Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iV80 dårlig vinterrekkevidde

Startet av Trovi, onsdag 26. januar 2022, klokken 19:23

« forrige - neste »

Moggen

Ang rekkevidde iV80 vs iV80x;
Kan det ikke vare så enkelt, at ettersom testen ble kjørt på relativt glatt føre, ble effektiviteten for en gangs skull bedre på 4-hjulstrekkeren?
På glatt føre vil det oppstå relativt mye "slip effekt", dvs drivhjulet spinner litt hele tiden. På en bil med kjennsligt oppsatt ESP (MEB-bilerne), vil bilen da gå in å regulere akselerasjonen ofte. Disse konstanta "mikrospinn" og "mikroingrepp" vil ikke bli merket av føreren, men de vil jo påvirke effektiviteten negativt.
4-hjulstrekkeren fordeler jo dragkraften mellom 2 hjulaksler, og vil dermed unnvike mye av disse ingrepp.
Bare en tanke fra min side.. Oftest er jo den enkleste forklaringen den mest logiske.

turfsurf

Nå kjørte de vel hovedsaklig på saltede veier...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rusalka

Dette har jeg absolutt ikke greie på men håper andre har peiling: Vil en bil med 2 motorer regenere mer strøm ned fra fjellet enn en med bare 1 motor? Og vil dette under «Norske» forhold oppveie det nødvendigvis høyere strømforbruket ellers? Kunne dette forklare at iv80x kom seg over Dovre (regenererte mer strøm ned fra Valdresflya)?

VoltWay

Jeg vet ikke, men det er et annet poeng jeg har tenkt på. Det er det ikke ganske stor enighet om at bilene kommer lengre uten bruk av regenerering? I NAF-testen ble alle bilene kjørt med regenerering.

Å ha det på ned veier der bilen stort sett kan trille er jo fornuftig, men på ein vanleg vei med litt opp og ned bør det vere avslått.

biggern

Bruker ikke B kjøremodus. Irriterende, samt veldig lite å hente i regenering, som ikke gir noe mer enn om en bremser.
Kan bare vente, å håpe på en fornuftig oppgradering av FW  på styrings systemet.

Stip

Nja. Har lada opp mange prosent ned 1000 m bratta frå Tyin - Årdal sommarstid i B. Men ingenting vinterstid samme etappe. Syns det er rart.

VoltWay

Lader du ingenting i B på på vinteren? Kalde batterier er mindre mottakelige for lading, så kanskje det lille fra regenerering ikke er nok til å bidra stort.

Stip

Nei, trur ikkje det. Hadde faktisk ein tur frå Gardermoen over Hemsedalsfjellet i forgårs. Ville vise passasjeren kor kult det var med regenerering ned bakkane mot Lærdal, men % blei redusert. Då skulle batteriet være varmt. Forstår lite av det.

turfsurf

Sitat fra: Stip på lørdag 19. februar 2022, klokken 23:23
Nei, trur ikkje det. Hadde faktisk ein tur frå Gardermoen over Hemsedalsfjellet i forgårs. Ville vise passasjeren kor kult det var med regenerering ned bakkane mot Lærdal, men % blei redusert.
Selv om SOC ikke stiger, så betyr ikke det at regen ikke virker. Forbruket fra varmetap og rullemotstand er større om vinteren, og regen vil reduseres hvis det er glatt. Det betyr ikke at regen ikke gir noe.

Så lenge man bruker regen i stedet for å bruke mekanisk brems vil man tjene på det. Det er ett lite område hvor trilling er mere effektivt enn regen, men det er vanskelig å treffe. Stort sett vil regen og jevn fart være mest effektivt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stip

Gjekk denne hus forbi? Fra tek.no:

"Et litt interessant moment er også at modellene med firehjulstrekk, altså RS og IV 80X, har et batteri fra en annen produsent enn de øvrige."

Vurderer en elbil

Sitat fra: Rusalka på tirsdag 15. mars 2022, klokken 15:36
https://www.motor.no/aktuelt/debatt-leserinnlegg-skoda-enyaq-fra-rekkeviddemysterium-til-lademysterium/219569

"Siden test iV80 #1 og iV80 #3 ble utført med samme bil,"

Det var nytt for meg at den første iV80 som Motor brukte i vintertesten, er den samme bilen som Møller brukte i sin test etterpå.

Det er veldig rart at det ble så stor forskjell.
Den tabellen var interessant. Der ser vi jo også hvor effektiv Tesla er.
Fossilbil

02jan

Litt rart å sammenligne en Tesla model 3 med Skoda Enyaq. Synes det er helt innenfor at skoda med 4x4, klarte 40 mil på norske vinterveier.

Har ikke i inntrykk av f.eks Skoda cityGo sliter med rekkevidde i forhold til oppgitt.

Mulig Tesla er best i alt,  men må jo være lov å være fornøyd med andre elbil merker?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Vurderer en elbil

Sitat fra: 02jan på søndag 20. mars 2022, klokken 11:39
Litt rart å sammenligne en Tesla model 3 med Skoda Enyaq. Synes det er helt innenfor at skoda med 4x4, klarte 40 mil på norske vinterveier.

Har ikke i inntrykk av f.eks Skoda cityGo sliter med rekkevidde i forhold til oppgitt.

Mulig Tesla er best i alt,  men må jo være lov å være fornøyd med andre elbil merker?
Ja. De burde jo sammenliknet med Y, i så fall.
Jeg synes heller ikke at Tesla er best på alt. Langt derifra, egentlig, men de er effektive.

40 mil er mer enn innafor for meg. Jeg kjører aldri mer enn 20-25 mil før jeg må stoppe for å spise o.l.
Fossilbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA