Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rabatt på bildeler

Startet av PLUTO, fredag 18. januar 2008, klokken 16:50

« forrige - neste »

Griffel

#45
Elbilen er nok det mest nyttige av alle kjøretøy jeg har hatt.

Den sparer meg for mange timer reise i året. Sammenlignet bed fossil bil minst en halv time per. dag og sammenlignet med kollektivtransport 3 timer per dag.

Og dekker en solid del av familiens transportbehov.

Sitat fra: Goffy på tirsdag 26. februar 2008, klokken 22:19

Da er det bedre å gå for prosjekt nummer to; dampmaskin i snekka.


Gå heller for elmotor/batteri  i snekka. Enklere og rimligere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Patriq Backlund

Hur sparar elbilen en halvtimme per dag i jämförelse med bensinbilen?
Går den så mycket fortare i kollektivfältet menar du, att du skulle brukt 30min längre med bensinbil ?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Goffy

Sitat fra: Griffel på onsdag 27. februar 2008, klokken 11:41
Elbilen er nok det mest nyttige av alle kjøretøy jeg har hatt.

Den sparer meg for mange timer reise i året. Sammenlignet bed fossil bil minst en halv time per. dag og sammenlignet med kollektivtransport 3 timer per dag.

Og dekker en solid del av familiens transportbehov.


Joda.. Motorsykkelen min er like nyttig og tar omtrent like mye last. Hadde den hatt kupé med varme og to hjul til så kunne jeg benyttet den om vinteren også, så på det viset har du for så vidt rett.

Poenget er dog at så lenge rekkevidden er kort og bilene ikke tar med seg mer enn to personer og
en pose kneipbrød og melk så vil de ikke bli et reelt alternativ for vanlige familier utover å være et ekstra kjøretøy for bruk til og fra jobb i byen. Det transportbehovet dekker man uansett mye billigere ved å reise kollektivt.

Men morsomme er de nå uansett.  :)

bosonic

Det er mange familier som må ha to biler og som i tillegg bor på steder hvor kollektivtrafikken er "ubrukelig" og ofte fraværende.

Hva med familier / personer som er barnløse eller hvor barna har flyttet ut, hva med pensjonister  ???

Du må prøve og se utover din egen verden, det er jo en grunn til "vi" kjører elbil.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Goffy

Sitat fra: bosonic på onsdag 27. februar 2008, klokken 14:37
Det er mange familier som må ha to biler og som i tillegg bor på steder hvor kollektivtrafikken er "ubrukelig" og ofte fraværende.

Hva med familier / personer som er barnløse eller hvor barna har flyttet ut, hva med pensjonister  ???

Du må prøve og se utover din egen verden, det er jo en grunn til "vi" kjører elbil.


For all del.. For noen så kan sikkert elbil være et brukbart alternativ. Men for de fleste så er og blir det en kuriositet. Jeg tviler på at elbilen noensinne blir noe annet en den er i dag heller. Jeg tror det vil bli andre teknologiske løsninger som danner grunnlaget for fremtidens familiebil og massekommunikasjonsmiddel.

El rayo

Sitat fra: Goffy på onsdag 27. februar 2008, klokken 13:03
Poenget er dog at så lenge rekkevidden er kort og bilene ikke tar med seg mer enn to personer og
en pose kneipbrød og melk
Gledelig at du viser initiativ til å finne ut ting, Goffy. Jo mer du lærer desto mer vil du finne ut at det du trodde du visste ikke stemte helt.

Det finnes flere elbiler på den norske markedet. Noen har plass til bare to personer, andre 5 personer.
Peugeot Partner E, Citroën Berlingo E og Kewet CitiVan kan ta en europall som lastes med gaffeltruck.

Kewet-eiere har f.eks. fraket ultralett fly. Eller 3 personer, bikkja og 4 handleposer.
Th!nk-eiere f. eks. 28" billedrør-TV i esken. Trelast på 2,40 meter (uten at den stikker utenfor bilen). En gris.
Partner-eier f.eks. en ponny.

http://www.evalbum.com/ kan du flytte pekeren til "search" og se hvor mange forskjellige bilmerkes som finnes i elektrisk utgave. Det er ganske utrolig!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#51
Sitat fra: Patriq Backlund på onsdag 27. februar 2008, klokken 12:02
Hur sparar elbilen en halvtimme per dag i jämförelse med bensinbilen?
Går den så mycket fortare i kollektivfältet menar du, att du skulle brukt 30min längre med bensinbil ?

Dette er jo ikke så lett å måle, siden jeg ikke kan sitte i kø med fossilbilen samtidig som jeg glad triller avgårde i elbilfeltet, derfor har ikke noe eksakt å sammenligne med. Jeg tok nok i litt ekstra. Jeg liker ikke å sitte i kø så i før-elbilsk tid sto jeg opp ganske tidlig for å være på vegen før det tettet seg helt til ca 6:20. Nå har jeg levert den gamle klokkeradioen til gjenvinning og sover til jeg våkner. 30 min er gjetting, basert på P4s opplysninger om hvor lang tid det tar med bil fra Holmen til sentrum. Det kan godt hende jeg bare sparer 20 minutter på vanlige dager, men uvanlige dager er ikke helt uvanlig og da er fort en time spart, og så slipper jeg å kjøre innom bensinstasjonen en gang i uka 15 min -lading= 2,5 min/dag bare det dermed blir det 22,5+ min/dag. (Tid for lading 30 sek/dag)

Besparelsen i forhold til kollektivtrafikk er basert på rutetider 135 min/dag uten forsinkelser, men tog inngår i strekningen. I «vestkorridoren» er 1 av 4 tog ikke i rute.

Sitat fra: Goffy på onsdag 27. februar 2008, klokken 13:03

Joda.. Motorsykkelen min er like nyttig og tar omtrent like mye last. Hadde den hatt kupé med varme og to hjul til så kunne jeg benyttet den om vinteren også, så på det viset har du for så vidt rett.

Poenget er dog at så lenge rekkevidden er kort og bilene ikke tar med seg mer enn to personer og
en pose kneipbrød og melk så vil de ikke bli et reelt alternativ for vanlige familier utover å være et ekstra kjøretøy for bruk til og fra jobb i byen. Det transportbehovet dekker man uansett mye billigere ved å reise kollektivt.

Men morsomme er de nå uansett.  :)

Bilen som ble kjøp som bil nr.2 ble raskt bil nr.1.

Den har faktisk kupe' og varmeapparat, 4 seter, stille, komfortabel nok, rask nok (kan bryte fartsgrensen nesten hele vegen). I tillegg til daglig jobb kjøring hele året brukes den til familiens ukentlige innkjøps tur 5-7 bæreposer som har grei plass i bagasjerommet.

Jeg har ikke problemer i det daglige med tur retur jobb 6 mil, evt. møter på vei til eller fra jobb på strekningen Asker – Lillestrøm, et ekstramøte midt på dagen i byen går greit (gratis parkering). Litt små kjøring om kvelden og henting av barn som ikke rakk bussen. Bilen lades av seg selv mens jeg sover eller jobber så jeg slipper bensinstasjoner, (besparelse også på snoop kontoen).

Skal jeg snekre litt i båten tar jeg med en verktøykasse du skal ha stor problemer med på motorsykkelen. Billigere enn en motorsykkel både i innkjøp og drift.

Mindre energiforbruk enn kollektivtrafikk og 300 timer ekstra fritid sammenlignet med kollektivtrafikk har også en verdi.

Leketøy? avgjordt ikke. Den dekker riktig nok ikke alle familiens transportbehov men uansett hadde familien hatt to biler og da blir elbilen klart bil nr. 1.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

#52
Kjære Goffy,
hvor mye elbil har du kjørt ettersom du uttaler deg om elbilens anvendelighet?

Da den første telefonsamtalen hadde funnet sted mellom Drammen og Christiania, ble det også sagt at dette var et artig leketøy som aldri ville få noen praktisk betydning!

Min påstand er at om 30 år vil en riste på hodet over at noen i det hele tatt ville brenne  et kostbart og anvendelig fossilt råmateriale for å flytte varer eller personer. -Og i tillegg bidro til å ødelegge atmosfæren.

Med den håpløst korte rekkevidden til en Think har jeg allikevel klart å tilbakelegge 36000kilometer på et år.

Takk for dine innlegg, det er bra å få noe å le av! Det er et faktum at overfor enkelte kjemper selv gudene forgjeves.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Boogie

Sitat fra: Goffy på onsdag 27. februar 2008, klokken 14:51

For all del.. For noen så kan sikkert elbil være et brukbart alternativ. Men for de fleste så er og blir det en kuriositet. Jeg tviler på at elbilen noensinne blir noe annet en den er i dag heller. Jeg tror det vil bli andre teknologiske løsninger som danner grunnlaget for fremtidens familiebil og massekommunikasjonsmiddel.

Do we see another troll here????
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Goffy

Sitat fra: Boogie på onsdag 27. februar 2008, klokken 22:11
Sitat fra: Goffy på onsdag 27. februar 2008, klokken 14:51

For all del.. For noen så kan sikkert elbil være et brukbart alternativ. Men for de fleste så er og blir det en kuriositet. Jeg tviler på at elbilen noensinne blir noe annet en den er i dag heller. Jeg tror det vil bli andre teknologiske løsninger som danner grunnlaget for fremtidens familiebil og massekommunikasjonsmiddel.

Do we see another troll here????

Either you are with us, or you are with the terrorists.  ;D

Goffy

Sitat fra: hens på onsdag 27. februar 2008, klokken 21:48
Kjære Goffy,
hvor mye elbil har du kjørt ettersom du uttaler deg om elbilens anvendelighet?

Da den første telefonsamtalen hadde funnet sted mellom Drammen og Christiania, ble det også sagt at dette var et artig leketøy som aldri ville få noen praktisk betydning!

Min påstand er at om 30 år vil en riste på hodet over at noen i det hele tatt ville brenne  et kostbart og anvendelig fossilt råmateriale for å flytte varer eller personer. -Og i tillegg bidro til å ødelegge atmosfæren.

Med den håpløst korte rekkevidden til en Think har jeg allikevel klart å tilbakelegge 36000kilometer på et år.

Takk for dine innlegg, det er bra å få noe å le av! Det er et faktum at overfor enkelte kjemper selv gudene forgjeves.

Bare hyggelig.
Morsomme små greier er de nå uansett disse små bilene.

Boogie

Sitat fra: Goffy på torsdag 28. februar 2008, klokken 00:14
Either you are with us, or you are with the terrorists.  ;D

Tja, det får du jo vurdere selv, men mitt navn er ikke Bush så jeg skal ikke male det svart/hvitt.

Men det er jo lov å bli forundret over ditt synspunkt på elbiler.

Jeg vet at de fleste elbiler er små, og at de kan ha problemer med farten i bakkene, men jeg vet også at de fungerer utrolig godt i hverdagen for de som har dem. De fleste anskaffer en elbil som bil nummer to, og ender opp med å bruke den som nummer en.

Men dette er 15-20 år gammel teknologi. Istedenfor å se bakover så prøver jeg å se fremover og hva som finnes av muligheter.
Når vi vet at en elbil bruker en brøkdel av energien som en fossilbil bruker, så vil det presse seg fram at fossilbilene forsvinner, og at elbilene overtar. Noe annet alternativ finnes faktisk ikke enda. Rekkevidder, fart og størrelse på bilene er noe du ikke vil stille spørsmål rundt om allerede 5-10 år. Se hvordan utviklingen på mobiltelefoner har eksplodert de siste 5 årene. Det samme vil antagelig skje med elbilene nå når produsentene av biler inser at det er det markedet vil ha.
Hybridbilene er greie de også, men vil nok bare være et overgangsfenomen. Har vanskeligheter med å se at de vil være aktuelle lenger om 10 år.

Du vil nok forsatt kjøre de samme bilene du er vant med i dag, men fremdriften vil bli elektrisk.
Fossilbilene får vi antagelig ikke lov til å kjøre annet enn som kuriositeter/veterankjøretøyer med samfunnshistorisk betydning.

Jeg ser faktisk for meg at vi kommer til å se tilbake på denne tiden vi lever i nå, og at vi kommer til å forundre oss over at det tok såpass lang tid, og at vi tillot oss å sløse så mye med energien som vi gjore. Og ikke minst hvor mye støy vi forurenset våre nærmiljøer med.

Ha en fortsatt god dag, og lykke til med fremtiden ;D
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Goffy

Sitat fra: Boogie på torsdag 28. februar 2008, klokken 23:10

Men dette er 15-20 år gammel teknologi. Istedenfor å se bakover så prøver jeg å se fremover og hva som finnes av muligheter.
Når vi vet at en elbil bruker en brøkdel av energien som en fossilbil bruker, så vil det presse seg fram at fossilbilene forsvinner, og at elbilene overtar. Noe annet alternativ finnes faktisk ikke enda.


Det er da visselig en teknologi som er like gammel som forbrenningsmotoren. Allerede i bilens barndom fantes det et stort utvalg av elektriske biler i tillegg til endel dampdrevne løsninger. Under første verdenskrig var det til og med en god del elektriske lastebiler i drift i Oslo.
Problemet var og er fremdeles batterikapasitet og den tid det tar å lade opp et batteri. Dampbilen ble borte av naturlige årsaker, mens elektrobilen har levd et liv som kuriositet ved siden av forbrenningsmotoren så lenge vi har hatt motoriserte kjøretøy uten at noen har vært i stand til å løse de åpenbare utfordringe denne teknologien hadde i forhold til forbrenningsmotoren.
At man i dag har batterier som kan drive en større og kraftigere motor over noe lenger avstand gjør selvsagt løsningen anvendeligere enn tidligere, men begrensningene er fremdeles åpenbare.
At elektromotoren har klare fordeler når det gjelder utnyttelse av energi, forurensningsproblematikk og lyd er det liten tvil om, men likevel så drives det forsvinnende lite forskning på området av de etablerte bilprodusentene, og de færreste av disse har stor tro på at batteridrevne biler er fremtiden.
Den forskning som gjøres går på helt andre teknologiske løsninger en elektrisk.

Det er helt klart at hybriden er en midlertidig løsning. Eksplosjonsmotorens tid går mot slutten og hybriden er på samme måte som dampbilen var for 100 år siden, en mellomstasjon mellom det som har vært og det som kommer.

Skal elbilen kunne overta etter forbrenningsmotoren må den kunne leveres i alle de konfigurasjoner som forbrenningsbiler gjør i dag; dvs. som personbil, minibuss, buss, traktor, semitrailer osv.
Som lastebil så må den kunne kjøre Norge - Sør italia - retur med 70 tonns last like fort og effektivt som en dieseldrevet lastebil i dag. Busser og biler må på samme måte ha den samme rekkevidde og mulighet for hurtig lading som forbrenningsbilene har i dag.
Ellers er og blir det kjøretøy for spesielt interesserte med begrensede behov, eller som en bil nummer to for dem som tar seg råd til det.

Diskusjonen minner meg forøvrig ellers endel om diskusjonen som utviklet seg da jeg stilte spørsmål til endel underlige paradokser i Bibelen på et kristent forum også. Det hjalp ikke hvor mye jeg understreket at jeg faktisk er religiøs av natur. Jeg trodde ikke 100% på King James Bibel og da kunne det ikke være snakk om noe annet enn spiss hatt på hodet og en plass på bålet for meg!  ;D

bosonic

#58
Mon tro hvorfor det ikke er forsket mer på batteriteknologi til elbiler eller for den saks skyld alternative motorer?
Svaret sier vel seg selv..?

Lurer på hvorfor BP og Shell er så sterkt inne på eiersiden i Solpanelindustrien?

Du har vel ikke tenkt å gi deg nå Goffy når diskusjonen begynner å bli interessant?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Boogie

Tja, jeg syns nok at sammenligningen med religion er noe useriøs her, selv om endel kansje kan være religiøst opptatt av bilene tror jeg de fleste er mer interessert i det fra et teknisk ståsted.

Og det som er interessant er at teknologien faktisk er her allerede. Det er ikke noe problem å kjøre fra Nordkapp til sør-Italia selv for tyngre kjøretøy i dag, men infrastrukturen er ikke på plass, og produktene som finnes i laben har ikke blitt produktifisert.

Dagens lastebiler kommer ikke så langt uten bensin/diesel stasjonene, og elbilene trenger også sine bensinstasjoner eller kansje enda bedre induktive motorveier hvor man mottar den strømmen man trenger hele tiden mens man kjører. Batteriene kan da brukes på sideveiene.

Vi har en mini som i hybridutgave kjører 1500 km en en vanlig bensintank. Det finnes biler som kjører 300 km på kondensatorer.
Vi har batterier som fullades på 10 minutter.

Samt at jeg vet at mange av bilfabrikantene har modellene ferdig utviklet. De er noe avventende på grunn av at batterifabrikantene henger noe etter med produksjonen, men bilene er klare. Bl.a. BMW og Volkswagen. Og sikkert mange fler.

Sjefen for BMW sitt hydrigen/brenselcelle program uttalte for kort tid siden at det fremdeles er 15-20 år før vi ser brenselcelle teknologien i allmen bruk, og samtidig sier han at denne teknologien slik hydrogenet blir utvunnet ikke er hverken energimessig eller utslipsmessig noe bedre enn dagens fossilteknologi. Han sa at det uten tvil er elbilen som kommer til å være framtidens løsning.

Vi vet også at bilprodusentene og oljeindustrien har gjordt det de kunne for å stoppe elbilene og de oppfinnelser som er gjordt rundt disse bilkonseptene helt siden begynnelsen av 70-tallet.

Problemet deres er at de ikke ser hvordan de skal kunne tjene penger på elbilen. Den har omtrent ingen service eller vedlikhold, og det er ikke på bilproduksjonen de tjener pengene sine. Det er på "ettersalget".

De er med andre ord nødt til å komme opp med nye løsninger og finansielle planer for at de skal tjene de samme pengene som før , men med ny teknologi. Th!nk har valgt å selge sine biler med en leasingpakke på batteriene. Da kommer prisen på bilen ned, samtidig som utgiftene våre er omtrent som før. Vi vil nok se flere slike løsninger etterhvert.

Det er kun penger det er snakk om til slutt.

Vi sitter nok litt på gjerdet nå, og venter på at produktene skal komme i butikken, men iløpet av det siste året har det løsnet.
Folket vil ikke ha de gamle forurensende bilene lenger, og da må bilprodusentene endelig gjøre den jobben de egentlig ikke har lyst til å gjøre. Noen vil gjøre den, og det er kansje ikke de tradisjonelle bilfabrikantene som kommer til å gjøre den. De som ikke er med nå kommer til å dø ut som dinosaurene.

I mellomtiden får vi "leke" oss med våre biler med 15 år gammel teknologi. For min del fungerer det så greit at jeg ikke har noen bensinbil lenger, men tvert imot har fem Peugeot Partner og en Peugeot 106 som dekker familiens behov. Vi er tre generasjoner som bruker bilene, og de brukes ikke på samme måte som en bensinbil. Det fungerer mer som en pool hvor man tar den bilen som dekker behovet nå avhengig av setekapasitet, størrelse på bilen og strømkapasitet. "Min" og "din" bil eksisterer ikke lenger.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA