Erfaringer med ikke-Tesla på Tesla superchargere

Startet av automat, mandag 31. januar 2022, klokken 23:47

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: Rosstopher på mandag 03. juli 2023, klokken 14:35
Sitat fra: Ellemelle på mandag 03. juli 2023, klokken 12:42Absolutt ikke et svar på det du spør om, men hvis du går inn på supercharge.info, så kan du sette filter på de stedene som er kun for Tesla og de som er for både Tesla og andre. Det gir en veldig rask og god oversikt over hva du får og hva du går glipp av.

Det kan man på fiskepinnekartet også.  ;)
Nei ikke helt likt. På supercharge.info kan du vise de som kun er tilgjengelig for Tesla, det kan du ikke på fiskepinnekartet.

Dede

Chargefinder appen kan også sortere ut Teslaladere som er åpne for alle. Tror det er den mest komplette appen der du finner alle tilbydere (er sikkert noen som vil arrestere meg  men inntil da stoler jeg på den).

geear

Sitat fra: Ellemelle på mandag 03. juli 2023, klokken 15:27
Sitat fra: Rosstopher på mandag 03. juli 2023, klokken 14:35
Sitat fra: Ellemelle på mandag 03. juli 2023, klokken 12:42Absolutt ikke et svar på det du spør om, men hvis du går inn på supercharge.info, så kan du sette filter på de stedene som er kun for Tesla og de som er for både Tesla og andre. Det gir en veldig rask og god oversikt over hva du får og hva du går glipp av.

Det kan man på fiskepinnekartet også.  ;)
Nei ikke helt likt. På supercharge.info kan du vise de som kun er tilgjengelig for Tesla, det kan du ikke på fiskepinnekartet.
Eh, jo. 😜 For det første så har de egne ikoner, for det andre kan du velge bort alt annet enn superchargere som er åpne for alle, ved å trykke på "fanene" i toppen, se vedlagt bilde.

Kan også se det i Tesla-appen.

Ellemelle

Eh, nei. Du kan ikke vise de som kun er åpne for Tesla. Men du kan vise kun de som er åpne for alle.

I supercharge.info kan du vise de som kun er åpne for Tesla:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Og de som er åpne for alle:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

geear

Det kan du jo se i Tesla-kartet ved å ha på begge valgene, som jeg viste i skjermbildet over, men hvorfor skulle du ville ønske det, og hva svarer du egentlig på? Dette er en tråd om lading av ikke-Tesla på Tesla SuC, og da er det de som faktisk kan brukes som er interessant?

RJK

Sitat fra: geear på tirsdag 04. juli 2023, klokken 17:38Det kan du jo se i Tesla-kartet ved å ha på begge valgene, som jeg viste i skjermbildet over, men hvorfor skulle du ville ønske det, og hva svarer du egentlig på? Dette er en tråd om lading av ikke-Tesla på Tesla SuC, og da er det de som faktisk kan brukes som er interessant?
Alltids noen som ønsker å se slikt, om enn bare for nysgjerrighetens skyld. Eller for å se om det er en lettoppfattelig grunn til hvorfor den eller de ikke er åpen for alle.

Selv var jeg ved Eidfjord rundt midnatt natt til i dag. Eviny-stasjonen kunne jeg velge til 8,69 via ChargeMyHyundai eller til 6,99+1,00 per minutt "tidsstraff" etter 80 % SoC.

Sjekka Tesla-appen for å sjekke pris på Tesla-laderen rett ved siden av, men den var tydeligvis Tesla-only for den dukka ikke opp. Så det var en jeg hadde passert, men orka ikke kjøre tilbake da jeg bare trengte litt for å nå Ionity nær Bergen.

Og den var dyr til Tesla-lader å være, med 5,40 mente jeg at jeg så i går men den viser nå 5,05 for lading etter 10 PM (Mauset SuC),så det var sikkert korrekt da og tipper jeg.

Sa da ble det totalt 11,95 kWh til 83,54 på Eviny, og nå i morrest 50,372 kWh til 83,11 som ble dekket av ladekreditten jeg har igjen.

Ble en liten blund i bilen ved YX Norheimsund fordi jeg ble trøtt og sliten av å kjøre i mørket i pi**regnet på en veibit som minte mer om en asfaltert jungelvei enn hva man skulle tro en riksvei (RV 7) burde ha av standard.

Må sies at veien videre, i solskinn, var en langt bedre opplevelse, og jeg tipper jeg akkurat hadde blitt ferdig med den verste veibiten på hele strekka. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ellemelle

Sitat fra: geear på tirsdag 04. juli 2023, klokken 17:38Det kan du jo se i Tesla-kartet ved å ha på begge valgene, som jeg viste i skjermbildet over, men hvorfor skulle du ville ønske det, og hva svarer du egentlig på? Dette er en tråd om lading av ikke-Tesla på Tesla SuC, og da er det de som faktisk kan brukes som er interessant?
Jeg har både Tesla og ikke-Tesla, så jeg vet hvor alle superladerne er. Da er det greit å få et raskt overblikk over de laderne jeg ikke kan bruke når jeg kjører ikke-Tesla. Du kan ikke like enkelt se det i fiskepinnekartet, det er du vel enig i?

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 05. juli 2023, klokken 00:36Jeg har både Tesla og ikke-Tesla, så jeg vet hvor alle superladerne er. Da er det greit å få et raskt overblikk over de laderne jeg ikke kan bruke når jeg kjører ikke-Tesla. Du kan ikke like enkelt se det i fiskepinnekartet, det er du vel enig i?
Det er vel like greit å bare se de laderne du kan bruke når du kjører ikke Tesla? Det er ihvertfall hva jeg bryr meg om. Ikke hva jeg ikke kan bruke...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. juli 2023, klokken 06:54
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 05. juli 2023, klokken 00:36Jeg har både Tesla og ikke-Tesla, så jeg vet hvor alle superladerne er. Da er det greit å få et raskt overblikk over de laderne jeg ikke kan bruke når jeg kjører ikke-Tesla. Du kan ikke like enkelt se det i fiskepinnekartet, det er du vel enig i?
Det er vel like greit å bare se de laderne du kan bruke når du kjører ikke Tesla? Det er ihvertfall hva jeg bryr meg om. Ikke hva jeg ikke kan bruke...
Om han vet om alle i området han kunne ha stoppet ved, så er det kanskje lettere å ha oppe på en annen enhet hvilke som er Tesla-only, så trenger han vel kun et kort blikk på den enheten for å se om denne er "rød" og derved ikke brukbar for ikke-Teslaen.

Dette er selvsagt et preferansevalg, som vel de færreste vil ha bruk for, men som sikkert funker veldig godt for hen. Så godt at hen har funnet noe som fungerer for seg selv, og forøvrig greit å vite at er en mulighet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 05. juli 2023, klokken 00:36Jeg har både Tesla og ikke-Tesla, så jeg vet hvor alle superladerne er. Da er det greit å få et raskt overblikk over de laderne jeg ikke kan bruke når jeg kjører ikke-Tesla.
Først og fremst, hjelper det deg, så er det helt kanon og selvfølgelig ikke negativt at muligheten finnes  :+1: , slet bare med å skjønne kritikken/behovet (har også Tesla og ikke-Tesla). Du må uansett bruke appen for å sjekke kø-status og starte lading. En enkel huskeregel er at alle 250 kW er åpne for alle (iallfall de jeg kjenner til i Sør-Norge), og de få resterende (som jeg kjenner til/bruker jevnlig) mener jeg at jeg har kontroll på om er åpne eller ikke, alle andre må jeg uansett navigere til, men igjen, er det et behov så er det fint at muligheten er der. :)

gte-bjørn

Jeg nevnte her ifjor at jeg ikke hadde fått til å lade min ID.3 hos Tesla på Gol. Idag var jeg en lengre kjøretur som inneholdt flere stopp for å sjekke ulike operatører før bilferien. For å sjekke at alt fortsatt virker. Mens jeg ladet hos Recharge på Shell Berkåk kikket jeg over på Tesla-laderne rett ved og tenkte jeg kunne alltids prøve. Det var bare å kjøre 10m frem og litt til siden. Og nå virket det! :+1: Det var ca. 10 Tesla og ingen andre ikke-Tesla på de 20 plassene.

hanche

Nå har også jeg prøvd med min Soul 2020-modell. Det var på Vinstra, en plass der Teslaene rygger inn. Men jeg har ladeporten foran på venstre side, og kabelen på plassen jeg valgte virket for kort til å nå den, så jeg tok den fra plassen ved siden av. (Det var sent på kvelden og ingen andre biler der.)

Da jeg først satte opp appen, så jeg at Apple Pay var listet som betalingsmetode, så jeg la ikke inn noe kbetalingsort. Men da jeg ville starte ladingen, ba den meg legge inn kort likevel. Det er mulig jeg hadde oversett noe opplagt, men stressnivået var høyt etter en punktering tidligere på kvelden, så jeg ga meg og ladet på recharge like ved siden av i stedet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Gazer75

Fungert smertefritt for meg så langt med e-Golf. Litt styr pga kort kabel og ladeport på høgre side.
Brukar å ta ein stolpe heilt i høgre ende av rekka slik at eg ikkje blokkerer andre. Om det ikkje går så står eg sidevegs på den heilt til venstre.

Appen er for det meste enkel å bruke (Android) og ein får den informasjonen ein treng under lading.
Litt vanskelegare å finne ut kor ein skal gå for å finne historikken.
2020 e-Golf (2023-)

OlaM

Har sett endel som tar to ladeplasser på sommerferie, men det har ikke ført til noen hindringer. På stasjoner man rygger inn burde kutymen i det minste være å parkere ved siden av bilen allerede er der og som også har porten på "feil" side, da tar man bare opp en ekstra. Forhåpentligvis vil lengre kabler kunne løse dette.

På stasjonene man kan kjøre gjennom gjør det ingenting at man bare lar snuten f.eks. stikke ut. Det pleier å være god nok plass rundt.
'21 3LR

Magnus Hansen

Jeg har opplevd tre ladende biler på tvers på en stasjon med 12 ladere (Mo i Rana). Ble dåelig utnyttelse for å si det sånn

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA