Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslaskeptiker vurderer å kjøpe TM3 LR

Startet av tepe2, mandag 07. februar 2022, klokken 10:17

« forrige - neste »

tepe2

Hahaha. Ja på motorveiene her i Nord-Norge er det sikkert greit med EAP. Vi har voldsomt mange motorveier her. ;)

Det er i lengden det er trangt og parkere hos meg. Takker så mye for svært verdifull opplysning når det gjelder EAP og parkering. Tenker jeg like godt sparer de 29.000 kr da. Dessuten så er jeg godt over gjennomsnittlig flink med lukeparkering. Har god trening der. Min samboer derimot.....hmmm...

ReisaM3Y

Tok ut min 21 LR i mars i fjor i Tromsø. Gode erfaringer med både utlevering og verksted. Noe småtteri med lakk ved utlevering som de fikset uten spørsmål, samt at jeg oppdaget skjev forstilling ved hjulskift sist høst. De tok ny 4-hjulskontroll uten kostnad, men fikk ikke nye dekk.

Ellers har bilen innfridd fullt ut. Har ikke garasje, og vinteren her i nord har jo hittil gitt masse vær. Viktig med god forvarming av bilen, ETTER at du har børstet vekk snø. Smør inn pakninger med silikon osv. På vinterveiene er den bare helt super. Blitt enda bedre etter siste oppdatering, med "skjult" snow-mode.

Støy kan være en utfordring, men ikke mer enn hva jeg har opplevd i andre biler, inkl. Volvo. Piggdekk på våt asfalt gir godt med støy. Ville uansett ikke brukt penger på ekstra støyisolasjon. Ikke sikkert du får den valutaen du forventer.
2021 Model 3 LR sort/sort 18" hf.

GOS

Min Model 3 LR Dual Motor er 3 år om 2 uker og har ikke moe negativt å rapportere og ingen grunn til ikke å  bestille Tesla igjen.

Har også en Ioniq 5 AWD som er 4 uker gammel og forbruket er himmellhøyt over 3'en. Hadde tenkt å ha 3'ern og Ioniq'en, men kan fort ende opp med å bytte ut Ioniq'en med min Model Y reservasjon da rekkevidden med Ioniq'en vinterstid på fjellet blir vel knapp. (Suger strøm på motorveiene mellom Oslo og Hafjell / Trysil, så min reelle rekkevidde er ikke mer enn 300-330km med forsiktig kjøring/bruk av AC hvor jeg rekker 450 - 480 med Model 3 om en kjører fra 100% til stopp).

Kvaliteten på Model 3 er helt kurant i forhold til andre biler.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

filtvet

Bortsett fra elendig cruisekontroll er jeg ganske fornøyd med min.

Har standard medfølgende "autopilot" og det holder bra her. Stoler uansett ikke mye på tesla sin FSD beta. Bare ta en titt på youtube der du ser den kjøre inn motgående felt, på trikkelinjer, etc. etc. Får tesla til FSD i min bils levetid spiser jeg hatten min.

Napalmberg

Var i samme situasjon i høst.
Endte opp med å kjøpe en TM3rw som jeg fikk levert i desember.
Har ikke angret så langt. Fantastisk bil på vinterføre. Bor i Bodø.
Mercedes B-electric
Model 3 bakhjulsdrift
Mercedes B-electric
Leaf 2018
e-NV 200

DagfinnN

Spar 29k og velg bort EAP.
Anbefaler sterkt å da bruke disse pengene til TMY i stedet hvis du ikke absolutt vil ha en sedan.
Svært mange testere i forskjellig tidsskrift utroper Y til det beste el-bilkjøpet nå.
574 k ferdig på veien med vinterdekk (hvit med sort interiør).
LWR for Y kommer kanskje om en stund. Den vil være ca 150k billigere. Dette er estimert ut fra min faktura:

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Smiling when sailing

Hei, bor i Tromsø og har nettopp kjøpt LR som jeg fikk levert rett etter nyttår.

Jeg er stort sett fornøyd, men bare fordi jeg visste hva jeg har å forvente. Det var problemer med varmeapparatet som ble fikset med update. Så langt virker det, men har ikke vært utsatt for veldig kaldt vær siden.
Rekkevidden i pendelkjøring (bare 20 km en vei til jobb) er forholdsvis lav i forhold til batteristørrelse, sammenliknet med eldegammel Leaf og eNV200 som vi har ellers. Det er faktisk forvarimngen som spiser mest. I tillegg virker det som om bilen også forvarmer batteriet under kjøring uten at jeg kan være sikker på det, siden jeg ikke har koblet på OBD enhet som jeg har i Leafen og eNV200. Forbruket den viser er ca. 50 % høyere enn i Nissanene på samme strekning og ellers like forhold med maks 5 min forvarming. Rekkevidden er da ca. 250 km med TM3 og et sted mellom 130 og 160 km med eNV200 i -10 grader. Begge to med varme på 20 grader (men det er varmere i Teslaen da, i hvert fall når varmen virker). Jeg har så langt ikke vært på langtur enda, men jeg har lagt merke til et forbruket faller betraktelig når jeg kjører lengre en 25 km uten å stoppe. Så på lange etapper er den nok mye sparsommere enn Nissan bilene våre, men til bykjøring og korte strekninger er den ikke å anbefale etter min mening. Støynivået er på lik linje med Nissan Leaf synes jeg. Den er noe stillere i bykjøring enn eNV200, betydelig stillere i hastigheter over 70 km/h.
Kjører du i forhold som ligner på Tromsø der det er vann på veien ved -10 grader... kan du glemme å bruke frunken. Det krever oppvarming i garasjen for å få den åpnet og særlig for å få den stengt igjen etterpå. Det samme gjelder bagasjeromsdøra. Når det henger noen hundre gram med is på den, er motoren ikke sterk nok til å løfte den. Hjelper man med hendene så holder den seg ikke oppe etterpå. Og det danner seg forresten is selv om det bare snør litt. Snøen smelter fra glasstaket og bakvinduet og flyter til bakre delen av bilen, der den fryser til is ved kontakt med bakluken. Har aldri opplevd noe slikt med andre biler her i Tromsø.
Førerdøren har fungert fint med forvarming, men vinduene til bakdørene som ikke brukes like ofte har vært frossen fast flere ganger. Dørene åpnet seg uten at vinduene gikk ned. Når bilen står til lading over natt i snøstorm (eller vanlig Tromsø vær) så danner det seg mye is slik at man må tine det bort med fingrene for at den lille ladeluken kan stenge seg ordentlig. Dørhåndtakene har derimot fungert ganske fint så langt og har alltid fungert, hvis man trykte på litt hardere. Har du garasje (som jeg ikke har) er alt dette så klart ikke et problem.
Autopiloten kan du bare glemme med snø på veiene. Den lar seg ikke slå på. Avstandstempomaten derimot funker helt greit. Ryggekamera har mye bedre bilde enn i Nissanene, men for det første er den bestandig dekket av snø etter en kort tur på vinterveier (som i Nissan biler), og for det andre "lagger" den litt etter, så jeg liker ikke å bruke den når jeg rygger, mens jeg bruker den stadig med Nissanene, der det ikke er noen forsinkelser i bildet. I tillegg viser den ikke hvor bilen din faktisk ender. Kan hende at det blir mindre/ingen lag med de nye datamaskinene som bygges inn på nye modeller.
Å ja, man må forresten vær veldig nøye med å fjerne snøen fra bakvinduet og bagasjeluken før man åpner bagasjeluken. Ikke bare fordi ellers vil den være for svak til å åpne seg, men også fordi du vil få en haug med snø inn i bagasjerommet.
Så er det med handbremsen. Den går på bare bakhjulene (som i Nissan bilene). Men Nissan, og jeg antar også VW blokkerer framhjulene ved parkering ved å låse girkassen. Det gjør ikke Tesla. Stå parkert på Eidehandel med sønnen sittende i bilen som var på camping mode. Plutselig ringer sønnen at bilen har sklidd ned fra parkeringen på veien mellom parkeringsplassene. Jeg har ikke piggdekk på bilene våres, men det har aldri skjedd med Nissan bilene der jeg alltid trekker håndbrekk hvis det er litt skråning som ved Eidehandel. Det er kanskje 1-2 % stigning, men ofte veldig glatt. Har du piggdekk, er det kanskje ikke et like stort problem. Men jeg synes det er tåpelig å lage en bil med firehjulstrekk som ikke har mulighet å blokkere alle fire hjul ved parkering!
Hva som gjelder forum. Min opplevelse er at det folk skriver gjenspeiler ganske nøyaktig det som de fleste opplever. Det er nemlig også bare en brøkdel av elbilbrukerne som gidder å være på forum uansett om de har feil eller ei. Og Tesla- og andre fanboys overkompenserer med sine meninger og relativeringer for alt som kunne være en effekt av at det er bare folk som har problemer som melder seg. Det er bare min mening og det er så klart veldig godt mulig at jeg tar feil. Jeg er på ingen måte en Nissan fanboy og disse bilene har sine problemer også. Har ombygd Nissan Leafen med 3-faselading og endringer på varmesystemet for å lage en noenlunde fornuftig bil av den. Men det hører ikke i denne tråden.
Når det gjelder datamaskin på hjul er jeg ganske enig i. I stedet for blå skjerm av døden som ved gamle Microsoft maskiner har jeg i de 5000 km jeg har kjørt TM3 sett to ganger black screen helt av seg selv. En gang med leiebilen som da var 3 mnd. akkurat da jeg skulle forlate parkeringsplassen (ingen problem). Og en gang i min egen midt på veien uten at jeg rørte noe, bare sønnen som tuklet noe med radio på skjermen (mer problematisk). I tillegg har jeg måttet resette datamaskinen et par ganger da den hang seg opp mens jeg kjørte. Er en helt ny følelse av minimalisme å kjøre helt uten noen form for optisk tilbakemelding om hastighet osv.

Til syvende og sist er jeg fortsatt fornøyd med TM3, MEN jeg var fullstendig klar over hva jeg kjøper og hadde leid en TM3 i 1 uke og kjørt 3000 km før jeg bestemte meg å kjøpe. Du kan også gjerne kalle meg for en Elonhater og en som er veldig skeptisk til Tesla. Men jeg synes fortsatt de har gjort mye riktig med tanke på drivlinjene og ved å tenke elektrisk hele veien og jeg skal beholde bilen, forhåpentligvis lenge. I mine øyene er TM3 en diva som er såpass fin å oppleve at du ikke bryr deg om andre (minste like viktige) karaktertrekk (det er nok derfor at mange oppfører seg som om man har nedsnakket kjæresten demmes når man kritiserer Tesla). Lykke til med valget ditt uansett :-)

Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

jlan

Sitat fra: DagfinnN på mandag 07. februar 2022, klokken 16:56
LWR for Y kommer kanskje om en stund. Den vil være ca 150k billigere. Dette er estimert ut fra min faktura:
Hvis du mener RWD, så er den tilgjengelig i Hong Kong. Det er ca. samme prisforskjell som mellom LR og P. Altså vil jeg forvente norsk pris ca. 500 000 med vinterdekk. Men da er det altså mindre batteri også.

Om en Model Y er verdt pristillegget opp fra Model 3 er jo veldig avhengig av bruken. For langtur med voksne personer i baksetet er nok Y å foretrekke. Det samme hvis en er 4 personer og skal ha skiene inni bilen. Om en skal ha skiene på taket, så er det jo bedre med en lav bil.  Om selve bakluken gir så mange fordeler er jeg usikker på. Det er vanligvis enkelt å få tak i en tilhenger for å frakte større kolli.  For daglig bruk er det greit med et lukket bagasjerom som man bare kan slenge ting inn i, uten å tenke på at de kan komme flyvende inn i kupeen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Vil anbefale å styre unna Facebook-gruppene hvis man ikke allerede har egen erfaring med Tesla. Der er det så mye rart at jeg har ikke ord. Svært sjelden jeg leser der inne, og skriver aldri.

Servicen er sikkert dårlig noen steder, men andre steder er den dritbra, over alle andre. Men de som er misfornøyde klager høyere.

Selv om jeg bor laaangt unna har jeg faktisk bittelitt erfaring med delelageret i Tromsø, og fikk veldig god hjelp derfra. Mer enn forventet!

DagfinnN

Ja mener RWD, beklager trykkleif.
Prisen estimeres på bakgrunn av det som står i min faktura. Åpne tråden så ser du skjermbildet. Men klart - bare gjetting.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Tom

Er du redd for at feil kan dukke opp så ta bussen..
Kjøp det du trenger...klarer du deg med en anna bil kjøp den...

JorEl

Sitat fra: tepe2 på mandag 07. februar 2022, klokken 10:17
Jeg har e-Golf. Er lei av kort rekkevidde og dårlig framkommelighet på vinteren. Jeg vurderer derfor å kjøpe TM3 LR.
Jeg hadde Egolf 24kwt. Beste bilen jeg hadde hatt frem til dess. Men den var jo laget med mini-batteri i 2015(!) sikkert for å ikke utkonkurrere sine bensin- og diesel-brødre..
Den var god å kjøre, men likte seg best i nærmiljøet.. TM3 blir gull, selv om du skulle ha 35kwt-batteri.
For meg er det søteste med Teslaen vs Egolf, en APP som nesten alltid virker, når du trenger den. Contra, nesten aldri virket når jeg trengte den.
Trumfkortet er fart og kjøreegenskaper.  :+1:
Pass deg for prøvekjøring, for da er du solgt ;)
Lykke til.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

tepe2

Takk for tilbakemeldinger

Tom, ta bussen er ikke noe alternativ. Du får det til å høres ut som om man må forvente feil på nye biler. Jeg har kjøpt flere nye biler, som har vært feilfri. Uten dårlig lakk. Uten feil på varme etc. Feil skal være unntaket, ikke regelen.

Smiling when Sailing, takk. Jeg trodde dette med varme var fikset på de nyeste bilene. Resten av ditt innlegg vitner også om at bilene er dårlig tilpasset norske vintre. Veldig synd når man bor i nord. Her er det jo vinter 364 dager i året. Minst. Denne vinteren har det vært mye vær. Både snø og vind. Er det så ille med Tesla at jeg risikerer og ikke komme meg på jobb de verste vinterdagene? Jeg har ikke garasje. Og hva om appen, eller forvarming ikke fungerer en dag været er ille, og det har vært snøstorm? Bilen min står utsatt til for vær og vind, både hjemme og på jobb.

tepe2

Hvordan er bagasjerom og innlasting i forhold til Golfen? Rommet er vel større i M3? Men får man inn like store esker som i Golfen?

Lucifer-

Sitat fra: Smiling when sailing på mandag 07. februar 2022, klokken 17:37Så er det med handbremsen. Den går på bare bakhjulene (som i Nissan bilene). Men Nissan, og jeg antar også VW blokkerer framhjulene ved parkering ved å låse girkassen. Det gjør ikke Tesla. Stå parkert på Eidehandel med sønnen sittende i bilen som var på camping mode. Plutselig ringer sønnen at bilen har sklidd ned fra parkeringen på veien mellom parkeringsplassene. Jeg har ikke piggdekk på bilene våres, men det har aldri skjedd med Nissan bilene der jeg alltid trekker håndbrekk hvis det er litt skråning som ved Eidehandel. Det er kanskje 1-2 % stigning, men ofte veldig glatt. Har du piggdekk, er det kanskje ikke et like stort problem. Men jeg synes det er tåpelig å lage en bil med firehjulstrekk som ikke har mulighet å blokkere alle fire hjul ved parkering!

ProTip:
Hvis du holder inne "P" i 3 sekunder låser den både bakhjul og forhjul :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA