FSD i USA gikk nå opp til $12K - Lureri, idioti eller magi?

Startet av kodax, tirsdag 18. januar 2022, klokken 17:30

« forrige - neste »

Motorwatt

Ok, men jeg har allikevel vanskelig for å forstå at mangel på kunnskap/informasjon endrer noe som helst. Forsinkelsen er der okke som. Men mangelen skaper ikke uforventet grunnlag for spekulasjoner om årsaken. En forsinkelse oppstår når tidsangivelsen negativt avviker fra den oppgitte. Og hvem er det da som har skylden for dette? (vet hva jeg ville svart 😎)

Korr. dårlig ortografi
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Fakta er jo at
1) 2016 video av fsd var bløff basert på nvidia software og nøye opptrent rute
2) de har undervurdert og skrevet om arkitekturen minst 3 ganger på EAP før den ble rimelig stabil sommer 2018
3) de fikk ikke til fusjon mellom en gammel radar og kamera, og måtte utvikle for "vision only" i 2021
4) de har manglet computer-kraft og måtte lage hw3 (og hw4 på vei)
5) de må migrere all gammel eap som brukes på motorvei til "single stack" nå rett rundt hjørnet, som i grunn er enda en totalendring av arkitektur
6) glemte at de måtte ha hw2,5 også med endret fargespekter i kameraene og noe redundans i styringen, ca 2017/18
7) de har låst seg til et fast sett sensorer som de valgte i 2016

Dette har vært et prosjekt der de ikke ante hva som skulle til for å lande på bena, og det ser ut som det er store mangler langs flere dimensjoner. Sensorer, hw, software, kart osv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

:D
Now, predicting things is incredibly difficult, even if you've had almost a decade's worth of practice..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

A hypothesis is an idea about how something works that can be tested using experiments. A prediction says what will happen in an experiment if the hypothesis is correct.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Chris Aurora

Det jeg får ut av den jalopnik-artikkelen, er at Tesla, med dagens måte å tenke AP/FSD på, samt "Tesla Bot", er at de er helt låst på å modellere alt de gjør på hva et menneske kan og er. Og det er muligens den største feilen de gjør: å bruke en såpass lite brukbar modell for både sansene til et kjøretøy, og en robot som skal gjøre ting.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

JorEl

Litt syting over service og FSD-abonering osv osv..
Veldig så negativ man kan være 8)

https://youtu.be/ml5meauKOEA?t=1

Edit; Ikke les de useriøse kommentarene

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Tesla with FSD-Beta in the winter with good tires :)

https://youtu.be/-R1mvUiDuGw?t=203

daktari

Sitat fra: JorEl på søndag 30. januar 2022, klokken 21:50

Og for å oppsummere denne, DirtyTesla viser at FSD 10.9 ikke klarer mer enn noen sekunder av gangen når det er litt snø på veien, selv om det er veldig tydelig hjulspor.

Akkurat på dårlig brøytet vei har jeg lurt hvordan et NN skal skille "snø i grøfta" fra "snø i kjørebanen". Alle pixlene er jo, avhengig av eksponering, hvite og helt like. Tror detaljerte kart kan bli ekstremt viktig på vinteren.
Det er lettere å skille asfalt fra gress. 

Motorwatt

Der har vel EM sagt at det ikke kommer på tale med HD-kart, så den ideen ligger nok i kassen sammen med LiDAR og radar.
Tesla S75D - 09/2018

geear

Slapp av, FSD blir jo garantert ferdig i år, så det går helt fint at både HD-kart, lidar og radar ligger i søpla.

Handyman

Sitat fra: daktari på mandag 31. januar 2022, klokken 09:10

Og for å oppsummere denne, Durtyatrsla viser at FSD 10.9 ikke klarer mer enn noen sekunder av gangen når det er litt snø på veien, selv om det er veldig tydelig hjulspor.

Akkurat på dårlig brøytet vei har jeg lurt hvordan et NN skal skille "snø i grøfta" fra "snø i kjørebanen". Alle pixlene er jo, avhengig av eksponering, hvite og helt like. Tror detaljerte kart kan bli ekstremt viktig på vinteren.
Jeg opplever at bilen er overaskende flink til å definere veikanten selv om snøen dekker veimerkingen. MEN det betinger at du aktiverer AP på der det er synlig linjer eller markerte hjulspor. den virtuelle kantlinjen linjen blir nervøs og bilen litt vinglete, men den fortsetter noen ganger å kjøre uten problemer selv på helt snødekt vei. Det ser ut til at systemet tolker kjørbart areal slik vi gjør det. Det er lenge siden bilen var helt avhengig av veimarkering for å kjøre på AP.
Fartstilpassing på glatta er jeg mer spent på hvordan vil løses, men da snakker vi nok om L5 (alle forhold) og det er lengre frem i tid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 31. januar 2022, klokken 10:48
Sitat fra: daktari på mandag 31. januar 2022, klokken 09:10

Og for å oppsummere denne, Durtyatrsla viser at FSD 10.9 ikke klarer mer enn noen sekunder av gangen når det er litt snø på veien, selv om det er veldig tydelig hjulspor.

Jeg opplever at bilen er overaskende flink til å definere veikanten selv om snøen dekker veimerkingen. MEN det betinger at du aktiverer AP på der det er synlig linjer eller markerte hjulspor. den virtuelle kantlinjen linjen blir nervøs og bilen litt vinglete, men den fortsetter noen ganger å kjøre uten problemer selv på helt snødekt vei. Det ser ut til at systemet tolker kjørbart areal slik vi gjør det. Det er lenge siden bilen var helt avhengig av veimarkering for å kjøre på AP.
Fartstilpassing på glatta er jeg mer spent på hvordan vil løses, men da snakker vi nok om L5 (alle forhold) og det er lengre frem i tid.
Det var min erfaring også med AP, men som du ser av videoen så er FSD 10.9 sjanseløs.

kodax

Prisen går opp med 25%, så da mener Tesla at v10.69.2 blir 25% bedre?
Eller øker de kanskje prisen tilsvarende det utviklingen av FSD koster for å gå i null?
Eller er dette en løgn som nå vokser til gigantiske propsjoner?
...lurer på hva forumet mener  :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Kanskje for å gjøre den så dyr at ingen kjøper for å slippe erstatning?

Kanskje for å dekke utgiftene til alle de som vil returnere nå det blir klart at utviklingen nærmer seg slutten for nåværende FSD-biler?

Det er fremdeles ikke en krone mere å få i innbytte hos Tesla for en bil med FSD.....
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA