Erfaringer med ikke-Tesla på Tesla superchargere

Startet av automat, mandag 31. januar 2022, klokken 23:47

« forrige - neste »

geear

Du ser det i appen om de er 150 eller 250 kW. Det er hhv. V2 og V3. Fysisk ser du det som nevnt over her om det er én eller to kabler.

goggo

OK, takk. Da skal jeg nok lage meg en liste over de 150 kW stolpene der jeg kjører mest.

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Svk

Er det samme kabellengde på V2 og V3? har prøvd V3, der var ikke kabelen lang nok

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på tirsdag 04. april 2023, klokken 10:58Er det samme kabellengde på V2 og V3? har prøvd V3, der var ikke kabelen lang nok

Tror kabellengden er lik, men kanskje du heller burde hatt en oversikt over hvilke ladere som har drive-through. Der kan jo alle lade, om en ikke har kabelen midt på taket. F.eks. Nebbenes.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Kjørte oppover Gudbrandsdalen på fredag og ladet på Lillehammer (ved Strandtorget) ca. kl 16. Mange ikke-Teslaer der. Så ikke ut som noen av de hadde problemer. De eneste som ødela var Tesla-eiere.  ;D Var en Model X med stor henger som tok opp to plasser og hadde tatt feil lader (laderen som egentlig tilhørte plassen på andre sida. En Model S hadde rygget inn der man skal kjøre inn og tatt feil lader (han sto som i bildet til ToWalkOrDrive ovenfor), og en Model Y som kom skulle til å ta feil lader når jeg tipset han. Jeg måtte av med henger for å få ladet, men ingen kø.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Sitat fra: goggo på tirsdag 04. april 2023, klokken 09:00
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. april 2023, klokken 00:28
Sitat fra: goggo på tirsdag 04. april 2023, klokken 00:24Jo, litt problemer med å få den inn, man må «lirke» litt for å få det til.
Jeg ser da at den lampa på Ioniqen bøyer seg litt oppover, håper det ikke er skadelig for bilen på lang sikt.

Så forøvrig at på Aksdal der bildet er tatt så er det dobbel ledning på 2 av stolpene. Brukte en av disse på veien tilbake fra Bergen og da gikk det lekende lett å få den inn.

Mvh
Hugo

Det er v2-ladere. Det er de 2 ledningene som er forskjellen man ser utvendig, for V3 har bare kabelen med CCS-plugg. Og bilen di takler ikke full fart på V2 engang, så ingen grunn til å velge noen annen om begge finnes, om ikke det kommer inn en eldre S eller X som ikke er oppgradert til å støtte bruk med CCS-adapteren som følger med oppgraderingen.

Takk for info.

Finnes det en oversikt/kart over alle disse V2 laderne, eller kan jeg se det på noe vis i Tesla APPen? Jeg liker å planlegge lading før jeg legger ut på tur og da hadde et slikt kart vært greit å ha :)

Er det forresten noen som vet om det er Tesla eller Hyundai som tydeligvis ikke har standardmål på CCS plugg/kontakt her? Og er det bare Classic Ioniq som har dette problemet med den lampa som er i veien?

mvh
hugo

Ser du har fått svar på det meste her, men ikke det om hvem som avviker fra CCS-standarden. Der må selv jeg gi tapt, men min første tanke er at siden den ikke har problemer på andre ladere, så er det en viss sannsynlighet for at Tesla ikke er helt etter standarden her.

Til det andre, ville jeg gitt et tips om å leke litt med innstillingene på filteret i appen til chargefinder. Spesielt om du kan ha det på en tlf nr. 2 om du vil ha det tilgjengelig i bilen. Setter du den med filter på bare Tesla SuC åpen for andre, og filtrerer på maks 150 (nest siste trinnet), så får du frem de stasjonene med kun V2 tilgjengelig.

Noen av de har muligens begge deler, men uten å spesifisere, og når jeg reduserer til 150 kW maks, så forsvinner bl.a. Aksdal, så den klarer altså ikke skille ut SuC der det finnes både V2 og V3. Har ikke testet andre apper for å se om de klarer dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Stiller meg tvilende til at laderne avviker fra CCS standarden. Det er nok heller bilen det er problemer med. Opplevde dog på nytt er om dagen at jeg ikke fikk startet ladingen med app på min ikke-tesla. Null reaksjon rett og slett. Flyttet bilen til en annen lader på samme ladestasjon og det virket fint.

Like etterpå kom en MY og tok samme lader som det ikke var liv i via appen, men som virket fint for han.

Svk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. april 2023, klokken 12:26
Sitat fra: Svk på tirsdag 04. april 2023, klokken 10:58Er det samme kabellengde på V2 og V3? har prøvd V3, der var ikke kabelen lang nok

Tror kabellengden er lik, men kanskje du heller burde hatt en oversikt over hvilke ladere som har drive-through. Der kan jo alle lade, om en ikke har kabelen midt på taket. F.eks. Nebbenes.

Her hadde det gått bedre.finnes det noen oversikt/kart? Prøvde i Aksdal.Gikk ikke

turfsurf

Sitat fra: Svk på tirsdag 04. april 2023, klokken 21:26Her hadde det gått bedre.finnes det noen oversikt/kart? Prøvde i Aksdal.Gikk ikke
Går stort sett greit å se det på Maps o.l.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: overskyet på tirsdag 04. april 2023, klokken 18:59Stiller meg tvilende til at laderne avviker fra CCS standarden. Det er nok heller bilen det er problemer med. Opplevde dog på nytt er om dagen at jeg ikke fikk startet ladingen med app på min ikke-tesla. Null reaksjon rett og slett. Flyttet bilen til en annen lader på samme ladestasjon og det virket fint.

Like etterpå kom en MY og tok samme lader som det ikke var liv i via appen, men som virket fint for han.

Tror Teslaer får starte lading uavhengig av om laderen har kontakt med omverdenen eller ikke, for å sikre at man får ladet. Med tredjepartsbiler så MÅ det kontakt med app via internett, så kanskje den hadde et eller annet konnektivitetsproblem.

Mateusz

Vi som ikkje har tesla kan lade på de fleste supercharger lokasjoner men ikkje ale.
Men om man kjøper abonnement så kan man lade på alle lokasjoner? Stemmer dette eller ikkje, noen som har abonnement som kan sjekke og bekrefte avkrefte?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Daniel_0007

Sitat fra: Mateusz på mandag 03. juli 2023, klokken 08:27Vi som ikkje har tesla kan lade på de fleste supercharger lokasjoner men ikkje ale.
Men om man kjøper abonnement så kan man lade på alle lokasjoner? Stemmer dette eller ikkje, noen som har abonnement som kan sjekke og bekrefte avkrefte?

Nei abonnement åpner ikke for alle, noen er reservert kun for teslaer trolig pga høyt bruk.
Eneste abonnement gjør er jo rimeligere pris.
Model 3 2019 LR Rwd

Ellemelle

Absolutt ikke et svar på det du spør om, men hvis du går inn på supercharge.info, så kan du sette filter på de stedene som er kun for Tesla og de som er for både Tesla og andre. Det gir en veldig rask og god oversikt over hva du får og hva du går glipp av.

Mateusz

Litt dumt at Tesla ikkje åpna ale stasjoner i Norge. For eksempel Åndalsnes. Litte Trafikk der men stasjoner er stengt for andre. Kanskje en ide for Tesla, åpne opp for abonnenter.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Rosstopher

Sitat fra: Ellemelle på mandag 03. juli 2023, klokken 12:42Absolutt ikke et svar på det du spør om, men hvis du går inn på supercharge.info, så kan du sette filter på de stedene som er kun for Tesla og de som er for både Tesla og andre. Det gir en veldig rask og god oversikt over hva du får og hva du går glipp av.

Det kan man på fiskepinnekartet også.  ;)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA