Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: tap av batterikraft ved lavere temperatur

Startet av elektrolux, lørdag 19. januar 2008, klokken 18:35

« forrige - neste »

elektrolux

Sikkert mange som følger dette konseptet allerede, men det begynner å bli så spennende at alle bør få det med seg.

Det er snakk om en serieriehybrid og en helelektrisk tiltende 3 hjuler til en pris av godt under 200 KNOK ferdig importert til Norge. (foreløpig 120 KNOK eller 20000 USD + 0 kr i avgifter!!!)

Se: http://flytheroad.com/blog/forums/topic.php?id=495
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

geir_k

Kikket på dette konseptet i går, og jeg har virkelig lyst på en sånn! Håper det kommer en norsk importør på banen, hvis dette konseptet virkelig blir noe av. Kommer til å bli en fryd å kjøre frem og tilbake til jobb med en slik! (Får kanskje vente med kaffekoppen til jeg kommer på jobb :)

Pris på den elektriske utgaven ligger forresten foreløpig på 25.000$. Det er den minste hybrid-utgaven som skal koste 20.000$. Men uansett, hvis jeg kjøper en slik avgiftsfritt med dagens lave dollarkurs, vil jeg ha spart den inn på ca 4-5 år, med tanke på bensinutgifter.

geir_k

Denne blir vel sikkert registrert som motorsykkel slik som Reva og Buddy...? Noen som i så fall vet om man må ha motorsykkel-sertifikat, eller holder det med vanlig klasse B (+evt. over en viss alder)?

El rayo

Sitat fra: geir_k på onsdag 16. januar 2008, klokken 14:00
(Får kanskje vente med kaffekoppen til jeg kommer på jobb :)
Det geniale med tilt-konseptet er jo at kaffen ikke vil skvulpe over i svinger. Hard akselerasjon og oppbremsing vil det ikke kompensere for.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: geir_k på onsdag 16. januar 2008, klokken 14:00
Håper det kommer en norsk importør på banen,

Håper ikke jeg. Norsk impotør betyr enerett. En rett impotørene benytter til å doble prisen ut til kunder som deg og meg.

Det er bedre uten impotør, og heller impotere selv.

En annen ting er at både helelektrisk, og hybrid versjonen, vil etter dagens regler være avgiftsfri. Dette grunnet seriehybridsystemet der fossilmotoren ikke driver hjulene direkte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

andreash

Hvis det stemmer som du sier at seriehybrider ikke blir avgiftsbelagt.. Hva da med den kommende generasjon Toyota Prius som skal få stikkontakt lading av batteriene, og kunne kjøre mange km før bensin "generatoren" blir koblet inn?? og forsåvidt alle de kommende hybridene fra andre leverandører (Honda, Volvo m.flere), som med stor sannsynlighet får in-wheel motorer og kun en generator for lading ved behov??

Hva gjør i tilfelle staten med dette??

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

Griffel

#6
Staten har en tendens til å tilpasse reglene etter behov. Så den dagen seriehybrider blir i et interessant antall vil nok reglene for avgift bli vurdert. Men det ville være logisk å gi seriehybrider som kan lades fra nettet og som har større rekkevidde på batteri enn elbiler flest de samme fordeler som en ren elbil.

Eksempelvis kunne du jo bygge den nye elbilen din (trist det som hendte med den gamle) med batteri, elmotor etc. og hengerfeste. Det ville jo klart være en avgiftsfri elbil om du du kommer gjennom problemene med godkjenning av konvertert bil osv.

På en henger plasserer du et aggregat på si 20kW, som kan lade batteriet mens du kjører. Et slik aggregat vil det ikke være avgift på. Dette er jo i prinsippet en seriehybrid, og egentlig blir det da ulogisk om det plutselig blir avgift når aggregatet tas ut av henger og skrus fast i bilen.

Kewet buddy som kan leveres med hengerfeste og snart får litiumbatterier har sikkert planene klare for et slikt opplegg som tilleggsutstyr og med et så lavt strømforbruk kan de kanskje nøye seg med et 8-12kW aggregat. Med henger på langtur uten henger i byen.

(Men enda har ingen gitt meg et godt tips om hvordan jeg skal forklare kona at det er lurt å bytte en ganske så praktisk P106 i en Venture One, at den er super festlig og antagelig det morsomste som går på hjul holder ikke. :()
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

andreash

Hadde det vert noen i nærheten deg som kunne latt kona di prøvekjøre en Venture One, så hadde ho sikkert blitt overbevist..
Siden jeg har hatt æren av å ha en elbil med litt ekstra akselerasjon, vet jeg at denne trehjulingen, uansett utgave, vil medføre akutt latterkrampe (evt. også et hyl i fra baksetepassasjer) ved forsøk på "klampen i bånn".

Hvis dere ser videoene fra Carver One (fossilutgaven), er det lett å se at dette er morro.. men med en feit el-motor vil 0-50 gå enda fortere og mer brutalt! :o

Og en kommentar til det med seriehybrider.
Omtrent alle bilfabrikantene vil i løpet av 5 år ha minst en seriehybrid på salgslisten. Toyota, som tross alt er den mestselgende bilfabrikanten, vil trolig ha flere varianter.. (min egen spådom).

Dette vil nok etterhvert vekke finansdepartementets interesse..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

elektrolux

Sitat fra: andreash på onsdag 23. januar 2008, klokken 20:21
Hvis det stemmer som du sier at seriehybrider ikke blir avgiftsbelagt.. Hva da med den kommende generasjon Toyota Prius

Prius er en Paralellhybrid, der fossilmotoren er koblet til drivhjulene papalellt med Elmotoren. Dette er mer effektivt på veldig lange turer, da energien ikke må omformes fra mekanisk rotasjon til strøm, og så tilbake igjen. Desverre blir slike motorer belastet med KW, og Co2 avgift, samtidig som bilen får vektavgift ( - eldelens vekt ) og moms

En seriehybrid er overlegen på kortere ( les vanlige ) turer. Der er fossilmotoren frittstillt fra drivhjulene. M.a.o. en hjelpemotor. I dag brukes sloke hjelpemotorer gjerne som brannpumper, hjelpegeneratorer, etc.

Renault Kangoo hadde en versjon Elbil med hjelpemotor. Om denne noengang ble impotert til Norge, og dermed fikk benyttet seg av avgiftsfritaket vites ikke.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Griffel på onsdag 23. januar 2008, klokken 21:34
(Men enda har ingen gitt meg et godt tips om hvordan jeg skal forklare kona at det er lurt å bytte en ganske så praktisk P106 i en Venture One, at den er super festlig og antagelig det morsomste som går på hjul holder ikke. :()

Tror det beste du kan gjøre er å ikke bytte ut P106'en, og heller ikke la kona prøve  Venturen.  Ellers blir det deg som kjører P106 og kona Venture i 2011. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

#10
Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. januar 2008, klokken 08:33
Sitat fra: andreash på onsdag 23. januar 2008, klokken 20:21
Hvis det stemmer som du sier at seriehybrider ikke blir avgiftsbelagt.. Hva da med den kommende generasjon Toyota Prius

Prius er en Paralellhybrid, der fossilmotoren er koblet til drivhjulene papalellt med Elmotoren. Dette er mer effektivt på veldig lange turer, da energien ikke må omformes fra mekanisk rotasjon til strøm, og så tilbake igjen. Desverre blir slike motorer belastet med KW, og Co2 avgift, samtidig som bilen får vektavgift ( - eldelens vekt ) og moms


Her må det litt voksenopplæring til:

punkt 1: Toyota Prius er serieparalellhybrid. Den har to elektromotorer, den ene er koplet rett på drivhjulene, mens den andre balanserer et planethjul som motoren er koplet til også. En genial løsning på trinnløs utveksling.

punkt 2: Den som får tollvesenet til å skrive på et papir at seriehybrid er avgiftsfri må umiddelbart få det gjort. Jeg vil umiddlebart hive ut 500 kg bly og kjøpe en lett batteripakke fra Prius, montere inn ett aggregat på ca 15 kVA og 200 kg i bagasjerommet på Citystromeren,.

ELLER ENKLERE SAGT, TYPE HYBRID HAR INGEN BETYDNING.

Forskriften sier følgende: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/fd/td-20010319-0268-003.html&emne=vektavgift*&&

§ 3-1. Avgiftsgrunnlag

       Avgiften beregnes på grunnlag av de kjøretøytekniske data som framkommer ved typegodkjenningen eller enkeltgodkjenningen av motorvognen.

       For motorvogner som benytter stempeldreven forbrenningsmotor i kombinasjon med elektrisk motor (hybridbiler) til framdrift, inngår ikke effekten knyttet til den elektriske motoren i effektavgiftsgrunnlaget. Videre skal det gjøres et fradrag på 10 pst. i vektavgiftsgrunnlaget.

0 Endret ved forskrifter 15 jan 2002 nr. 24, 15 des 2006 nr. 1445 (i kraft 1 jan 2007). 
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

andreash

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

elektrolux

Dette må avklares. Har selv satt meg opp på preorder på en seriehybrid Venture. Dersom den blir avgiftsbelagt vil jeg heller kjøpe en helelektrisk versjon.

Hva med Volvo Recharge. Dersom denne skal regnes i samme klasse som Prius frafaller interressen min. da snakker vi bompenger, parkeringsavgift, vektavgift, Co2 avgift, moms, osv.

Da kjører jeg heller AX'en. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#13
Sitat fra: Lynet på torsdag 24. januar 2008, klokken 18:01
       For motorvogner som benytter stempeldreven forbrenningsmotor i kombinasjon med elektrisk motor (hybridbiler) til framdrift, inngår ikke effekten knyttet til den elektriske motoren i effektavgiftsgrunnlaget. Videre skal det gjøres et fradrag på 10 pst. i vektavgiftsgrunnlaget.
0 Endret ved forskrifter 15 jan 2002 nr. 24, 15 des 2006 nr. 1445 (i kraft 1 jan 2007).  [/i]
Ja det er jo akkurat denne teksten som kan få en til å tro at seriehybrider er fritatt for avgift. Den stempeldrevete motoren brukes i en serihybrid ikke til framdrift, men til å drive en generator.

Jeg har en hytte uten strøm hadde den ligget litt nærmere kunne jeg ha ladet for hjemturen uten hk avgift det er nesten det samme.

Hadde aggregatet vært løst og til å ta ut å sette inn etter behov var det ingen tvil. Men det blir nok egne regler når seriehybridene kommer, og jeg vil tro at reglene blir knyttet til "plugg in" og kjørelengde på batteri. Biler som kan lades fra nettet og har god kjørelengde på batteri bør kunne få fordeler som elbil. Bensinpris vil gjøre at at strøm brukes så mye som mulig. Men en kan jo ikke si sikkert hvordan politikkere tenker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

frank

#14
Jeg skjønner ikke hvordan man kan tro at hvordan koblingen er mellom aggregatet og drivhjulenen skulle tilsi om man fikk fritak eller ikke.
Selv om man går via en generator, så brukes jo energien til framdrift.
Avgiften kommer når man flytter aggregatet om bord i bilen og kobler det opp mot bilens fremdriftssystem.
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA