Erfaringer med ikke-Tesla på Tesla superchargere

Startet av automat, mandag 31. januar 2022, klokken 23:47

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. januar 2024, klokken 07:16
Sitat fra: igniztion på tirsdag 02. januar 2024, klokken 13:16Jeg tenker at noen vil sette pris på at jeg velger å lade på 50kW Recharge og betale mer enn om jeg opptok en, eller i noen tilfeller to, Tesla SuC.
Ja vi andre på suc takker deg for det :+1: hvertfall hvis du opptar to plasser

Jeg blir også glad når noen ikke stiller seg i kø i butikken slik at jeg kan gå direkte til kassen. Spesielt de som betaler med mynt og ser dårlig. :)

Men det er first come, first serve, som gjelder ved Tesla SC som andre steder.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

igniztion

Joda, enig i det. Men når bilen likevel knapt lader noe mer enn 50kW, synes i alle fall jeg at det er litt egoistisk å ta en ladeplass som tilbyr mye mer så lenge det er 50kW rett i nærheten.

Har opplevd flere ganger å komme til fulle 300/350kw ladere og det står en eGolf og lader mens 50kW rett ved siden av er ledig. Da er det litt ekstra surt å måtte vente.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

vinterdekk

Sitat fra: igniztion på mandag 08. januar 2024, klokken 09:34Joda, enig i det. Men når bilen likevel knapt lader noe mer enn 50kW, synes i alle fall jeg at det er litt egoistisk å ta en ladeplass som tilbyr mye mer så lenge det er 50kW rett i nærheten.

Har opplevd flere ganger å komme til fulle 300/350kw ladere og det står en eGolf og lader mens 50kW rett ved siden av er ledig. Da er det litt ekstra surt å måtte vente.

Tesla åpnet ikke opp nettverket sitt for at bare Tesla-eiere skal bruke det.

Men du må gjerne lade på 50 kW når du f.eks. har kaldt batteri.  :+1:
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Det bør gjerne og nevnes i denne tråden at grunnen til at Tesla ga en gratis lading i forrige uke var for å markere at de nå har åpnet en hel haug med Tesla Superchargers for ikke-Teslaer nedover i Europa. Det kartet så veldig forskjellig ut for et par uker siden, utenom for noen få land som Norge og Nederland f.eks.. Nå har de åpnet mange i andre land og, selv om det enda er en del kun åpne for Teslaer.

Kart åpne for ikke-Teslaer også: 
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Får bare 67KWh på tesla lader.Får 118 kWh på andre ladere.
BYD Tang

Svk

Sitat fra: Svk på mandag 15. april 2024, klokken 15:01Får bare 67KWh på tesla lader.Får 118 kWh på andre ladere.
BYD Tang

Er det sånn at tesla er 480V ?
Ser at bilen min må ha 800V for å lade max

Derfor lav effekt?

Idiot

Sitat fra: Svk på tirsdag 16. april 2024, klokken 19:16
Sitat fra: Svk på mandag 15. april 2024, klokken 15:01Får bare 67KWh på tesla lader.Får 118 kWh på andre ladere.
BYD Tang

Er det sånn at tesla er 480V ?
Ser at bilen min må ha 800V for å lade max

Derfor lav effekt?

Ser ut som den er satt til maks 170A uansett spenning. Så det kan stemme godt med ned til 400V. V*A=VA=W

Ellers er Tesla underdimensjonert når det er flere på plassene, jeg hadde ned i 61kW sist med 6-7 av 8 i bruk, økte med en gang vi ble færre.

SuC fungerte mye bedre når jeg skjønte at i Tesla verden så er ikke nord og sør nødvendigvis nordgående og sørgående..  ::)

Svk

Takk for info.

Men selv om det går tregere for enkelte av oss uten Tesla.
Så får vi jo hverfall muligheten om det trengs.
67kW er nok om det ikke er ledig hos de andre,tesla har jo alltid mange ladere på et sted.
Tesla er vel litt greiere på pris også..

turfsurf

Sitat fra: Joccy på tirsdag 16. april 2024, klokken 20:37Ellers er Tesla underdimensjonert når det er flere på plassene, jeg hadde ned i 61kW sist med 6-7 av 8 i bruk, økte med en gang vi ble færre.

Greit å vite forskjell på SuC v2 og v3/4. På v2 får man halv fart (av 150kW maks) hvis man deler stolpepar (f.eks 1a og 1b) med en annen bil. På v3 og v4 skal det mere til (flere stolper på samme ladehardware) før farten går ned.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Begynner å lure på om man kan stole på Tesla sine Superchargere!?

I sommer ladet jeg flere ganger hos Tesla med en MG4 både i Italia og Frankrike. Også på v4 som jeg var litt spent på. Dagen etter, på en annen v4, fungerte det plutselig ikke! Selv om jeg prøvde alle triks i boka.

En uke etter opplevde jeg å ikke få ladet på Skjåk SuC med e-tron. Som vel består av både v2 og v3. Selv om jeg fikk lader på Fåvang noen timer tidligere. Jeg prøvde begge sider, også eksakt samme ladestolpe jeg har ladet med samme bil før. En Toyota BZ4 ved siden av meg opplevde det samme. Han hadde også ladet der før sa han.

I dag fikk vi kun 26 kWh levert på 38 minutter på Liertoppen (5A) og måtte reise videre med 84% selv om vi hadde trengt 100% for å unngå ladestopp i morgen. Normalt lader bilen fra 10-100% på denne tiden (ca. 80 kWh brutto). Heretter kommer jeg alltid til å ha en backup i nærheten hvis jeg skal lade hos Tesla.. Min erfaring nå er at andre operatører har mindre feilrate på CCS.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Suverin

Jeg har opplevd å lade i "blinde" hos Tesla nå i sommer, dvs jeg kobler til, velger stolpe etc, i Tesla-appen ser det ut som ting har hengt seg opp, den står med "Ladingen starter om kort tid" (eller noe lignende), men jeg hører ladingen starter, og ser det i bilens app. I Tesla-appen var det ingen informasjon under hele ladesesjonen, og den sto med samme bilde "Ladingen starter om kort tid" (eller noe lignende).

Det var nok flere som opplevde det samme, for det var andre som drev og flyttet rundt på ikke-tesla-bilene sine mellom stolpene for å se om det virket bedre, selv om det nok egentlig virket der de allerede sto :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

turfsurf

Tesla hadde problemer med app backend en periode i sommer. Det kan nok ha ført til problemer for de som ladet med app og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Sitat fra: suverin på lørdag 10. august 2024, klokken 09:00Jeg har opplevd å lade i "blinde" hos Tesla nå i sommer, dvs jeg kobler til, velger stolpe etc, i Tesla-appen ser det ut som ting har hengt seg opp, den står med "Ladingen starter om kort tid" (eller noe lignende), men jeg hører ladingen starter, og ser det i bilens app. [...]
Da fikk du kanskje den ladingen gratis? Aldri så galt at det ikke er godt for noe, sies det. Tipper det er et kommunikasjonsproblem, kanskje mellom Teslas interne systemer. Jeg har opplevd noe tilsvarende på en AC-lader (SmartCharge) en gang, med gratis lading som resultat.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: elektro på fredag 09. august 2024, klokken 23:58I sommer ladet jeg flere ganger hos Tesla med en MG4 både i Italia og Frankrike. Også på v4 som jeg var litt spent på. Dagen etter, på en annen v4, fungerte det plutselig ikke! Selv om jeg prøvde alle triks i boka.

En uke etter opplevde jeg å ikke få ladet på Skjåk SuC med e-tron. Som vel består av både v2 og v3. Selv om jeg fikk lader på Fåvang noen timer tidligere. Jeg prøvde begge sider, også eksakt samme ladestolpe jeg har ladet med samme bil før. En Toyota BZ4 ved siden av meg opplevde det samme. Han hadde også ladet der før sa han.
Både MG og e-tron har vel vært litt trøblete på SuC avhengig av software og hardware revisjoner. Våre funket dog helt fint. I sommer opplevde jeg null problemer på Tesla sine ladere men måtte bytte stolpe på Ionity to ganger (med BMW).

Det jeg har opplevd med Tesla tidligere er at på travle dager med høy belastning så kan man få lav effekt. Mulig de sliter med varmgang, at de ikke får kjølt ned nok.

V3 og V4 er typisk dimensjonert til en snitteffekt på 100kW pr stolpe, det burde være nok.

Elektrowagen

Var en liten tur til Tønsberg forrige lørdag, parkerte i Tønsberg P-hus. La merke til at det var Tesla AC ladere der, flott tenkte jeg da kan jeg slå to fluer i en smekk.
Men den gang ei, var ikke mulig å på start på lading der. Ikke via appen eller QR-koden på laderen. Disse er vel offentlige ladere, 8 stk. Var forøvrig ingen andre som forsøkte å lade der mens jeg var der til tross for en del trafikk i byen.

BMW i3s - 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA