Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rabatt på bildeler

Startet av PLUTO, fredag 18. januar 2008, klokken 16:50

« forrige - neste »

PLUTO

Dette har vært diskutert under http://elbil.no/forum/index.php?topic=450.0, men jeg starter det som et eget emne her hvor jeg tenker at det hører til.

Her er ferskt svar fra Statens Vegvesen på spørsmål om vi kan få godkjennt en konvertert bil:

Ombygging av biler fra bensin/diesel til elektrisk drift
Vi viser til deres mail med generelle spørsmål vedrørende ombygging av personbil med bensin/diesel motor til elektrisk drift.
Etter vår generelle vurdering vil ombygging av en personbil fra bensin/diesel til elektrisk drift innebære omfattende endringer i bilens konstruksjon. Det vil bli store inngrep i karosseriet for å plassere og feste batterier. Stabiliteten til kjøretøyet vil endres som følge av endret vektfordeling. Bremse- og styresystemene vil bli påvirket fordi totalvekten og vektfordelingen vil bli endret og fordi servopumpen og vakumpumpen drives av motoren. Alt dette er vesentlige konstruktive endringer som kan påvirke bilens kjøreegenskaper og sikkerhet negativt.
Det er etter vår vurdering bare den opprinnelige konstruktøren av bilen som vil være kompetent til å bedømme de fulle konsekvensene av disse endringene. Det vil derfor ikke bli mulig å få en slik bil registrert uten at bilfabrikanten har godkjent ombygningen.
Dersom det er mulig å fa en godkjenning fra bilfabrikanten vil det også bli krav til at spesifikke tester av bilen må gjennomføres. Herunder blant annet bremsetest, EMC-test, støytest, effektmaling med mer. Videre vil bilen måtte fremstilles for enkeltgodkjenning ved en trafikkstasjon. Vegvesenet vil da foreta en evaluering av ombygningen og dokumentasjonen som medfølger og fatte en beslutning om kjøretøyet kan registreres eller ikke.

Kjøretøy - Vest-Agder distrikt
Med hilsen ...
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Dette var jo oppmuntrende lesning....


Jeg er desverre ikke forundret over svaret. Det føjer seg pent inn i min oppfatning av vegvesenet.

Jeg er bare litt forundret over at vegvesenet legger seg så flat og innrømmer så åpenlyst at de ikke innehar kompetanse til å vurdere en ombygging av en bil.
Har vi virkelig kommet så langt at det kun er bilfabrikantene som kan vurdere om en bil er forsvarlig eller ikke? Jeg trodde faktisk i min naivitet at vegvesenet var de som skulle ha kompetanse på slikt i norge.
Men her tok jeg øyensynlig feil. Også vegvesenet er fullt og helt i bilbransjens voll, og det er ingenting vi kan gjøre.

Men jeg håper allikevel at jeg tar feil...

LENGE LEVE ELBILEN!!!!!!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

Ombygging av biler til eldrift i Norge har vært godkjent i to tilfeller som jeg kjenner til: Svein Medhus sin 1986 Ford Escort Express og Andreas Sagvåg sin 1986 Peugeot 205 XL som nå eies av AndreasH.

Påstander som at man må forandre karosseriet for å feste batteriet og at vektfordelingen endres av å montere en 1376 grams elektrisk vakuumpumpe har ingen rot i virkeligheten. Hva slags mennesker er det som jobber i Vegvesenet? Har de i det hele tatt sett en bil?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Etter min erfaring med tidlige Citystromer, er det ikke sikkert at engang VAG har tilstrekkelig erfaring til å ombygge sine egne modeller til elbiler.
Uten bremsekompensering ble vektfordelingen endret fra Ca 600 foran og 400 bak til 500 foran og 900 bak på grunn av 500 kilo batterier og en motor som veide 100 kilo mindre.
Et lett trykk på bremsepedalen, og forhjulene blokkerte, uten at bakhjulene hadde begynt å bremse.    Festlig på vinterføre.

Men den ble godkjent av veivesenet i Norge!

Det er min oppfatning at flere her på forumet er i stand til å gjøre en bedre jobb enn VAG hadde fått til, om en bare tar vektfordelingen alvorlig.

1. Det er viktig å holde seg innenfor akseltrykkgrenser som står i vognkortet.
Dette medfører at det må settes opp et regnestykke over hvilke deler som fjernes, og hvor disse sitter i følge bilens tyngdepunkt. Sannsynligvis må batteripakken deles, slik at en del sitter i motorrommet. Her er det enkelt å lage fester til en batteripakke da rammevangene er tilgjengelige.
Batteripakken bak må sitte lavest mulig uten fare for å slå nedi ved fartshumper. Legg også ved et forslag til antall passasjerer på bakgrunn av estimert egenvekt og totalvekt.

2. Alle festepunkter må beskrives på en best mulig måte, hva som festes, og vekt av komponentet.  Ta også hensyn til at bilen må tåle en "taking", eller å havne utenfor veien opp-ned.

3. Alle kabelforbindelser må være tilstrekkelig festet, OG flexible slik at de tåler vibrasjon og fjæringsbevegelser.  Batterikassene bør ha en intern sikring hver.

4. Legg ved dokumentasjon over motorens merkeeffekt, og makseffekt med gjeldende batterispenning/kontroller.  (Eller dropp makseffekten om du velger en Zilla).

Når du kommer til biltilsynet med en slik dokumentasjon, er det mulig at de vil ta deg på alvor.  Egentlig tror jeg de helst vil unngå at folk begynner med prosjekter som forblir farlige "kråkereir" etter å ha lagt ned tusenvis av arbeidstimer og kroner.

Og,- Få en kontaktperson som holdes oppdatert underveis.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Sitat fra: Boogie på mandag 14. januar 2008, klokken 18:52
Har vi virkelig kommet så langt at det kun er bilfabrikantene som kan vurdere om en bil er forsvarlig eller ikke? Jeg trodde faktisk i min naivitet at vegvesenet var de som skulle ha kompetanse på slikt i norge.
Men her tok jeg øyensynlig feil. Også vegvesenet er fullt og helt i bilbransjens voll, og det er ingenting vi kan gjøre.

nå synes jeg det mest ser ut som om de prøver å gjøre det mest mulig kronglete for de skriver:
Det vil derfor ikke bli mulig å få en slik bil registrert uten at bilfabrikanten har godkjent ombygningen. Men selv om vi altså på ett eller annet vis skulle greie å få det fortsetter de med å sette krokbein ved å skrive: Dersom det er mulig å fa en godkjenning fra bilfabrikanten vil det også bli krav til at spesifikke tester av bilen må gjennomføres... Til tross for at de altså kun mener at produsenten kan avgjøre om det er ok eller ikke, vil de selv mene at dette skal testes i tillegg. hva de ulike testene er vet jeg ikke, men er vel litt undrende til at de spesifikt nevner støytest. den kan jo umulig bli mer støyende med en elmotor ???
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Radiostøy Pluto,
Elektromagnetisk utstråling som kan påvirke pacemaker, medisinsk utstyr, TV og kommunikasjon.
Det er støyen en er redd for.

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Ok, hens, det tenkte jeg ikke på.

Er det noen som har lyst å komme med inspill om spørsmål jeg kan stille tilbake som et svar på brevet, slik at vi kan få ett mer elbil vennlig svar til slutt?

En ting som kan gå å få til ut fra brevet slik det er skrevet er å konvertere en bil som er lagd slik i utgangspunktet at batteriet får plass uten forandringer i karosseriet og hvor servopumpe og vakumpumpe er elektrisk i utgangspunktet. Kan være at Mercedes A klasse er slik.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 15. januar 2008, klokken 16:51
Er det noen som har lyst å komme med inspill om spørsmål
Liksom man ikke trenger å forandre karosseriet for å feste bagasje og passasjerer trenger man heller ikke forandre noe for å feste batterier. Det må være mulig (og er gjort på Peugeot, Citroën og Renault) å redusere antall passasjerplasser fra f.eks 5 til 4 eller 2 dersom man ønsker å utnytte noe av totalvekten til batterier.

Dersom man holder totalvekten, vektfordelingen og motorstyrken innenfor/under bilens originale spesifikasjoner er det ikke nødvendig å endre noe på bremsesystemet. En elektrisk vakuumpumpe til bremseservoen veier 1,4 kg, drives av 12V og trekker 2A, omtrent halvparten av én hovedlyspære.

Dersom man bygger om en bil uten servostyring eller moderne elektrisk servostyring trenger man heller ikke gjøre forandringer på styringen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Forespørselen skulle kanskje ha vært stilet til Statens Vegvesen sentralt og ikke lokalt?, aller helst er dette en sak for Norstart.
Svaret til deg Pluto fra Vest- Agder distrikt er etter mine begreper tøvete.
Hva med EU tilpasning her, det konverteres jo biler i mange land i Europa også.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

espen

Se også mitt innlegg under "andre elbiler/import".

Vegvesenet innså at de måtte gi dipensasjon for godkjenning fra Toyota på min konverterte bil, etter at jeg hadde brukt noen uker på å finne ut at bilfabrikantene kun godkjenner ombygninger som bruker deres egne motorer...

Jeg regner med Norstart etterhvert kan sette inn noe mer ressurser på ombyggingsproblematikken. I mellomtiden vil det være til stor hjelp om folk setter igang samtaler og eventuelt prosjekter som dette med Vegvesenet på privat initiativ, jeg har nylig vist at det ER mulig, men også at det tar mye tid, og man KAN risikere å ikke få godkjenning.
Kanskje kan vi samle opp tilbakemeldinger som vi mottar og bruke dette til få istand mer forutsigbarhet og kanskje til og med service i saksbehandlingen.

PLUTO

Sitat fra: bosonic på tirsdag 15. januar 2008, klokken 22:59
Forespørselen skulle kanskje ha vært stilet til Statens Vegvesen sentralt og ikke lokalt?,

Min forespørsel var faktisk stilet til sentralt hold, men ble vel overført siden jeg er fra Agder.

Vi gir oss ikke på dette, det er klart fra lovteksten at det skal gå ann, så da skal det også gå i virkeligheten 8)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Jeg vet fra tidligere at det har vært dialog mellom de som bygger om motorsykler (choppere) og myndighetene. Man kom fram til klare tall for hva som er tillatt av vinkel på framgaffelen o.s.v.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

det er riktig El Rayo. De siste revideringer kom som et resultat av denne dialog. Deler av reglene er nå "spesial designet" for disse mc mekkere. kanskje det var noe norstart kunne jobbe med?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Egentlig burde vel alle som tenker på et slikt prosjekt sende en forespørsel om hvorvidt det er mulig å få en ombygget bil registrert.
Om ikke annet for at vegdirektoratet blir oppmerksom på at noen tenker på slikt. Kanskje det kan skape bevegelse i en tung materie.

Men som jeg tidligere har nevnt, det bør inneholde noen spørsmål om nøkkelpunkter som forteller at det er en henvendelser fra kompetent hold.

Vektgrenser, krav til motorstyrke pr vekt, krav til bremsenes retardasjonsevne,
elektromagnetisk støy, krav til innfesting av batterieretc.

Dessuten bør det være et forslag til biltype, batterilayout med bilder, vekt-antydning og kabelinnfesting.  Bilde av motorrom med  batteri inntegnet
i det hele tatt alle ting som indikerer at det er snakk om en seriøs
henvendelse.

Send gjerne et  forslag hit til forumet, kanskje det kommer inn mange nyttige tips fra vårt "Ekspertpanel". 

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Silkefot

Ser på lionev.com at de har byttet ut skrogene fra Hyndai til Ford og økt prisen litt. Noen som har forslag til hvordan en forespørsel til Statens Vegvesen bør se ut for at de skal se alvorlig på import av en Ford Escape LionEV? Ser at de også har en mailadresse norway@lionev.com som det kunne vært interessant å sende en mail til...
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA