Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk fra visning hos forhandler

Startet av Elektro12, lørdag 05. februar 2022, klokken 07:21

« forrige - neste »

Elektro12

Som potensiell kunde med reservasjon tok jeg turen innom min Toyota-forhandler for å se på bz4X som nå er på turne i landet.

Opplevelse:
- Grei plass inne i bilen, romslig baksete. Bagasjerommet er greit, men egentlig litt snaut ut fra resten av bilens premisser og størrelse.
- Foran satt jeg ok (190 cm), setet var behagelig å sitte i, men ikke på høyde med f.eks. en del tyske biler eller en Volvo.
- Midtkonsollen opplevdes unaturlig stor og bred. Har man prøvd andre nye elbiler med liten midtkonsoll (ID4 f.eks.) lurer man fort på hva som er tenkt her. Knærne mine får "klaustrofobi" når det ikke er plass til siden. I en moderne elbil er det ikke noe poeng med stor konsoll i midten. (Se til ID4, BMW i3+++)
- Interiøret var typisk Toyota, ikke veldig høy opplevd kvalitet, men funksjonelt. Det er romslig inni generelt, men kjedelig.
- Utvendig er det mange detaljer som ser bra ut, men plastskjermer og spesielt de foran ser mildt sagt ikke bra ut.
- Det var ikke så mange celler i kroppen som fikk lyst til å skrive kontrakt.

Status etter vi forlot forhandleren var at man nok må finne andre alternativer for en stor familiebil. ID4/Q4/Enyaq-familien virker bedre designet og gjennomtenkt enn det her.

Oddaa

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 05. februar 2022, klokken 07:21
- Midtkonsollen opplevdes unaturlig stor og bred. Har man prøvd andre nye elbiler med liten midtkonsoll (ID4 f.eks.) lurer man fort på hva som er tenkt her. Knærne mine får "klaustrofobi" når det ikke er plass til siden. I en moderne elbil er det ikke noe poeng med stor konsoll i midten. (Se til ID4, BMW i3+++)
Kanskje en bil for meg da, ID3 er i alle fall helt uaktuell på grunn av manglende støtte til høyrebeinet...

(Men om setene ikke er topp så vil dette sammen med de svarte skjermene diskvalifisere den.)

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Daniel_0007

Sitat fra: Oddaa på lørdag 05. februar 2022, klokken 12:45
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 05. februar 2022, klokken 07:21
Kanskje en bil for meg da, ID3 er i alle fall helt uaktuell på grunn av manglende støtte til høyrebeinet...

(Men om setene ikke er topp så vil dette sammen med de svarte skjermene diskvalifisere den.)

Kan jo være og at Lexus versjonen får bedre seter
Model 3 2019 LR Rwd

Oddaa

Godt poeng, den har vel ikke de svarte skjermene heller?

2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Rapid

Var å så på den i går. Fint design bortsett fra at de har glemt å lakke skjermene. Gode seter framme, muligens litt vanskelig å få rattet i riktig posisjon for noen. Jeg måtte ha det ganske lavt for å kunne se instrumentene øverst. Da ble det trangt å komme seg ut. Baksetet har god benplass, litt lav sittehøyde. Interiøret er fullt av pianolakk. Hver sin smak , ikke min. Men...midtkonsollen er gigantisk. For meg ble det som å sitte i et hull. Veldig trangt sidevegs.

Elektro12

Sitat fra: Rapid på søndag 06. februar 2022, klokken 09:47
Var å så på den i går. Fint design bortsett fra at de har glemt å lakke skjermene. Gode seter framme, muligens litt vanskelig å få rattet i riktig posisjon for noen. Jeg måtte ha det ganske lavt for å kunne se instrumentene øverst. Da ble det trangt å komme seg ut. Baksetet har god benplass, litt lav sittehøyde. Interiøret er fullt av pianolakk. Hver sin smak , ikke min. Men...midtkonsollen er gigantisk. For meg ble det som å sitte i et hull. Veldig trangt sidevegs.

Nettopp. Og det er jo ikke noen grunn til å ha midtkonsoll i disse dager. Integrer skjermen i dashbordet og la det være luftig.

Den blanke plasten på toppen av konsollen var allerede full av mikroriper på demobilen også.

Når da bagasjerommet også var lite...

Panduck

Du hadde problemer med størrelsen på midtkonsollen, og vurderer isteden Enyaq? Nå har jeg ikke prøvesatt bZ4x, men Enyaq var jo noe av det trangeste jeg har opplevd. Midkonsoll tok unødvendig mye plass, og jeg ble imponert over at man kunne sitte så trangt i en så stor bil. Ioniq 5 var jo en helt annen verden når det gjelder benplass.

Hadde håpet bZ4x kunne vært bedre, da den har rett pedal for meg, dumt om det skal være trangt i den også...

No-name

Tror og det kan være litt smakssak.  Personlig hadde jeg ikke kjøpt bil uten midtkonsol.  Blir som å sitte i en arbeidsbil. Synes en fin, bred midtkonsol gjør at bilen ser mye bedre ut innvendig,  mye mere interiørmessig tiltalende. 

Elektro12

Sitat fra: Panduck på mandag 07. februar 2022, klokken 14:15
Du hadde problemer med størrelsen på midtkonsollen, og vurderer isteden Enyaq? Nå har jeg ikke prøvesatt bZ4x, men Enyaq var jo noe av det trangeste jeg har opplevd. Midkonsoll tok unødvendig mye plass, og jeg ble imponert over at man kunne sitte så trangt i en så stor bil. Ioniq 5 var jo en helt annen verden når det gjelder benplass.

Hadde håpet bZ4x kunne vært bedre, da den har rett pedal for meg, dumt om det skal være trangt i den også...

Enig, Enyaq er også trang ift. størrelsen, men bz4x er klart trangere. Midtkonsollen er stor, bred og i tillegg smalner den ikke inn nevneverdig bakover i lengderetningen. Elendig design. Girvelger på rattet og så kunne de tatt bort hele kladden.

Se bilde:

Panduck

Vi skal få se på bz4x mot slutten av mnd'en, men jeg sitter igjen med en følelse av at vi kommer til å vente på iX1, rett og slett p.g.a midtkonsollen. Om det er som du sier, værre enn Enyaq, er det jo håpløst. Jeg tror Toyota kommer til å ha det vanskelig med å konkurrere med Nissan og Hyundai, om dette er det de klarer å komme opp med :/ Ioniq 5 og Ariya ser jo langt mer gjennomførte ut.

THE

Sitat fra: Panduck på torsdag 10. februar 2022, klokken 14:42
Jeg tror Toyota kommer til å ha det vanskelig med å konkurrere med Nissan og Hyundai, om dette er det de klarer å komme opp med :/ Ioniq 5 og Ariya ser jo langt mer gjennomførte ut.
Jeg blir overrasket om Toyota ikke konkurrerer med Nissan og Hyundai når det kommer til salgstall. Jeg forstår det ikke, men må bare konstatere at det er mange som kjøper Toyota nettopp fordi det er en Toyota.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: THE på torsdag 10. februar 2022, klokken 15:00
Jeg blir overrasket om Toyota ikke konkurrerer med Nissan og Hyundai når det kommer til salgstall. Jeg forstår det ikke, men må bare konstatere at det er mange som kjøper Toyota nettopp fordi det er en Toyota.

Jeg var jo Toyota-fan, etter at jeg kvittet meg med VW Passaten jeg fikk av faren min, og kjøpt Toyota loved jeg meg selv at jeg ALDRI skulle kjøpe noe annen bil enn Toyota.

Så kom elbiler...

Jeg ville prøve å gi de en ny mulighet, men nå sitter jeg med en følelse av at jeg aldri kommer til å eie en Toyota igjen.

Det er nok en god del som vil kjøpe Toyota bare fordi det er Toyota, men jeg tror ikke Toyota kan ta dette for gitt når folk går over til elbiler.

Jan-Børre Olsen

Føler at Toyota kanskje gjør litt for mye "rart" om dagen. Kladder på ting som ikke har noe funksjon. Har vært Toyota fan i alle år inntil jeg kjøpte en ny Leaf i 2014 og Toyota rett og slett ikke hadde en bil som fristet. Daue tørste dieselmotorer og masete hybrider(hybridene er blitt mye bedre nå). Byttet bort Leafen i en Qashqai pga flytting nordover men nå som tiden er moden for elbil igjen ser vi på etron 55.
Var spent på denne Toyotaen(som har et håpløst navn btw) men de klarer stadig å skuffe.
Hva er de listene rundt hjulbuene for noe? Er det liksom skjermbreddere eller skal de gi beskyttelse og kan byttes ut enkelt?

Det vi liker best med etron er at den ser ut som en vanlig tøff moderne bil. Det vi liker minst er at den er så jækla svær/tung men den oppfyller alle krav vi har til en bil som skal kjøres i all slags vær i Finnmark så det blir vel det.
Hvorfor kan ikke Toyota bare ta designteamet for nye Corolla og lage elbilplattform ut fra det? Selv nye Yaris ser kul ut i disse dager, hvor i all verden kommer BZ4X inn i dette designspråket? Lexusen ser bra ut men er vel ikke i nærheten av å bli lansert så....
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

ViktorS

Var innom Toyota forhandler Hfest i dag. Bz4xen så meget bra ut utvendig. God høyde under, god plass i hele bilen. Men come on... Dette interiøret er kanskje noe av det dårligste jeg har sett. Hva i all verden er det de prøver på?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

daghoi

«Konsollet» kommer til å krympe/forsvinne iløpet av en generasjon eller to.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA