Hovedmeny

Ladeeffekt TMY

Startet av tjommi, fredag 04. februar 2022, klokken 09:04

« forrige - neste »

geear

Hvilken software har du, elhansen?

Har skjedd mye i det siste, og selv om min bil akkurat var hos Tesla så har den ikke fått 2022.4, er fortsatt på 30.11, kanskje det har skjedd endringer igjen?

Du kan vel iallfall se mengde på superchargerhistorikken din, så hvis du vet hvor lenge du stod kan du regne ut snittet.

elhansen

Har 2022.4

Da skal jeg sjekke det. Veit noen forøvrig hvordan man får frem en graf under kjøring. Jeg får kun opp gjennomsnitt på tur

Handyman

Sitat fra: elhansen på lørdag 05. februar 2022, klokken 19:18
Har 2022.4

Da skal jeg sjekke det. Veit noen forøvrig hvordan man får frem en graf under kjøring. Jeg får kun opp gjennomsnitt på tur
Naviger til en destinasjon og åpne energy-appen og velg reise.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elhansen

Sitat fra: Handyman på lørdag 05. februar 2022, klokken 19:32
Sitat fra: elhansen på lørdag 05. februar 2022, klokken 19:18
Har 2022.4

Da skal jeg sjekke det. Veit noen forøvrig hvordan man får frem en graf under kjøring. Jeg får kun opp gjennomsnitt på tur
Naviger til en destinasjon og åpne energy-appen og velg reise.
Ok. Så kun ved bruk av navi. Da skjønner jeg.

Fjeldern

#34
Sitat fra: elhansen på lørdag 05. februar 2022, klokken 15:19
Ja og jeg er helt enig så her er det enten at jeg har sett feil eller så viser bilen feil. Har ikke troen på at yen min er no spesiell  :laugh: men jeg satt altså og fulgte med på underveis i ladinga så snodig er det. Er det noe jeg kan se på etterpå. Blir jo nysgjerrig nå.

Akkurat sitti og sammenligna en del lading fra diverse youtube kanaler og NAF.
Du ser ut til å ha fått samme ladehastighet som den ene amerikanske testeren. Den var milevis over det jeg har sett andre få på Model Y.
Se vedlegg

Edit: Skal sies jeg fikk ganske bra ladehastigheter på demobilen jeg kjørte også, men ikke helt oppe i det Out of Specs fikk, men heller nærmere Autogefül fikk. Trolig litt høyere.

turfsurf

Sitat fra: elhansen på søndag 06. februar 2022, klokken 08:38
Ok. Så kun ved bruk av navi. Da skjønner jeg.
Nei, du kan og bruke energy appen for å se graf for forbruk / estimert rekkevidde basert på de siste 1/2,5/5 milene.

Har du lagt inn destinasjon får du og en graf over faktisk og forventet SoC for hele turen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Ser ut for at min ligger på ca. 110 kW ved 50 %, 80 kW ved 65 % og 60 kW ved 80 %, men riktig nok i kuldegrader.

overskyet

På Taycan kan du legge inn batteribeskånende ladekurve hvis du vil det. Kanskje nyttig hvis du lader ekstremt mye på lynladere. Men selv den snille ladekurven er svært bra og gir deg snitt på over 100 KW.

overskyet

#38
Sitat fra: ethoring på lørdag 05. februar 2022, klokken 00:07
Tesla har drevet med dette lenge, samler data fra bilparken og gjør nok grep for å opprettholde god batterihelse.

Audi e-tron GT og Porsche Taycan lader begge svinraskt (der det er 800V lader)
Og det er vel og bra. Men de har pouch-celler fra LG, og er neppe noen råskinn på verken datainnsamling eller "big data" analyser og OTA-oppdateringer som justerer ladehastighet om data fra bilparken tilsier det. Bank i bordet, ønsker elbilene fra VAG-konsernet alt vel, men Chevrolet Bolt hadde også LG pouch-celler og de måtte tilbakekalle samtlige Bolt for bytte av hele batteripakka.

Chevrolet Bolt ble tilbakekalt pga brannfare og den brannfaren hadde ikke noe med batterikjemien å gjøre, men en ren produksjonsfeil i hvordan cellene var satt sammen til batteripakker. Det var to mekaniske feil, som begge måtte være tilstede, for å gi en økt brannfare. Mao har det ingenting med batterihelse i Taycan eller E-tron GT å gjøre, eller andre biler med LG celler, for den saks skyld.


turfsurf

Sitat fra: geear på søndag 06. mars 2022, klokken 14:58
Ser ut for at min ligger på ca. 110 kW ved 50 %, 80 kW ved 65 % og 60 kW ved 80 %, men riktig nok i kuldegrader.
På vår 3 med samme batteri hadde vi hhv 113, 78 og 60kW på samme SOC her om dagen. Da hadde vi nok godt og varmt batteri, men var på Ionity.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

#40
Syns ikke det er så ille. For de fleste er det nok bare unntaksvis man trenger å lade så høyt opp langs veien, på en bil med så bra rekkevidde.

Med X75D, som har omtrent samme batteristørrelse, ser jeg at jeg fikk hhv. 87, 60 og estimert 40 ved 50-65-80 %. Dette var etter at maks ladehastighet ble økt fra 100 til 130 kW. Den største forskjellen er såklart i første halvdel, der X rampet opp mot peak på 130 ved 42%, mens Y starter godt over 200. Effektivitet tatt i betraktning, så tror jeg jammen at Y-en lader nærmere tre ganger så raskt som X-en, avhengig av om en bare skal fylle på litt langt nede, eller lade til høy SoC.

turfsurf

Nei, etter oppdateringen er lading helt ok. Før det tapte den seg alt for fort ved høyere SoC
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stjerneglis

Litt rart å lese om folk med andre biler som roper hurra når de kommer opp på 70-80 kW på hurtiglading.
Selv så plugger jeg min TMY fra SC'n og kjører videre når effekten kommer ned på 50-60 kW. Da starter treigladinga  ;D
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

overskyet

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 08. mars 2022, klokken 09:57
Litt rart å lese om folk med andre biler som roper hurra når de kommer opp på 70-80 kW på hurtiglading.
Selv så plugger jeg min TMY fra SC'n og kjører videre når effekten kommer ned på 50-60 kW. Da starter treigladinga  ;D

Ikke tull'a.

Alt under 100 er treiglading. Skjønner ærlig talt ikke hvordan dere orker den ladefarta folk skriver om her. Da hadde jeg jeg heller kjørt bensinbil :)

Handyman

Dersom man ønsker å diskutere ladefart på tvers av bilmodeller som ikke har likt forbruk er det kun "km/min" som gir mening. Å bruke kW gir kun mening når man sammenlikner biler med helt likt forbruk.
"det hjelper lite høy ladeeffekt, dersom forbruket er tilsvarende høyt"
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA