Hovedmeny

Motor sin vintertest

Startet av elhansen, onsdag 26. januar 2022, klokken 17:30

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Radial på onsdag 26. januar 2022, klokken 21:41
Sitat fra: oroar på onsdag 26. januar 2022, klokken 21:25
Hjulstørrelse på Y?

Det er vel å anta 19" gemini og 255/45 Nokian R3 dekk, som er det alle demobilene til Tesla har, samt eneste vinterdekk-alternativ til Y pr dd.

Hmm, i følge informasjonen fra NAF brukte Model Y "uoriginal" dimensjon på 18"...
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y/rekkeviddetest-tesla-model-y-lr-awd

Nå var det så mange andre unøyaktigheter fra denne NAF/Motor testen som gjør at man kan tvile litt på totalkvaliteten (mao. kanskje de satset mer på kvantitet og klikk enn kvalitet i testen??)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:40
Sitat fra: Handyman på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:30
Som jeg skrev litt om så reduseres ofte viftehastighet og bilen kjører gjerne delvis resirk. Noen modeller senker gjerne temp også. Fuktig luft og ujevn temp er ofte resultatet.
Ja, jeg så det. Men jeg lurer fremdeles på hva den store besparelsen er. Jeg har selv prøvd mye ECO-moduser for å se om det har hatt noen gevinst på forbruket. Men kan ikke akkurat si at det har gitt noen gevinst kanskje bortsett fra en kilometer eller to økt rekkevidde. Ujevn temperatur har jeg aldri opplevd med noen ECO-modus. Fuktig luft har jeg opplevd, men det har helst vært i fuktig vær når i tillegg AC har vært avslått.
Besparelsen er jo mindre forbruk til oppvarming av luft. Jeg glemte å nevne AC, men som du sier slås den ofte av i ECO. På mine eUper og nå Skoda Citigo øker da rekkevidden signifikant. Det blir noe kjøligere, fuktigere og når det skikkelig kaldt blir det ujevn temp i kabinen.
Da jeg kjørte min TM3 i "ECO" (reduksjon i viftehast og manuell styring av lufta) kunne jeg øke rekkevidden med opp til 15% på kalde dager uten å redusere temp. Men det krevde dog en del fikling.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:59
Sitat fra: Radial på onsdag 26. januar 2022, klokken 21:41
Sitat fra: oroar på onsdag 26. januar 2022, klokken 21:25
Hjulstørrelse på Y?

Det er vel å anta 19" gemini og 255/45 Nokian R3 dekk, som er det alle demobilene til Tesla har, samt eneste vinterdekk-alternativ til Y pr dd.

Hmm, i følge informasjonen fra NAF brukte Model Y "uoriginal" dimensjon på 18"...
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y/rekkeviddetest-tesla-model-y-lr-awd

Nå var det så mange andre unøyaktigheter fra denne NAF/Motor testen som gjør at man kan tvile litt på totalkvaliteten (mao. kanskje de satset mer på kvantitet og klikk enn kvalitet i testen??)

Det er jo i så fall juks - det er som å bruke C8 fluor istedenfor C6 - ikke bra.

Øyvind.h

På Model Y er det jo en del som velger 18" fra tredjepart for lavere forbruk, lavere pris og for å forbedre komfort på ujevn vei.

På EQS AMG spørs det hvor mange som målrettet går for Nokian og 18" (om det får plass?) for å bedre rekkevidde og komfort....

På Model 3 er vel 18" og Nokian standard? Så det er innafor, selv om det jo gir en fordel ift det EQS`en ruller på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stjerneglis

Fant bilde fra første kaffepause på Gjøvik: Ingen tvil om at TMY kjørte på originale 19" Geminis.
Den informasjonen om at bilen testes med 18" er ukorrekt.

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

geear

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. januar 2022, klokken 13:20
På Model Y er det jo en del som velger 18" fra tredjepart for lavere forbruk, lavere pris og for å forbedre komfort på ujevn vei.
Men det står at den har et forbruk iht. WLTP på 16,9 kWh/100 km, "da med 18...", så det er noe som ikke stemmer her. Model Y er ikke sertifisert/oppgitt med 18", så her er det en av to feil i informasjonen fra Motor. Enten var den utstyr med standard 19", eller så samstemmer ikke oppgitt forbruk med bilkonfigurasjonen. Ser det er R3 de har kjørt på, så syns det lukter at den har gått på originale 19".

Øyvind.h

Ja utfra bildet ser det ut til at det er 19". På nettsiden er det en del faktafeil her og der.
Forsåvidt litt usikker på EQS også. Der står det 19" på nettsiden, men synes egentlig de ser større ut på bilene fra testen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. januar 2022, klokken 14:21
Ja utfra bildet ser det ut til at det er 19". På nettsiden er det en del faktafeil her og der.
Forsåvidt litt usikker på EQS også. Der står det 19" på nettsiden, men synes egentlig de ser større ut på bilene fra testen.
Utfra det jeg kan se på bildet nederst i Motor.no og EQS konfigurator er det 21" 10-eike SA-18R på den bilen avbildet - som forøvrig er en av 13 felger til EQS i tillegg til opsjoner på EQS-AMG.

Og iXen bak EQS har enten 21" eller 22".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 27. januar 2022, klokken 11:50
5,2 meter lang, luftfjæring, bakhjulssving, massasjeseter, sinnsyk bakseteplass osv. Den er jo større enn Model S så litt rart å sammenligne med Model 3 i mine øyne.

EQS har vesentlig lengre oppgitt rekkevidde en Model 3 og iX 50. Derfor synes jeg det er rart at den ikke slo de. Ingen sammenligning mellom bilene ellers.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 27. januar 2022, klokken 13:51
Fant bilde fra første kaffepause på Gjøvik: Ingen tvil om at TMY kjørte på originale 19" Geminis.
Den informasjonen om at bilen testes med 18" er ukorrekt.

Det betyr at NAF/Motor må gjøre en bedre jobb en den mangelfulle og tildes ukorrekte informasjonen de selv legger ut om de ulike modellene som ble testet.

Tankekors: Muligens de burde tenke mer på kvalitet enn kvantitet neste gang...

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Contango

Synes man må roe seg litt nå. Det var akkurat samme bråket da TB rekkevidde testet med uoriginale 18'. Men det ga seg fort da bilen kjørte lenger da han gjorde samme testen med originale 19.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

tornaldo

Sitat fra: Diravi på onsdag 26. januar 2022, klokken 17:48
451 km på Model Y er innafor, både total lengde og % avvik i forhold til oppgitt rekkevidde. De fleste andre bilene hadde minst 100 km/20-25% avvik.

Ikke like imponert over Model 3SR, men her går vel relativt mer av et lite batteri til å motvirke kulde.

TM3 SR+, med en allerede "utdatert" 55 kWh batteripakke, klokker inn lavest forbruk av alle bilene, tross rusletempo omtrent hele turen. Tesla ville trolig dratt nytte av litt mer motorveikjøring, spesielt i TM3..

Dagens TM3 61 kWh pakke ville gått 35 km lenger ved samme forbruk, og gått opp 6-7 plasser.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Hallgrim86

Sitat fra: Contango på torsdag 27. januar 2022, klokken 16:59
Synes man må roe seg litt nå. Det var akkurat samme bråket da TB rekkevidde testet med uoriginale 18'. Men det ga seg fort da bilen kjørte lenger da han gjorde samme testen med originale 19.

For å motbevise seg selv. Er et ganske elendig argument uansett, man bør forholde seg til originalt utstyr. Jeg forsto det slik at han ikke orket å sitte i en Y i timesvis med 19", og det forstår jeg, men for testens del er det misvisende uansett retning.

geear

Husk at han også er sponset av Megahjul, så han prøver det han kan for å vise frem lokaler og alternativer de har. Ser ingen annen forklaring på det. Så ille er det ikke å sitte i en Y. Han har kjørt mye verre biler enn det.

Hallgrim86

Sitat fra: geear på torsdag 27. januar 2022, klokken 18:04
Husk at han også er sponset av Megahjul, så han prøver det han kan for å vise frem lokaler og alternativer de har. Ser ingen annen forklaring på det. Så ille er det ikke å sitte i en Y. Han har kjørt mye verre biler enn det.

Det var TBs forklaring, ikke min. Han ville ikke ha 19 pga støynivå under kjøring.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA