Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enda mer fra Holtsmark

Startet av Lars J, torsdag 20. september 2012, klokken 11:41

« forrige - neste »

Lars J

Det har vore diskutert ymse variantar av "range extender" her på forumet tidlegare. Eg har tenkt på ein sak som kanskje bidrar marginalt, men som kan hende er enkel å få til.
Det går på 12V systemet. Det er diskutert i annan tråd om reduksjon av belastning på dette systemet bidrar, e.g. overgang til LED belysning.

Eg har Think Classic med robometer. I tomgang når eg har starta bilen, så går det strøm ut av hovedbatteriet på typisk 4.0 A. Dersom er skrur av hovedlyset (på med park-lys), går strømmen ned 1.5 A til typisk 2.5 A.
Eg antar at all denne strømmen (dvs. 4.0 A) går via DC/DC omformar til 12 V-systemet.

Eg har installert eit enkelt 230 V opplegg i bilen som er spenningssatt når kabel er tilkopla med ladekabelen. Dvs. eg har vanleg stikkontakt i bilen som eg benyttar til vedlikeholdsladning 12 V batteri og vanleg kupevarmar som eg brukar om vinteren. Ladar til hovedbatteriet kontrolerer ag av/på med ekstra brytar. Dvs for å lada hovedbatteriet må den vanlege ladekabelen koplast og denne brytaren skruast PÅ. Er denne AV er det likevel spenning i stikkontakten i bilkupeen, og 12 V ladar og kupevarme kan benyttast.

Det eg har tenkt på er å installera eit større 12 V batteri i tillegg til eksisterande. Dette 12V batteriet vil stå med lading når bilen er parkert ved ein ladestasjon (med vanleg «Biltema-ladar»), og forsyner elles 12 V systemet i bilen med strøm under kjøring og når parkert utan strømtilkopling.
Dette batteriet blir ikkje tilkopla DC/DC-omformaren og vil difor ikkje belasta hovedbatteriet. Beholder sjølvsagt DC/DC-omformaren og det lille 12 V batteriet. Dette må kunna koplast inn som «back-up» dersom det nye batteriet skulle nærma seg på å bli tomt under kjøring.  

Grunnen til at eg tenkjer på dette er:
a)   Med konstant uttak 4 A på hovedbatteriet når «tenning» er på, «stjeler» dette ein god del av kapasiteten (med sakte bykjøring Sandnes-Forus, kan dette utgjera 20 % av totalforbruket).
b)   Kostnad på 12 V batteri er betydeleg mindre enn kostnad på NiCd batteri som er brukt i hovedbatteriet (kost/Wh), altså bør dette bli rimelegare "range extender".

Spørsmål eg lurer på:
1)   Stemmer det at det ikkje er forbruk direkte på hovedbatteriet utanom DC/DC omformar, når motoren ikkje går ("tenning" på, men bilen står stille eller trillar fritt)?
2)   Kor stor laststrøm er det totalt på 12 V-systemet under kjøring?
3)   Kor stor laststrøm er det på 12 V-systemet når parkert («tenning» av)?
4)   Er dette gjennomførbart (denne ide som her er beskrevet)? Er det andre moment som må takast i betraktning?
5)   Forslag til praktisk løysning/koplingsskjema?
6)   Spesielt vedrørande omkopling til «back-up» (=det eksisterande lille batteriet), må det skje avbruddsfritt?

NB! Dette er kun på ide-stadiet, er langt frå sikker på om eg går vidare med det!
Sandnes, Think Classic og TMS

Lynet

Enkel løsning for å teste ut dette:

Trekk ut stikket som går til DCDC og se hvor mye lenger du kommer. Hvis 12V-batteriet er bra ladet og i orden skal det holde for en times kjøring kanskje. Skal man kjøre permanent med slik løsning trenger du et større batteri.
Ta et tangamperemeter og mål strømstyrken som går ut fra DCDC når du har normalt forbruk ved kjøring. Er det 20A vil du bruke 20Ah på en time, vil da tro at et vanlig startbatteri på 60Ah greier dette. Det vil bli svake lys da spenningen faller ned mot 12,0V.....
Vil ikke anbefale å parallelkobble to ulike batteri på 12V.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Caspar

Jeg opplevde en del 12V trøbbel og satte inn et større batteri. etter det har jeg aldri merket at DCDC har startet mens bilen står. Jeg vet jo ikke hva som skjer mens jeg kjører,men med LED kjørelys så tipper jeg at jeg lett kunne koblet ifra DCDC og bare ladet dette når jeg ladet selve batteriet
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3663.0.html
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

God idé, LarsJ, men jeg tror det vil gi deg noen få meter (mindre enn 100 meter) lengere rekkevidde. De aller første bilene som ble bygget om fra fossil til eldrift hadde ikke DC/DC omformer.

I prisen bør man regne med levetiden på NiCd (10 år) kontra blybatteri (3 år).

Når tenninga er på og bilen er "startet" går det også strøm fra drivbatteriet til motorstyringen. Har ikke målt hvor mye det er, men tipper brorparten.
Det største forbruket fra 12V batteriet er til lys, man kan regne ut det ved å legge sammen watt-styrken på alle pærene: 2x45W+4x5W(parklys)+2x2W(skiltlys)=114W. 114/13,8=8,3A. (Vennligst dobbeltsjekk og korriger meg.) Vannpumpa trekker ca 1,5A fra 12V. Tror BMS trekker omtrent 1A når den er "våken".

Når tenninga er av bruker bilen 0,1A fra 12V batteriet. Størstedelen av dette er til BMS. Hvis original Defa alarm er montert trekker den 0,01A i tillegg. La oss runde av til 10A forbruk fra 12V batteriet, unntatt når kupevifte (2 - 10A) og vinduspusser (5 - 10A) er i bruk. Har målt hvor mye radiatorviftene trekker, men finner det ikke igjen i farten.

Konklusjon: for en times kjøring trenger man et 12V batteri på 20Ah dersom det skal lades ut til 50% SOC. Think sine ingeniører valgte 24Ah og dette er stort nok til å bringe deg helt hjem dersom DC/DC omformeren tar kvelden.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars J

#4
Takk El Rayo, Lynet og Casper for gode tips og info!

Sitat fra: Lynet på torsdag 30. august 2012, klokken 11:28
Trekk ut stikket som går til DCDC ...
Prøvte dette no nettopp, dvs trakk ut kontakten til DCDC-omformaren i "høgspenningsfordelingsboks" og prøvte å starta bilen. Ingen problem, ingen alarm. RoboMeteret livna til og den viste 0.0 A! Satte på litt ekstra 12 V-utstyr (vifte, radio), fortsatt null.
Satte bilen i R(evers), RoboMeter viste 0.5 A. Det samme i D(rive). I N var forbuket null igjen.

Sitat fra: El rayo på torsdag 30. august 2012, klokken 17:15
God idé, LarsJ, men jeg tror det vil gi deg noen få meter (mindre enn 100 meter) lengere rekkevidde.
Eg trur effekten av å lada 12 V-batteri separat og ikkje bruka DCDC-omformar er betydeleg større. Mine observasjonar indikerer at strømuttak på hovedbattari vil bli redusert med 3-4 A heile tida bilen er i drift. 3-4Ah er faktisk 4-5 km, med typisk 2-3 driftstimar mellom ladning hovedbatteri, blir dette 10-15 km!

Har i sommar hatt to "langturar", dvs frå Sandnes (Austrått) til Bømlo (ferje Mekjarvik-Skudesnes og ferje Buavåg-Langevåg). Strekning på 123 km, ingen fartsstrekk (roleg kjøring). Strømforbruk ein veg har variert mellom 84.0 og 86.5 Ah (såg først no kor lite variasjon det var på dei 4 enkeltstrekka), må innrømma at eg var helding med vinden, den var meir med enn mot kvar kong (heilt utruleg flaks). Hadde liten ladestopp i Haugesund kvar gong, tok inn ca 10 Ah før eg kjørte vidare.

Antar at med DCDC utkopla og eit større fullada 12 V batteri, kunne eg klart turen utan ladestoppen.

Dette får likevel bli med tanken, trur ikkje eg går vidare med dette.

PS! Opna lokket på "høgspenningsfordelingsboks" og kikka inn. Det var smart, for dårleg kontakt på klemme 2C hadde ført til varmgang. Fiksa, OK!
Sandnes, Think Classic og TMS

Lars J

Sitat fra: El rayo på torsdag 30. august 2012, klokken 17:15
... La oss runde av til 10A forbruk fra 12V batteriet, unntatt når ...
Eg antar at DCDC omformer trekkjer typisk 3-4 A når bilen er i drift, dette blir i overkant av 400 W.
Antatt forbruk på 12 V systemet (ref El Rayo) er ca 140 W.
Kan det vera så dårleg virkningsgrad i DCDC-omformaren?
I såfall burde denne vore bytta ut med ein ny ein med skikkeleg god virkningsgrad (dersom det finnest?).
Sandnes, Think Classic og TMS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA