Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 2013 vs 2012-modell. Pris.

Startet av Linnea, fredag 21. september 2012, klokken 11:06

« forrige - neste »

Linnea

Bilen har bare stått i 6-8 mnd, i påvente av batteriskift. Kunnskapsløse meg tenkte ikke over at bilens "vitale organer" trenger noen strømforsyning når bilen står lagret. Jeg tenkte bare på å unngå krystallisering i batteriene. Brettet i går opp ermene for å begynne med batteriskift, og fant til min store fortvilelse at bilen ikke tar imot lading. Den har nå stått påkoblet i hele natt, men er tilsynelatende helt livløs. Finnes det håp, eller må jeg ut med nærmere 100K kroner for ny <electronic device, husker ikke hva heter> for å få liv i den igjen?
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Thomas Parsli

Høres ut som om 12v batteriet er dødt.

En lader koster fra 350,- og oppover, denne er ok: http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Zafir-45-batterilader/Pr363762000

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Bytt 12V batteri, så burde den ta lading.

Hvis ikke, må du muligens "prime" traksjonsbatteriet. Det kan gjøres nesten slik en gjør med fossilbiler:

Finn en tilsvarende Saxo/P106, og koble sammen + 0g - på traksjonsbatteriene men via en strømbegrenser. Strømbegrenseren kan være en 60W lyspære eller en 500W ovn, men en uten vifte.

Husk du leker med opptil 1000A/120V som blir 120000W. Nok til å omforme en skiftenøkkel til damp.

Er du usikker, kan du be nærmeste elektrikkernabo om hjelp.

Etter 5 minutter sammenkobling bør bilens egen lader fungere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Linnea

Takk for oppmuntrende svar  :) Da blir det i første omgang nytt 12V batteri. Visste jo at bly ikke må stå tomt over tid, så panneklask der.

Forutsatt at bilen våkner til liv: det er svært ujevnt med væske i de "nye" batteriene, antakelig etter en noe uvøren frakt fra Postens side, så disse trenger påfyll av elektrolytt. Hvilke forbindelser og konsentrasjoner? ..eller får man kjøpt ferdig elektrolytt?

Jeg vet at de batteriene som står i bilen også trenger vannservice. Hvordan løser jeg dette på best mulig måte?
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

elektrolux

Sitat fra: Linnea på fredag 31. august 2012, klokken 10:20
det er svært ujevnt med væske i de "nye" batteriene, antakelig etter en noe uvøren frakt fra Postens side, så disse trenger påfyll av elektrolytt. Hvilke forbindelser og konsentrasjoner? ..eller får man kjøpt ferdig elektrolytt?

Jeg vet at de batteriene som står i bilen også trenger vannservice. Hvordan løser jeg dette på best mulig måte?

Ikke bra. Skyldes dette lekkasje ville jeg fyllt Potasium Clorid og ladet batteriet etterpå. Det overskytende vil da flomme over.

Ulik veskenivå kan også skyldes at blokkene ikke er så gode, og har celler som reverserer.

Vannservice bør nermeste PSA verksted kunne hjelpe med, dog ofte til fantasifulle priser.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Linnea

#5
KCl i hvilken konsentrasjon? ..og hvilke andre forbindelser er det i? Vesken er blå, og KCl gir vel ikke blå løsning?
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

aalbork

Nå har min bil luftkjølte blokker. De har fargeløs elektrolytt. Når du skriver blå væske, slo det meg at det muligens er kjølevæsken i kappen utenpå batteriene dine som har ujevnt nivå?
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Boogie

Du kan se nåvået på de ytterste cellen i endeveggen. Sidene viser bare kjølekappen med grønn/blå kjølevæske.
De tre cellene i midten kan vise nivå ved å tilte blokken over på siden ca 45 grader. Da kommer nivået opp til toppen av blokken.
Må du helde den over mer, så er det lite væske på cellene.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Linnea

1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA