Hovedmeny

2021 TMY MIC eller 2022 TMY MIC?

Startet av DagfinnN, tirsdag 01. februar 2022, klokken 22:44

« forrige - neste »

DagfinnN

Hei
Fant ingen passende tråd om dette. Beklager hvis jeg overså noe.
Jeg har kommet i en situasjon at jeg har valget mellom en TMY 2021 eller en TMY 2022. Jeg har en TMY MIC i bestilling som kommer i mars (kanskje). Har ikke akutt behov for bil, men vil ha før påske. Så har det dukket opp en situasjon der jeg kan bli tilbudt en brukt TMY fra 2021.
Penger spiller selvsagt en rolle - utover det er jeg litt i villrede:

Bekreftede fordeler med Y MIC 2022
1. Ca 50 km lenger rekkevidde - spiller liten eller ingen rolle for meg.
2. Ny prosessor for Infotainment, tja, usikker på hvor viktig det er. Ser at noen sier det er dealbreaker. Forklar gjerne hvorfor.
3. Bedre støydemping (doble glass). Det har jeg lyst på. ingen kan vel svare sikkert på hvor mye det betyr for dekkstøy og lignende.
4. Nytt og bedre 12 volts batteri, tja, sikkert bra men...

Ubekreftede nyheter:
5. Høyere nyttelast - spiller liten rolle for meg. Er som regel bare to i bilen om vi har bagasje av betydning.
6. Lastsikringskroker. Kjekt. Jeg er glad i gå på ski og tenker å ha en skipose fast i bilen med skiluka oppe i vintersesongen. Lettvint og "renslig" å legge skia der, men ønsker ikke at skiposen raser fram og knuser skjerm ved bråbrems. Lastsikringskoker vil fikse den biffen, men kan kan kanskje løse ved å montere 3. parts kroker. Trenger vel ikke mange tonns styrke for å stoppe et par ski ved oppbremsing. Er det krasj er det vel andre skader som betyr mer.
7. Hattehylle, baggasjetrekk- uinteressant for meg.

Så det er kun 3 og 6 som spiller noen rolle. 6 kan kanskje løses med 3. part.

Så er det pengene: En halv års gammel bil som har gått ca 5 k. Jeg synes en slik bør ha minimum 10% lavere pris enn en splitter ny med 4 bekreftede og 3 ubekreftede fordeler.
Ser det er mange som prøver seg å legge ut slike biler til ca 20k lavere pris enn ny. Helt uaktuelt.
Synpunkter ønskes fra Y eiere og andre som ikke skal misjonere sine egne bilmerker. Det er kun Y som er temaet her for meg. Vente på en MIB er ikke tema. Ønsker ikke barnesykdommer.
Har bil med hengerfeste, så det gjør lite og måtte vente litt med det.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

daktari

Nyere er bedre vil jeg tenke, særlig når det er såpass mye konkret som folk har ventet på og kan se. Ganske mye forbedringer som gjør den mer interessant på bruktmarkedet selv om det ikke har noe å si for deg. En hattehylle vil også dempe støy ytterligere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hentesveis

Har du tenkt på at 7 også har betydning for 3?  :)

DagfinnN

Sitat fra: Hentesveis på tirsdag 01. februar 2022, klokken 22:52
Har du tenkt på at 7 også har betydning for 3?  :)
Ja, har vært innom tanken. Men vet ikke om det har målbar effekt. Om vinteren vil jeg uansett kjøre med bagasjerommet åpnet pga skipose. Har jo hatt mange biler med baggasjeromstrekk. Slike ender som regel i garasjen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: daktari på tirsdag 01. februar 2022, klokken 22:50
Nyere er bedre vil jeg tenke, særlig når det er såpass mye konkret som folk har ventet på og kan se. Ganske mye forbedringer som gjør den mer interessant på bruktmarkedet selv om det ikke har noe å si for deg. En hattehylle vil også dempe støy ytterligere.
Samtidig vil en ny bil gå raskere ned i pris enn en brukt som allerede har hatt første prisraset.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

tornaldo

Hva er tilbudet du har på denne -21 modellen? Du sier hva du synes prisen skal være, men ikke hva den er. Det er jo helt avgjørende.

Får du en halvt år gammel TMY til 500k, så vil jeg si det er veldig bra i dagens marked.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

1. Det er ikke 50 km forskjell, WLTP er økt fra 507 til 533 km, altså 26 km. Og med litt høyere forbruk normalt, så blir det ofte mindre i praksis. Kanskje to mil?

3. Det er allerede doble glass foran på alle Y i Norge, nå kommer det vel doble bak også. Kom fra X AP2.5 (sen '17) og opplever ikke 2021 Y som mer støyete. Bedre på støy fra midtdeler/autovern osv..

Vanskelig å svare på spørsmålet ellers, 2021 bør åpenbart være noe billigere, men 10% tror jeg er veldig optimistisk med mindre du har en eller annen personlig deal her. Har selv vurdert å selge 2021en mens prisene er bra, og kjøpe en ny, men vanskeligheter med å få tak i hengerfeste på ny er nok til at jeg har lagt det litt på hylla.  :P

DagfinnN

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 01. februar 2022, klokken 23:09
Hva er tilbudet du har på denne -21 modellen? Du sier hva du synes prisen skal være, men ikke hva den er. Det er jo helt avgjørende.

Får du en halvt år gammel TMY til 500k, så vil jeg si det er veldig bra i dagens marked.
Den blir nok ikke 500, men mer en 530 er for lite avslag i forhold til en ny etter min mening. En ting er hva bilene legges ut for på Finn, som regel går de for mindre. Og sett opp med nY 2022 MIC med forbedringer. En hvit nY 2022 MIC koster jo 573 med 2 hjulsett.
Tydelig at mange satser på at folk ikke følger med eller at det haster veldig å få tak i bil. Jeg bestilte i januar 2022 og får levering i mars hvis jeg tar ut.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: geear på tirsdag 01. februar 2022, klokken 23:13
1. Det er ikke 50 km forskjell, WLTP er økt fra 507 til 533 km, altså 26 km. Og med litt høyere forbruk normalt, så blir det ofte mindre i praksis. Kanskje to mil?

3. Det er allerede doble glass foran på alle Y i Norge, nå kommer det vel doble bak også. Kom fra X AP2.5 (sen '17) og opplever ikke 2021 Y som mer støyete. Bedre på støy fra midtdeler/autovern osv..
Takk for korreksjon på 1 og innspill på 3. Jeg har prøvd Y en helg og er enig med deg om den er like stille som min X fra 2019 (som selges i disse dager). Så kanskje ikke 3 er så viktig. Penger er kanskje det det ender opp med å vurdere.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

JLindberg

Hvis ikke du får minst 40.000 kr. rabatt på 2021 ville jeg ta 2022-modellen. Tror oppgradert MCU og nyttelast vil få vesentlig betydning for bruktprisene.

DagfinnN

 
Sitat fra: JLindberg på tirsdag 01. februar 2022, klokken 23:48
Hvis ikke du får minst 40.000 kr. rabatt på 2021 ville jeg ta 2022-modellen. Tror oppgradert MCU og nyttelast vil få vesentlig betydning for bruktprisene.
:+1: Enig.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rocklobster

Er vel doble glass bak som er nytt på 22, 21 har uansett foran, så spiller vel mindre rolle for de som sitter foran mtp mindre støy? 
Ny prosessor fra AMD er deal breaker for meg fordi feature creep nå er blitt en realitet i bilene og når kraftige hw er tilgjengelig er det fristende å ta i bruk ressurser, da vil gammel hw føles treig og utdatert mye raskere.

olemorten76

Dere som sier at dere venter levering i mars 2022, er dette muntlig, bekreftet skriftlig, eller hvor har dere dette fra? Jeg har kun estimert levering å forholde meg til, ellers intet. Har forsøkt å få Tesla i tale med tanke på noe mer spesifikt, de sier det KAN drøye til mars, men vet ikke da jeg ikke er matchet til en bil. Min teori har vært at mars leveringer gjelder de som ikke bor på Østlandet, men kan hende jeg er helt på jordet her...
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

DagfinnN

Sitat fra: olemorten76 på onsdag 02. februar 2022, klokken 07:36
Min teori har vært at mars leveringer gjelder de som ikke bor på Østlandet, men kan hende jeg er helt på jordet her...
Enig, Mars for oss som er så heldig å bo et annet sted.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Geir K


Jeg er enig at en besparelse er viktigere en nye punkter som en ikke trenger. Og det vil alltid komme til noe nytt.
Med engang det kommer inn store partier med biler, synker bruktprisen. Og enig, den bør være 10% ned.

Ang Tesla, så vet en ikke neste steg. Alt er stort sett gjetting. Fikk en Model 3P 20.02.19. Og var da en av de første med Model 3 i Norge. 14 d. etterpå gikk prisen ned 50.000.

Har også bestilt en ny MY for 14 dager siden. Og fått feb 22 som levering. Og dette er Østlandet. Ble ringt opp av Tesla som bekreftet lev. SÅ for vi se når VIN kommer, det har jeg ikke fått.

Jeg er ikke redd for produksjon fra Kina, men opptatt av nyttelast. Og med et tenkt senario " utkjøring av vei skyldes overlast" eller lignende. Forsikring er paragraf jegere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA