Hovedmeny

Ladeeffekt TMY

Startet av tjommi, fredag 04. februar 2022, klokken 09:04

« forrige - neste »

elhansen

Jeg er ingen ekspert og lurer litt på denne testen. Idag hurtigladet jeg for 2 gang på min y. Hadde satt inn ladested på navi så den forvarmet batteri i ca 20 min. Da jeg ankom ladestasjon gikk den rett opp til 190 for så170 og flatet ut på 140 fra 40%Ladet fra 17% til 65%. Jeg koblet da fra for laderen gikk ned til 110.  Jeg gikk en runde å kikket på de som lader samme sted på circle k sine hurtigladere opp til 150. En Etron som fikk 84, en id4 som fikk 67. I tillegg en jaguar som prøvde flere forskjellige da han ikke fikk farten på laderene under hele tatt.  Fikk jeg såpass mye grunnet forvarming?

SurSnasen

Hvor høyt opp i % hadde e-tronen og ID-4'en kommet? Hadde en e-tron 55 selv i over 2 år. Selv på vinteren fikk jeg glatt 140-150 hele veien mellom 5% og 80%, riktignok noen ganger etter at bilen guffet på med noen kW til oppvarming av batteriet de første minuttene.

Hallgrim86

Sitat fra: elhansen på fredag 04. februar 2022, klokken 18:52
Jeg er ingen ekspert og lurer litt på denne testen. Idag hurtigladet jeg for 2 gang på min y. Hadde satt inn ladested på navi så den forvarmet batteri i ca 20 min. Da jeg ankom ladestasjon gikk den rett opp til 190 for så170 og flatet ut på 140 fra 40%Ladet fra 17% til 65%. Jeg koblet da fra for laderen gikk ned til 110.  Jeg gikk en runde å kikket på de som lader samme sted på circle k sine hurtigladere opp til 150. En Etron som fikk 84, en id4 som fikk 67. I tillegg en jaguar som prøvde flere forskjellige da han ikke fikk farten på laderene under hele tatt.  Fikk jeg såpass mye grunnet forvarming?

Det var veldig mye bedre enn testen gjort nå i januar, hvor de forøvrig brukte forvarming (ifølge naf teksten) og hele 40% bedre enn TB i september. På 65% målte NAF 69kw, du fikk hele 110kw?

Imponerende resultater!

elhansen

Ja. Det tenker jeg også. Usikker på om det kan ha betydning at det kun var meg på teslaladestasjonen.

Etronen hadde 70% og usikker på hvor lenge den hadde ladet. id4 kom etter meg og hadde ca 40%. Men det er klart at de har vel sikkert samme utfordring hvis batteri er kaldt/kort kjøretur og dette er jo noe jeg ikke vet noe om.
Så egentlig er jeg vel mest fornøyd med at yen ladet greit i forhold til testen.

ethoring

Tesla har drevet med dette lenge, samler data fra bilparken og gjør nok grep for å opprettholde god batterihelse.

Audi e-tron GT og Porsche Taycan lader begge svinraskt (der det er 800V lader)
Og det er vel og bra. Men de har pouch-celler fra LG, og er neppe noen råskinn på verken datainnsamling eller "big data" analyser og OTA-oppdateringer som justerer ladehastighet om data fra bilparken tilsier det. Bank i bordet, ønsker elbilene fra VAG-konsernet alt vel, men Chevrolet Bolt hadde også LG pouch-celler og de måtte tilbakekalle samtlige Bolt for bytte av hele batteripakka.

Hallgrim86

Sitat fra: elhansen på fredag 04. februar 2022, klokken 22:51
Ja. Det tenker jeg også. Usikker på om det kan ha betydning at det kun var meg på teslaladestasjonen.

Etronen hadde 70% og usikker på hvor lenge den hadde ladet. id4 kom etter meg og hadde ca 40%. Men det er klart at de har vel sikkert samme utfordring hvis batteri er kaldt/kort kjøretur og dette er jo noe jeg ikke vet noe om.
Så egentlig er jeg vel mest fornøyd med at yen ladet greit i forhold til testen.

Det er nok du som regner galt kamerat.

tornaldo

Sitat fra: Handyman på fredag 04. februar 2022, klokken 12:15
I praktisk bruk er det hvor mange km man lader innenfor en bestemt tidsperiode som er interessant å sammenlikne. Det er det som bestemmer hvor hvor mye tid man må bruke på lading.

Ja forstår ikke helt fokuset på 10-80%. Ja det er jo greit nok å vite hvor lang tid bilen lader fra 10-80, men ikke som en sammenligning med andre biler, med både ulik batteristørrelse og forbruk.

Det er langt mer interessant hvor mange kilometer man kan lade på et gitt antall minutter. Så når man gjør rekkevidde og ladetest, burde det absolutt vært fokusert på nettopp dette.

F.eks kunne det vært rekkevidde oppnådd fra 100-10%, og tillagt rekkevidde med 20 minutter lading fra 10%. Når man først legger så mye arbeid i testing som Motor/NAF gjør her, er det nesten ubegripelig at de ikke har med kilometer tillagt på ladingen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Sandvika

Tesla har mistet mye av fortrinnet sitt siste årene. Positivt å se konkurranse. Tror ikke denne her er helt vitenskapelig. Er endel faktorer de ikke har kontroll på. Meg bekjent så har vel Taycan og e-tron GT samme batteri, men her får de signifikant forskjellig snitthastighet..

turfsurf

Sitat fra: tornaldo på lørdag 05. februar 2022, klokken 10:13
F.eks kunne det vært rekkevidde oppnådd fra 100-10%, og tillagt rekkevidde med 20 minutter lading fra 10%. Når man først legger så mye arbeid i testing som Motor/NAF gjør her, er det nesten ubegripelig at de ikke har med kilometer tillagt på ladingen.
Til NAFs forsvar så har de fått med antall km på 25 minutt da. Det er jo en bra referanse. Selv om jeg skulle likt å se 15/45 som gjerne tilsvarer dopause/lunsj.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tornaldo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. februar 2022, klokken 10:38
Sitat fra: tornaldo på lørdag 05. februar 2022, klokken 10:13
Til NAFs forsvar så har de fått med antall km på 25 minutt da. Det er jo en bra referanse. Selv om jeg skulle likt å se 15/45 som gjerne tilsvarer dopause/lunsj.

Akkurat, da er det bare jeg som ikke har fått med meg det. Så bare på sammenligningstabellen/resultatene på motor.no, og der fremgikk ikke det. Men ser NAF sine sider har mer informasjon.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

elhansen

Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 05. februar 2022, klokken 08:28

Etronen hadde  70% og usikker på hvor lenge den hadde ladet. id4 kom etter meg og hadde ca 40%. Men det er klart at de har vel sikkert samme utfordring hvis batteri er kaldt/kort kjøretur og dette er jo noe jeg ikke vet noe om.

hva tenker du på her? Jeg har ikke regnet noe. Kun når jeg satt i egen bil og fulgte med hva den oppgav på ladinga. I tillegg to korte turer for å se på de andre bilene som stod på nabostasjonen.

Hallgrim86

Sitat fra: elhansen på lørdag 05. februar 2022, klokken 11:30
Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 05. februar 2022, klokken 08:28

Etronen hadde  70% og usikker på hvor lenge den hadde ladet. id4 kom etter meg og hadde ca 40%. Men det er klart at de har vel sikkert samme utfordring hvis batteri er kaldt/kort kjøretur og dette er jo noe jeg ikke vet noe om.

hva tenker du på her? Jeg har ikke regnet noe. Kun når jeg satt i egen bil og fulgte med hva den oppgav på ladinga. I tillegg to korte turer for å se på de andre bilene som stod på nabostasjonen.

Skjønner. Du lader 110kw @soc 65% - ca 70% mer enn gj-snitt på sommeren med samme bil og 70% mer enn NAF. Noen få prosent er vanlig fra bil til bil, men er du sikker på tallene her?

elhansen

Jeg satt og så på så mer eller mindre ganske så sikker, men synes det er rart at det er stor forskjell. Jeg forvarmet med å legge inn ladestasjon og det gjorde vel ikke testen som er referert til.
stoppet da som sagt ved 65 så hvordan de siste 15 hadde sett ut vet jeg ikke.

turfsurf

Sitat fra: elhansen på lørdag 05. februar 2022, klokken 12:35
Jeg forvarmet med å legge inn ladestasjon og det gjorde vel ikke testen som er referert til.
stoppet da som sagt ved 65 så hvordan de siste 15 hadde sett ut vet jeg ikke.
Testen til NAF/Motor forvarmet også. Som et datapunkt ladet vår TM3 som har samme batteri som din Y med 100kW ved 50%SOC etter å ha kjørt i 3,5t med tilhenger og navigering til SuC. Altså godt og varmt batteri. Det etter SW oppdatering som forbedret ladefarten på LG 77kWh batteriene.

At du fikk 110kW ved 65%SOC er langt over det jeg har sett en eneste rapport av med noen som helst Tesla. Vår X100 holdt vel 100kW ved 60%SOC, og det var før Tesla begrenset ladkurven ved høyere SOC på S og X.

Så ikke det at jeg har grunn til å tvile på din troverdighet, men det er som sagt veldig høyt ifht alt annet.

Så her er jeg litt sånn "pics or it didn't happen".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elhansen

Ja og jeg er helt enig så her er det enten at jeg har sett feil eller så viser bilen feil. Har ikke troen på at yen min er no spesiell  :laugh: men jeg satt altså og fulgte med på underveis i ladinga så snodig er det. Er det noe jeg kan se på etterpå. Blir jo nysgjerrig nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA