Hovedmeny

Elektriske seter på GTX

Startet av Krokstein, søndag 30. januar 2022, klokken 18:09

« forrige - neste »

Krokstein

Jeg har ikke bestilt elektriske seter på GTX fordi jeg synes prisen er ganske voldsom. Men...etterhvert som det drøyer og drøyer med levering begynner man jo å tenke på hva man kanskje burde hatt likevel og endre config mens man kan. Kan noen som allerede har fått bil servere meg noen argumenter for hvorfor jeg bør kaste fornuften til sides og bestille disse setene? Eventuelt hvorfor man like godt kan la være ;)
ID.4 GTX

ELvin2022

Før du evt bestiler elektriske seter så undersøk om det vill påvirke leveringstiden enda mer, jeg ble fortalt at min levering ville ta lengere tid da jeg i ettertid ville legge til sportpakke+. Så jeg droppet det. Men for all del, det kan jo være hvert det? Ikke så mye å si om elsetene, da min enda ikke har kommet.

Ulvis

Prøvde GTX  elseter her om dagen, det var vel 12-vegs regulering, typisk for 6 valg som går fram og tilbake. Prøvde ikkje masasjefunksjonen, litt usikker på om passasjersetet har den? Så, fantastisk med muligheter til å sitte høgt og lavt osv, og korsryggstøtta kunne regulerast oppover og nedover langs ryggsøyla, vel langs korsryggen iallefall. Eg er ikkje så ivrig på å endre stilling i hytt og pine, men det å ha minne for forskjellige sjåførar/passasjerar er viktig. Her var det vel 2?, som er tiltrekkelig for oss. Min bedre halvdel, finansministeren, er rimelig pertentlig på sitteposisjon, så det å slippe å bli arrestert for å ha tulla med seteinstillingane er verdt mange pengar, IMHO. Dette var sportsseter der nakkestøtte ikkje er regulerbar. Der er uttrekkbar lårstøtte som er deilig. Enyaq ix80 Sportline har ikkje dette og heller ikkje regulerbar nakkestøtte, men muligens litt lenger setepute slik at behovet for å forlenge denne ikkje er så stort.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TJV

Anbefaler deg å ta turen tilbake til VW og teste begge deler. Jeg opplever elektriske setene som så og si perfekt. Liker biler der jeg kan justere lårstøtten. Så er det vel også enda flere justeringsmulighetene (utenom nakkestøtte) på elsetene. Kunne kanskje vært ørlite granne mer sidestøtte, men samtidig er ikke en ID.4 bilen som man ratter villt rundt med. Sånn sett er det nok grunnen til ikke mer sidestøtte tror jeg. Har ikke GTX, men vanlig id.4 med adaptive dempere. Bilen står egentlig alltid i comfort. Er altfor hardt å kjøre over fartshumper med innstilling i sport. Massasje i setene...vel... det er ikke noe som er i bruk daglig eller ukentlig her i gården. Forstår godt folk tenker seg godt om på de svindyre setene, men det er unektelig fort å bli vant til minne på setene så du slipper å jekke setet ned når andre har brukt bilen. Akkurat samme justeringsmulighetene og massasje på passasjersiden. Du ble nok ikke mye klokere på mitt svar - fordi jeg mener det er helt på kanten til å forsvare prismessig.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

hELgenen

Har elektriske seter og de er svært gode.

Det var er must for fruen i huset og angrer forsåvidt ikke da det løfter opplevd kvalitet et hakk opp..

Jambo

Jeg sparte pengene og er fornøyd med de manuelle setene. Likte også stoffet som er i de manuelle setene. Skal sies at det kun er én sjåfør i denne bilen, men jeg synes uansett at det går veldig raskt å stille om på setene manuelt. Like enkle å stille om på som andre av VW sine manuelle seter, og høydejustering på både fører- og passasjersete.

Bjoris

Jeg syns dette var en såkalt "no-brainer", 27 kNOK for elseter er hinsides. Hadde lagt 5 kNOK i å få de eksisternde standardsetene som elektrisk og jeg syns det er svakt av VW og ikke tilby dette da de gjør det på RWD, dvs det er vel 10 kNOK dette koster, hadde nok tatt det med da, men ikke 27 kNOK. Det er jo ett ran

Krokstein

Sitat fra: Bjoris på søndag 30. januar 2022, klokken 22:14
Jeg syns dette var en såkalt "no-brainer", 27 kNOK for elseter er hinsides. Hadde lagt 5 kNOK i å få de eksisternde standardsetene som elektrisk og jeg syns det er svakt av VW og ikke tilby dette da de gjør det på RWD, dvs det er vel 10 kNOK dette koster, hadde nok tatt det med da, men ikke 27 kNOK. Det er jo ett ran
Ja det er mye penger og jeg er enig i at de gjerne kunne tilbudt motor i standardsetene. "Problemet" mitt er vel helst at jeg har hatt elektriske seter m/minne de siste 15 årene på andre biler og er litt redd for om jeg kommer til å angre på en retur til manuelle seter.

PS! Noen som kan si hva som ligger i "minne" på disse setene. Er det bare innstilling av selve setet som huskes, eller stiller den også inn sidespeil og eventuelt annet basert på det minnet?
ID.4 GTX

Løytnanten

Ved siden av sigarettenner og panoramatak er elektrisk justerbare seter det mest unyttige utstyret jeg kan tenke meg på en bil.

Krokstein

Unyttig er vel ikke ordet jeg ville brukt. Det må jo isåfall bety at man ikke ville betalt for det uansett om prisen er kr 1. For meg blir det mer et spørsmål om kost vs nytte.
ID.4 GTX

Løytnanten

Sitat fra: Krokstein på søndag 30. januar 2022, klokken 23:20
Unyttig er vel ikke ordet jeg ville brukt. Det må jo isåfall bety at man ikke ville betalt for det uansett om prisen er kr 1. For meg blir det mer et spørsmål om kost vs nytte.

Kost vs nytte er selvfølgelig et bedre og mer tidsriktig uttrykk, Krokstein. Takk for korrigeringen.

Når det er sagt så ville jeg heller ikke betalt for panoramatak eller sigarettenner selv om prisen var 1,- krone. Når det gjelder panoramatak så tror jeg at jeg ville vært villig til å betale opp til 5 000,- kroner for å slippe.

ELvin2022

Vet ikke om du kødder her inne på forumet eller hva du gjør jeg?Alltid en eller annen krass kommentar fra deg  mot ID/VW etter at du bestillte den nisse bilen din?

ELvin2022

TJV

Panoramatak var et veldig enkelt valg for oss. Gjett om ungene i baksetet liker det 🤩 og i sommer med litt mye sol er det et lett sveip på sensoren i taket, så kommer rullegardinen helt eller delvis over taket så de ikke får sol i øynene. Har ikke merket noe kulderas fra taket, men rullegardinen vil nok hjelpe for de som bor i kalde strøk.
Sigarettenner tror jeg ikke har i bilen 🤷‍♂️ behovet har ikke meldt seg enda.
Er én ting jeg kommer på jeg ikke trenger, og det er 2 høyder på bagasjerommet. Erfaringsmessig så brukes full høyde egentlig hele tiden.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

ENTO

Sitat fra: TJV på mandag 31. januar 2022, klokken 00:21
Panoramatak var et veldig enkelt valg for oss. Gjett om ungene i baksetet liker det 🤩 og i sommer med litt mye sol er det et lett sveip på sensoren i taket, så kommer rullegardinen helt eller delvis over taket så de ikke får sol i øynene. Har ikke merket noe kulderas fra taket, men rullegardinen vil nok hjelpe for de som bor i kalde strøk.
Sigarettenner tror jeg ikke har i bilen 🤷‍♂️ behovet har ikke meldt seg enda.
Er én ting jeg kommer på jeg ikke trenger, og det er 2 høyder på bagasjerommet. Erfaringsmessig så brukes full høyde egentlig hele tiden.
Du sier at 2 høyder i koffert er noe du ikke trenger da du bruker full høyde hele tiden. Dette blir feil. Full høyde i koffert tilsier at du har komfortpakke + først da har du full høyde, hvis ikke så har du lav høyde hele tiden.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA