Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: tap av batterikraft ved lavere temperatur

Startet av IThink, lørdag 19. januar 2008, klokken 22:19

« forrige - neste »

IThink

Hei,

fikk akkurat beskjed om at jeg har ett defekt batteri i min 7 år gamle Think (kjøpt for 2,5år siden).

Dette vil koste en nette sum av 15000,- å skifte inkl arbeid, og da er det ingen garanti for at ikke flere batterier ryker i nærmeste fremtid.

Det er lite økonomisk å legge ut så store beløp annenhver måned fremover så jeg er veldig fristet til å selge El-bilen og gå over til vanlig variant.

Er det noen som har erfaring med batterikapasitet etter skifte av batteri  - kostnader forbundet med dette ? Er det så dyrt å ha EL-bil i Norge?

Håper på svar !
Think 2001 modell kjøpt i 2005, kjører daglig 5 mil til og fra jobb i Bergen. Førstegangseier og ikke særlig bilkyndig bortsett fra vanlig bruk. En batteripakke byttet januar 2008, nå muligens flere i aug 2008....

hens

Kjekt med bosted i profilen.
Terje Lied kan kanskje hjelpe deg, han bor i Bergensområdet og har god greie på nicadbatterier.

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Fasiten er vel som du antyder: at det er dyrt å eie elbil i Norge, men kun dersom man må på verksted for å ordne slike "trivielle" problemer.

Det er også uheldig å kun bytte en blokk, eller ett batteri som du sier. Statistikken tilsier at det nye batteriet, eller noen av de gamle gjerne ryker etter kort stund.

To alternative løsninger på problemet ditt er enten å gi opp, eller å hoppe dypere i det, og kjøpe en delebil, eller et helt sett batterier fra f.eks boogie, og selge de gamle gode blokkene i din bil.

Alternativt er å benytte de resursene som ligger her på forumet, slik som Henning nevner. Desverre sliter vi med tilgang på nettop Think blokker, så du har en tøff avgjørelse å ta.

Der er også resurspersoner i Kristiansand (Pluto, Ken...) som muligens kan hjelpe. Følg tråden og se hva som dukker opp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. januar 2008, klokken 13:37
Desverre sliter vi med tilgang på nettop Think blokker, så du har en tøff avgjørelse å ta.

Det kommer som nevt over litt ann på hvor du bor. I tillegg kommer det litt ann på om du er en person som kan tenke deg å skru litt selv på bilen. Problemet med at det ikke er så mange Think blokker å få tak i kan man gjøre noe med ved å sette inn de tilgjengelige NiCd blokker man kan få tak i og "bare" gjøre om på slanger og elektriske koblinger til disse. Er dette interessant kan jeg forklare og sende bilder.

Jeg tenker for øvrig at de tar seg godt betalt om de skal ha 9000 kr i arbeid for å skifte en blokk (priden for en ny blokk er ca 6000kr). Det er jo ikke en hel dags arbeid å gjøre dette. Under tre timer (for de med riktig utstyr og erfaring), pluss lading og sletting av feilkoder er det som skal til.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Jeg har desverre ikke blokker til Think, men jeg har brukte helt greie blokker til PSA. Batteripolene er de samme, men vannfyllingstussene er motsatt, så slangene må legges om (eller omvendt dersom du fortrekker det)..

Men du kan også kontakte Automotive Services i Oslo som er anbefalt av Think for å ta vare på bilene framover. De har hatt noen brukte blokker fra US biler stående, men jeg vet at lageret begynner å bli tomt. Snakk med Trond Berger. Han har telefon 90757960.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

IThink

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 15. januar 2008, klokken 16:43
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. januar 2008, klokken 13:37
Desverre sliter vi med tilgang på nettop Think blokker, så du har en tøff avgjørelse å ta.
Jeg tenker for øvrig at de tar seg godt betalt om de skal ha 9000 kr i arbeid for å skifte en blokk (priden for en ny blokk er ca 6000kr). Det er jo ikke en hel dags arbeid å gjøre dette. Under tre timer (for de med riktig utstyr og erfaring), pluss lading og sletting av feilkoder er det som skal til.

Jeg fikk oppgitt at det nå etter at de hadde brukt ca e hel dag på å finne feilen gjenstod en heldagsjobb med å skifte blokken, kr 7800,- for blokken og resten for arbeidet skulle de ha på Kverneland Bilskadesenter.

Jeg er dessverre ikke  verdens mest bilkyndige og det er derfor vanskelig å vite hvilke alternativer man har i en slik situasjon.
Think 2001 modell kjøpt i 2005, kjører daglig 5 mil til og fra jobb i Bergen. Førstegangseier og ikke særlig bilkyndig bortsett fra vanlig bruk. En batteripakke byttet januar 2008, nå muligens flere i aug 2008....

El rayo

Hvis jeg var deg, IThink, ville jeg først ta kontakt med Terje Lied. Se telefonkatalogen eller søk på www.gulesider.no. Hvis han kan hjelpe deg billigere enn Kvernland, så hent bilen. De skal kun ta seg betalt en fast pris for prisoverslag. Ikke godta å betale for en hel dags arbeid. Det er ikke din skyld at de bruker så lang tid.

Sjekk med forsikringsselskapet om du får leiebil mens din er til reparasjon.

Nå kan det være andre ting som jeg ikke kjenner til , f.eks at du er avhengig av å ha en bil som og går hver gang hver dag. Da skjønner jeg godt at du er bekymret for at det kan skje igjen. Jeg har hatt min Th!nk i 4 1/2 år, men den har gått bare 36.000 km. Jeg har byttet 12volts batteri, to lyspærer og en vindusvisker, feilfri på EU kontroller. Jeg fyller vann på batteriene selv, har kjøpt utstyr for ca 10.000,-.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#7
Dersom du er fornøyd med bilen, er det også en mulighet å bytte alle batteriene til Lithium. Arne Magnus i Tønsberg http://www.euromatic.no/Batteripakke_think.pdf gjør det for deg. Hvis du får solgt de 18 blokkene (batteriene) som er i orden for 3.000,- pr stk mangler du bare 100.000,-  :)

Det er kanskje også litt usikkert da det er ny teknologi.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Jeg lurer for øvrig på hvordan de har greid å finne ut at en blokk er ødelagt. Dersom bilen er original er det ikke så lett å finne ut av det uten å ta ut blokkene og måle hver enkelt for seg. Eller har de allerede tatt ut batteriet (blokkene) og sett at en var sprengt? Hva var det som gjorde at du leverte bilen til verksted?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Se tråden under, Pluto. "system failure - service required".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

IThink

Sitat fra: El rayo på tirsdag 15. januar 2008, klokken 18:40
Hvis jeg var deg, IThink, ville jeg først ta kontakt med Terje Lied. Se telefonkatalogen eller søk på www.gulesider.no. Hvis han kan hjelpe deg billigere enn Kvernland, så hent bilen. De skal kun ta seg betalt en fast pris for prisoverslag. Ikke godta å betale for en hel dags arbeid. Det er ikke din skyld at de bruker så lang tid.

Takk for tipset, det skal jeg sjekke ut. Er forøvrig ganske avhengig av ha en fungerende bil til og fra jobb+hente i barnehage så vi får se hva det blir til. Jeg ble også ganske sjokkert over prisen på 7000,- for verkstedsarbeid - mulig de har tatt litt for godt i her.
Think 2001 modell kjøpt i 2005, kjører daglig 5 mil til og fra jobb i Bergen. Førstegangseier og ikke særlig bilkyndig bortsett fra vanlig bruk. En batteripakke byttet januar 2008, nå muligens flere i aug 2008....

frank

Tror ikke du skal forvente så mye hjelp hos Terje Lied, han liker visst best Renault.
Jeg ville heller ringt Kalle hos Åsane auto, selv om de forhandler Citroen.
Jeg har fått byttet alle blokkene i 2001 , selv byttet først en som ikke viste seg å holde mål og så en til som nå har virket i ca. 2 år på min PSA bil.
Har tilgang på løftebukk, kan kanskje hjelpe deg litt, hvis du har god tid, kan iallfall være intressert i å gi et fornuftig bud på bilen.

Frank
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

elektrolux

Stiller meg også undrende til Diagnosen om at kun en blokk er defekt.

En enkel spenningstest er desverre ikke bekreftelse på om en blokk holder mål, eller har gode utsikter for videre drift.

Samtidig er en komplett test for dyr å utføre med verkstedstakster, så dermed må det et kompromiss til.

Dersom du kan sende batterikassen din til Stavanger har jeg spesialisert meg på nettopp testing av blokker. En slik test vil avsløre hvilke blokker som er brukbare videre. Problemet er at jeg for tiden ikke har erstatningsblokker til Think.

Dersom du senere vil selge bilen/ enkelt blokker, vil en slik test mer enn betale seg i økt verdi av "restene" dine. Jeg tar 100 kr /blokk for en 4 stegs test. Dersom noen blokker viser tegn til å ha nytte av hurtiglading grunnet lav kapasitet, til tross for god ladekurve forsøker jeg dette mot 100 kr ekstra.
Jeg har kapasitet til å teste 3 blokker/døgn, så en think kasse tar gjerne 2 uker.
Gjorde en tilsvarende test for Pluto i sommer.

Se forøvrig tråden: http://elbil.no/forum/index.php?topic=403.0 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#13
Sitat fra: frank på onsdag 16. januar 2008, klokken 07:23
Jeg ville heller ringt Kalle hos Åsane auto

Frank
Så bra! Da har dere flere alternativer i Bergen.

Elektrolux, det kan vel hende at det er en skade på en blokk som kan sees. Jeg har vært borte i en bil der det gikk unormalt mye vann på ene rekka. Etter en stund begynte det å renne vann under bilen. Det viste seg å være dårlig kontakt på en batteripol som førte til varmeutvikling som smeltet plasten ved polen på toppen av blokka. Polen vises midt på bildet.
Men det er vel dermed ikke sagt at at resten av blokkene er OK, det er derfor ingen verksteder gir noen som helst form for garanti etter batteribytte.

Derfor er vi veldig takknemlige for dere som gjør en ordentlig jobb på hobbybasis til en rimelig penge.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Helt enig El Rayo. Fikk tre av mine blokker testet tidligere og det var godt å hører at de var sannsynligvis OK. De var tre av 4 som Ford byttet ut tidligere og skulle kastes hvis ikke jeg bedt om de tilbake. Takk og bra jobbet Electrolux.
Jeg var tilstede i dag mens to av våre veteraner i klubben tok ned en defekt batteripakke. Den ville ikke lade, en smell var hørt som var den siste verse på vei hjem. Ford ville bare bytte ut det hele til Kr130000 men det var ikke noe synlig skade. Et par fyllingsslanger var ikke koblet på  som var mistenksomt.

En elekto lærling skal prøve å sjekke ut pakken i løpet av vinteren. Eieren selv har bestilt NiMH blokker fra America så det kan betyr at han vil selge de NiCad blokker.
Mvh, Ken og lykke til med bilen, iThink og stå på.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA