Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvit Leaf med sorte felger

Startet av Gizmo, tirsdag 18. september 2012, klokken 16:05

« forrige - neste »

Aspiranten

Nissan Leaf

Sexylubben

Jeg fikk eksakt samme feil i går, men da hjalp det ikke å koble fra batteriet.

Da jeg spurte om leiebil eller lignende ble jeg bare kasteball, så står fortsatt uten bil. Svært lite hjelp å få om du ringer kundeservice eller veihjelp. De fikk bare Viking til å hente bilen og det var det. Skuffet, hadde forventet litt mer når jeg kjøper en ny bil...
Svart Leaf levert 24.2.2012 :)
Ålesund

laumb

Jeg har ikke lest hele diskusjonen her, men skyter bare kjapt innom med et utdrag fra en henvendelse som har medført fri lånebil i et annet garantitilfelle jeg har personlig erfaring med:

Sitat), så ønsker jeg å få en leiebil ihht. Forbrukerkjøpslovens §30 1. & 3. ledd, pålydende følgende tekst:

                "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren."


                "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."


For å støtte opp under denne lovbestemte paragrafen så ønsker jeg å gjøre dere oppmerksom på Markedsføringsloven. Mer tydlig Markedsføringsloven §9 d. punkt a, b & e pålydende følgende tekst:

                "§ 9 d. Krav til garantivilkår i forbrukerforhold
Ytes det garanti, skal det på en tydelig og lettfattelig måte opplyses om følgende i garantivilkårene:
a.            garantiens innhold, herunder eventuelle begrensninger og særlige betingelser


b.            at forbrukerens rettigheter etter aktuell og nærmere angitt lovgivning kommer i tillegg til garantien, og at disse rettighetene ikke berøres av garantien


e.            at det uansett kan reklameres på ytelsen i sin helhet etter aktuell og nærmere angitt lovgivning, dersom garantien er begrenset, for eksempel ved at garantien kun gjelder en del av ytelsen eller bare deler av utbedringskostnadene dekkes av garantien."

Thomas Parsli

Når man får slike feil på en ny bil, er det ofte bedre å kontakte salgssejef der du har kjøpt bilen.
Forklar at du forventer mer av både forhandler og Nissan, særlig når de skryter av nybilgarantien i reklame.

Kundeservice og veihjelp eskalerer ikke slike saker til salgssjef...

Hvis det ikke fører frem er en mail til Nissan Nordic på sin plass.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sexylubben

Etter en prat med Vestlandske Auto så ordnet det seg meg ny bil, fikk en tilnærmet ny Leaf til min er tilbake på veien :) Leafen min blir nok stående til utpå nyåret en gang. 4 uker leveringstid på del fra Japan  :-\
Svart Leaf levert 24.2.2012 :)
Ålesund

Aspiranten

Sitat fra: Gizmo på mandag 03. september 2012, klokken 20:41
En kort oppdatering:
På fredag hadde det gått en uke siden bilen ble innlevert. Jeg ringte og fikk vite at man har kommet fram til at 2-3 av batterimodulene må byttes ut. Men de var ikke sikre på når disse ankom. Skal få vite mer snart.

Samtidig forstod jeg det slik at Nissan har en del spesifikke krav eller sjekklister som verkstedet må gjennom, før de kan bytte ut modulene. Sikkert fordi Nissan vil vite så mye som mulig om hva som er feil og hvordan de har kommet fram til det.

Er bilen reparert nå Gizmo? :)
Nissan Leaf

Gizmo

jeg hadde glemt å oppdatere her.
Bilen var ferdig fikset 5. okt, altså i underkant av 1,5 mnd etter at feilen oppstod. Fikk aldri noen tydelig forklaring på feilen, annet enn at det kunne være elektronikken rundt oppvarming av batteriene. Men de skal ha byttet ut noen celler.

Men i går ble den sendt på service igjen, på grunn av noe batterirelatert. Iflg en annen tråd kan det være omformeren som er feil denne gangen. Står i service-kø på Rud nå. Men de har enda ikke innrømt at det tar minst 7 dager å få bilen fikset, slik at jeg har krav på lånebil.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA