Hovedmeny

Ladeeffekt TMY

Startet av tjommi, fredag 04. februar 2022, klokken 09:04

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: overskyet på tirsdag 08. mars 2022, klokken 10:39
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 08. mars 2022, klokken 09:57
Litt rart å lese om folk med andre biler som roper hurra når de kommer opp på 70-80 kW på hurtiglading.
Selv så plugger jeg min TMY fra SC'n og kjører videre når effekten kommer ned på 50-60 kW. Da starter treigladinga  ;D

Ikke tull'a.

Alt under 100 er treiglading. Skjønner ærlig talt ikke hvordan dere orker den ladefarta folk skriver om her. Da hadde jeg jeg heller kjørt bensinbil :)
Vet ikke helt hva du føler du tilfører forumet med dine lite relevante kommentarer for en bil du ikke eier, men Model Y er helt i toppen når det gjelder raskest mulig forflytning for elbiler, takket være høy ladehastighet og enormt bra energieffektivitet. Dette på tross av relativt sett lite batteri, så skal du klage på ladehastighet bør du prøve et av de andre underforumene.

Eksempel som bør være relevant for deg og Taycanen din: Bjørn Nyland brukte 09:35 på 1000 km med e-tron GT og 09:45 med Model Y, og dette var før ladehastigheten på Y ble oppgradert. Og selvfølgelig heller ikke siste utgave med enda litt bedre rekkevidde. Den eneste elbilen som har slått disse to er Model 3 LR 82 kWh med 09:20. De fleste andre elbiler som er poppis for tiden, ligger en halvtime bak.

Y lader nå 240 km på 15 minutter, det er nesten 1000 km/time i snitt.

SurSnasen

Sitat fra: geear på tirsdag 08. mars 2022, klokken 11:39
Y lader nå 240 km på 15 minutter, det er nesten 1000 km/time i snitt.

Dette er vel å merke dersom man ankommer lader med tilstrekkelig temperert batteri og med akkurat riktig SoC for å oppnå maksimal ladehastighet. Ankommer du med 20% så kan du IKKE lade 240 (WLTP-)km på 15 minutter. 

geear

Tjah, skal man kjøre effektivt så kjører man selvfølgelig ned til under 20 %, og fra 0 til 20 % har du opp mot ti mils rekkevidde. Det er rimelig sjelden at man ikke kan finne en lader innenfor fem til ti mils kjøring. Har iallfall ikke vært noe problem for min del å komme inn med under 20 % de gangene jeg har hurtigladet, uten å endre rute eller gjøre noen store sprell og tilpasninger for å oppnå det. Med kort rekkevidde er det mye verre å time slikt, men uproblematisk på en bil med opp mot 50 mil.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA