Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rabatt på bildeler

Startet av PLUTO, fredag 18. januar 2008, klokken 16:50

« forrige - neste »

Dj_Devil

Så om eg som teknisk tegner tar å tegner motor rommet som eg skal ha inn en elmotor i.
Med forslag til fester, størrelse på metall å hele pakken. Så styrker det kjangsen for godkjenning?
Det er mulig for meg som teknisk tegner å lage noe slikt i 3D også (om eg finner noen som kan gjøre en 3D scan av motor rommet). Det er i teorien mulig å tegne alt før man gjør det i realiteten. Styrker det muligheten enda mer for godkjenning?
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

twoika2

Alt som dokumenteres ved for eks. å lage skisse, fotografere osv. vil det6 være lettere å ta stilling til for byråkrater. Men tegninger og skisser er til stor hjelp i prosessen før godkjenning også. Det vet du nok Dj_Devil.

Kan ta eksempel i mitt eget hus der jeg tok alle mål i absolutt hele huset og la alt dette inn i et 3d arkitekt program på pc'en. Så sjekket jeg bare mot originaltegningene og visuelt at det ble riktig.

Det var mye arbeid og tok meg nesten 3 måneder på ettermiddager og kvelder. Men resultatet ble topp. Har brukt tegningene i søknad om utvidelser og påbygg til kommunen, og de var imponerte. Alle som ser 3d av huset er imponerte. Man kan gå inn å gjøre endringer og tilpasse akkurat som man vil, og printe ut og bygge etter tegningene i målestokk.

Det ga resultat kan jeg love. Plan og resultat ble meget bra.

Det viktigste er å få noe ned på papir eller foto(papir) Da har man et utgangspunkt som an kan legge på bordet enten til eget bruk for å skrible og skrable på og lage forslag til endringer eller legge frem for myndigheter i diskusjon om alternative reelle muligheter.

Det er ikke nødvendig i det hele tatt å legge ned mye arbeid i 3d program. Det holder med foto, skisser og notater. Det er med på å styrke det ferdige resultatet.



bosonic

Hei og velkommen til forumet twoika2

Veldig positivt at du kommer inn og revitaliserer dette temaet nå.

Det begynner å bli noen år nå siden jeg kontaktet Lars her på (gammel) forumet og spurte om han kunne åpne egen forumsdel på "konvertering til elektrisk".

Fra ca 1980 har de i Statene konvertert biler i stor skala og jeg har tro på at det endelig kan komme i gang her til lands også.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Dj_Devil

Sitat fra: twoika2 på onsdag 19. mai 2010, klokken 10:47
Alt som dokumenteres ved for eks. å lage skisse, fotografere osv. vil det6 være lettere å ta stilling til for byråkrater. Men tegninger og skisser er til stor hjelp i prosessen før godkjenning også. Det vet du nok Dj_Devil.

Kan ta eksempel i mitt eget hus der jeg tok alle mål i absolutt hele huset og la alt dette inn i et 3d arkitekt program på pc'en. Så sjekket jeg bare mot originaltegningene og visuelt at det ble riktig.

Det var mye arbeid og tok meg nesten 3 måneder på ettermiddager og kvelder. Men resultatet ble topp. Har brukt tegningene i søknad om utvidelser og påbygg til kommunen, og de var imponerte. Alle som ser 3d av huset er imponerte. Man kan gå inn å gjøre endringer og tilpasse akkurat som man vil, og printe ut og bygge etter tegningene i målestokk.

Det ga resultat kan jeg love. Plan og resultat ble meget bra.

Det viktigste er å få noe ned på papir eller foto(papir) Da har man et utgangspunkt som an kan legge på bordet enten til eget bruk for å skrible og skrable på og lage forslag til endringer eller legge frem for myndigheter i diskusjon om alternative reelle muligheter.

Det er ikke nødvendig i det hele tatt å legge ned mye arbeid i 3d program. Det holder med foto, skisser og notater. Det er med på å styrke det ferdige resultatet.

Forstår det til bygg (skal gjøre det samme anngående fløtting av en vegg i leiligheten hos meg). Men om det re'elt styrker det til bil.
For det er mange i BT som egentlig kunne gitt rent blaffen om man kom med skisser fordi "dem vet bedre". Men forstår poenge ditt :)
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

georg.myhre

Sitat fra: Baltor på tirsdag 18. mai 2010, klokken 10:35
Det burde være en stor premie til de som klarer å kjøre videre UTEN en brannfarlig bensintank, uten høyspenning på flere tusen volt (coil/plugger), uten glovarme metallkomponenter og overflater, uten bensinslanger hengende rundt omkring, uten store masser som roterer med høyt turtall, uten at dødelig gass behøver føres i et rustent rør rett under føttene, uten et overdrevent fartspotensiale....
>
<
>
Hvis batterier og motor er normalt festet vil vel nesten enhver konvertering til eldrift føre til en kraftig oppgradering av trafikksikkerheten!!



Hei alle sammen,

min første post her. Vil bare bare berømme posten sitert med en halleluja.

Det finnes bare positive virkninger av en konvertering til eldrift.

Vil også nevne en ikke så innlysende miljøgevinst;
En bensinbils levetid er, etter mitt skjønn, i hovedsak basert på slitasje av motor og rust på rammeverk. På de biler hvor rust ikke er en faktor, men hvor motoren synger på siste vers, vil man med en "enkel" el-konvertering kunne forlenge bilens levetid og i tillegg bli en grønn bilist.
Den perfekte gjenvinning.
Hamar:

2008 Think City
2013 Model S P85+
2015 e-Golf

Elektrisk gressklipper, elektrisk hårføner.
Dette er en helelektrisk familie. ;)
Pendler Hamar-OSL med Teslaen

Baltor

Veldig enig med deg der, selv om ikke flertallet av fossilbiler fortjener et nytt liv er det mange som har en gammel kjærlighet stående.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA