Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 2013 vs 2012-modell. Pris.

Startet av sthop, fredag 21. september 2012, klokken 11:57

« forrige - neste »

sthop

Jeg har en Think 2001 modell og det hele startet med at jeg ikke hadde noe strøm på 12V, jeg trodde batteriet var gåent, så jeg byttet det og alt var ok, trodde jeg  :-\
Men da fikk jeg feilmelding på displayet i bilen, jeg koblet på diagnose apparatet og det viste at jeg hadde en isolasjonfeil. Jeg tok da ned batteripakken, sjekket alle batteriene (alt ok) og gjorde rent og malte opp batterikassen.
Etter at alt er montert igjen og jeg forsøker å sette bilen på lading så lader bilen i noen sekunder, kutter deretter ut noen sekunder før den begynner å lade igjen.
Ved en tilfeldighet så oppdaget jeg at dersom ladingen står på og jeg åpner lokket under setet til batterikassen og løser ut bryteren for deretter å lukke lokket igjen så begynner bilen å ta normal lading.
Forsøker jeg først å åpne/lukke lokket først og så sette på lading så vil ladingen bare gå av og på med noen sekunders mellomrom.
Jeg fikk først frem en feilmelding som hette "Dialogproblem" på diagnoseapparatet men den feilmeldingen er borte nå, får heller ikke frem andre feilmeldinger men diagnoseapparatet bekrefter også at ladingen er på og av hele tiden.
Er det noen som kjenner til hvorfor dette skjer og hva som kan være feilkilden....????
Veldig takknemlig for alle tilbakemeldinger  :)

El rayo

Actia FR-2000 diagnoseapparatet gir ofte feilmeldingen "Kommunikasjonsfeil" (dialogproblem), så det er normalt.

Er isolasjonsfeilen borte nå, etter at du har slettet den under Periodiske feil og Permanente feil?

Hvis ikke kan isolasjonsfeil også skyldes at elektrolytt har kommet inn i vannfyllesystemet. Elektrolytten leder strøm mellom blokkene og til bilens karosseri der som de 3 utløpene er på undersiden av bilen. Noen ganger er det nok å vaske utløpene med rent vann. Hvis ikke det hjelper må alle vannfylleslanger demonteres og vaskes i vann med oppvaskmiddel (f. eks. Zalo).

Dersom batterispenningen er under 90V vil laderen starte med veldig liten strøm en kort stund (10 sekunder?) og stoppe hvis spenningen ikke kommer over en viss spenning. Les av batterispenningen og temperaturen (maks og gjennomsnitt) først.

Dersom batterispenningen og temperaturen er OK kan ladingen stoppes etter en kort stund fordi soft-start kretsen i laderen ikke forbikobles av releet.

Det er sikkert også andre feil som jeg ikke vet om
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Ta også en titt inni koblingsboksen under fronten.

Er det tegn på varmgang på de øverste klemmene der vil du få slike problemer som du beskriver.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA