort :D

Schumilight

Sitat fra: sindrej på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 18:19
Bra svar av DonPedro.  Takk for at du tok deg tid!

Yup, takk for svar! Skikkelig utfyllende og bra du fulgte opp med fremmedordet 'volatilitet'. Ordet jeg hadde lært men som jeg ikke kom på nå. Som har skjedd med Tesla-aksjen idag. Planen min gikk altså i vasken hehe...ser ut som jeg må tenke long med en gang ;)

Schumilight

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 19:59
Sitat fra: Schumilight på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 13:57
Men alle har jo begynt et sted, har de ikke det da? Du også vel, Kallagtunet ;)

Helt klart men når det gjelder aksjer innser jeg min begrensing og driver ikke med det...

Sitat fra: Schumilight på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 13:57
Selvfølgelig, hvis jeg ikke har penger jeg kan tape på dette, så er det bare idiotisk av meg å begynne med dette, men jeg har nå satt en liten slump på netfonds som jeg er villig til å tape...eller vinne på ;) Jeg har som sagt tidligere bestilt to Model S'er, så jeg mener det er bevis nok på at jeg kan nok tape litt i aksjer.

Hvis du har råd til å tape pengene så faller som sagt mitt noe udiplomatiske råd bort :D

Trodde du var guru på aksjer jeg siden du skrev en del på denne tråden ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA