Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvit Leaf med sorte felger

Startet av Gizmo, tirsdag 18. september 2012, klokken 16:05

« forrige - neste »

Gizmo

Som Leaf-eier har jeg hatt stor nytte av dette forumet, men ikke hatt noe å bidra med inntil nå.

På fredag opplevde jeg å få en feilmelding som antydet at det var noe galt med en elektrisk komponent i bilen. Da jeg slo av bilen, ville den ikke starte motoren (men de to andre startmodusene fungerte).

Falck kom på stedet og koblet av 12V-batteriet. Dermed var bilen resatt og kunne startes. Bilen fungerte en liten stund, men så kom feilmeldingen tilbake. Jeg kjørte dermed direkte til BNH på Økern uten å slå av bilen.

Framme hos BNH fant de ut at bilen har en feil noe sted tilhørende varmepakken til batteriene. Bilen blir sendt til Rud i dag for nærmere sjekk (de har flere sertifiseringer når det gjelder Leaf-service).

Forventet rep.tid: 1 uke (mer hvis det er deler som skal hentes fra Japan)

En liten kuriøsitet: Jeg fikk vite at ettersom feilen ble oppdaget og bilen innlevert i åpningstiden, så var det ingen leie-/demobil å få låne i helgen. Hadde det skjedd utenom åpningstiden, så ville jeg fått en leiebil over helgen. (Sannsynligvis fordi man da ikke vet hva feilen er og forsikringen kobles inn?)

Infoen jeg fikk om lånebil var forøvrig dette:
- Lovbestemt: Leiebil når forventet(?) rep.tid er 1 uke eller mer
- BNH: Gir leiebil allerede etter tre dager, eller tidligere hvis det praktisk lar seg gjøre (lot ikke gjøre i mitt tilfelle).
- Nissan: Selv om dette går på Nissans garanti forplikter de seg ikke til å ordne lånebil, men skyver dette over på forhandlernes kappe.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Thomas Parsli

Hva med bilforsikringen din -inkluderer ikke den leiebil?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Gizmo på mandag 27. august 2012, klokken 14:19
På fredag opplevde jeg å få en feilmelding som antydet at det var noe galt med en elektrisk komponent i bilen. Da jeg slo av bilen, ville den ikke starte motoren (men de to andre startmodusene fungerte).

Falck kom på stedet og koblet av 12V-batteriet. Dermed var bilen resatt og kunne startes.

Jepp, det der er standard prosedyre ved slike problemer. Greit å vite om, det går kjappere å gjøre det selv enn å vente på Falck...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Go-carter

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 27. august 2012, klokken 15:20
Hva med bilforsikringen din -inkluderer ikke den leiebil?

Thomas

Nops, det er batterifeil. Og batterifeil har tilnærmet alle forsikringsselskaper klausuler for. Gjett hvordan jeg vet!!  >:(

Lykke til, håper dette går fortere enn når batteriet mitt måtte repareres! Det tok 5 mnd.(think/Ford)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Thomas Parsli

Slik Gizmo beskriver dette, høres det ut som en diffus elektronikkfeil -ikke batterifeil.
Men jeg er nysgjerrig -og skal sjekke vilkårene til Enter når jeg kommer hjem.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Gizmo

Hei
Jeg har også Enter forsikring. Forstod det slik at leiebil kun er relevant fra dem når man tar i bruk forsikringen/kaskoen. Siden dette ikke er en skade eller ulykke slik de ser det, så angår det ikke forsikringen. Jeg ble litt overrasket, siden jeg antok at leiebil ville være tilgjengelig umiddelbart ved en garantisak enten gjennom forsikring eller Nissan.

Har fått en leiebil av BNH nå. Håper ikke jeg må betale dem for bompasseringer...
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

nyttblad

Kan jo skaffe en elbil som leiebil så slipper du vel å betale bomavgift
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Gizmo

Joda, men de ga meg det som var tilgjengelig. Leafene ønsket de å bruke til demokjøring. Så da ble det en rar liten kassebil.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Kryten

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Gizmo

2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Go-carter

Sitat fra: Gizmo på tirsdag 28. august 2012, klokken 06:51
Hei
Jeg har også Enter forsikring. Forstod det slik at leiebil kun er relevant fra dem når man tar i bruk forsikringen/kaskoen. Siden dette ikke er en skade eller ulykke slik de ser det, så angår det ikke forsikringen. Jeg ble litt overrasket, siden jeg antok at leiebil ville være tilgjengelig umiddelbart ved en garantisak enten gjennom forsikring eller Nissan.

Har fått en leiebil av BNH nå. Håper ikke jeg må betale dem for bompasseringer...

Jeg måtte ikke betale bompenger på Ford'ene jeg fikk av R&S, så fair del fra BNH ville jo være at de ei heller krever bomavgift.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Gizmo

Fikk forholdsvis gode nyheter fra BNH i dag. De bytter ut kassebilen (NV200) med en Juke eller Qashqai. Det er jo hyggelig.
Var snakk om at jeg dermed (siden dette er registrert hos dem som en leiebil) må betale for bomkostnadene.
Men de ombestemte seg og sa at jeg bare betaler for de to første dagene, deretter er det gått 1 uke siden bilen ble levert inn, og de tar kostnadene på egen kappe deretter. Synes det var en grei løsning.

Savner allerede å kjøre i kollektivfeltet. Jeg hadde glemt hvor kjedelig det var å gire i kø-kjøring til og fra jobb. Og gruer meg til å fylle diesel-tanken.

Er i alle fall fornøyd med BNH Økern sin håndtering av saken så langt.

Nissan er derimot anonyme. Det var noen flotte brosjyrer i butikken om Nissan sin supre garanti, som de hevder å våge å gi til sine kunder fordi de er så sikre på kvaliteten på produktet de leverer. Fine farger og trykk. Men ser at den ikke gir meg noe som helst i dette tilfellet.



2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Elmo

Sitat fra: Gizmo på mandag 27. august 2012, klokken 14:19
Falck kom på stedet og koblet av 12V-batteriet. Dermed var bilen resatt og kunne startes.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. august 2012, klokken 15:32
Jepp, det der er standard prosedyre ved slike problemer. Greit å vite om, det går kjappere å gjøre det selv enn å vente på Falck...

Den teknikken har de lært av de gamle PSAene ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Aspiranten

Sitat fra: Gizmo på tirsdag 28. august 2012, klokken 17:02
Nissan er derimot anonyme. Det var noen flotte brosjyrer i butikken om Nissan sin supre garanti, som de hevder å våge å gi til sine kunder fordi de er så sikre på kvaliteten på produktet de leverer. Fine farger og trykk. Men ser at den ikke gir meg noe som helst i dette tilfellet.

Trist. De er jo lovpålagt å levere mer enn bare den særnorske 5 årige reklamasjonsretten når de lover 5 års garanti. De er nødt til å gi deg som kunde noe ekstra utover reperasjoner på defekte ting på bilen...

Alle feil på bilen som ikke stammer fra feilbruk eller ordinær slitasje er jo lovpålagt reklamasjonsrett, dvs, alle bilprodusentene MÅ gi deg 5 års garanti. Eneste forskjellen er at garanti betyr mindre krangling for å få det.
Nissan Leaf

Gizmo

En kort oppdatering:
På fredag hadde det gått en uke siden bilen ble innlevert. Jeg ringte og fikk vite at man har kommet fram til at 2-3 av batterimodulene må byttes ut. Men de var ikke sikre på når disse ankom. Skal få vite mer snart.

Samtidig forstod jeg det slik at Nissan har en del spesifikke krav eller sjekklister som verkstedet må gjennom, før de kan bytte ut modulene. Sikkert fordi Nissan vil vite så mye som mulig om hva som er feil og hvordan de har kommet fram til det.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA