ID4 - tips og erfaringer etter 1 år

Startet av Dieselgubben, fredag 11. februar 2022, klokken 22:52

« forrige - neste »

Dieselgubben

Det går mot 1 års eierskap av min VW Id4. Regner med det er flere som også har hatt bilen en stund nå. Har gjort meg noen erfaringer på hva jeg liker og ikke liker. Nevner 3 ting men kunne nevnt mye mer.

Liker:
- Stillheten. Jeg opplever bilen som stille.
- Bilen føles solid. Liker lyden når jeg lukker dørene. Ikke noe rammeløse greier her, nei. Får VW følelse. 
- God regnsensor. Funker i mørket. Bor i område med mørketid.

Liker ikke:
- De hadde ikke trengt å lage den romskip lyden. Kan den skrus av?
- Kunnet hatt lyktespyler
- Ikke noen fan av pianolakken.

Men er godt fornøyd med bilen.
Har hatt 2 verkstedbesøk hittil. 
Rygging krever litt tilvenning. Man må bremse litt forsiktig for deretter la bilen krype. Jeg rygger inn trang port, og gir en puls på bremsen. Da glir den kontrollert inn.

Jambo

Jeg foretrekker Auto Hold avslått, da er det ingen problemer å kjøre inn/ut av min halvtrange garasje. Kunne ellers hatt Auto Hold på, men jeg gidder ikke skru det på og av hver gang jeg kommer hjem eller kjører ut, så den står bare avslått. Jeg liker lyden av den, men kunne godt hatt ingen lyd, dessverre er ikke myndighetene enige. Og lyktespylere har jeg aldri sett vitsen i, i alle fall for meg der jeg kjører til vanlig. Har deaktivert det på de biler jeg har hatt det på for å ikke sløse sånn med spylervæsken. Virker ikke som lyktene blir skitne på min ID4, er mest bak som blir skitten. Men jeg holder god avstand til forankjørende biler/lastebiler, det kan anbefales så slipper man å viske frontruta så mye, og man slipper en del steinsprut også.

ENTO

Angående pianolakk ! Gå inn på plugear.com Der kan man kjøpe deksel til dørhåndtakene og deksel til fremre oppbevaring mellom setene. Disse leveres  i forskjellige utførelser. Carbon matt eller blank, alcantara, etc. Har selv montert Carbon matt. Veldig bra. Proff utførelse.

Trond.m

Sitat fra: ENTO på lørdag 12. februar 2022, klokken 00:50
Angående pianolakk ! Gå inn på plugear.com Der kan man kjøpe deksel til dørhåndtakene og deksel til fremre oppbevaring mellom setene. Disse leveres  i forskjellige utførelser. Carbon matt eller blank, alcantara, etc. Har selv montert Carbon matt. Veldig bra. Proff utførelse.
Hvordan festes de ? Er de selvklebende ? Ville vært fint om du la inn et bilde.

Ser at det står at de ikke skader de opprinnelige dørhåndtakene.

hakotorg

Jeg prøvde å bestille fra de dor en stund siden, men da fikk de ikke ril å sende til Norge. Du hadde ikke noe problem med å få det tilsendt?

hakotorg

Også snart hatt min 1st i ett år og er veldig fornøyd med bilen. Ingen verkstedbesøk, men det endrer seg vel nå som jeg skrev det her :p

Liker
-Infotainmentsystemet, veldig fint å kunne sette opp sine egne skjermer. Håper de utvider dette enda mer.
-At den skrur på varmen med en gang man åpner bilen og at den generelt varmer seg veldig raskt opp.
- Luftighet/romfølelse i kupeen.

Ikke liker
- Navigasjon, den er rett og slett for dårlig.
- Lane assist, var sikkert like irriterende på den gamle golfen, men der var den skrudd av.
- Styring av fart etter skilt og vei, skrudd av siden det fungerer så dårlig. Lever i håpet om at dette skal bli mye bedre, for det er veldig greit når det fungerer.

Dieselgubben

Sitat fra: Trond.m på lørdag 12. februar 2022, klokken 05:09
Hvordan festes de ? Er de selvklebende ? Ville vært fint om du la inn et bilde.

Ser at det står at de ikke skader de opprinnelige dørhåndtakene.

Hvis du søker opp id furkan på YouTube kan du videoer hvor han monterer disse. Alternativt kunne man kanskje foliert disse områdene, men de plager meg ikke veldig mye.

Dieselgubben

En annen ting jeg kunne nevnt, er forbruket på korte turer vinterstid som er for høyt. Jeg vet dette er tema hos vw, så mulig det kommer en update på dette. Det burde også vært fikset via software at bilen ikke husker innstilling for varme i ratt når man kjører forvarming.

Tror ikke jeg har hatt et eneste feilslag på appen.

Kjører med takboks, er forundret over hvor få av de andre bilene som har rails. En av tingene  jeg er godt fornøyd med. Gjør det enkelt og montere av og på, og man trenger ikke frykte bulker og riper i karosseri som ved clamp on evt sprekker i glasstak.

Fjeldern

Sitat fra: hakotorg på lørdag 12. februar 2022, klokken 08:12
Også snart hatt min 1st i ett år og er veldig fornøyd med bilen. Ingen verkstedbesøk, men det endrer seg vel nå som jeg skrev det her :p

Liker
-Infotainmentsystemet, veldig fint å kunne sette opp sine egne skjermer. Håper de utvider dette enda mer.
-At den skrur på varmen med en gang man åpner bilen og at den generelt varmer seg veldig raskt opp.

Ikke liker
- Lane assist, var sikkert like irriterende på den gamle golfen, men der var den skrudd av.
- Styring av fart etter skilt og vei, skrudd av siden det fungerer så dårlig. Lever i håpet om at dette skal bli mye bedre, for det er veldig greit når det fungerer.

Jeg står litt mellom Tesla Model Y og ID4 GTX om dagen, så har testkjørt begge og skal testkjøre Teslaen en lengre tur på mandag.
Kartet synes jeg virka OK på ID4, sammenlignet med Ioniq 5 hvor kartet er en funksjon som har null nytteverdi i det hele tatt. Lane assist virket også mye mer irriterende på testbil Ioniqen enn ID4en.
Jeg fikk derimot beskjed om at noen funksjoner ikke fungerte under testkjøringen, med ikon i dashen, men jeg fant aldri ut om jeg kunne bla på skjermen foran rattet for å se hva som var feil?
Kartet var ikke helt google maps kvalitet, men hva ellers var dårlig med kartet?

En tråd som denne vil være bra for å se hva andre liker enn langtidsbruk for oss som kanskje skal kjøpe ihvertfall

Øyvind.h

Har ikke hatt ID4 et år, men hente den første (1st) i april og den andre (GTX) i starten av desember.

Liker:
- Understellet var mye bedre enn forventet på GTX`en. Komfortabelt og tar ujevnheter og dumper pent. Mtp hvordan denne vinteren har vært med mye is og ruglete veier har dette vært veldig bra. Stiv bil ville irritert meg mye nå.
- Støydempingen er god, selv uten doble sideruter foran.
- Gode lys i krappe svinger. Kjører en del på det på hytteveier på vinteren og GTX`en lyser veldig godt på sider og rundt svinger. Matrix jobber bra. Ikke noe behov for ledbar
- Gjennomgående romslig mtp ytre mål
- Vindu med rammer. Ingen skrangling/slamring og ingen problemer med frosne dører.
- Rails. Praktisk. Men - satt på skistativ i desember og merker at jeg uansett alltid legger skiene inni bilen i skipose
- Bra integrert AA/Carplay som gir Google maps, spotify, SMS osv på skjermen.
- Oppvarmet frontrute gir lynrask fjerning av dugg, is osv.
- Batteriprosent tilgjengelig. God oversikt over forbruk
- Veldig god rekkevidde på lengre turer på vinteren. Kommer frem til hytta med ca 30% selv om jeg har takstativ på
- Lett å bytte regen modus og kjøremodus
- Prisen - veldig hyggelig pris for en såpass god grunnpakke!

Middels:
- Appen er noenlunde stabil. Hender den ikke er helt med på notene, men har alltid fått i gang forvarming.
- Skulle gjerne hatt rollo fremfor fast hattehylle
- Burde hatt netting uten å måtte gi bort så mye plass til hevet bagasjegulv
- Fint med mer tradisjonelle håndtak, men ikke 100% problemfrie.

Liker ikke:
- Skulle hatt dedikerte knapper for vindusheis bak på førerplass
- Mangler lys i touch-panelet under skjerm, men kan betjenes på andre måter
- Div pianolakk. Vurderer foliering, men tror ikke jeg gidder (deksler tipper jeg lager gnissemerker over tid så det blir stygt når de tas av).

Alt i alt såpass fornøyd at jeg har bestilt en til.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elektro12

hakotorg

Sitat fra: Fjeldern på lørdag 12. februar 2022, klokken 09:56
Sitat fra: hakotorg på lørdag 12. februar 2022, klokken 08:12

Liker

Ikke liker

Jeg står litt mellom Tesla Model Y og ID4 GTX om dagen, så har testkjørt begge og skal testkjøre Teslaen en lengre tur på mandag.
Kartet synes jeg virka OK på ID4, sammenlignet med Ioniq 5 hvor kartet er en funksjon som har null nytteverdi i det hele tatt. Lane assist virket også mye mer irriterende på testbil Ioniqen enn ID4en.
Jeg fikk derimot beskjed om at noen funksjoner ikke fungerte under testkjøringen, med ikon i dashen, men jeg fant aldri ut om jeg kunne bla på skjermen foran rattet for å se hva som var feil?
Kartet var ikke helt google maps kvalitet, men hva ellers var dårlig med kartet?

En tråd som denne vil være bra for å se hva andre liker enn langtidsbruk for oss som kanskje skal kjøpe ihvertfall

Den finner ikke alltid adresser og kan også sette opp noen litt rare rutealternativer.
Jeg synes lane assist er litt vel ivrig med å si fra om at jeg skal kjøre midt i veien, den gjør det heldigvis uten lyd, men jeg har ikke prøvd andre merker. Kan bære de er ivrigere.
Det skal sies at jeg er veldig fornøyd med bilen, dette er bare det jeg er minst fornøyd med. Lever fint med de for å si det sånn. Men håper at navigasjon blir bedre om forvarming av batteri-funsksjonen kommer. Ellers bruker jeg bare Google Maps. Er jo superenkelt når CarPlay er trådløst

hELgenen

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 12. februar 2022, klokken 11:16
En til? Kan ikke få for mange biler, si...

Forumet frekventeres ofte av flippere - det er mao flere her inne som driver å bytter biler mange ganger i løpet av ett år.

De siste 7-8 år har det vel egentlig vært penger å tjene også.
Så lenge det er ventelister og lang levering så vil det alltid være et marked for slikt.

Jeg driver ikke med slikt, men det er mye fornuftig tips å plukke opp blant "proffene" her inne når det kommer til å velge biler og utstyr.

ID.4 leverer på veldig mye som "hvermansen" liker og således er det en bil som er lett omsettelig for øyeblikket - dermed trekker den til seg flippere som tar den inn - beholder den en svært kort periode (om i det hele tatt) - og så tjener noen få lapper på den.

Er veldig fornøyd med egen GTX ,men skal jeg være 100% ærlig så savner jeg faktisk den ekstreme svingradiusen jeg hadde med RWD utgaven tidligere - det var en svært,svært god familiebil med trygge, gode egenskaper. GTX føles litt tyngre og er ikke like lett å manøvrere.
Men RWD har nok kanskje litt for lite hester og GTX passer bedre til bilen her.

Ellers er mitt tips å sjekke justeringen av bagasjeromsdøren - dvs. denne tappen som kan skrus ut og inn for å justere avstanden mellom dør og karosseri. Jeg opplevde ulyder som jeg slet veldig med å finne som enkelt og greit kom fra bagasjeromsdøren. Det hørtes ut til å komme fra ett eller annet sted der bak, og løsningen var altså å justere på denne - svært enkel løsning som gjorde bilen 100% tyst på humpete vei.

eriksen.eriksen

Hei hELgenen!

Har du mulighet til å poste et bilde av hvor man justerer bagasjromsdøren? Lurer på om jeg skal sjekke denne på min bil. Har noen lyder som kan komme derfra...

daktari

Snarveier. Dra ned fra toppen av skjermen og man kan ha snarveier. Jeg har bla. autohold der. Lett å skru av i trange parkeringshus.

Jeg er lei av at jeg ikke kan skru av "du har brukt opp datavolum". Det er data man jo ikke behøver, for virker som trafikkdata i navi uansett dukker opp.

Jeg synes 3d-visning i navi av bygg og severdigheter i Oslo er kul.

Bakseter er bra også for voksne. Det er høyere enn forsetet, så bra låtstøtte, godt utsyn forover, fin vinkel på ryggen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA