Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rabatt på bildeler

Startet av PLUTO, fredag 18. januar 2008, klokken 16:50

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: twoika2 på søndag 16. mai 2010, klokken 09:51
Utklipp fra EL rayo sitt innlegg der han har fått svar på en henvendelse fra Vegdirektoratet, saken gjaldt en ombygging av VW Golf:
Du surrer litt her, twoika2. Jeg har aldri tenkt å konvertere VW Golf og har ikke sendt henvendelse til veidirektoratet om VW Golf.


Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: twoika2 på torsdag 13. mai 2010, klokken 10:11
El rayo:
Bilen din er verneverdig vil jeg tro
Twoika2, hvis du hadde tatt deg tid til å lese mine PM svar til deg ville du visst at at Ginetta'en er importert som flyttegods, ikke som bevaringsverdig kjøretøy. Ser ingen grunn til å gjøre ting mer komplissert enn det er.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#107
Sitat fra: twoika2 på torsdag 13. mai 2010, klokken 09:48
Man kan uansett aldri være helt sikker på at kjøretøyene er sikre nok.
Twoika2, jeg setter veldig stor pris at du tar deg tid til å informere oss som er i gang med, eller har har planer om, å konvertere en bil (konvertere = bytte ut forbrenningsmotor med elektromotor). Skulle ønske du kunne utelate selvfølgeligheter og udefinerte uttrykk som ovenstående - da kan vi lettere absorbere interessant informasjon på kortest mulig tid.

Sitat fra: twoika2 på torsdag 13. mai 2010, klokken 09:48
Når man skal endre eller bygge om er en god regel å beholde mest mulig, eller fjerne minst mulig fordi det man tar ut må kompenseres med tilsvarende godt nok materiale. Jo mindre man fjerner dess enklere blir ombyggingen.
Flertrinns gearkasse med revers og clutch er en følge av forbrenningsmotorens utilstrekkelighet og helt unødvendig i kombinasjon med elektromotor, noe bilfabrikanter som Peugeot, Citroën, Renault har forstått. Jfr deres elektriske utgaver av P-106, P-Partner, C-Saxo, C-Berlilngo, R-Clio og R-Express. Kjøretøy som er konstruert med elektrisk motor fra grunnen av har ikke flertrinns gearkasse. Jfr norske Th!nk og Buddy, Tesla.

For oppnå ønske om minst mulig vekt (minst mulig energiforbruk) og krav om å ikke overskride maksimal tillatt totalvekt når et forholdsvis tungt batteri installeres er det nødvendig å fjerne unødvendige, tunge komponenter.
Sitat fra: twoika2 på torsdag 13. mai 2010, klokken 09:48
selvbærende ramme
FYI (til informasjon): et kjøretøy har enten selvbærende karosseri eller ramme.

Sitat fra: twoika2 på torsdag 13. mai 2010, klokken 09:48
Dersom bremsesystem skal beholdes uforandret og airbag samt abs bremser skal opprettholde sine egenskaper er det viktig å kompensere vekt man tar ut med vekt man setter inn nokså nøyaktig.
Kan "nokså nøyaktig" defineres? (F.eks 20%.)
Ved konvertering beholdes bremsesystemet selvfølgelig uforandret og inntakt, med unntak av de modellene som har vakuum bremseservo. I de modellene monteres en liten (typisk 1,2 kg), elektrisk 12 volts vakuumpumpe med automatisk, vakuumstyrt start/stopp. Dette er en langt sikrere vakuumkilde enn en forbrenningsmotor, der tilstrekkelig vakuum kun er tilstede når motoren går på tomgang og uteblir helt når gassen henger seg opp. Jfr ulykker med flere Toyota modeller de siste årene.

Sitat fra: twoika2 på torsdag 13. mai 2010, klokken 09:48
Manglende vekt i motorrom kan kompenseres med blylodd om nødvendig for at bilen skal ha samme sikkerhetsegenskaper. Ved abs bremsing og utløseing av kollisjonsputer.
Dette er en uaktuell problemstilling. Vekt som fjernes vil bli erstattet med batteri-blokker eller -celler, ikke blylodd. I en moderne elbil som Tesla Roadster, som er konstruert som elbil fra grunnen, er ca 30% av vekten batteri. Jo lettere en bil er desto kortere blir bremselengden (med uendrete bremser). ABS bremser vil automatisk kompensere for eventuelle endringer i vektfordeling og er således ikke noe som vil fungere feilaktig etter konvertering. Kollisjonsputer utløses av plutselig retardasjon, ikke av vekten på kjøretøyet alene. Utløsning av airbag vil skje som designet så lenge kjøretøyets tillatte totalvekt ikke overskrides.

Sitat fra: twoika2 på torsdag 13. mai 2010, klokken 09:48
Man man må  kompensere den vekt man tar ut dersom trafikkstasjonen sannsynliggjør at det er nødvendig.

Elektromotor og batterier er sjelden så tunge at de alene kan kompensere en tung motorblokk, da må man legge inn forsvarlige vekter og være innovativ.
Dette er en uaktuell problemstilling og ikke korrekt. Batteriet er tungt. Egenvekten til kjøretøyet vil øke ved konvertering, ikke minke. Det er såvidt meg bekjent pr idag ikke konvertert noe kjøretøy som er blitt lettere etter ombyggingen. For ikke å overstige tillatt totalvekt "tas" batteriets vekt fra nyttelasten.

Sitat fra: twoika2 på torsdag 13. mai 2010, klokken 09:48
Elmotor og batterier må være CE merket og det må være dokumentasjon som viser det, og tekniske data som beskriver detaljert. Det skal følge med når det søkes om godkjenning.

Motor og styrings/kontroll elektronikk skal også være CE merket med dokumenter som også viser at det ikke er elektromagnetisk stråling over grenseverdiene. Det skal også legges ved søknaden.
CE-merkede batterier eksisterer så vidt meg bekjent ikke og er således bare et byråkratisk hinder uten praktisk betydning.
Det burde være tilstrekkelig å henvise til det kjøretøyet som elmotoren og styrings-elektronikken er hentet fra. De nevnte dokumentene er ikke tilgjengelig for almenheten (vi som konverterer kjøretøy), men finnes i Vegdirektorates arkiv. Kravet er således bare et byråkratisk hinder uten praktisk betydning.

Sitat fra: twoika2 på torsdag 13. mai 2010, klokken 09:48
Batteriene må ha sikkerhet ved overoppheting, ødeleggelse eller kortslutning som bryter strømmen til anlegget umiddelbart.
Dette er en selvfølglighet for oss som konverterer, men ikke noe krav til et kjøretøy med forbrenningsmotor og dusinvis av liter med lettantennelig drivstoff. *Husk at vi selv kommer til å kjøre kjøretøyet vi konverterer*. Ekselmpelvis inneholder batteriet i 1999 - 2002 modell Th!nk City PIV4 like mye energi som 1,2 liter høyoktan bensin; 11,5 kWh.

Til slutt håper jeg du ser intensjonene i mine kommentarer - de er ikke ment som personlig kritikk - og tar den nye informasjonen til etterretning i det fremtidige arbeidet med regelverk for konvertering.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på mandag 17. mai 2010, klokken 17:20
Ginetta'en er importert som flyttegods

Dersom du har en flyttegodsimpotert bil har du lagt gullegget.

Da gjelder kjøretøyforskriftene fra ca 1941 eller noe slikt.

Det betyr at du trenger minst ett baklys, bremser på alle hjul og sikkerhetsbelter om bilen er nyere enn 1971.  ;)

Godkjenning av Ginettaen kan med andre ord veldig lett kunne gå bra. :D




Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Hysj, vi risikerer bare at flyttegods-regelen endres samtidig, selv om flyttegodsimport nå er fjernet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#110
Jeg vil minne om mine erfaringer fra Hoppetusseprosjektet mitt, som står tidligere i denne tråden:
"Jeg har kjørt 4-hjulsdrevet elbil.
I 1995 bygde jeg om en Subaru van til eldrift.
Den 2-sylindrede motoren på 700cm3 som satt i hadde fått rådebank, og jeg hadde en jetflystarter som passet inn....

Men det var en herlig bil på glatt føre! fremkommeligheten var upåklagelig , og da jeg spente den foran en 7,5 tonns lastebil som hadde fått motorstopp var det mye hoderysting, ... inntil "Hoppetussa"  tuslet avgårde med lastebilen på slep. De visste ikke noe om at "Hoppetussa" for anledningen veide nesten 1500 kilo pga ekstra batterier i lasterommet..!

Navnet fikk den pga måten den forserte fartsdumper på med akselavstand på 1,5 meter, og stor høyde.

De kan da ikke be folk om å bygge om bilen først, og deretter "se"."
Det var det jeg gjorde med Hoppetussa, og det gikk dårlig, jeg måtte vise den 4 ganger, og hver gang fikk jeg høre at "Dette har jeg ikke noe greie på, så du får bestille ny time" Ved siste besøket fant de imaginære feil på bilen, og vrakpanten ble samtidig hevet til mer enn jeg ga for bilen.
-Exit Hoppetusse."
Etter 6000 elektriske kilometer.


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

twoika2

Sitat fra: El rayo på mandag 17. mai 2010, klokken 17:15
Sitat fra: twoika2 på søndag 16. mai 2010, klokken 09:51
Utklipp fra EL rayo sitt innlegg der han har fått svar på en henvendelse fra Vegdirektoratet, saken gjaldt en ombygging av VW Golf:
Du surrer litt her, twoika2. Jeg har aldri tenkt å konvertere VW Golf og har ikke sendt henvendelse til veidirektoratet om VW Golf.




Beklager at det ikke var du som hadde sendt henvendelsen, men akkurat det er uten betydning, da innholdet i brevet t eller. det fostår vi jo.  ;)

twoika2

Sitat fra: El rayo på mandag 17. mai 2010, klokken 17:20
Sitat fra: twoika2 på torsdag 13. mai 2010, klokken 10:11
El rayo:
Bilen din er verneverdig vil jeg tro
Twoika2, hvis du hadde tatt deg tid til å lese mine PM svar til deg ville du visst at at Ginetta'en er importert som flyttegods, ikke som bevaringsverdig kjøretøy. Ser ingen grunn til å gjøre ting mer komplissert enn det er.

Uansett, jeg står på mitt her inntil annet er bevist. Flyttegods eller ei, bare den har et rammenummer og papirer.

twoika2

#113
EL rayo:
« Svar #107

Har inntrykk av en slags misnøye med dette innlegget, på bakgrunn av kommentarene. Ser avslutningsvis at det ikke skal være kritikk osv. Det setter jeg stor pris på.  ;)

Bare så det er helt klart. Jeg skal gjøre det jeg kan for at konvertering til EV skal kunne godkjennes. Det begrenser seg selvfølgelig til min forutsetning, og bakgrunn, samt mulighet til å utnytte så mye informasjon som mulig og få myndighetene til å utvikle kompetanse på området.  

Jeg ønsker selv å bygge eller anskaffe ferdig EV. Men det blir formodentlig ikke en av småbilene. Har veldig god samvittighet da jeg har jobbet intenst de siste ukene med informasjon og hatt utstrakt kontakt med beslutningstakere i Vegvensenet og Vegdirektoratet. Jeg er ikke ansatt i den delen av staten.

Kan ikke svare på hver og en av de kommentarene akkurat nå, men si at det som jeg skrev, mye er slik jeg forstår krav som stilles. Det hjelper ikke så mye hva vi ønsker, tror og vil. Men hva som kan bevislig dokumenteres, og hvem som har bevisbyrden. Det kan være noe juss her som kan diskuteres med en jurist også. Litt senere i uken vil nye opplysninger gi svar på flere spørsmål.

Håper utviklingen går fortere nå, enn den har gjordt noen gang.  :)



El rayo

#114
Sitat fra: twoika2 på mandag 17. mai 2010, klokken 22:15
EL rayo:
« Svar #107

Har inntrykk av en slags misnøye med dette innlegget, på bakgrunn av kommentarene. Ser avslutningsvis at det ikke skal være kritikk osv. Det setter jeg stor pris på.  ;)
Det var det jeg var redd for, derfor la jeg til siste avsnitt.

Det er viktig med helt klare formuleringer. Det bør ikke overlates til den enkelte biltilsynsmann å definere uttrykk som "nokså nøyaktig lik vekt". En klar definisjon hindrer forskjellsbehandling.

Det er også viktig å unngå uriktige påstander som "det blir en helt annen vektfordeling" (sakset fra Figenbaums brev) i regelverket.

Man bør også unngå lover og regler som setter begrensning for framtidig utvikling. Jfr påbud om 3-punkts sikkerhetsbelter. Ergo er 4- og 5-punkts belter, som er enda sikrere, forbudt på offentlig vei.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

twoika2

Er vel bare forskriftsendring eller presisering for å oppklare bedre at en "spade" er en "spade". Mer omfattende om lov skal endres, så er det vel heller ikke nødvendig. Nå satser vi på at en fornuftig praksis etableres. Så kan vi ta det så raskt som mulig etterhvert.

Vi må huske på at mange av trafikkstasjonens kontrollører er innarbeidet i et tradisjonellt system med den etablerte skolen. Når teknoligien endres slik at det er mulig å endre et kjøretøy til miljødrift med EL-kraft er det viktig for alle parter at det gjøres solid og sikkert nok.

Det ville vært en katastrofe hvis man bare kunne "kleise" inn ting uten hverken god nok innfesting eller sikkerhet i orden. Vi må huske at det er ikke alle som synes det er så viktig at alt er helt som det bør være.

Nå må vi få gang på dette !   ;)

Er litt greit at du også får startet med prøvekjøring snart.  Hvis det funker kan du være neste som får godkjent bilen din. Hadde ikke vært dumt det?




Sitat fra: El rayo på mandag 17. mai 2010, klokken 23:37
Sitat fra: twoika2 på mandag 17. mai 2010, klokken 22:15


Man bør også unngå lover og regler som setter begrensning for framtidig utvikling. Jfr påbud om 3-punkts sikkerhetsbelter. Ergo er 4- og 5-punkts belter, som er enda sikrere, forbudt på offentlig vei.


twoika2

#116
Har i dag spurt Vegdirektoratet om å få dem til å stille på elbilforum.no,  og være i dialog med brukerne av forumet om endring av kjøretøy til EL-drift.

Det er mye "synsing" og mange gode råd på forumet.

Det bør være positivt at de deltar. Det kan begrense saksbehandlingen i vegdirektoratet dersom praksisen dokumenteres bedre og det blir fremlagt gode forklaringer. Det er ofte mange spørsmål i slike saker som kan løses enkelt på forumet.

Baltor

Denne saken er overmoden, det er klart.
Det burde være en stor premie til de som klarer å kjøre videre UTEN en brannfarlig bensintank, uten høyspenning på flere tusen volt (coil/plugger), uten glovarme metallkomponenter og overflater, uten bensinslanger hengende rundt omkring, uten store masser som roterer med høyt turtall, uten at dødelig gass behøver føres i et rustent rør rett under føttene, uten et overdrevent fartspotensiale....

Problemet med vektfordeling ved endring er kraftig overdrevet og en avsporing. Det er pr i dag lov til å kjøre ganske lette fossilbiler med eller uten passasjerer eller last, til og med med eller uten taklast. Disse endringene blir veldig mye større.
Hvis vekten blir permanent plassert i form av batterier blir bilen forutsigbar.
Det bør være nok å passe på at man ikke overskrider lovlig maks totalvekt på for og bakaksel.
Hvis batterier og motor er normalt festet vil vel nesten enhver konvertering til eldrift føre til en kraftig oppgradering av trafikksikkerheten!!

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Sitat fra: twoika2 på tirsdag 18. mai 2010, klokken 09:22
Er vel bare forskriftsendring eller presisering for å oppklare bedre at en "spade" er en "spade".

Sitat fra: El rayo på mandag 17. mai 2010, klokken 23:37
Man bør også unngå lover og regler som setter begrensning for framtidig utvikling. Jfr påbud om 3-punkts sikkerhetsbelter. Ergo er 4- og 5-punkts belter, som er enda sikrere, forbudt på offentlig vei.
"Bare" må også gjøres i praksis. Problemet med sikkerhetsbeltet er selvopplevd (måtte kjøre uten sele på offentlig vei), uten at jeg ser nødvendigheten av å utbrodere dette her.
Sitat fra: twoika2 på tirsdag 18. mai 2010, klokken 09:22
Er litt greit at du også får startet med prøvekjøring snart.  Hvis det funker kan du være neste som får godkjent bilen din. Hadde ikke vært dumt det?
Jeg ønsker å lage ordentlige, solide motorfester i stedet for å ""kleise" inn ting uten hverken god nok innfesting eller sikkerhet i orden", men som passer i de originale motorfestene. Da må jeg først vite sikkert hvordan jeg kan fest en ny travers i den eksisterende ramma og få det godkjent.

Jeg ser ingen grunn til å kleise sammen noe bare for å prøvekjøre nå. Ferdigstillingsfristen jeg satte meg er overskredet med 1 dag pr i dag uansett.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

twoika2

Helt enig EL rayo !
Bak har du en riginal "firkantet ramme"som ser ut som firkantrør som er sveist sammen. Har du festehull i denne på hver side eller foran/bak for gamle motorfester, så kan du ta utgangspunkt i det.
Først burde du fotografere utgangspunktet godt ovenfra og fra sidene. Gode bilder fra stedene der det er huller/innfestinger så det er lett å planlegge hvordan de nye komponentene kan innfestes.

Du tegner og tegner, så legger du ut bildene og skissene så vi serd tydelig hva du mener og lurer på. eller/og sender det over til trafikkstasjonen så de kan uttale seg. Og et verksted som skal godkjenne det etterpå.

Ser jo at det er noen bilder på electricaid, men du kan legge til enda mer så får du også laget en dokumentert historie på hele prosessen.

Jeg synes det ser veldig fint ut på electricaid, bare fyll på videre med godstoff. 


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA