Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rabatt på bildeler

Startet av PLUTO, fredag 18. januar 2008, klokken 16:50

« forrige - neste »

hens

"Som lastebil så må den kunne kjøre Norge - Sør italia - retur med 70 tonns last like fort og effektivt som en dieseldrevet lastebil i dag."

Ja, naturligvis! dette gjøres elektrisk hver dag, det kalles TOG.

Matpakketransporten kan gjøres med batterier.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Sitat fra: Boogie på fredag 29. februar 2008, klokken 06:59
I mellomtiden får vi "leke" oss med våre biler med 15 år gammel teknologi. For min del fungerer det så greit at jeg ikke har noen bensinbil lenger, men tvert imot har fem Peugeot Partner og en Peugeot 106 som dekker familiens behov. Vi er tre generasjoner som bruker bilene, og de brukes ikke på samme måte som en bensinbil. Det fungerer mer som en pool hvor man tar den bilen som dekker behovet nå avhengig av setekapasitet, størrelse på bilen og strømkapasitet. "Min" og "din" bil eksisterer ikke lenger.

Dette vil jeg kalle et fremskritt, verden går fremover bare en våger å tenke nytt, håper flere og flere tenker som dere Boogie :)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#62
Dette var en streng om godkjenning av konvertert kjøretøy, her sporet det fullstendig av:

Sitat fra: Goffy på tirsdag 26. februar 2008, klokken 22:19
Njaa.. Så viktig er det ikke. Det hadde vært et morsomt prosjekt, men ikke morsomt nok til å bruke
hundrevis av timer til å sloss med systemets byråkrater.
Da er det bedre å gå for prosjekt nummer to; dampmaskin i snekka.

Elektrisk bil er jo uansett et leketøy så lenge de hverken har rekkevidde eller plass til folk i dem.

Jeg forslår at innleggene fra og med dette sitatet til dette innlegget flyttes til en egen streng, og at dette innlegget slettes. Betraktningene er jo interessante nok.
Det passer kanskje best unner elbil og samfunnet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Artikkel i Drammens Tidene om Sigmund i Enviro som har planer om å bygge om vanlige personbiler som BMW, Toyota og Mercedes til å bli elbiler.

"- Vi gjør forsøk med ferrit-batterier, og det kan være aktuelt med litiumbatterier. Den første bilen bør stå klar i mai."

Det blir interessant å følge dette spesielt hvordan Sigmund takler byråkratiet.

http://dt.no/article/20080304/NYHET/890560952/1099/NYHET
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

snoopy2005

Synd at denne tråden har "dødd ut" det burde være en tråd som var liv laga!
Med tanke på hva det ville koste å inportere en fullt brukande flunkende ny bil, ikke betale mva
selge motor innstallere el verk. Dersom man da fikk skiten godkjent ville man ikke da slippe unna alle avgifter?
Regnestykke:  (ta f.eks en Yaris liten og grei med el servo osv. imprtert i fra http://www.kbbiler.dk/)
Importpris     ca80.000,-
Batteri           ca 60.000,-
Motror                 ?
Kontroller             ?
Salg av motor     -?....

Burde ikke havne på 200.000,- og da har man en topp moderne bil med airbag osv
Jeg har i hvertfall lyst til å se nærmere på dette.....
P85D og en KIA SOUL EV

Ken

Ja det er trist at godkjenning av converterte biler er så problematisk her i landet.

Hvem gidder å investere mye tid og penger i et prosjekt som bare kunne kjøres på skogsveier o.l.

Ta kampen til biltilsynet. Lykke til.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Catalyzator

Skaffe seg en samarbeidspartner i et annet EU-land...   ::)
Konvertere der å få godkjent å da er den automatisk også godkjent her i fjellomlandet og kan importeres.   

Går ikke det da ?

PS.... Tror tråder som blir så mange sider å lese automatisk dør ut fordi nye lesere ikke orker å lese å klikke å lese å klikke å lese å klikke...... å klikke..... å  :-\
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

elektrolux

Nei, det går ikke da regelen om automatisk godkjenning i Norge kun gjelder kjøretøy i original utførelse. Til og med spesial lakkering har skapt problemer på en amerikansk bil.

Bare forestill deg da hva en miljøvennlig elmotor kunne skapt av rabalder.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

andreash

Hei..

Slenger ut et lite gjennomtenkt forslag:

Hva om vi (en gjeng entusiaster) spytter i en liten slant penger hver.

Bygger om en bil.. Feks. en klone av gamlebilen min.. Sørger for at den er mest mulig lik denne for å lette arbeidet mot veivesenet..

jobber med biltilsynet på lokalt og sentralt politisk hold..

Supert hvis vi får litt backup av Norstart i tillegg..

Så gjør vi en felles innsats for å få dette til.. Og gjerne baner veien for enkelte standarder som påfølgende prosjekter kan dra nytte av..


En sprø idè, men da reduseres risikoen betraktelig..
Og til slutt kan vi ha en budrunde på bilen slik at "investorer" får pengene tilbake etterpå..


10 personer med 10000kr hver f.eks.. Gamlebilen min ble konvertert for 70000Nkr i sin tid.. Er vi "heldig" så faller jo dollaren i tiden fremover. Så får vi skaffet rimelige deler fra USA??

mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

bosonic


Bra forslag Andreas, dette vil jeg bli med på ( i en eller annen form).

Først vil jeg oppfordre de av dere som eventuellt har noe på gang (f.eks.ovenfor myndighetene) om å informere om status. (Send PM dersom dere ikke vil gå ut offentlig her på forumet).

En ny 205 kunne det jo bli, men kanskje det lureste er å kontakte forskjellige bilimportører og undersøke hvem som er "mest medgjørlig".

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Her må det være duket for å spille på lag med vegdirektoratet. De vet vel nesten ikke hvordan de skal gjøre det når det kommer en forespørsel om godkjenning av konverteringer.

La oss begynne med å lese spec på eventuelle mulige biler med hensyn til egenvekt, tillatte akseltrykk, eventuell bremseservo, mulighet for batteriplassering osv.

Hvis en bil kjøpes ny med hensikt å konverteres, forsvinner engangsavgift og moms, deretter kommer salgsverdien av fossilkomponentene.
Det blir langt billigere enn å starte med en bruktbil.

Med batterier innenbords kan en 5seter bli en 4 eller 3seter pga vektgrenser, men da blir det en romslig 3-4 seter.

Jeg har noen motorgreier liggende....!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

andreash

#71
Jeg starter en egen tråd om dette mulige prosjektet..

http://elbil.no/forum/index.php?topic=1219.0
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007


cra

Jeg har kontaktet region midt med følgende mail:

Hvordan kan man få godkjent en bil dersom man skifter motoren til en elektrisk motor og installerer batterier?

Jeg vurderer å konvertere en bil til el-bil, og endringene vil i praksis medføre at det settes inn en elektrisk motor som har lavere ytelse enn eksisterende motor, samt at det settes inn batterier som gjør at egenvekta blir noe høyere (overskrider selvfølgelig ikke tillatt totalvekt, men det spiser vel av nyttelasten?)

Er det noen spesielle krav for å få et slikt kjøretøy godkjent? Bremser og annet vil forbli urørt, og bilen er EU-godkjent.


Hvorpå jeg mottok følgende svar:

Hei!

Vi må ha en søknad på en konkret bil med en detaljert beskrivelse av fremgangsmåten for ombyggingen. I tilegg må alle vesentlige endringer på et kjøretøy dokumenteres fra kjøretøyfabrikanten eller et kompetent uavhengig laboriatorium, men tror vel at dette blir vanskelig å få godkjent.

Den originale bilprodusenten bør uttale seg om stabiliteten til karosseriet etter ombygningen da det blir en helt annen vektfordeling, og helt andre kollisjonsegenskaper etter ombygging.

Allt utstyr med driftsspenning over 50V AC og 75V DC skal være CE-merket (det innebærer at produsenten har erklært at utstyret klarer normale sikkerhetskrav til el.utstyr som kobles til nettet). Det holder ikke nødvendigvis å CE-merke laderen, da det kan være krav til batterier, drivssystem osv. avhengig av den konstruktive utformingen og sammenkoblingen av de ulike komponentene. Det er egne EMC krav for elektronikk som kobles til kraftnettet.Det går på støy som genereres inn i kraftnettet under lading. Regelverket håndteres av DSB.

Bare ta kontakt dersom du ønsker ytterligere opplysninger!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#74
Sitat fra: morten på onsdag 17. februar 2010, klokken 18:50
Har du noen tanker eller ideer om hvordan å få den godkjent?   Jeg lurer på om det skulle være enklere å konvertere en bil bygget før 1971, da det var andre regler for generell godkjenning da.    
Min Ginetta er importert som flyttegods og jeg skal derfor forholde meg til kjøretøyforskriften av 1948.

Jeg kommer ikke til å gjøre forandringer av ramme eller karosseri.

Jeg kommer til å lage adaptere (overganger) mellom elektromotorens fester og de originale motorfestene i ramma.

Batteriet vil bli festet i eksisterende festepunkter; sete-fester og sikkerhetssele-fester. Det er mulig jeg må lage en tett kasse hvis de ikke liker at batteri er montert i kupeen.

Generellt for biler importert på vanlig måte er det 3 ting man må overholde:
1. Ikke høyere effekt enn fossilmotoren hadde.
2. Ikke høyre totalvekt (inklusive batteri). Man kan (må) redusere antall passasjerplasser.
3. Enkelte ved Trafikkstasjonen har fått det for seg at bilen kan ikke ha airbag, ABS bremser eller andre moderne sikkerhetsinnretninger.

Grensen på 1971 (eller 70) gjelder ved montering av større motor, bytte fra trommelbremser til skivebremser og andre, større tekniske forandringer. Bytte av motor burde være ganske enkelt for Trafikkstasjonen å forholde seg til så lenge man holder seg innenfor pkt. 1 og 2 over.

Sitat fra: morten på onsdag 17. februar 2010, klokken 18:50
Jeg har en '92 Chevrolet Blazer som var konvertert i California av et firma der.  Den ble godkjent uten store problemer da den ble importert (ikke av meg).    Den var ikke fabrikkonvertert, så jeg er usikker om hvordan den ble godkjent.      
Alt er mye lettere for Trafikkstasjonen når bilen er godkjent og registrert i utlandet.

Din Blazer har forresten en interessant histore, kjenner du den?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA